Drzewo. Przyczyna i skutek, przewidywanie następstw..doc

(41 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 6

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich do  programu

Edyty  Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Drzewo

ZAGADNIENIE: Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw

 

„Mam na imię ...” – autoprezentacja

CEL: określanie liczby sylab w swoim imieniu”, rozwijanie słuchu fonematycznego

Dzieci kolejno wypowiadają swoje imię z podziałem na sylaby, wyklaskują (mogą również pokazać na palcach z ilu sylab składa się ich imię), następnie z pojemnika  wybierają tyle zielonych pasków (tasiemek) ile sylab jest w ich imieniu, przymocowują paski do swoich dłoni

 

„Drzewo” – zabawa logorytmiczna

CEL: doskonalenie sprawności prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

Do rąk dzieci mają przymocowane zielone tasiemki lub bibułę, wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki nr 57, cz. II  W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy

: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Palce małe                                                        /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami

Ręce duże                                                        /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu

Łokcie w dole                                          /przyciągają łokcie do ciała

Dłonie w górze                                           / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie

Ramię w prawo                                          / poruszają prawym ramieniem

Ramię w lewo                                          / poruszają lewym ramieniem

Tak się w lesie ….

Chwieje drzewo                                           / lekko przechylają się na boki nie odrywając łokci od ciała

Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie

 

„Boogie woogie” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

Wykonywanie ruchów zgodnie z tekstem piosenki nr 49, cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Do przodu prawą rękę daj                                           /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                                          /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                                          /znów do przodu

I pomachaj nią !                                                        /machają nią

Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!              /klaszczą

Boogie- Woogie  ahoj!        - 3 razy              /zbliżają się do środka koła, podskakują, unosząc ręce do góry i wykrzykują :ahoj! Następnie cofają się, podskakują w górę i ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny raz zbliżają się do środka koła, podskakują i wykrzykują :ahoj!

I od nowa zaczynamy taniec ten!                            /cofają się i klaszczą

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki

 

Historia drzewa” – historyjka obrazkowa na podstawie wiersza J. Tuwima „Stół”

CEL: rozwijanie logicznego myślenia, zastanawianie się  co będzie dalej? Problem ekologiczny dotyczący wycinania lasów.

Układamy historyjkę po wysłuchaniu wiersza, ustalamy kolejność wydarzeń używając zwrotów najpierw, potem później, następnie.

STÓŁ

Wyrosło w lesie drzewo potężne,

Twarde , wysmukłe i niebosiężne.

Raz przyszli drwale, drzewo zrąbali,

Bardzo się przy tym napracowali.

Potem je konie na tartak wlokły,

Tak się zziajały, że całe zmokły.

Na tym tartaku warczące piły

Tak drzewo cięły, że się stępiły.

Kupił te szorstkie listwy i deski

Stolarz warszawski, Adam Wiśniewski.

Adam Wiśniewski nie lada majster,

Wziął piłę, młotek, hebel i klajster.

Mierzył, heblował, kleił , sposobił,

Zbijał, malował, wreszcie stół zrobił.

Tyle to trzeba było sposobu

Dla sporządzenia jednego stołu.             

 

„Opowiem ci bajkę…” zabawa słowna

CEL: uświadomienie wartości książki jako źródła radości, wzbogacenie słownika o wyrazy: autor, ilustrator, wydawca; rozwijanie twórczego myślenia

Wspólnie układamy bajkę opowiadanie, nauczyciel rozpoczyna  i wciąga dzieci do zabawy. Ten kto układa bajkę – opowiadanie trzyma w rękach książkę i przekazuje ją koledze, ten dokłada swoje zdanie i przekazuje dalej, w ten sposób powstaje wspólne opowiadanie

 

„Jaki to wyraz?” – zabawa rytmicznoruchowa

CEL: rytmiczne wypowiadanie wyrazów, reagowanie na sygnały wzrokowe

Dzieci zapoznają się z  wyrazem BAJKA, BÓJKA rozmawiają o cechach i znaczeniu tych wyrazów. Umawiamy się, że na wyraz BAJKA – dzieci biegają po sali, na wyraz BÓJKA – zatrzymują się i w miejscu wykonują rytmiczne podskoki.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji uwagi

Każde dziecko otrzymuje kartkę nr I – 6 z zaznaczonym szlaczkiem, należy go uzupełnić nie odrywając ręki

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE

·         piosenki

·         zielone tasiemki

·         wiersz

·         historyjka obrazkowa do wiersza

·         kolorowa książka ( bajka)

·         tabliczki z napisami: bajka, bójka

·         karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin