Systemy motywowania pracowników wyk. 2.pdf

(244 KB) Pobierz
319381093 UNPDF
Ocenianiepracowników
Istota i cechy oceny
Ocenianie ma powszechny charakter:
- niedaidowyeliminowadnaegożycia
- Nieależnieodnaejwoliiwiadomocijetemypoddawaniocenieiamioceniamyotacające
nas osoby, sytuacje, procesy, rzeczy.
- problemem jest zatem nie samo ocenianie lecz ucywilizowanie tego procesu
- ocenianiewytpujewkażdejorganiacji
- powalaponawadwiat
- wpływanaktałtowanienaychachowao
- jetródłemwiedyonaamych(jakjetemypotregani)
- jetcilewiąanaemocjami
Formy oceny pracowników:
OCENBIEŻĄC
- dokonywanajetwtrakciecodiennejwpółpracyprełożonegoipodwładnego
- zwykle ocena ta ma charakter niesformalizowany, przypadkowy i subiektywny
- podtawąocenymogąbydsytuacje incydentalne
- kryteriaulegająciągłymmianom
Ocenyteąeektywnewytuacjiblikiegowpółdiałaniaprełożonegopodwładnyminaronymi
przez proces pracy
OCENA OKRESOWA
- jetpreprowadanawcileutalonyodtpachcaowych
- wiążeiużyciemokrelonyctorobudowanychprocedurpotpowania
- prybieranajcciejpotadobernychormulary
- wykorytujeitutrwałenieormaliowanekryteriaocenynaneoceniającymiocenianym
- ważnymelementemproceduryjetromowa oceniająca
Ocenatajeteektywnajeżelijetpreprowadanawoparciuowłaciwieprygotowanenardia
oceny.
Okresowa ocena pracownicza jettodiałaniemierającedoporównaniaoóbatrudnionychw
organizacji – eektówichpracyachowaocypoiadanychcechoobowychpryjtymiwirmie
normami i wzorcami. Zatemproceocenypoleganaporównaniuobraupracownikauykanegow
wynikuoberwacjiianaliyeektówjegopracyachowaoipotawobraemwynikającymworca
oraormułowaniuodpowiednichwnioków
Cele oceniania pracowników:
- okrelaniedotychcaowegooramożliwegodooiągniciapoiomuwydajnocipracyora
poprawjakocipracy
- dotarcanieinormacjikoniecnychdoplanowaniaiprowadeniaprawidłowejpolitykipersonalnej
- tworenieracjonalnejpolitykiwynagrodeo
- właciwemotywowaniepracowników
- ocenielekcjoóbprenaconychdoawanuipomocwplanowaniukarierawodowych
pracowników
- okrelaniepotrebkoleniowych
- atąpieniectoprypadkowychopinieobiektywnymikryteriamiocenywynikówpracy
Korzyści z oceniania
Dlakierowników
- poykanieinormacjiopodwładnych
- ytematycneoberwowaniewynikówpotawiachowaocopowalanawnikliwąocen
- lepajakoddecyjiperonalnych
- łatwiejekomunikowanieipodwładnymi
Dla pracownika
- pocciebepieceotwawynikająceenajomocikryteriówoceny
- zobiektywizowane oceny
- możliwociuykaniainormacjioocenie
- możliwodwpływunawynikoceny
Kryteria oceny pracowników
- Kryteriaeektywnociowe– obejmująwynikipracyujciurecowymiwartociowymoiąganie
preindywidualnychpracownikówepołypracowniceicałąorganiacj (+powechnieuważane
aprawiedliweaichtoowanieniewymagauaadnieniaąpołecnieakceptowanedająi
mieryd+itotnadlapracodawcycylibeporedniomogąwpływadnawynikiirmy- ąbardo
wrażliwenaprawidłoweokrelenieadaoiichpomiar- wymagająytemumonitorowaniaeektów
pracy; - mogąależedodcynnikówewntrnychnaktóreocenianyniemawpływu)
- Kryteria behawioralne – łużądoocenyachowaopracownikówwproceiepracytoowanetych
kryteriówpoleganautaleniudlatanowikpracyokrelonychworcówachowaoktórepowinny
pryjadeektywnocipracy (+achowaniapracownikawitotnypoóbprekładająinawyniki
pracy+achowaniaąwidocneiłatwopoddająiproceowiinterpretacji+ludieąwrażliwina
zachowani innych; - wymagajądużejwiedyidowiadceniaabyutalidworceachowaoora
aoberwowadwiąkimidyachowaniaawynikamiirmy- mianaachowaojetproceem
trudnymidługotrwałym- ąłatwympolemdomanipulacji)
- Kryteria kwalifikacyjne – obejmująogółwiedyumiejtnocinabytychwkolenaucelnina
kursachwtrakciedobywaniadowiadceniaawodowegoumożliwiającychprawidłowepełnienie
okrelonejroliawodowejwynikającejrealiacjiadaonatanowikach– POWINNYBYD
PRWDZNENWEJCIUDOORGNIZCJI
- Kryteriaoobowociowe – obejmująwgldnietałecechypychikicłowiekaktóreąitotne
punktuwideniawymogówtanowikapracy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin