ZABAWY Z NIEMOWLAKIEMco robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi się słowami odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki) dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą przesadnie chwal umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać zaglądaj w oczy i mów akuku baw się jego paluszkami tak by to widział powieś nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką baw się w "sroczka kaszkę warzyła" otwierając i rozdzielając paluszki masuj dłonie i palce baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagicd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakamiwzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki! opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało się obrócić miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać śmiej się z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadnemiesiąc piąty czyli ok.20 tyg.reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się) przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ Baw się w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę baw się w dawanie i zabieranie zachęcaj do prostowanie palców rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak ) dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkamidla nieco starszych czyli 24 tyg. baw się w upuszczanie i podnoszenie baw się w dawanie i zbieranie często powtarzaj jego imię pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że się toczy) gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu baw się w podskakiwanie baw się w samoloty kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry baw się w patataj rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma zacznij je uczyć samodzielnie łyżką pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów nadal przeds5tawiaj mu obcychspecjalnie dla 28 tyg. pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty" używaj NIE do wyrażania sprzeciwu powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu podawaj dużo pokarmów do ręki rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; Sroczka kaszkę warzyła naśladuj odmienne intonacje gaworzenia wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie śpiewaj, powtarzaj rymowanki śmiej się często i chichocz mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj, co dane słowo znaczy odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie, • gdy wymówi cos, co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul32 tyg.: wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi ' zachęcaj do samodzielnego jedzenia zaczyna rozumieć, co znaczy nie, przejawiać opór zachęcaj do przesuwania się na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim36 tyg. zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę naucz je przechylać się do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe Pokaż mu,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok baw3 się we wskazywanie różnych rzeczy daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki. Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone, ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi. Naśladuj odmienne intonacje mów wolno, wyraźnie i poprawnie zachowaniem, mimiką gestem pokazuj, co znaczą słowa gaworz z dzieckiem, • ale mów też dużo normalnym tonem wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało, że to negowanie dotykaj i pozwalaj się dotykać non stop do 36 tyg.: odnoś się do dziecka pozytywnie wyrażaj otwarcie, co czujesz Uśmiechaj się używaj tonów łagodnych i wysokich dotykaj i fizycznie okazuj uczucia zachęcaj bez końca nagradzaj często chwal stale ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością jak najczęściej mów,że go kochasz zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś się nim zajęła ( w Przeciwnym razie uzna, że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić) nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj się przodem, używaj gestów i dotyku nie zwracaj się do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. Stanie się niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie się złościć, buntować. Będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O Na szczęście ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie się troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiać przyjemność. Będzie starach się uzyskać aprobatę. Co robić? Zachowaj we wszystkim elastyczność nic nie rób na siłę nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało ucz cierpliwości przez tolerancję nie ośmieszaj, nie zawstydzaj nie dawaj powodu do zazdrości nie dawaj mu powodu do poczucia winy przyjmij dziecko takim, jakim jest chwal je, ono to doceni, • jeśli wyrazisz Aprobatę- polubi siebie, • gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formułować swoje cele bądź sprawiedliwa zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa40 tyg.zawsze wyjaśniaj, co robisz dawaj mu zabawki piszczące, trąbki, dzwonki daj mu miękką lalkę, pokaż jak się ją ubiera i rozbiera baw się w upuszczanie i podnoszenie, chowanie i szukanie zabawki, w "a ku ku" pokaz jak wkładać i wyjmować przedmioty z pojemników oglądajcie razem książeczki podawaj mu palce, by mogło się podciągać do siadanie i stania zachęcaj do odwracania kładąc zabawki za plecami zachęcaj do raczkowania-stawaj niedaleko i wołaj po imieniu lub proponuj zabawkę dawaj mu wiele przedmiotów, które może wyrzucać zachęć je do turlania piłki: posadź i wturlaj piłkę między nogi śmiej się dla wyrażenia aprobaty Kończ zabawy śmiechem lub żartem-wyrabiaj w nim poczucie humoru przedstawiaj je innym dzieciom, zostawiaj od czasu do czasu z innymi, mniej znanymi osobami pamiętaj by pocałować i pomachać na pożegnanie witaj się w szczególny sposób, gdy wracasz zabawki dla dzieci 7-12 mcy grzechotki wolnostojące piłki książeczki z grubej tektury, materiału, plastiku zabawki ruchome: samochody, ciężarówki, zwierzątka na kółkach duże miękkie klocki pluszaki zabawki do kąpieli: wiaderka, konewki, kubki, zabawki pływające zajęcia i zabawy 7-12 m-cydmuchanie do pustych rolek po papierze toaletowym naśladowanie odgłosów zwierząt śpiewanie piosenek-wyliczanek kosi-kosi noszenie na "barana" obracanie w kółko trzymając za rękę i nogę turlanie piłeczkami zabawy W odnajdowanie przedmiotów(a ku ku, zgaduj-zgadula, w której ręce stukanie w pokrywki, garnki przesiewanie mąki napełnianie pustych pojemników, puszek klamerkami do bielizny, klockami
bis0n