Rudolf Steiner-Zdrowy rozwój człowieka cz[1].pdf
(
789 KB
)
Pobierz
134312105 UNPDF
Rudolf Steiner
Zdrowy rozwój
człowieka
CZ.
1
Wprowadzenie w antropozoficzną
pedagogikę i dydaktykę
WYDAWNICTWO GENESIS
Zdrowy rozwój człowieka
Kurs Bożonarodzeniowy
część I
Rudolf Steiner
Zdrowy rozwój człowieka
Kurs Bożonarodzeniowy
część I
Wprowadzenie w antropozoficzną
pedagogikę i dydaktykę
Cykl wykładów dla nauczycieli
wygłoszony w Dornach
od 23 grudnia 1921 do 7 stycznia 1922
WYDAWNICTWO GENESIS
Gdynia 2007
Rudolf Steiner:
„Zdrowy rozwój człowieka" cz. I
Spis treści
Niniejsze wydanie jest zgodne z oryginałem niemieckim
„Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens"
(tom GA 303 w katalogu Dzieł Zebranych Rudolfa Steinera)
wydanym w 1987 r. przez Rudolf Steiner Verlag,
Dornach/Szwaj caria
Wstęp do wydania polskiego
Wykład I, Dornach, 23 grudnia 1921
Powitanie. Trzy fazy rozwoju ruchu antropozoficznego: działania
zaspokajające tęsknoty duszy; włączenie działań o charakterze
artystycznym; praktyczne działania w wielu dziedzinach życia. O za
łożeniu Szkoły Waldorfskiej.
Tłumaczenie
Ewa Łyczewska
Wykład II, Dornach" 24 grudnia 1921
Herbert Spencer jako reprezentant współczesnego sposobu myślenia
i jego poglądy na wychowanie. Intelektualistyczno-przyrodniczy
obraz świata, w którym nie ma miejsca dla człowieka. Wpływ ta
kich poglądów na uczucia i wydarzenia historyczne. Konieczność
rozwijania innego poznania.
Redakcja
Michał Waśniewski
Wykład III, Dornach, 25 grudnia 1921
Karol Darwin, Ernst Haeckel, Du Bois-Reymond: darwinizm i po
stawa jego przedstawicieli wobec istniejących granic. Rozwijanie
umiejętności wyćwiczonych w trakcie obserwacji naukowych i do
chodzenie do świata nadzmysłowego. Cechy zwykłego poznania.
Sport zastępujący dawne życie religijne. Użyteczność a potrzeba oz
dabiania. Rozważania o śnie.
Copyright © 1969 by Rudolf Steiner-NachlaBverwaltung
Dornach/Schweiz
Copyright © for the Polish édition by
Wydawnictwo Genesis, Gdynia 2007
ISBN 978-83-86132-63-8 tom 1-2
ISBN 978-83-86132-61-4 tomi
Wykład IV, Dornach, 26 grudnia 1921
Procesy rozgrywające się w czasie. „ Gotowe " zwierzę i „ niegotowy "
człowiek. Przedwczesne wnikanie starości w środkowy okres życia.
Wnikanie cech wieku dziecięcego w dalsze życie. Medytacja w sen
sie antropozoficznym.
Wydawnictwo Genesis
81-532 Gdynia, ul. Wzgórze Bernadowo 300/1
tel.fax: 058-6201650; e-mail:
genesis@oknet.com.pl
Wykład V, Dornach, 27 grudnia 1921
Poznanie osiągane dzięki imaginacji, inspiracji i intuicji. Tableau
życia. Ciało eteryczne. Działanie pamięci. Pogłębianie zdolności po
znawczych nauczyciela dzięki pełnemu poznaniu dziecka - poznanie
nadzmysłowe. O skutkach nadmiernego i niedostatecznego angażo
wania pamięci dziecka.
Druk: „Poligrafia" Bydgoszcz
I*
Wykład VI, Domach, 28 grudnia 1921
Rozczłonowanie organizacji człowieka: organizacja głowy, organiza
cja przemiany materii i kończyn, organizacja rytmiczna. Przykłady
żywych, przeobrażających się wyobrażeń odzwierciedlający orga
nizm ludzki. Sny dziecięce. Poznanie człowieka a układanie planu
lekcji. Wpływ zajęć ruchowych na naukę w klasie.
Wstęp do wydania polskiego
Szkolnictwo państwowe, powszechnie akceptowane i obejmują
ce znaczny obszar oświaty, stoi dzisiaj w obliczu narastającej fali
problemów: przemoc, zaburzenia zachowania dzieci i młodzie
ży, osłabiona motywacja, brak perspektyw. Ta sytuacja sprawia, że
w wielu krajach Europy wzrasta zainteresowanie reformami, ja
kie podejmowano w pedagogice na początku XX wieku. Szkoły
działające według zasad stworzonych przez Marię Montessori,
Celestina Freineta, Petera Petersena (szkoły według Planu Jenaj
skiego) czy tzw. wolne szkoły działające pod patronatem rodzi
ców są coraz częściej postrzegane jako obiecująca alternatywa
i jest ich coraz więcej. Do szkół z nurtu reformy należą także in
stytucje działające według zasad pedagogiki Rudolfa Steinera:
szkoły i przedszkola waldorfskie oraz placówki pedagogiki spe
cjalnej. W ostatnich dziesięcioleciach rozwijały się one ze zdu
miewającym rozmachem. Obecnie na świecie istnieje około 900
szkół waldorfskich, 1400 przedszkoli waldorfskich i ponad 500
placówek pedagogiki specjalnej wywodzących się z pedagogiki
Rudolfa Steinera
1
.
Pedagogika Rudolfa Steinera, dając nowe uzasadnienie filo
zoficzne, przypisuje znaczące miejsce uczeniu się z wykorzysta
niem wszystkich zmysłów, uczeniu się poprzez sztukę i pracę
rękoma, uczeniu się z wykorzystaniem nie tylko matematyczno-
logicznych uzdolnień człowieka, lecz
wszystkich
jego „inteligen
cji" (tu spotyka się ze znaną teorią inteligencji wielorakiej Howar
da Gardnera
2
). Przede wszystkim jednak wychodzi z założenia,
Wykład VII, Dornach, 29 grudnia 1921
Bardzo male dziecko czyni to, co leży w jego woli. Przemiana sil
około 7. roku życia. Wolność nauczyciela. O ciele eterycznym. Trzy
etapy rozwoju do 7. roku życia. Naśladowanie. Rozwój pamięci i fan
tazji dziecięcej. O budzącej się wrażliwości dziecka na napomnienia
i autorytet.
Wykład VIII, Dornach, 30 grudnia 1921
O nauczaniu duszno-ekonomicznym. Omówienie godzin porannych
w Szkole (lekcja główna i nauczanie w cyklach) i przedpołudniowych
(języki obce, prace ręczne, lekcje religii). Kompromisy zawierane
przy powstawaniu Szkoły Waldorfskiej. Dyscyplina w szkole. Lekcje
południowe (gimnastyka, eurytmia, zajęcia artystyczne). Niedzielna
uroczystość religijna. O świadectwach.
Wykład IX, Dornach, 31 grudnia 1921
Dziecko jako rzeźbiarz, dziecko jako muzyk. Trzy etapy rozwoju
w drugim siedmioleciu. Male dziecko jako narząd zmysłowy. O pra
widłowym uczeniu botaniki. Podręczniki szkolne. O wprowadzaniu
liter. Nauka rachowania. Zasada autorytetu i rozwijanie się we
wnętrznej wolności człowieka.
1
Obecną sytuację pedagogiki waldorfskiej na świecie przedstawia w niezwykle
interesujący sposób obszerna publikacja
Waldorfpädagogik wetlweit: Ein über
blick über die Entwicklung der Waldorfpädagogik sowie der antroposophischen Heil
pädagogik und Sozialtherapie,
opracowana i wydana przez Freunde der Erziehungs
kunst Rudolf Steiners, Berlin 2001. Jest ona dostępna także w języku angielskim.
2
Howard Gardner,
Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce,
Media Rodzina,
Poznań 2000.
7
Plik z chomika:
pupilek
Inne pliki z tego folderu:
sciezka_rozokrzyza_w_naszych_czasach.pdf
(1012 KB)
pozycjonowanie-dla-poczatkujacych.pdf
(411 KB)
Hejwowski - Kognitywno-komunikacyjna teoria przekładu.pdf
(886 KB)
golem.pdf
(2694 KB)
Efekt_jo-jo_w_motywacji.pdf
(1228 KB)
Inne foldery tego chomika:
! J. ANGIELSKI -ZOOM A -SŁUCHOWISKO
♥ 12. Qi Gong - Tai Chi - ćwiczenia medytacyjno-uzdrawiające
♥ NAUKI O RODZINIE ♥
†..PIOSENKI RELIGIJNE
†..PIOSENKI RELIGIJNE(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin