testy_z_zarzadzania.doc

(61 KB) Pobierz
1

1.      F.W. Taylor opracowal zalozenia:

- Mechanistycznego modelu organizacji

2.      Human Relations to kierunek kierunek nauce zarzadzania powstałych powstałych wyniku:

- eksperymentu E. Mayo

3.      Polozenie nacisku na kulture w zarzadzaniu organizacja jest charakterystyczne dla:

-analogi organizacji z gra spoleczna

4.      Elementem otocznia szczegulowego organizacji jest:

- siec kooperantow

5.      misja organizacji jest:

-racja uzasadniajaca jej istnienie

6.      perspektywa ”zasileniowa” w analizie relacji organizacji z jej otoczeniem odnosi się do oceny;

- stopnia zależności organizacji od otoczenia.

7.      strategia integracji pionowej lub poziomej jest proba;

- zmniejszenia stopnia zależności org. Od otoczenia

8.      Specjalizacja i wielkoseryjnosc produkcji SA typowe dla strategii

-: produkcyjnej

9.      Strategia dywersyfikacji ulatwia:

- przystosowanie do warunkow otoczenia

10.  Analiza SWOT dotyczy m.in.. :

- oceny szans i zagrożeń zagrożeń otoczeniu org.

11.  Głębokość zakorzenienia kultury org. Jest cecha oznaczajaca:

- silne przywiązanie do wzorcow kulturowych

12.  Kultura org. Wysokiej tolerancji niepewności sprawia ze funkcja integracyjna kultury  oznacza:

- Łatwość integrowania się ludzi

13.  Mobilność zasobow jako istotny warunek globalizacji działalności gospodarczej jest skutkiem:

-łatwego dostępu do informacji

14.  Do najbardziej typowych zjawisk towarzyszących procesom globalizacji działalności gospodarczej należy:

-rozproszenie i anonimowość własności

15.  Wiez sluzbowa to stosunki miedzy komorkami org. I stanowiskami pracy zachadzace na tle:

- rozmieszczenia uprawnien decyzyjnych

16.  Bariera otoczenia w podziale pracy polega na:

-konieczności zachowania odpowiedniej zdolności przystosowawczej org.

17.  Czynikiem ograniczającym spłaszczanie struktury org jest:

- potencjalna rozpiętość kierowania

18.  Wielkość firmy jest czynikiem stroktorotworczym dlatego ze:

- wpływa na decentralizacje uprawnien decyzyjnych

19.  Laczenie stanowisk pracy w komorki org., a komorek- w wieksze jednostki org. Powinno być uzasadnione:

- rodzajem zadan firmy

20.  tworzenie pionow funkcjonalnych funkcjonalnych strukturze org. Prowadzi najczęściej do:

- urudnien w realizacji poziomu wiezi współpracy

21.  podzial firmy na względnie niezależne jednostki org jest charakterystyczna cecha struktury:

-dywizjonalnej

22.  Polaczenie kordynacji funkcjonalnej i przedmiotowej jest charakterystyczne dla struktury:

-macierzowej

23.  Roznica pomiedzy tradycyjnymi a współczesnymi pogladami na temat przywództwa w org polega na zastapieniu:

- Stosunku emocjonalnego stosunkiem racjonalnym

24.  Jakie zadanie kierownika uwaza się za najważniejsze w org przyszłości:

-organizowanie komunikacji

25.  Na rosnaca popularność stroktor sieciowych wpływ ma m.in. :

- zmniejszenie znaczenia  lokalizacji źródeł zaopatrzenia i rynkow zbytu

26.  Praca we współczesnych zespołach zadaniowych wymaga od pracownika m. In. :

-umiejętności łatwej zmiany zespolu

27.  Stopien sformalizowania org. Zalezy od:

-stopnia stabilności otoczenia org.

28.  Teoria X i Y D. McGregora dotyczy:

- poglądów na nature ludzka!

29.  Autokratyczny styl kierowania odnosi się do:

-sposobu podejmowania decyzji

30.  zainteresowanie kierownika zadaniami jest cecha stylu kierowania przeciwstawna:

-zaiteresoaniu ludzmi

31.  Problem odpowiedzialności za skutki podejmowanych decyzji jest kluczowy dla metody zarzadzania:

- przez delegowanie uprawnien decyzyjnych

32.  Szczególny nacisk na znajomość szerszego kontekstu zadan przez pracownikow kladziony jest w metodzie zarzadzania:

-przez cele

33.  Koncepcja samoprzywództwa odnosi się do:

- sposobu usamodzielniania podwładnych przez przełożonego

34.  Określenie cech idealnego rozwiązania jest punktem wyjscia w projektowaniu: -diagnostycznym

35.  Dla współczesnych sposobów kierowania zespołami zadaniowymi za typowa może być uznana cecha: -

tymczasowości funkcji kierowniczych

36.  Zjawisko spodku sprawności dzialania firmy po wprowadzeniu zmian org. Jest: -przejawem nieskuteczności metody wdrazania zmian

37.  W ocenie skutków reorganizacji należy:

-poszezyc te ocene na efekty widoczne w przedziale calej org.

38.  Standaryzacja produktów i procesów pracy charakteryzuje się obecnie:

-znacznie węższym  niż kiedyś przedmiotem 

 

 

                                                      TEST 2

1.      W org. Wystepoja relacje miedzy jej elementami:

- ludzmi, ludzmi i rzeczami, rzeczami

2.      Nort systemowy w nauce org. I zarzadzania:

-a) opira się na dorobku ogolnej teorii systemow c) traktoje org. Jako system spol.-Tech.

3.      Wysoki stopien sformalizowania struktury org jest korzystny gdy:

-mamy względnie stale otoczenie, wymagania tech. Ograniczaja dowolność zachowan ludzi, pracownicy maja niskie kwalifikacje

4.      Org SA systemami zachowującymi się rozmyślnie. Oznacza to ze:

- SA zdolne do korygowania a nawet zmiany pierwotnie wyznaczonych celow

5.      Proces decydowania sklada się z nastepojacych faz:

-rozpoznania problemu, projektowania rozwiązań i wyboru

6.      Stanowiska sztabowe w strukturze org. Glownie:

- sluza pomoca ekspercka

7.      Podsystem społeczny org obejmuje:

a) stoktore org. C) cele indywidualne i motywy ktotymi kieroja się ludzie w swoich zachowaniach

8.      Efektywność org. Należy rozpatrywac dorobek podejścia:

- celowościowego i systemowego

9.      Organiczny model zarzadzania:

-zapewnia maksymalna elastyczność org.

10.  Struktura dywizjonalna:

-b)opiera się na decentralizacji i autonomi czesci przedsebiorstwa c)  wystepuje w wielkich przedsebiorstwach

11.  ekwifinalność jest cechą organizacji, która oznacza:

-zdolność do realizacji tych samych celów różnymi drogami i sposobami

12.  kryteriami oceny efektywności( i sprawności) organizacji w ujęciu prakseologicznym są:

- b) skuteczność i ekonomiczność c) skuteczność i korzystność

13.  w koncepcji r. blade i j. mouton w tzw. Siatce kierowniczej style kierowania umieszczone są w osiach, które oznaczają:

-koncentrację na zadaniach i koncentrację na celach

14.  ograniczenia racjonalności decyzji wynikają z :

-a) luki informacyjnej c) cech osobowych i motywacji ludzi podejmujących decyzje

15.  racjonalność substancjalna dotyczy:

- wyboru celów

16.  decyzje optymalne mogą być podejmowane w :

-w warunkach pewności

17.  podsystem celów i wartości organizacji:

-b) obejmuje strukturę organizacyjną c) wiąże organizację z otoczeniem

18.  otoczenie stałe i złożone to takie którego składniki są:

- liczne, różnorodne i niezmienne w czasie

19.  teoia x mcgregora mówi, że przeciętny człowiek:

-ma niechęć do pracy i unika odpowiedzialności

20.  organizacja scentralizowana to taka w której:

-uprawnienia do decydowania sA skupione na najwyższym szczeblu hierarchicznym

21.  podsystem informacyjny w organizacji ma za zadania:

- a) gromadzenie i przetwarzanie informacji c) dostarczanie właściwych informacji do miejsc podejmowania decyzji

22.  organizacje:

- nie dadza się jednoznacznie zaliczyć do żadnej z tych kategorii

23.  synergia polega na tym że:

-rezultat zorganizowanego działania zespołu ludzi jest wyższy od sumy

24.  ogólny model procesu podejmowania decyzji wg. H. simona składa się z faz: faza rozpoznania problemu, faza projektowania rozwiązań, faza wyboru jednego z możliwych rozwiązań

25.  korzyści ze specjalizacji to:

a) minimalizacja wysiłku na skutek wprawy w wykonywaniu zadań c) dobre wykorzystanie kwalifikacji ludzi

26.  rozpiętość kierowania:

jest liczbą która określa ilu ludzi podlega bezpośrednio jednemu kierownikowi

27.  funkcje zarzadzania wzorowane na propozycji h. fayola to:

a) planowanie, organizowanie, pobudzanie do działania i kontrolowanie c) planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie

28.  a. erzioni wyróżnia rodzaje uczestnictwa w organizacji:

a) przymusowe, kalkulatywne, moralne  c) alienatywne, kalkulatywne, moralne

29.  organizacjami są:

a) związki zawodowe c) przedsiębiorstwa

30.  nurt klasyczny w nauce organizacji i zarządzania:

koncentruje uwagę na strukturach organizacyjnych

 

 

 

                                                             Test 3

1.      działanie jest korzystne gdy;

wynik użyteczny jest równy kosztom działania

2.      działanie jest niekorzystne gdy;

wynik użyteczny jest mniejszy od kosztu działania

3.      jeżeli działanie było skuteczne ale niekorzystne to:

a) cel został osiągnięty c) skutki negatywne działania przekraczają wartość celu

4.      miarą skuteczności działania jest:

stopien realizacji celu

5.      skutki działań mogą być:

niezależne od oceny, oceniane pozytywnie, oceniane negatywnie b) główne uboczne c) niezamierzone, zamierzone

6.      ekonomizacja działan polega na:

max. Wyniku użytecznego użytecznego minimalizacji kosztów

7.      cel jest osiągalny gdy:

jest możliwy do zrealizowania przy danym zasobie wiedzy i danych warunkach technicznych

8.      cel jest dostępny gdy:

jest możliwy do zrealizowania biorąc pod uwagę posiadane zasoby

9.      powodami podejmowania przez przedsiębiorstwa działalności w skali m.narodowej SA:

chęc opanowania nowych rynków zbytu d) pozyskanie taniej siły roboczej

10.  skutkami podejmowania przez przedsiębiorstwa działań w skali m.narodowej są:

a) poprawa bilansu płatni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin