Psychologia społeczna
Wykład I 06.10.2009r.
Zagadnienia:
-spostrzeganiu i ocena świata społecznego;
-teoria dysonansu poznawczego Festingera;
-teorie atrybucji;
-ukryte teorie osobowości;
-wywieranie wpływu na ludzi a manipulacja;
-uwarunkowanie zachowań prospołecznych;
- uwarunkowanie zachowań agresywnych;
-zjawiska zachodzące w grupach- facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, syndrom grupowego myślenia;
-konflikt międzygrupowy i jego rozwiązanie;
-posłuszeństwo wobec autorytetu;
-konformizm i nonkonformizm;
-atrakcyjność interpersonalna;
–naukowe badanie tego , jak inni ludzie wpływają na myśli, uczucia, zachowania innych
-naukowe badanie sposobu, w jaki rzeczywista lub wyobrażona obecność innych ludzi wywiera wpływ na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie (Aronson)
-sprawdzanie funkcjonujących w społeczeństwie pewnych potocznych prawd np. przeciwieństwa się przyciągają
Początki psychologii społecznej przypadają na początek XX w. Książki wydane w 1908 r – dwa ważne sformułowania tych książek :
Psych. Społ.- sytuacja, grupa społeczna warunkuje to jak się zachowujemy;
Psych. Człowieka- zachowujemy się tak samo, niezależnie od otoczenia;
Metody badawcze wykorzystywane w P.S.
· Obserwacja naturalna ( wada-czasochłonna)
· Studia przypadków (analiza zachowań pojedynczych osób, szczególnie okrutne zachowania, głównie mordercy)
· Badania archiwalne (analiza dokumentacji, filmów, nagrań)
· Sondaże ( zadajemy pytania badanym, dogłębne poznanie myśli i odczuć, sfera poznawcza i emocjonalna)
· Testy psychologiczne (np. testy zainteresowań, predyspozycji zawodowych)
· Eksperymenty laboratoryjne ( np. na uczelniach, kontrolowanie wielu zmiennych)
· Eksperymenty naturalne (szczegółowy, w naturalnych warunkach g. w zachowaniach prospołecznych)
Główne perspektywy teoretyczne w psych. Społecznej
Główne obszary badań:
· To w jaki sposób ludzie myślą o świecie społecznym;
· To w jaki sposób myślą o sobie i innych – czy tak samo czy inaczej i dlaczego tak się dzieje;
· Konformizm;
· Sposoby wpływania na innych i manipulacja;
· Postawy;
· Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja;
· Agresja;
· Pomaganie;
· Atrakcyjność
· Związki społeczne –przyjaźń, miłość;
· Grupy społeczne (konflikty, podejmowanie decyzji,rozwiązywanie problemów, produktywność )
Wykład II 13.10.2009r.
Spostrzeganie i ocena
1. Uwaga- to pierwszy proces selekcji informacji. Skupiamy się na pewnych rzeczach a inne odrzucamy
2. Interpretacja- nadajemy znaczenie informacjom, które do nas dotarły. Wydajemy sądy.
3. Zapamiętywanie- zawsze to co zauważyliśmy, jak to zinterpretowaliśmy, oceniliśmy.
Wynik: powstanie schematów poznawczych ( siec pewnych pojęc powiązanych ze sobą. Są podstawowym mechanizmem związanym ze spostrzeganiem i oceną.
Schematy poznawcze-organizacja nowych uprzednich doświadczeń z jakimś rodzajem zdarzeń, osób, obiektów. Siec schematów poznawczych zostaje rozszerzona w ciagu całego życia. Składają się na nie
– wiedza ogólna,
-wiedza epizodyczna ( związana ze wspomnieniami ),
Rodzaje schematów poznawczych
Skrypt – umysłowa reprezentacja działań, powiązanie pomiędzy poszczególnymi rzeczami (np. przygotowanie się do egzaminu)
Stereotypy- uogólniona reprezentacja grupy osób, która wyodrębniamy ze względu na jakąs latwo zauważalną cechę np. płec, rasa
Schemat roli społecznej- zbiór pewnych oczekiwań co do zachowan osób zajmujących jakąs pozycje społeczną np. nauczyciel,policjant,matka
Schematy cech- odzwierdziedlaja pewne rodzaje zmienności ludzi czy zdarzeń np. inteligencja, neurotycznośc, ekstrawersja (ukryte teorie osobowości)
Zły Spolecznie dobry intelekt.
Zły intelekt. Dobry społecznie
Badanie Asha
Mimo,ze każdy z nas jest indywidualnością , to mapy mamy podobne, większość osób umieszcza cechy w podobnych miejscach.
Funkcje schematów:
· Ułatwiaja przetwarzanie nowych informacji z zewnątrz w obiektach, zdarzeniach
· Służą do identyfikowania napotkanych obiektów i zdarzeń
· Ukierunkowują uwagę
· Wpływaja na rozumienie sytuacji i wyciaganie wniosków
· Decydują o zapamiętywaniu
· Wpływaja na nasze postepowanie
Warunki niezbędne aby schemat został wykorzystany do ;przetwarzania danych:
Od czego zależy aktywizacja schematu:
· Kiedy pojawią się nasze subiektywne oczekiwania na egzemplarze danego schematu za chwile się pojawią
· Kiedy jest powiazany z realizacja naszych celów
· Kiedy czas upłynął od używania schematu jest krótki
· Zależy od częstości aktywizowania tego schematu w ogóle (skrzywienie zawodowe)
Tendencje do spostrzegania osób
Ad.1.
Typy zgodności:
Mechanizmy pomiędzy informacjami ,które napływają , a tymi, które są zakodowane
· Pomiędzy informacjami, które napływają a tymi , które SA zakodowane
· Pomiędzy informacjami, które napływają (negatywne i pozytywne-szukanie zgodności)
· Pomiędzy informacjami, które napływają a tymi elementami, które są zakodowane
1. Selekcja informacji
2. Fałszywe poczucie powszechności
3. Projekcja
Selekcja informacji jest uwarunkowana z naszym nastawieniem
Zależność proporcjonalna
Nastawienie myślenie życzeniowe ( widzimy to co chcemy)
Deformacja spostrzegania
Wykład III 20 X 2009r
Formy zgodności informacji
Fałszywe poczucie powszechności- przypisywanie zachowań zbiorowością , upodabnianie, innych podejrzewamy o to co sami robimy
Dążenie do odrębności i wyróżniania się
Czyli zbyt małe lub zbyt duże podobieństwo
wzbudza negatywne uczucia takie jak lęk, niepokój, smutek
Fałszywe poczucie powszechności opiera się na mechanizmach
· Motywacyjnych (redukcja dysonansu, dążenie do obrony ego)
· Poznawczych ( wybrane przez przedmiot zachowania jest łatwiej zapamiętywane, w związku z tym łatwiej przyswajane innym)
Rodzaje projekcji (przypisywania i rzutowania na świat zew. Własnych stanów i cech jednostki )
· Obronna- jest motywowana obrona pozytywnej samooceny i /lub dążeniem do likwidacji nieprzyjemnych stanów emocjonalnych
· Nieobronna- asymilacyjna- wiąże się z ogólnymi zasadami poznawania i spostrzegania świata przez jednostkę
Mechanizmy pozwalające na utrzymanie zgodności między informacjami napływającymi
· Pierwsze wrażenie (3 sekundy / 30 sekund)
· Centralność – (peryferyczność cech oraz UTO) jakąś cecha jest centralna, może zależeć od naszych doświadczeń , od osoby- jak się zachowuje, od sytuacji
· Halo efekt
Anielski –cechy pozytywne mimo wszystko zależne od pierwszego wrażeniaDiabelski- cechy negatywne
· Akcentuacja- czyli wpływ cech kontekstowych na ocenianie cechy ogniskowej (cechy, które mają wpływ na cechę , która nas interesuje)
Modele procesu formułowania ocen ludzi
· Ocenianie jako oddolna integracji cech
-modele ilościowe
-modele jakościowe
· Ocenianie jako odgórne wykorzystywanie schematu
1. Ilościowe modele procesu formułowania ocen ludzi
· Sumowanie – integrowanie ocen cząstkowych w ocenę globalną poprzez sumowanie
· Uśrednianie- ocena globalna jest wynikiem uśrednianiem ocen cząstkowych
· Ważone uśrednianie (Anderson ) tjw. Ale należy jeszcze pomnożyć oceny cząstkowe przez ich wagę (uwzględnia efekt kolejności napływających informacji)
Wyjaśnienie efektu pierwszeństwa (Wojciszka, 1991)
· Hipoteza spadku uwagi
· Hipoteza dyskredytowania informacji sprzecznych z już posiadanymi
· Hipoteza uwarunkowanego rozwijania sądu o innym człowieku
2. ...
yenyen