wykład II.doc

(51 KB) Pobierz
„Gospodarka rynkowa a interwencjonizm państwowy”

„Gospodarka rynkowa a interwencjonizm państwowy”

 

GOSPODARKA RYNKOWA

System gospodarczy, w którym alokacja zasobów czynników wytwórczych (pracy, ziemi i kapitału) pomiędzy alternatywne możliwości ich wykorzystania (dziedziny wytwarzania, konkretne produkty), a także podział wytworzonych produktów pomiędzy poszczególne jednostki dokonuje się głównie za pośrednictwem rynku przy niewielkim wpływie państwa.

 

 

ZALETY I SŁABOŚCI GOSPODARKI RYNKOWEJ

Zalety:

- tendencje do racjonalnego wykorzystania zasobów gospodarczych

- efektywny system motywacji

- duża innowacyjność gospodarki

- dyscyplina finansowa gospodarstwa, związana z konkurencją i zasadą samofinansowania działalności gospodarczej

- tendencje do samoczynnego ustalania się równowagi rynkowej

- duża elastyczność gospodarki

- kraje o rozwiniętej gospodarce rynkowej zapewniają swoim obywatelom najwyższy poziom dobrobytu, gwarantując równocześnie najszerszy zakres swobód obywatelskich

 

Wady

1. Czynniki ograniczające działanie rynku w praktyce:

   - procesy monopolizacji gospodarki

   - niedoskonała informacja

   - bariery wejścia a rynek

   - ograniczona przenośność czynników      produkcji

2. Występowanie negatywnych efektów zewnętrznych:

   - negatywne efekty zew w sferze produkcji

   - pozytywne efekty zew w sferze produkcji

   - negatywne efekty zew w sferze konsumpcji

   - pozytywne efekty zew w sferze konsumpcji

3. Istnienie tzw dóbr publicznych

4. Występowanie zjawisk destabilizujących gospodarkę:

   - duże wahania aktywności gospodarczej

   - bezrobocie

   - niepełne wykorzystanie mocy wytwórczych

   - inflacja

   - szara strefa

5. Tendencje do powstawania dużych, nie zawsze akceptowanych społecznie, różnic dochodów i majątku.

 

 

ARGUMENTY ZA EKONOMICZNĄ ROLĄ PAŃSTWA

   - konieczność zabezpieczenia systemu gospodarczego od strony instytucjonalno- poprawnej

   - niedoskonałość rynku i konkurencji w praktyce, związane z monopolizacją gospodarki i innymi czynnikami (niedoskonała informacja, ograniczona mobilność czynników produkcji), prowadzące do nieprawidłowej alokacji zasobów gospodarczych oraz obniżania poziomu dobrobytu społeczeństwa

   - występowanie negatywnych efektów zewnętrznych w zakresie produkcji i konsumpcji

   - istnienie dóbr publicznych takich np jak: latarnie morskie, chodniki i oświetlenie ulic oraz usługi dostarczane przez armię policję czy straż pożarną

   - istnienie dóbr szczególnie niekorzystnych lub korzystnych społecznie, których konsumpcja ze względów społecznych jest szczególnie niepożądanych (np. narkotyki, alkohol, tytoń) lub szczególnie pożądane (np. niektóre szczepionki czy ksiązki)

   - występowanie takich zjawisk, jak duże wahania aktywności gospodarczej, bezrobocie, niepełne wykorzystanie mocy wytwórczych oraz inflacja, które prowadzą do destabilizacji gospodarki, niepewności i marnotrawstwa zasobów gospodarczych.

- istnienie pozbawionych opieki ludzi starych, niedołężnych, upośledzonych i chorych, którzy nie są w stanie sami sobie poradzić

   - powstanie zbyt dużych, nie akceptowanych społecznie, różnic dochodowych i majątkowych, które osłabiają motywację ludzi o niskich dochodach oraz sprzyjają różnego typu konfliktom i protestom (np. strajkami)

 

 

ARGUMENTY PRZECIW EKONOMICZNEJ ROLI PAŃSTWA

   - pojawienie się stanów nierównowagi na rynku (niedoborów lub nadwyżek) w wyniku regulacji państwowych.

   - zniekształcenie informacyjne

   - zmniejszenie elastyczności systemu gospodarczego wywołana biurokracją i usztywnieniem procesów decyzyjnych

   - wysokie koszty interwencjonizmu państwowego przy równocześnie niewielkiej skuteczności wielu działań

   - osłabienie bodźców związanych z rynkiem

   - niereprezentatywność państwa (rządu)- funkcjonariusze państwa mogą działać przede wszystkim w interesie własnym, a nie w interesie obywateli

   - ograniczanie wolności jednostki i hamowanie oddolnej inicjatyw

 

 



                        Polityka rozwoju

                                      społeczno-





                          gospodarczego





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POLITYKA GOSPODARACZA

   - Przedmiotem polityki gospodarczej jest władza państwa w której imieniu konkretne działania prowadzą jej organy.

   - Niezwykle istotny jest sposób powoływania, struktura oraz szczegółowy zakres kompetencji i odpowiedzialności organów publicznych mających oddziaływać na gospodarkę, a także sama procedura przygotowywania i podejmowania decyzji

   - może się ona koncentrować w centralnych organach władzy, co uzasadnia się zwykle potrzebą jednolitości podejścia i sposobu rozstrzygania, może też włączać do procesu decyzyjnego organy samorządu terytorialnego, co z kolei pozwala pełniej uwzględniać w regulacyjnym oddziaływaniu organów publicznych specyficzne zagadnienia oraz preferencje regionalne i lokalne

  - Integracją władz państwowych (a także organów ponadnarodowych) w sprawy gospodarcze oznacza zwykle wprowadzanie różnych ograniczeń swobody jednostek i przedsiębiorstw

   - W demokratycznych krajach, szanujących zasady wolności gospodarczej, integracje te powinny więc być podejmowane tylko w imię wspólnego dobra

   - Działania polityki ekonomicznej są także zazwyczaj motywowane troską i dobro publiczne, stawiane ponad interesami poszczególnych osób, grup i warstw społecznych

   - Obowiązuje zasada celowego, rozważnego i oszczędnego działania władzy czyli po prostu działania racjonalnego

   - Mądra polityka ekonomiczna może być potężną dźwignią rozwoju społeczno- gospodarczego kraju

   - Natomiast błędna polityka ekonomiczna co do założeń i realizacji prowadzi niejednokrotnie do katastroficznych skutków- tym poważniejszych, im większa jest skala i intensywność podejmowania operacji.

   - Im silniejsza jest integracja państwa w procesy gospodarcze, tym większą odpowiedzialność  przed narodem ponoszą organy państwowe i stojący na ich czele ludzie za wykorzystaniem zasobów kraju, za stan i rozwój gospodarki, za poziom życia ludzkości

 

 

UWARUNKOWANIA POLITYKI GOSPODARCZEJ

1. Ustrojowo- systemowe

    - ustrój polityczno- społeczny

    - struktury państwowo administracyjne i społeczne

    - rozwiązanie instytucjonalno- systemowe w gospodarcze

2. Zewnętrzne

    - międzynarodowa sytuacja polityczna, relacje z sąsiadami

    - przynależność do międzynarodowych ugrupowań politycznych, militarnych, gospodarczych

     - międzynarodowa sytuacja gospodarcza

     - warunki wymiany (term of trade)

3. Wewnętrzne

     - stan i struktura zasobów

                            * przyrodniczych

                            * majątkowych

                            * ludzkich

    - zagospodarowanie przestrzenne kraju i i regionów

    - wewnętrzna sytuacja polityczna

    - stosunki narodowościowe

    - układ sił politycznych w kraju

 

 

 

 

CELE POLITYKI GOSPODARCZEJ

1. Generalne

              - suwerenność narodowa

              - sprawiedliwość

              - postęp społeczny

              - prawa człowieka

2. Ustrojowo systemowe i polityczneà umacnianie istniejącego ustroju społeczno- gospodarczego, zapewnienie jego ewolucji

3. Ekonomiczne

              - pomnażanie bogactwa kraju

              - powiększanie dobrobytu

              * efektywne wykorzystanie zasobów, wzrost gospodarczy

              * przemiany gospodarcze

              * wzrost przedsiębiorczości

              * równowaga gospodarcza

              * wzrost udziału w międzynarodowym podziale pracy

4. Społeczne

              - sprawiedliwy podział dochodu

              - gwarancja zatrudnienie (pełne zatrudnienie)

              - wyrównanie szanse awansu

              - dostęp do dóbr kulturalnych i oświaty

              - zapewnienie ochrony zdrowia

              - zabezpieczenie społeczne

5. Ekologiczne

              - ochrona środowiska naturalnego, rekultywacja

              - trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy

6. Obronno- militarne

              - powiększanie potencjału gałęzi o znaczeniu obronnym

              - zapewnienie niezbędnych rezerw mocy produkcyjnych i środków produkcji

 

 

 

GŁÓWNE DZIEDZINY POLITYKI GOSPODARCZEJ

Polityka makroekonomiczna- obejmuje te oddziaływania państwa, które dotyczą całokształtu procesu gospodarczego lub jego znacznych części i prowadzone są głównie za pośrednictwem takich mechanizmów regulacji, jak pieniądz i budżet państwa.

Polityka mikroekonomiczna- zajmuje się regulacją konkretnych zagadnień gospodarki, jej poszczególnych gałęzi, rodzajów produkcji, rynków  na określone towary i usługi

Funkcją polityki wzrostu jest dynamizowanie społecznego procesu gospodarczego w skali długoterminowej, przeciwdziałanie siłom i zjawiskom, które mogłyby wzrost hamować czy osłabiać

Gdy wahania koniunkturalne występują cyklicznie, polityka wzrostu obejmuje przedsięwzięcia zmierzające do łagodzenia przebiegu cyklu, zwalczania czynników kryzysogennych, skracania fazy kryzysu i depresji, stymulowania ożywienia i rozkwitu

Polityka strukturalna- zmierza do przekształcenia układu relacji i proporcji występujących między poszczególnymi sektorami, działami i gałęziami gospodarki oraz rodzajami produkcji społecznej a jej całością przez preferowanie rozwoju wybranych sektorów i gałęzi.

Polityka strukturalna ma  zwykle na uwadze nie tylko proporcje działowo- gałęziowe i rodzajowe, lecz także inne proporcje występujące w gospodarstwie narodowym (typu społecznego, technologicznego, terytorialnego).

Uwzględnienie w celach i uwarunkowaniach polityki gospodarczej zróżnicowań terytorialnych na obszarze kraju pociąga za sobą wyodrębnienie polityki regionalnej.

Pojęciem tym określa się zwykle oddziaływanie państwa oraz wysypujących w jego imieniu władz centralnych i regionalnych na proces rozwoju orz zagospodarowania przestrzennego regionów

Z kolei waga narastających zagrożeń i zniszczeń środowiska naturalnego znalazła odzwierciedlenie w wyodrębnieniu i rozwoju polityki ochrony środowiska.

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin