RAP-Instrukcja.pdf

(250 KB) Pobierz
Centralny Ośrodek Informacji Archiwalnej
Centralny Ośrodek Informacji Archiwalnej
przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych
Rejestr Archiwalnych Poszukiwań
RA P
Wersja 2.0
Podręcznik użytkownika
Warszawa 2002
319307325.001.png
R A P
_____________________________________________________
2
Spis treści
Strona
Wprowadzenie
3
Kolejność wprowadzania danych
4
Wyszukiwanie danych
8
Raporty
11
R A P
_____________________________________________________
Wprowadzenie
3
Baza danych Rejestr Archiwalnych Poszukiwań (RAP) została napisana za pomocą
narzędzia programistycznego jakim jest ACCESS.
Poruszanie się w bazie danych RAP jest analogiczne jak w innych aplikacjach
środowiska Windows. Najlepiej korzystać z myszki lub klawiszy skrótu (lewy ALT +
podkreślona litera na przyciskach poleceń).
Wpisywanie dat do odpowiednich pól (jeżeli nie jest to czynność wykonana
automatycznie przez program RAP ) zależy od ustawienia opcji w WINDOWS np. 02-
10-20, 02.10.20, 20-10-02, 20.10.02.
W programie RAP na pasku stanu (w dolnym lewym rogu ekranu) znajduje się
podpowiedź na temat, jakie informacje (dane) należy wpisywać w kolejnych polach
formularza.
UWAGA: Komputer do pracy z bazą danych powinien posiadać następujące
parametry:
· rozdzielczości monitora 800 x 600;
· pamięć operacyjna 16 MB RAM (zalecane 32MB RAM –
otwieranie dwóch aplikacji Access i Word – jednocześnie).
Instalacja:
1. Utwórz na dysku twardym katalog (folder) o nazwie RAP;
2. Skopiuj pliki RAP97.mdb (RAP2000.mdb) oraz RAPDANE.mdb do
katalogu RAP na dysku twardym C;
3. Uruchom MS Access
4. Otwórz bazę danych RAP z katalogu RAP.
319307325.002.png
R A P
_____________________________________________________
Kolejność wprowadzania danych
4
Po uruchomieniu aplikacji ukazuje się ekran (formularz główny):
przykład:
UWAGA: Aplikacja RAP jest przygotowana do rejestracji jedynie kwerend
(symbol klasyfikacyjny: 81, 840, 841, 842, 843, 844). Pozostałe
symbole klasyfikacyjne są niedostępne. W przypadku, gdy
archiwum będzie chciało wykorzystywać bazę danych RAP do
rejestracji wszystkich pism, należy w tabeli WYKAZ dodać symbole
klasyfikacyjne wraz z opisem pozostałych haseł z wykazu akt.
319307325.003.png
R A P
_____________________________________________________
Wprowadzanie danych do rejestru rozpoczyna się od wybrania symbolu
5
klasyfikacyjnego (np. 841 – Kwerendy dla osób prywatnych w kraju). Otworzy
się wówczas formularz Spis spraw o numerze 841 (wybranie innego numeru
spowoduje otwarcie spisu o podanym numerze).
W formularzu tym znajdują się następujące pola:
Treść sprawy – krótki opis sprawy;
Nr sprawy a) symbol klasyfikacyjny (wartość domyślna bez możliwości
zmiany w formularzu);
b) właściwy numer sprawy (kolejno od 1 do n w obrębie roku);
c) rok (cztery cyfry roku np. 2002)
Rodzaj kwerendy – wybór z listy (na potrzeby urzędów, genealogiczna,
naukowa, socjalna, własnościowa, inna);
Typ kwerendy – wybór z listy (władze i urzędy, instytucje naukowe, osoby
prywatne);
Dane o osobie (urzędzie) – tj. nazwisko i imię nadawcy (nazwa urzędu),
dokładny adres, e-mail. W przypadku, gdy dysponujemy tylko adresem e-mail
należy go wpisać zarówno w polu nazwisko i imię jak i w polu adres .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin