Bogdan Banasiak- Hommage à Jacques Derrida (1930–2004) pl.pdf

(104 KB) Pobierz
28293949 UNPDF
Bogdan Banasiak
Hommage à Jacques Derrida (1930–2004)
Niezależnie od tego, jak postrzegać będziemy mechanizmy historii, wypada się zgodzić, że dzieje
człowieka znaczone są nazwiskami wielkich osobowości, często nazwiskami filozofów. Któż
bowiem, jeśli nie oni, najbardziej predestynowany jest do tego, by dając poznawczą interpretację
świata lub antycypując kierunek jego biegu, wyznaczać epoki. I nie chodzi tu o zwykłą „magię
nazwisk”, lecz o głębię i wielkość myśli tych, którzy w dziejach pozostawili trwały ślad swego
umysłu, jak Sokrates, Platon, Arystoteles, Descartes, Kant, Hegel, a w wieku XX choćby Heidegger
czy Sartre. Hegel wręcz utrzymywał, że w pismach i myślach największych filozofów wyraża się
prawda ich czasów. I gdy wydawało się, że prawda naszych czasów kojarzona będzie głównie z
nazwiskiem Michela Foucaulta, pojawił się myśliciel bodaj jeszcze bardziej znaczący – Jacques
Derrida.
Choć przyznanie komukolwiek tytułu primus inter pares zawsze będzie kwestią dyskusyjną, to tę
szczególną pozycję francuskiego filozofa da się mierzyć skalą zarówno popularności jego osoby
(począwszy od tłumów na jego wystąpieniach, a skończywszy na jego stałej obecności we
wszelkiego rodzaju mediach), jak i oddziaływania jego myśli (począwszy od programów
uniwersyteckich, a skończywszy na społeczno-politycznej i intelektualnej postawie wy-znaczającej
imperatyw dekonstruowania wszelkich systemów instytucjonalnych i rządzących nimi stosunków
hierarchii; począwszy od inspiracji w zakresie filozofii i literaturoznawstwa, a skończywszy na
językoznawstwie, antropologii, estetyce, problemach komunikacji w epoce mass mediów,
informacji genetycznej czy edukacji). Wydaje się, że jeszcze nigdy filozof, a już zwłaszcza żyjący
filozof, nie zyskał takiego poklasku, a jego projekt nie odbił się w kulturze tak szerokim echem.
I bodaj właśnie owa wielostronność dekonstrukcji, także w sensie podatności na adaptację, stanowi
– obok teoretycznej doniosłości, nowatorstwa czy może, wręcz przeciwnie, waloru całościowania
współczesnych tendencji filozoficznych, a może kulturowych w ogóle (w dobie globalnego
przewartościowania) – jedną z przyczyn ogromnego zainteresowania tą koncepcją. Jest w niej
bowiem coś z użyteczności i prowizoryczności, połączonych jednak ze zdumiewającą trwałością i
skutecznością, w dodatku o charakterze wyraźnie krytycznym i antydogmatycznym.
Niewątpliwie Derrida budził też kontrowersje, czego dowodzą choćby okoliczności przyznania mu
tytułu doktora honoris causa na Uniwersytecie Cambridge w 1992 roku: wskutek protestów wielu
filozofów „analitycznych” głosy rozłożyły się w proporcji 336 do 204 na jego rzecz. Wciąż zresztą
można odnieść wrażenie, że dla wielu koncepcja myśliciela, którego wkład w dzieło
identyfikowania zachodniej filozofii, wręcz w ogóle naszego sposobu myślenia, i krytycznego
zmagania się z całą kulturową tradycją wprost trudno przecenić, pozostaje kwestią może i
spektakularnego, ale nieważkiego albo wręcz szkodliwego „derridadaizmu”. Tymczasem już
dwadzieścia lat temu R. Rorty uznał, iż Derrida stał się nieomal klasykiem. A kilka lat wcześniej R.
Laporte tak oto skomentował kwestię: „Potrzeba zapewne ogromnej żywotności, witalności, którą
chętnie zakwalifikowałbym jako «nietzscheańska», ażeby z «dogmatycz-nej drzemki» dać się
zbudzić częściej niż dwa razy na tysiąc lat, i właśnie dlate-go niektórzy uznają za bardziej
ekonomiczne ignorowanie Derridy, postępowa-nie tak, jak gdyby jego praca nie istniała”.
Jacques Derrida urodził się 15 lipca 1930 roku w El-Biar nieopodal Algie-ru w rodzinie
żydowskiej. Dzieciństwo i lata młodzieńcze spędził w Algierii i już wówczas zetknął się z
antysemityzmem (ustawy antysemickie z roku 1940 m.in. pozbawiały dzieci żydowskie możliwości
nauki) – kilkakrotnie zmuszony był zmieniać szkoły (licea Ben Aknoun, Émile-Maupas – szkoła
żydowska, Gaultier, Bugeaud). Pierwsze ważniejsze lektury filozoficzne (Rousseau, Gide,
Nietzsche, Camus, Bergson, Sartre) odbył w czasach licealnych. Choć począt-kowo marzył o
karierze piłkarza, potem zaś nauczyciela literatury i pisarza, to w latach 1948–1949, wskutek
kolejnych lektur (Kierkegaard, Heidegger), wyraźnie określił swe zainteresowania filozofią. W roku
1949 podjął naukę we Francji, w kolegium Louis-le-Grand (gdzie spotkał m.in. P. Bourdieu, M.
Serresa, M. Deguy, P. Norę), a trzy lata później rozpoczął studia w École Normale Supérieure,
gdzie uczęszczał na wykłady J. Hyppolite’a i M. de Gandillac i gdzie zaprzyjaźnił się z L.
Althusserem (także urodzonym w Algierii). W roku 1953 odwiedził Archiwum Husserla w Louvain
– po latach będzie podkreślał, że filozoficznie początkowo najistotniejsza była dlań fenomenologia,
jeśli zaś chodzi o postawę filozoficzną: Sartre. Rok później zaprzyjaźnił się z M. Foucaultem, na
którego wykłady uczęszczał. W roku 1956 otrzymał sty-pendium na Uniwersytecie Harvarda, a w
czerwcu roku następnego w Bostonie wziął ślub z Marguerite Aucouturier, z którą będzie miał
dwóch synów: Pierre’a (1963) i Jeana (1967).
W latach 1957–1959 podczas wojny w Algierii pełnił w cywilu służbę wojskową, m.in. ucząc
języka francuskiego i angielskiego w prywatnej szkole i tłumacząc artykuły prasowe. Od roku 1959
uczył w Paryżu w liceum du Mans, a rok później po raz pierwszy odwiedził wraz z żoną jej rodzinę
w Pradze. Od roku 1960 wykładał na Sorbonie jako asystent S. Bachelarda, G. Canguil-hema, P.
Ricoeura, J. Wahla; tam też poznał R. Laporte’a i Ph. Sollersa. W tym okresie zainaugurował
wykład w Collège de Philosophie (poświęcony Foucaultowi), zaczął publikować w „Critique” i
„Tel Quel”. Otrzymał nagrodę im. Jeana-
Cavaillès za Introduction pour l’Origine de la géométrie ; został przyjęty do Centre Nationale de la
Recherche Scientifique, ale szybko zrezygnował, przyjmując zaproszenie J. Hyppolite’a i L.
Althussera do pracy w École Normale Supérieure, gdzie wykładał do roku 1984 i gdzie poznał B.
Pautrata.
W roku 1962, po odzyskaniu przez Algierię niepodległości, z „nostalgie-rią”, jak to określił, na
stałe opuścił kraj rodzinny (jego rodzina osiedliła się w Nicei). Zaproszenie przez R. Girarda do
Baltimore (uniwersytet John Hop-kins, gdzie poznał m.in. P. de Mana, R. Barthes’a, J. Lacana, J.-P.
Vernanta i L. Goldmana) w roku 1966 oraz przez P. Szondiego do Berlina dwa lata póź-niej
rozpoczęło jego wieloletnie wojażowanie po uczelniach wszystkich kontynentów (głównie USA –
Johns Hopkins i Yale oraz Nowy Jork, ale też Algier, Moskwa, Tokio, Meksyk, Maroko, Frankfurt,
Montevideo, Buenos Aires, Jerozolima, San Sebastian; w roku 1997 odwiedził Katowice, Kraków i
Warszawę).
W roku 1967 ukazały się jego pierwsze książki: De la grammatologie , L’Écriture et la différence
oraz La voix et le phénomène , a na konferencji Société française de philosophie Derrida
zaprezentował tekst zatytułowany La différance . Z pewną rezerwą odniósł się do wydarzeń maja
’68, ale uczestni-czył w marszach protestacyjnych i zorganizował pierwsze zgromadzenie ogólne w
École Normale Supérieure; w tym też okresie wielokrotnie spotykał się z M. Blanchotem.
W roku 1970 w wieku 74 lat na raka umarł ojciec Derridy, Aimé. Rok później Derrida po raz
pierwszy od opuszczenia go odwiedził kraj rodzinny, m.in. wykładając na uniwersytecie w
Algierze, wziął też udział w obradach Congrès des sociétés de philosophie française w Montrealu, a
rok później w kolokwium Nietzsche w Cerisy-la-Salle (wraz z m.in. G. Deleuze’em, P.
Klossowskim, S. Kofman, Ph. Lacoue-Labarthe’em, J.-F. Lyotardem, J.-L. Nancy’m, B.
Pautratem), zerwał zaś z Sollersem i czasopismem „Tel Quel”; w tym też okresie ukazały się
poświęcone mu numery specjalne „Lettres françaises” i „Le Monde”.
W roku 1974 wraz z S. Kofman, Ph. Lacoue-Labarthe’em i J.-L. Nancy’m w wydawnictwie Galilée
utworzył serię „la philosophie en effet” (ukazują się w niej głównie prace z zakresu dekonstrukcji).
W roku następnym przygotował projekt Groupe de Recherches sur l’Enseignement Philosophique
(Greph) i utworzył to ugrupowanie wraz z przyjaciółmi, kolegami i studentami, rozpoczął też
regularne wykłady w Yale i John Hopkins. Cztery lata później był jed-nym z inicjatorów powołania
na Sorbonie États Généraux de la Philosophie. W roku 1980 otworzył Congrès de Pilosophie de
Langue Française w Strasburgu, w tym samym roku w Cerisy odbyła się poświęcona jego
twórczości sesja À partir du travail de J. Derrida zorganizowana przez Lacoue-Labarthe’a i
Nancy’ego, jego najbliższych przyjaciół i współpracowników.
Rok później wraz z J.-P. Vernantem i kilkoma innymi przyjaciółmi utwo-rzył Stowarzyszenie im.
Jana Husa (wspierające czeskich dysydentów), którego został wiceprzewodniczącym. Inicjatywa ta
dała pretekst do zatrzymania go na lotnisku w Pradze, dokąd udał się w celu zainaugurowania
potajemnego seminarium, i osadzenia w więzieniu pod zarzutem „produkcji i handlu
narkotykami” (podrzuconych mu przez czechosłowacką bezpiekę) – wolność odzyskał dopiero po
interwencji François Mitteranda i francuskiego rządu.
W roku 1982 wraz z Pascale Ogier wystapił w filmie Ghost Dance K. McMullena. Rok później
wraz F. Châteletem, J.P. Faye’em i D. Lecourtem powołał do życia Collège Internationale de
Philosophie, którego został dyrekto-rem, wziął też udział w zorganizowaniu wystawy pt. Art.
Contre Apartheid oraz w inicjatywach zmierzających do powołania Kulturowej Fundacji przeciw
Apartheidowi, a także w Komitecie Pisarzy na rzecz Nelsona Mandeli. W roku 1984 został
dyrektorem École des Hautes Études en Sciences Sociales.
W roku 1986 na zaproszenie B. Tschumi współpracował z amerykańskim architektem P.
Eisenmanem przy projekcie paryskiego parku la Villette oraz z J.Ch. Rosé przy filmie o Caryl
Chessman. Rok później „zagrał” w produkcji wideo Disturbance G. Hilla, a dokonana przezeń wraz
z Carole Bouquet lektura Feu la Cendre ukazała się w „La Bibliothèque des voix” (seria wydawana
na kasetach audio). W roku 1988 zmarła matka Derridy Georgette’a. W roku następnym Derrida
otworzył sesję zorganizowaną przez Cardozo School of Law à New York na temat Deconstruction
and the possibility of justice , a wraz z J. Bouveresse’em był przewodniczącym Commision de
réflexion pour l’épistémologie et la philosophie.
Rok później przygotował w Luwrze wystawę rysunków pt. Mémoires d’aveugle. L’Autoportrait et
autres ruines , inaugurującą cykl Parti pris, poprowadził seminarium w Akademii Nauk ZSRR w
Moskwie, otworzył międzynarodową konferencję zorganizowaną przez S. Friedlandera na
Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles nt. La Solution finale – et les limites de la
représentation i po raz pierwszy od aresztowania go odwiedził Pragę. Początkowo pełnił też
funkcję przewodniczącego powołanego w lipcu 1994 roku Parlement International des Écrivains.
Był członkiem kilku akademii (Academy for the Humanities and Sciences, American Academy of
Art and Sciences), laureatem licznych nagród (m.in. Nietzschego w roku 1988, Adorna w roku
2001), dwudziestu pięciu doktoratów honoris causa , m.in. na uniwersytetach Columbia, Essex,
Louvain, New School, Williams College, Cambridge, 11.12.1997 – na Uniwersytecie Śląskim. Brał
udział w wielu inicjatywach intelektualnych i społecznych, wielokrotnie publicznie występował
przeciwko apartheidowi, rasizmowi, religijnej nietolerancji (w tym w obronie algierskich
emigrantów we Francji), politycznej przemocy i w kwestii równouprawnienia kobiet. Wiele
wywiadów z nim zostało zarejestrowanych na taśmach wideo i na kasetach audio (w kilku krajach).
Wprost zdumiewająca była aktywność pisarska filozofa – od roku 1962 opublikował ponad
osiemdziesiąt pozycji książkowych, przekładanych na pięćdziesiąt języków.
Nasilające się od roku 2003 dolegliwości zdrowotne (rak trzustki) zmusiły Derridę do ograniczenia
aktywności wykładowej i podróży. W sobotę 9 paź-dziernika 2004 roku w paryskim szpitalu
odszedł ostatni z wielkich. Wydaje się, że przynajmniej część filozofów i intelektualistów odczuła
pewne osamotnienie.
Sformułowana przez Jacquesa Derridę koncepcja dekonstrukcji stanowi projekt przemyślenia
zachodniej filozofii – metafizyki obecności, tj. sposobu myślenia, który polega na subiektywizacji
bytu, czyli ujmowaniu sensu bycia wyłącznie pod postacią obecności (zrelacjonowanej w
przedstawieniu do subiectum ), a zarazem anihilacji Innego (różnicy) w horyzoncie Tego Samego
(ogólności pojęcia, wiedzy). Derrida dokonuje „rozbiórki” za pomocą kategorii pisma [écriture]
rozumianego jako tkanka śladów czy różnic, w świetle którego okazuje się, że początek nie jest
źródłową obecnością (tożsamością, rzeczą samą), lecz że obecność nigdy nie jest w pełni obecna,
rozspajana jest bowiem przez różnicość [ différance ] (swego rodzaju warunek możliwości systemu
pojęciowego i niepojęciowego, wewnątrz którego tamten się artykułuje), a więc na stałe uwikłana
jest w nieobecność, gdyż każde znaczone zawsze już jest znaczącym i odsyła do nieskończonego
pasma innych znaczących, co sprawia, że sens nie jest aprioryczną strukturą obecności, lecz ma
charakter procesualny, jest ruchem rozplenienia [ dissémination ], efektem gry różnicy i powtórzenia.
To Samo jest więc Inne. Dekonstrukcja nie jest zatem zewnętrzną metodą, lecz odsłonięciem
wewnętrznego zachodniej myśli (językowi) procesu samo-
się-dekonstruowania. Toteż w świetle dekonstrukcji tradycyjne obiekty pragnień filozofii: arche ,
telos czy prawda, jawią się jako historyczne złudzenia, a wszelkie metafizyczne kategorie,
rozstrzygnięcia i systemy ulegają rozchwianiu, samo zaś uprawianie filozofii staje się kwestią stylu.
W krajach zachodnich, przede wszystkim zaś w USA, dekonstrukcja odbi-ła się niezwykle
szerokim echem, stając się inspiracją w wielu innych dziedzi-nach, od literaturoznawstwa (tzw.
dekonstruktywizm) po dziedziny wykraczają-ce poza humanistykę, i rodząc liczącą ponad
ćwierćwiecze tradycję „szkół”, uprawiana jest i twórczo rozwijana przez wielu wybitnych i często
oryginalnych myślicieli (m.in. P. de Man, H. Bloom, J.H. Miller, G. Hartmann, J. Culler, R. Gasché
w USA; J.-L. Nancy, Ph. Lacoue-Labarthe, B. Pautrat, S. Kofman we Francji). W Polsce natomiast
koncepcja ta wciąż jeszcze nie zyskała szerszego uznania, a na wielu uczelniach budzi wręcz
idiosynkretyczną niechęć (dowodząc tym samym zwykłego resentymentu, „filozoficznej” nie-
kompetencji oraz intelektualnej ograniczoności), łączącą się niekiedy z niewy-brednymi na nią i jej
zwolenników atakami.
Przekłady prac Derridy na język polski to parę tuzinów rozsianych po czasopismach artykułów oraz
kilka pozycji książkowych: Pismo filozofii (I wyd. 1992, II wyd. 1993; wybór wczesnych prac),
Pozycje (1997; zbiór trzech wywiadów), Głos i fenomen. Wprowadzenie do problematyki znaku w
fenomenologii Husserla (1997), Ostrogi. Style Nietzschego (1997), O gramatologii (1999),
Marginesy filozofii (2002), Pismo i różnica (2004). Publikacje te dają w sumie reprezentatywny
obraz twórczości „wczesnego” Derridy, piszącego wówczas jeszcze językiem ściśle dyskursywnym
i tworzącego filozoficzne podwaliny swej kon-cepcji, opracowującego zasadnicze zarysy metody
oraz wprowadzającego najistotniejsze pojęcia (różnicość, ślad, pismo, rozplenienie,
nierozstrzygalniki).
Nadal natomiast w postaci zdecydowanie wyrywkowej polski czytelnik znał będzie prace
„późnego” Derridy, nadającego swej doktrynie kształt zdecydowanie pragmatystyczny,
rezygnującego z dyskursu „filozoficznego”, by poprzez realizację praktyki innego pisania, coraz
dalej posuwanej dezorganizacji przestrzeni tekstualnej, zbliżyć się do postmodernistycznej
„literatury” (takie prace, jak Glas, La verité en peinture, La carte postale i późniejsze) – z tego
okresu dostępne są tylko niewielkie teksty: Chora (1999), Religia (1999; wraz z G. Vattimo) i
Szibbolet (2000), a jedynym obszerniejszym dziełem jest Prawda w malarstwie (2003).
Niezbyt bogato prezentuje się też kwestia refleksji nad dekonstrukcją. Obok bowiem
kilkudziesięciu artykułów w periodykach i wyborach komentarzy opublikowany został ledwo tuzin
prac obszerniejszych: tematyczny numer pisma „Colloquia Communia” 1988/1–3 (pierwsza
obszerniejsza prezentacja filozofii Derridy), wspólna praca T. Rachwała i T. Sławka, Maszyna do
pisania. O dekonstruktywistycznej teorii literatury Jacquesa Derridy (1992; twórcza próba
skomentowania dekonstrukcji w jej własnym języku), zbiór tekstów polskich i zagranicznych
autorów pt. Derridiana (1994), publikacja W. Lorenca, Hegel i Derrida. Filozofia w wersji
radykalnej (1994), pierwsza polska monografia autorstwa niżej podpisanego, Filozofia „końca
filozofii”. Dekonstrukcja Jacquesa Derridy (wyd. I 1995; wyd. II 1997; tam też czytelnik znajdzie
obszerniejszą bibliografię) oraz prace M.P. Markowskiego, Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i
literatura (1997 ), P. Łaciaka, Wczesny Derrida. Dekonstrukcja fenomenologii (2001) i J. Gutorowa,
Na kresach człowieka. Sześć szkiców o dekonstrukcji (2001). Trzeba też odnotować przekład pracy
znawcy dekonstrukcji Ch. Norrisa, Dekonstrukcja przeciw postmodernizmowi (2000), oraz dwie
książki popularyzatorskie: Ch. Johnsona, Derrida (1997) oraz J. Collinsa i B. Maublina, Derrida od
podstaw (2001).
Choć zwłaszcza ostatnie lata przyniosły pewną poprawę w kwestii obecności Derridy w Polsce, to
jednak publikacje te nie stanowią zmiany jakościowej w recepcji dekonstrukcji – poza dowodzącą
dezynwoltury praktyką łatwego sięgania po frazeologię dekonstrukcyjną – jej rzetelne
komentowanie nadal pozostaje sprawą kilku, od lat niemal tych samych badaczy. Co zapewne teraz
się zmieni, bo
Ludzie więc chlubią się, że wielkich znali
K’temu jedynie,
Iż nie poznają się na wielkim mali
Pierwej aż zginie.
Podobnież niedźwiedź: pierw trupa wykopie, by dobył z trumny.
Lecz to w Syberii, nie zaś w Europie
Bywa rozumnej
[C.K. Norwid, Wielkość ].
Zgłoś jeśli naruszono regulamin