Program_PK_ZAOCZNE_2009.doc

(51 KB) Pobierz
1

Dr Aleksandra Burgiel

PSYCHOLOGIA KONSUMENTA

program zajęć

1. Wprowadzenie istota i znaczenie psychologii konsumenta.

2. Psychologia i psychofizyka percepcji oraz ich implikacje.

1.       Percepcja i wrażliwość zmysłowa konsumenta.

2.       Cechy bodźców i ich interpretacja. Rola kontekstu i innych czynników w postrzeganiu.

3.       Praktyczne konsekwencje wiedzy o zasadach percepcji.

3. Procesy uczenia się i zapamiętywania i ich rola w kształtowaniu zachowań konsumentów.

1.       Pamięć – istota, zasady działania, znaczenie.

2.       Zastosowanie wiedzy na temat procesów zapamiętywania w konstruowaniu reklam.

3.       Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych.

4.       Uczenie się w sensie poznawczym i jego konsekwencje marketingowe.

4. Proces motywacji i jego komponenty.

1.       Potrzeby jako podstawa zachowania się konsumenta.

2.       Motywacje konsumenckie.

3.       Motywacyjne konflikty w zachowaniach konsumenckich.

4.       Praktyczne konsekwencje wiedzy na temat motywacji.

5. Emocje a zachowania konsumenckie.

1.       Charakterystyka procesu emocjonalnego.

2.       Nastrój a odbiór reklam.

3.       Różne rodzaje emocji w reklamie i ich skuteczność.

6. Postawy i przekonania oraz ich znaczenie w zachowaniach konsumentów.

1.       Charakterystyka postaw konsumenckich, nawyki i zwyczaje konsumenckie.

2.       Postawy a zachowania konsumentów.

3.       Marketingowe strategie zmiany postaw – procesy perswazyjne.

7. Wybrane psychologiczne aspekty procesów podejmowania decyzji. 

1.       Kupowanie nawykowe i przywiązanie do marki – istota i zakres zjawiska.

2.       Kupowanie refleksyjne – źródła informacji, strategie wyboru.

3.       Kupowanie nieplanowane jako efekt zabiegów marketingowych.

4.       Reakcje konsumentów na cenę i strategie marketingowe związane z kształtowaniem ceny.

5.       Dysonans pozakupowy i sposoby jego redukowania.

 

Literatura

Podstawowa:

Falkowski A., Tyszka T.: Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2003

Tyszka T. (red.): Psychologia ekonomiczna, GWP, Gdańsk 2004

Jachnis A.: Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Branta, Bydgoszcz 2007

Jachnis A., Terelak J.: Psychologia konsumenta i reklamy, OW Branta, Bydgoszcz 1998

Foxall G., Goldsmith R.: Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, WN PWN, Warszawa1998

Dodatkowa:

Falkowski A.: Praktyczna psychologia poznawcza – marketing i reklama, GWP, Gdańsk 2003

Doliński D.: Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003

Hogan K.: Psychologia perswazji, Jacek Santorski & Co Agncja Wydawnicza, Warszawa 2005

Zimbardo Ph., Leippe M.: Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Warszawa 2004

Zasady zaliczenia przedmiotu:

Na zajęciach obowiązuje system punktowy. Punkty można uzyskać za:

- aktywny udział w zajęciach: dyskusje, opracowanie studiów przypadków i ćwiczeń                                           à 10 pkt

- praca zaliczeniowa: pisemne opracowanie à termin 30.01.10                                          à 15 pkt

 

praca zaliczeniowa (grupy 5 osOBOWE):

à Pisemne opracowanie prezentujące sposoby/przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy na temat psychologicznych aspektów zachowania konsumentów przez konkretną firmę.

à Proszę wybrać dowolną firmę i jej:

·         konkretną reklamę i/lub całą kampanię promocyjną (ew. strategię tworzenia wizerunku marki)

·         strategię cenową (poziom cen i ich zmiany)

·         politykę w zakresie merchandisingu/obsługi klienta (ekspozycje sklepowe, ustawienie mebli w placówce, dekoracje  itd. itp.)

a następnie przeanalizować te działania firmy z punktu widzenia zastosowania RÓŻNYCH zasad poznanych na wykładzie

à trzeba wybrać firmę oraz jej działania i rozważyć, jakie elementy wiedzy nt. psychologii konsumenta zostały wykorzystane podczas realizacji tych działań, ocenić czy to zostało zrobione poprawnie, zasugerować ew. poprawki/korekty. Można wybrać pozytywny lub negatywny przykład, czyli pochwalić lub skrytykować firmę à ta część opracowania ma być efektem własnych spostrzeżeń, przemyśleń i ocen!!!

à w opracowaniu należy zachować wszystkie zasady pisania tego typu raportów, czyli odpowiedni układ i struktura (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, załączniki), źródła prezentowanych informacji, odpowiedni opis rysunków; właściwa strona estetyczna i edytorska (odstępy między liniami 1,5 wiersza, czcionka 12 pkt, wyrównanie dwustronne, wyróżnione podtytuły, numeracja stron itp.).  

à praca ma liczyć max. 6 stron!!za każdą ponadwymiarową stronę będę obniżała ocenę o 2 pkt-y!

 

KONSULTACJE:

czwartek  15.45 – 17.15    p. 231D, ul. Bogucicka 14 Katowice             

środa B 11.30 – 12.30                            ROND

+  konsultacje na studiach zaocznych wg planu (45 min po każdym wykładzie)

 

KONtakt: aburgiel@wp.pl; aleksandra.burgiel@ae.katowice.pl

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin