MIESZKAŃCY MAJOWEJ ŁĄKI.odt

(23 KB) Pobierz

TEMAT KOMPLEKSOWY: MIESZKAŃCY MAJOWEJ ŁĄKI

 

OBSZAR EDUKACJI PRZEDSZKOLA W KONTEKSCIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

UMIEJETNOŚĆ

OPERACYJNA

DZIECKO...

SPOSÓB

REALIZACJI

UWAGI

                                                             UMIEJETNOŚCI

                                   FINALNE

I. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

1) obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na podwórku

- obdarza uwagą inne dzieci i dorosłych

 

- interpretuje treści obrazka

Rozmowa na temat wiersza – Na łące- M. Strzałkowskiej

Rozmowa z dziećmi przy ilustracjach na temat: „Kto mieszka na łące?”

 

 

2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej 

( stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

- szanuje wytwory pracy innych dzieci

 

 

 

- przestrzega reguł zabawy

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na szanowanie zabawy innych.

 

 

Zabawy na placu zabaw – reagowanie na umówione sygnały, przestrzeganie zasad zgodnej zabawy

 

 

 

 

3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań

 

 

 

 

4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także nie należy wyszydzać i szykanować innych

 

 

 

 

5) umie się przedstawić: podaje swoje imię nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu może podawać takie informacje

 

 

 

II. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych,i kulturalnych. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku.

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby

- dba  o higienę jamy ustnej

Codzienne mycie zębów po posiłku

 

 

2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie

 

 

 

 

3) samodzielnie korzysta z toalety

-jest samodzielne w zakresie czynności samoobsługowych

Samodzielne korzystanie z toalety

 

 

4) samodzielnie rozbiera się i ubiera, dba o swoje rzeczy i nie naraz ich na zgubienie oraz kradzież

-samodzielnie rozbiera i ubiera się

Ubieranie się w strój do ćwiczeń, na spacer

 

 

5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu

- utrzymuje porządek wokół siebie

Porządkowanie miejsca pracy i utrzymywanie porządku w tracie wykonywania prac plastycznych

 

III. Wspomaganie rozwoju mowy

1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym

-  reguluje swój oddech

 

- wydłuża fazę oddechową

 

 

- naśladuje odgłosy zwierząt

Zabawa  rozwijająca pojemność płuc ,,Wiatr nad łąką”.

Ćwiczenia oddechowe-Wąchamy kwiaty,

 

ćwiczenia ortofoniczne,

 

 

2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji

- dostosowuje ton głosu do sytuacji

Omówienie łąki przedstawionej na rysunku ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób operowania  głosem

 

 

3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach

- kontynuuje dialog

 

 

- rozwiązuje zagadki

 

 

- zna zwierzęta zamieszkujące łąkę, wypowiada się na zadany temat,

 

- wzbogaca zasób słownictwa

Kontynuacja dialogu między pszczołą a stokrotką.

 

Rozwiązywanie zagadek o  mieszkańcach  łąki

 

Słuchanie opowiadania przy ilustracji ,,O świerszczu co przepiłował skrzypce”. Poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące. Wypowiadanie się na temat opowiadania

 

 

 

 

 

4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach

 

 

 

IV. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach

- dostrzega cykl rozwojowy motyla

Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla na podstawie opowiadania J.Hockuby ,,Bielinek kapustnik”, oraz w oparciu o  ilustracje.

 

 

 

 

 

2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje ) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne

 

 

 

 

3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidzieć to , co może się zdarzyć.

 

 

 

V. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia

 

 

 

 

2) dostrzega związek pomiędzy choroba a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne

 

 

 

 

3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo

 

 

 

 

4) uczestniczy w zajęciach ruchowych,  zabawach, grach w ogrodzie przedszkolnym , w parku, na boisku, w sali gimnastycznej

- ćwiczy w parach

- samodzielnie rozbiera się i przebiera w strój do ćwiczeń

 

 

-

Zestaw zabaw ruchowych prowadzony metodą W.Sherborne ,,Ćwiczmy razem we dwoje jest weselej”. Współpraca w parach –zabawa ,,Rowerek”

Zestaw ćwiczeń porannych- zestaw XXII

Zabawa orientacyjni-porządkowa ,,Pająk i muchy”

 

Zabawa ruchowa- Koszenie trawy

 

VI. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

1) wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić

 

 

 

 

2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu

 

 

 

 

3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt i unika ich

- zna zagrożenia płynące ze świata owadów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin