PM_sciaga(1).docx

(22 KB) Pobierz

1.              *Przedstawić algorytm katalogowego doboru przekładni              2

2.              *Katalogowy dobór łożysk              3

3.              *Przedstawić algorytm katalogowego doboru sprzęgła              3

1.     *Przedstawić algorytm katalogowego doboru przekładni

KATALOGOWY DOBÓR PRZEKŁADNI (PRACY CIĄGŁEJ I PRZERYWANEJ)

Dokonuje się na podstawie:

- mocy Pt (wg katalogu)

- przełożenia – i

- prędkości obrotowej – n1 lub n2

- mocy efektywnej – Pe = P*f

Moc Pt wybranej przekładni powinna być większa lub równa mocy efektywnej Pe

Określenie przekładni w zamówieniu:

- typ i odmiana

- wielkość

- przełożenie

- układ wałów wyjściowych

- odmiana wykonania specjalnego tylko dla przekładni w wykonaniu W1, W2, W3

Oznaczenie przekładni:

1Na – 250 – 5,2 – 3 – W

1 – stopień przekładni (przekładnia jednostopniowa)

N – Typ przekładni (walcowa z wałami poziomymi z mocowaniem na łapach)

250 – wielkość

5,2 – przełożenie

3 – układ wałów wyjściowych

W – wykonanie specjalne

 

2.     *Katalogowy dobór łożysk

1.ustalenie schematu konstrukcyjnego łożyskowania

2.pokreślenie wartości i kierunków obciążeń i prędkości obrotowej łożysk

3.dla obciążeń zmiennych obliczamy Pn i nn.

4.ustalenie ograniczeń geometrycznych

5.wybór typu łożyska

6.przyjęcie wymaganej trwałości L

7.wyznaczenie stosunku C/P dla odpowiedniego L i typu łożyska

8.obliczenia obciążenia zastępczego P=VxPr+y*Pa

9.obliczenia obciążenia efektywnego Pe=fd*P

10.obliczenia nośności ruchowej C=Pe(C/P)

11.obliczenie efektywnej nośności ruchowej Ce=ft*C

12.obliczenie zastępczego obciążenia spoczynkowego P0=max(P01,P02) P01=X0*Pr0+Y0*P0a  P02=Pr0

13. Obliczanie wymaganej nośności spoczynkowej

14.Dobór z katalogu jego nośności oraz wymiarów geometrycznych

15.Sprawdzenie trwałości ściernej łożyska- weryfikacja nośności efektywnej c0=s0*P0   Le=a1*a2*a3*(Ce/Pe)r

16.Dobór środka smarnego.

17. Przyjęcie prasowań w gnieździe i na czopie oraz uszczelek (filc-mała prędkość obrotowa, oringi i simeringi- średnia prędkość obrotowa, uszczelnienia labiryntowe- duża prędkość) .

 

3.     *Przedstawić algorytm katalogowego doboru sprzęgła   

ALGORYTM DOBORU SPRZĘGŁA

1.      wybór typu sprzęgła

zależy od rodzaju napędu (silnik elektryczny/spalinowy), warunków pracy (rodzaj maszyny, dokładność ustawienia, drgania, temperatura otoczenia, montaż)

2.      wybór wielkości sprzęgła

              MnMmKyKtKiKp

Mn – moment nominalny sprzęgła [Nm]

Mm – moment nominalny napędu [Nm]

Kywsp. przeciążenia zależny od rodzaju maszyny roboczej

Ktwsp. przeciążenia zależny od temperatury otoczenia

Kiwsp. przeciążenia zależny od ilości włączeń na godzinę

Kpwsp. przeciążenia zależny od czasu pracy maszyny w ciągu doby

             

              Mm=9550∙Nn

N – moc [W]

n – prędkość obrotowa [obr/min]

3.      sprawdzenie doboru

·         Mm Mn

·         n maks. Prędkość obrotowa

·         średnica czopa dmax

·         średnica zewnętrzna D

·         długość całkowita L

sprzęgła z bębnem lub tarczą hamulcową <?>

              średnica bębna lub tarczy DII

              grubość bębna B; grubość tarczy b

              odległość osi symetrii bębna lub tarczy LII

Sposób oznaczania sprzęgieł:

Mn – DH – LH – d1l1 – d2l2 – wielkość sprzęgła – typ sprzęgła

Zgłoś jeśli naruszono regulamin