TEMAT KOMPLEKSOWY: MIESZKAŃCY MAJOWEJ ŁĄKI
OBSZAR EDUKACJI PRZEDSZKOLA W KONTEKSCIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
UMIEJETNOŚĆ
OPERACYJNA
DZIECKO...
SPOSÓB
REALIZACJI
UWAGI
UMIEJETNOŚCI
FINALNE
I. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
1) obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na podwórku
- obdarza uwagą inne dzieci i dorosłych
- interpretuje treści obrazka
Rozmowa na temat wiersza – Na łące- M. Strzałkowskiej
Rozmowa z dziećmi przy ilustracjach na temat: „Kto mieszka na łące?”
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
( stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
- szanuje wytwory pracy innych dzieci
- przestrzega reguł zabawy
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na szanowanie zabawy innych.
Zabawy na placu zabaw – reagowanie na umówione sygnały, przestrzeganie zasad zgodnej zabawy
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także nie należy wyszydzać i szykanować innych
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu może podawać takie informacje
II. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych,i kulturalnych. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku.
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby
- dba o higienę jamy ustnej
Codzienne mycie zębów po posiłku
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie
3) samodzielnie korzysta z toalety
-jest samodzielne w zakresie czynności samoobsługowych
Samodzielne korzystanie z toalety
4) samodzielnie rozbiera się i ubiera, dba o swoje rzeczy i nie naraz ich na zgubienie oraz kradzież
-samodzielnie rozbiera i ubiera się
Ubieranie się w strój do ćwiczeń, na spacer
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu
- utrzymuje porządek wokół siebie
Porządkowanie miejsca pracy i utrzymywanie porządku w tracie wykonywania prac plastycznych
III. Wspomaganie rozwoju mowy
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
- reguluje swój oddech
- wydłuża fazę oddechową
- naśladuje odgłosy zwierząt
Zabawa rozwijająca pojemność płuc ,,Wiatr nad łąką”.
Ćwiczenia oddechowe-Wąchamy kwiaty,
ćwiczenia ortofoniczne,
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji
- dostosowuje ton głosu do sytuacji
Omówienie łąki przedstawionej na rysunku ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób operowania głosem
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
- kontynuuje dialog
- rozwiązuje zagadki
- zna zwierzęta zamieszkujące łąkę, wypowiada się na zadany temat,
- wzbogaca zasób słownictwa
Kontynuacja dialogu między pszczołą a stokrotką.
Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki
Słuchanie opowiadania przy ilustracji ,,O świerszczu co przepiłował skrzypce”. Poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące. Wypowiadanie się na temat opowiadania
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach
IV. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
1) przewiduje w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach
- dostrzega cykl rozwojowy motyla
Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla na podstawie opowiadania J.Hockuby ,,Bielinek kapustnik”, oraz w oparciu o ilustracje.
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje ) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidzieć to , co może się zdarzyć.
V. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia
2) dostrzega związek pomiędzy choroba a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, zabawach, grach w ogrodzie przedszkolnym , w parku, na boisku, w sali gimnastycznej
- ćwiczy w parach
- samodzielnie rozbiera się i przebiera w strój do ćwiczeń
-
Zestaw zabaw ruchowych prowadzony metodą W.Sherborne ,,Ćwiczmy razem we dwoje jest weselej”. Współpraca w parach –zabawa ,,Rowerek”
Zestaw ćwiczeń porannych- zestaw XXII
Zabawa orientacyjni-porządkowa ,,Pająk i muchy”
Zabawa ruchowa- Koszenie trawy
VI. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
1) wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt i unika ich
- zna zagrożenia płynące ze świata owadów
mariolusia1