Dr Aleksandra Burgiel
PSYCHOLOGIA KONSUMENTA
program zajęć
1. Wprowadzenie – istota i znaczenie psychologii konsumenta.
2. Psychologia i psychofizyka percepcji oraz ich implikacje.
1. Percepcja i wrażliwość zmysłowa konsumenta.
2. Cechy bodźców i ich interpretacja. Rola kontekstu i innych czynników w postrzeganiu.
3. Praktyczne konsekwencje wiedzy o zasadach percepcji.
3. Procesy uczenia się i zapamiętywania i ich rola w kształtowaniu zachowań konsumentów.
1. Pamięć – istota, zasady działania, znaczenie.
2. Zastosowanie wiedzy na temat procesów zapamiętywania w konstruowaniu reklam.
3. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych.
4. Uczenie się w sensie poznawczym i jego konsekwencje marketingowe.
4. Proces motywacji i jego komponenty.
1. Potrzeby jako podstawa zachowania się konsumenta.
2. Motywacje konsumenckie.
3. Motywacyjne konflikty w zachowaniach konsumenckich.
4. Praktyczne konsekwencje wiedzy na temat motywacji.
5. Emocje a zachowania konsumenckie.
1. Charakterystyka procesu emocjonalnego.
2. Nastrój a odbiór reklam.
3. Różne rodzaje emocji w reklamie i ich skuteczność.
6. Postawy i przekonania oraz ich znaczenie w zachowaniach konsumentów.
1. Charakterystyka postaw konsumenckich, nawyki i zwyczaje konsumenckie.
2. Postawy a zachowania konsumentów.
3. Marketingowe strategie zmiany postaw – procesy perswazyjne.
7. Wybrane psychologiczne aspekty procesów podejmowania decyzji.
1. Kupowanie nawykowe i przywiązanie do marki – istota i zakres zjawiska.
2. Kupowanie refleksyjne – źródła informacji, strategie wyboru.
3. Kupowanie nieplanowane jako efekt zabiegów marketingowych.
4. Reakcje konsumentów na cenę i strategie marketingowe związane z kształtowaniem ceny.
5. Dysonans pozakupowy i sposoby jego redukowania.
Literatura
Podstawowa:
Falkowski A., Tyszka T.: Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2003
Tyszka T. (red.): Psychologia ekonomiczna, GWP, Gdańsk 2004
Jachnis A.: Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Branta, Bydgoszcz 2007
Jachnis A., Terelak J.: Psychologia konsumenta i reklamy, OW Branta, Bydgoszcz 1998
Foxall G., Goldsmith R.: Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, WN PWN, Warszawa1998
Dodatkowa:
Falkowski A.: Praktyczna psychologia poznawcza – marketing i reklama, GWP, Gdańsk 2003
Doliński D.: Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003
Hogan K.: Psychologia perswazji, Jacek Santorski & Co Agncja Wydawnicza, Warszawa 2005
Zimbardo Ph., Leippe M.: Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Warszawa 2004
Zasady zaliczenia przedmiotu:
Na zajęciach obowiązuje system punktowy. Punkty można uzyskać za:
- aktywny udział w zajęciach: dyskusje, opracowanie studiów przypadków i ćwiczeń à 10 pkt
- praca zaliczeniowa: pisemne opracowanie à termin 30.01.10 à 15 pkt
praca zaliczeniowa (grupy 5 osOBOWE):
à Pisemne opracowanie prezentujące sposoby/przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy na temat psychologicznych aspektów zachowania konsumentów przez konkretną firmę.
à Proszę wybrać dowolną firmę i jej:
· konkretną reklamę i/lub całą kampanię promocyjną (ew. strategię tworzenia wizerunku marki)
· strategię cenową (poziom cen i ich zmiany)
· politykę w zakresie merchandisingu/obsługi klienta (ekspozycje sklepowe, ustawienie mebli w placówce, dekoracje itd. itp.)
a następnie przeanalizować te działania firmy z punktu widzenia zastosowania RÓŻNYCH zasad poznanych na wykładzie
à trzeba wybrać firmę oraz jej działania i rozważyć, jakie elementy wiedzy nt. psychologii konsumenta zostały wykorzystane podczas realizacji tych działań, ocenić czy to zostało zrobione poprawnie, zasugerować ew. poprawki/korekty. Można wybrać pozytywny lub negatywny przykład, czyli pochwalić lub skrytykować firmę à ta część opracowania ma być efektem własnych spostrzeżeń, przemyśleń i ocen!!!
à w opracowaniu należy zachować wszystkie zasady pisania tego typu raportów, czyli odpowiedni układ i struktura (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, załączniki), źródła prezentowanych informacji, odpowiedni opis rysunków; właściwa strona estetyczna i edytorska (odstępy między liniami 1,5 wiersza, czcionka 12 pkt, wyrównanie dwustronne, wyróżnione podtytuły, numeracja stron itp.).
à praca ma liczyć max. 6 stron!! – za każdą ponadwymiarową stronę będę obniżała ocenę o 2 pkt-y!
KONSULTACJE:
czwartek 15.45 – 17.15 p. 231D, ul. Bogucicka 14 Katowice
środa B 11.30 – 12.30 ROND
+ konsultacje na studiach zaocznych wg planu (45 min po każdym wykładzie)
KONtakt: aburgiel@wp.pl; aleksandra.burgiel@ae.katowice.pl
MatildaMatilda