C N S 3-2006.pdf

(1062 KB) Pobierz
85781870 UNPDF
SPIS TRE ´ CI
Od Redakcji ....................................................... 7
Autorzy ........................................................... 9
Artykuły i rozprawy
Jarosław Gara Pedagogiczne konteksty tez filozofii dialogu ..................... 11
Monika Skura Pedagogiczne implikacje poj˛cia Innego w filozofii hermeneutycznej
Hansa-Georga Gadamera .............................................. 33
Edyta Gruszczyk-Kolczy´ska O wspomaganiu dzieci wolniej rozwijaja˛cych si˛ w skupia-
niu uwagi i ´wiadomym zapami˛tywaniu. Niektóre hipotezy, wyniki bada´ , interpretacje
i propozycje (cz˛´c´II) ................................................ 43
Wanda Hajnicz Integracja proces zmierzaja˛cy do ułatwienia indywidualnego rozwoju
we wspólnocie z Innymi ............................................... 61
Prace badawcze
Ewa M. Kulesza Potencjał rozwojowy dzieci z upo´ledzeniem umysłowym w stopniu lek-
kim i umiarkowanym ................................................. 79
Janusz Kostrzewski Jawny i ukryty l˛k oraz objawy depresji u 10 11-letnich chłopców
z zespołem ADHD ................................................... 97
El˙bieta Maria Minczakiewicz Losy absolwentów gimnazjów integracyjnych w ´wietle
wypowiedzi młodzie˙y z diagnoza˛ wielopostaciowej niepełnosprawno´ci i opinii rodziców . 113
Małgorzata Sekułowicz Analiza wypalenia zawodowego nauczycieli szkolnictwa specjal-
nego ocena zjawiska ................................................ 127
Polemiki i recenzje
Robin L. Gabriels, Dina E. Hill (2002). Autism From Research to Individualized Prac-
tice . London: Jessica Kingsley Publishers (Dorota Danielewicz) ................... 139
Otto Speck (2005). Niepełnosprawni w społecze´stwie. Podstawy ortopedagogiki . Gda´sk:
Gda´skie Wydawnictwo Psychologiczne (Danuta Gorajewska) .................... 143
Sprawozdania, komunikaty, kronika
Ewa Kulesza IV Mi˛dzynarodowa Konferencja Potrzeby osób niepełnosprawnych w wa-
runkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. Od deprywacji do autonomii,
Zielona Góra, 20−22 wrze´nia 2005 ....................................... 149
Gra˙yna Walczak III Europejskie Warsztaty Wczesnej Interwencji Dzieci z Uszkodzo-
nym Wzrokiem, Warszawa, 12−15 pa´dziernika 2005 .......................... 153
Danuta Gorajewska V Krajowa Konferencja Naukowa Technologia informacyjna w zmie-
niaja˛cej si˛ edukacji: manipulacja w mediach a edukacja , Toru´, 29−30 marca 2006 .... 160
85781870.039.png 85781870.040.png 85781870.041.png 85781870.042.png 85781870.001.png 85781870.002.png 85781870.003.png 85781870.004.png 85781870.005.png 85781870.006.png 85781870.007.png 85781870.008.png 85781870.009.png
4
Spis tre´ci
Przegl˛d czasopism
Katarzyna Opowicz-Górowska Journal of Special Education and Technology (JSET) ,
2005, Volume 20, number 1−4 .......................................... 167
Ewa Zas˛pa American Journal on Mental Retardation , 2005, number 1−6 .......... 187
85781870.010.png 85781870.011.png
CONTENTS
Editor’s letter ...................................................... 7
Authors ........................................................... 9
Articles and dissertations
Jarosław Gara Pedagogical Contexts of the Main Thesis of the Philosophy of the
Dialogue .......................................................... 11
Monika Skura Pedagogical Implications of the Concept of the Other in Hans-Georg
Gadamer’s Hermeneutic Philosophy ....................................... 33
Edyta Gruszczyk-Kolczy´ska Supporting Children who Develop at a Slower Rate in Fo-
cusing their Attention and in Conscious Remembering. Hypothesis, Research, Interpretation
and Suggestions (Part II) .............................................. 43
Wanda Hajnicz Integration Process which Aims at Facilitating Individual Development
in Community whith Others ............................................ 61
Research papers
Ewa M. Kulesza Developmental Potential of Mentally Disabled Children ........... 79
Janusz Kostrzewski Overt and Covert Anxiety, and Depressive Disorder in 10−11-Years
Boys with ADHD Disorder ............................................. 97
El˙bieta Maria Minczakiewicz Integrated Secondary Schools Graduates and their Pa-
rents on Barriers and Prospects for Life and Education of the Disabled ............. 113
Małgorzata Sekułowicz Analysis of Professional Burnout in Special Education Teachers
Evaluation of the Phenomenon ......................................... 127
Reviews and polemics
Robin L. Gabriels, Dina E. Hill (2002). Autism From Research to Individualized Prac-
tice . London: Jessica Kingsley Publishers (Dorota Danielewicz) ................... 139
Otto Speck (2005). The Disabled in Society. The Rudiments of Orthopedagogy . Gda´sk:
Gda´skie Wydawnictwo Psychologiczne (Danuta Gorajewska) .................... 143
Reports, announcements, chronicle
Ewa Kulesza The 4th International Conference The Needs of Disabled People in Condi-
tions of Global Social and Economic Changes. From Deprivation toward Independence.
Zielona Góra, 20−22 September 2005 ..................................... 149
Gra˙yna Walczak The 3rd European Workshop on Early Intervention for Visually
Impaired Children, Warszawa, 12−15 October 2005 ............................ 153
Danuta Gorajewska The 5th National Science Conference Information Technology in
Ever-Changing Education: Manipulation in the Media and Education. Toru´, 29−30 March
2006............................................................. 160
85781870.012.png 85781870.013.png 85781870.014.png 85781870.015.png 85781870.016.png 85781870.017.png 85781870.018.png 85781870.019.png 85781870.020.png 85781870.021.png 85781870.022.png 85781870.023.png 85781870.024.png 85781870.025.png 85781870.026.png
6
Contents
Journals review
Katarzyna Opowicz-Górowska Journal of Special Education and Technology (JSET) ,
2005, Volume 20, number 1−4 .......................................... 167
Ewa Zas˛pa American Journal on Mental Retardation , 2005, number 1−6 .......... 187
85781870.027.png 85781870.028.png 85781870.029.png
OD REDAKCJI
W numerze 1(3) 2006 czasopisma refleksji teoretycznej i dociekaniom empi-
rycznym poddane zostały obszary, które mo˙na przedstawi´ w formie nast˛pu-
ja˛cych pyta´:
Jakie sa˛ aktualne poszukiwania pedagogiki specjalnej i innych nauk zajmuja˛-
cych si˛ problemami osób z niepełnosprawno´cia˛?
Czy rzetelnie poznali´my osob˛ z niepełnosprawno´cia˛ i jak ja˛ postrzegamy
czy mo˙emy zaufa´ tej wiedzy i skutecznie ja˛ wykorzystywa´?
Co wiemy o mo˙liwo´ciach rehabilitacji, resocjalizacji, terapii tych osób
czy nasza wiedza i umiej˛tno´ci pozwalaja˛ realizowa´ zamierzenia i spełnia´
oczekiwania?
Czy dotychczasowe metody diagnozowania rozwoju i oceny jako´ci ˙ycia
osób z niepełnosprawno´cia˛ daja˛ rzetelny obraz ich mo˙liwo´ci i potrzeb
oraz moga˛ stanowi´ podstaw˛ do zastosowania rozwia˛za´ wspomagaja˛cych?
Czy pi˛knym humanistycznym ideom normalizacji, integracji, wspierania
nadajemy realny wymiar w codziennym ˙yciu osób z niepełnosprawno´cia˛?
Aktualny wizerunek osoby z niepełnosprawno´cia˛ koncentruje si˛ na poszu-
kiwaniu jej miejsca w ´rodowisku, wła˛czaniu w ˙ycie społeczne. Ju˙ u´wiada-
miamy sobie, ˙e nie tylko osoba niepełnosprawna ma dostosowac´si˛ do otocze-
nia, ale tak˙e otoczenie powinno by´ dostosowane do jej potrzeb. Kra˛g warto´-
ci, w których ˙yjemy i które cenimy, zakłada realizacj˛ przez ka˙dego człowie-
ka niezale˙nie od jego kondycji psychofizycznej własnych zamiłowa´,
talentów, wykorzystanie swej wiedzy i umiej˛tno´ci w szerokim społecznym
kontek´cie.
Na poziomie rozwia˛zan´pa´stwowych, mi˛dzynarodowych podejmuje si˛
zadania, które maja˛ przeciwdziała´ marginalizacji i wykluczeniu społecznemu,
dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Ustanowienie roku 2003 Europejskim
Rokiem Osób Niepełnosprawnych było jednym ze znacza˛cych wydarze´ , które
miałosłu˙y´ poznaniu i zrozumieniu niepełnosprawno´ci, a co za tym idzie
zmianie w powszechnej ´wiadomo´ci stereotypu osoby niepełnosprawnej. Naj-
trudniej zmienic´´wiadomo´´ społeczna˛, w której my´lenie o niepełnospraw-
no´ci i niepełnosprawnych zamyka si˛ w sztywnych ramach uproszcze´ , przesa˛-
dów i uprzedze´ . Idea normalizacji podkre´la potrzeb˛ zbli˙enia warunków
˙ycia osób niepełnosprawnych do istnieja˛cych norm, standardów ˙ycia osób
pełnosprawnych. Normalizacja to idea dostrzegania warto´ci ka˙dego człowieka
i przyznania mu wolno´ci dokonywania wyborów ka˙dy powinien mie´
mo˙liwo´ci samodzielnego stanowienia o swoim ˙yciu.
85781870.030.png 85781870.031.png 85781870.032.png 85781870.033.png 85781870.034.png 85781870.035.png 85781870.036.png 85781870.037.png 85781870.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin