diagnosta.docx

(67 KB) Pobierz

PYTANIE NR 1

Na okresowe badanie techniczne  przyjeżdża samochód osobowy z zainstalowaną instalacją do zasilania gazem .Pojazd poprzednio był zarejestrowany w Holandii i ma ważne badanie techniczne.

1.     Jakie dokumenty powinien przedstawić użytkownik( właściciel pojazdu) ?

2.     Jaki powinien być przeprowadzony zakres badania?

3.     Jakie dokumenty wystawia diagnosta po przeprowadzonym badaniu?

4.     Jaka powinna być pobrana opłata.?

5.     Jaki powinien być zakres i termin następnego badania

Ad.1 . Protokół z badania zbiornika i decyzję  o dopuszczeniu zbiornika do eksploatacji.

Ad.2. badanie okresowe przed pierwszą rejestracją w kraju, zakres badanie okresowego + geometria kół  przednich i tylnych oraz warunki dodatkowe dla  pojazdów z gazem  LPG

Ad.3. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz  Dokument identyfikacji pojazdu.

Ad.4 . Zgodnie z tabelą opłat za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego z  instalacją gazową .

Ad.5. Badanie okresowe zwykle z gazem.

PYTANIE NR 2

Na stację kontroli pojazdów przyjeżdża pojazd, skierowany na badanie przez Policję , przewożący towary niebezpieczne typu FL, który uczestniczyła w wypadku drogowym i zostały uszkodzone elementy nośne konstrukcji (ramy). Jest to pojazd cysterna o DMC 21 ton i zarejestrowany dnia 10.05.2009.

1.     Jakie dokumenty powinien przedstawić użytkownik (właściciel) pojazdu?

2.     Jaki rodzaj badania przeprowadzamy i jaki jest jego zakres ?

3.     Jakie dokumenty wystawia diagnosta po przeprowadzonym badaniu?

4.     Jaka powinna być pobrana opłata?

5.     Jaki powinien być termin i zakres następnego badania?

Ad.1

- Pokwitowanie z policji,

Protokół z decyzją TDT cysterny dopuszczeniu jej do eksploatacji, protokół winien być powypadkowy czyli badanie wykonane po wypadku

- zaświadczenie o spełnieniu wymagań układu przeciwpoślizgowego ( ABS kat 1)

- zaświadczenie spełnieniu wymagań zwalniacza (zwalniacz Kl 2 A)

- zaświadczenie na ogrzewacz

- Zaświadczenie o spełnieniu wymagań dla ogranicznika prędkości jeżeli nie jest możliwe jego sprawdzenie w inny sposób (tabliczka znamionowa, naklejka na szybie)

 

Ad. 2  Badanie dodatkowe pojazdu uczestniczącego w wypadku drogowym w które obejmuje  :    

   a/        Zakres badania okresowego

b/     Zakres badania powypadkowego

    Badanie specjalistyczne ADR

 

Zakres badania okresowego

1.     Identyfikacja pojazdu.

2.     Dodatkowe wyposażenie pojazdu

3.     Ogumienie

4.     Światła pojazdu

5.     Układ hamulcowy + ABS,  zwalniacz

6.     Układ kierowniczy

7.     Podwozie i zawieszenie

8.     Instalacje elektryczną

9.     Nadwozie i osprzęt

10. Analiza spalin

 

Zakres badania powypadkowego 

1. Dodatkowa kontrola układu kierowniczego

- stan techniczny (oględziny i wyrywkowe dokręcenie momentów dokręcenia połączeń śrubowych układu kierowniczego kluczem dynamometrycznym)

- spr. Wartości skrętności kół

- działanie mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy

- dodatkowa kontrola układu zawieszenia(oględziny i wyrywkowe dokręcenie momentów dokręcenia połączeń śrubowych układu kierowniczego kluczem dynamometrycznym)

- Pomiar geometrii kół przednich

a)     pomiar konta pochylenia kół przednich

b)     pomiar konta pochylenia osi zwrotnicy kół przednich

c)     pomiar konta pochylenia wyprzedzenia osi zwrotnicy kół przednich

d)     pomiar  zbieżności kół

- Pomiar  geometrii i ustawienia kół tylnych

a)     pomiar konta pochylenia kół przednich

b)     pomiar  zbieżności kół

Ad.3.

- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym.

- Zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych materiałów niebezpiecznych

Ad.4. Zgodnie z tabela opłat z dnia 18,09. 2009

– za badanie okresowe pojazdu o DMC powyżej 16t

-  za badanie powypadkowe

- za dodatkowe ADR

Ad.5. Następny termin badania zgodnie z dowodem rejestracyjnym w zakresie badania okresowego i specjalistycznego adr.

 

PYTANIE NR 3.

Jak powinien postępować diagnosta w przypadku wykonywania badania samochodu osobowego skierowanego przez starostę w celu ustalenia DMC ciągniętej przyczepy z hamulcem i bez hamulca:

1 Jaki rodzaj badania wykonać ?

2. co powinien sprawdzić

3. Jakie warunki ciągnięcia p-py wziąć pod uwagę i jaką wartość ustalić?

4 jakie dokumenty wystawić

5 Jaka pobrać opłatę

Ad.1  badanie dodatkowe skierowanego przez starostę w celu ustalenia danych

Ad. 2 . Identyfikacja pojazdu.

- dowód rejestracyjny

 

           a)sprawdzić tabliczkę znamionową pojazdu

- DMC  pojazdu,

- DMC zespołu pojazdów. W przypadku braku wartości na tabliczce znamionowej należy posiłkować się katalogami wydanymi przez producenta lub innymi wiarygodnymi źródłami zgodnie z Dz.U. nr 155 zd dnia 21,092009 dział II

           b) sprawdzić tabliczkę znamionowa haka ( wartość znamionowa urządzenia sprzęgającego)

Pod uwagę należy wziąć następujące warunki

A.Dla przyczep z hamulcem

 

A.Dla przyczep bez hamulca

 

A.Dla przyczep z hamulcem

Dmc ciągniętej przyczepy  przez pojazd samochodowy nie może przekroczyć

- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego (wartość podana na tabliczce znamionowej haka)

- DMC tego pojazdu (tabliczka znamionowa,

- maksymalnej masy ciągniętej p-py określonej dla tego pojazdu podanej przez producenta (tabliczka znamionowa pojazdu lub inne wiarygodne dostępne katalogi)

- 3500 kg

Przykład

Dmc pojazdu 1800kg

Dmce zespołu pojazdów 2800  kg

Wartość znamionowa haka 2000 kg

Obliczamy

DMC p-pyDmc zespołu pojazdu (2800)  minus Dmc pojazdu(1800)

DMC p-py = 1000kg.

Podsumowując 

1.     Dmc przyczepy mniejsze od wartości znamionowej haka – warunek spełniony.

2.     Dmc przyczepy mniejsze od 3,5t – warunek spełniony .

Dmc ciągniętej przyczepy z hamulcem dla tego pojazdu wynosi 1000kg

 

A.Dla przyczep bez hamulca

Dmc ciągniętej przyczepy  przez pojazd samochodowy nie może przekroczyć

- maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, lub połowy DMC tego pojazdu; należy zastosować wartość mniejszą

- 750 kg

- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego(wytrzymałości haka)

Przykład :

Maksymalna masa p-py określona przez producenta 1000kg

Dmc pojazdu 1800kg  , ½ Dmc pojazdu = 900kg

Wartość znamionowa haka 2000 kg

Podsumowanie :

1/2 DMC pojazdu 900 kg jest mniejsza od masy przyczepy określonej przez producenta. Ale nie może przekroczyć 750 kg czyli DMC ciągniętej przyczepy wynosi 750 kg

 

 

 

 

Ad 4Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym

Ad 5 zgodnie z tabela opłat skierowanego przez starostę w celu ustalenia danych 60 zł

Pytanie nr4

     Wykaż różnice pomiędzy pojazdami typu AT, FL  dotyczącą

a)     instalacji elektrycznej za kabiną

b)     akumulatorów

c)     głównego wyłącznika prądu

d)     zabezpieczenie p-poż ogrzewaczy spalinowych

e)     zabezpieczenie p-poż zbiorników paliwa

f)       zabezpieczenie p-poż układu wydechowego

g)     obwodów stale zasilanych

 

Pytanie nr5.

W jaki sposób diagnosta sprawdzi warunki dodatkowe i poprawność poszczególnych podzespołów w autobusie  o dopuszczalnej prędkości 100km/h

a / Abs zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań ABS Kat 1 wydane przez producenta

- kontrola organoleptyczna stanu technicznego układu abs

1.     Czy gaśnie kontrolka ABS na desce rozdzielczej (często wyjęta jest żarówka lub zaklejona kontrolka)

2.     Połączenie elektryczne czujników abs przy każdym kole i ich kompletność. Umocowanie modulatorów ABS ( . Stan przewodów pneumatycznych (hydraulicznych)

3.     Szczelność modulatorów ABS

b/ Ogranicznik prędkości – na postawie  tabliczki znamionowej lub naklejki na szybie, zaświadczenie wydane przez producenta, jeżeli rozwiązanie konstrukcyjne ogranicznika prędkości umożliwia sprawdzenie

c/ Tachografu - zakres prędkości 125km/h , oplombowanie tachografu, tarcze tachografu czy włożone są odpowiedniego typu , czy prawidłowo rysuje na tarczce , czy nie ma śladów ingerencji w urządzenie, można też sprawdzić ważność legalizacji. Rozmiar ogumienia

d/ Zwalniacza - -   zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań   zwalniacza.

     - zwalniacze hydrauliczne  sprawdzamy stan połączeń śrubowych, czy niema wycieków, stan połączeń gumowych ( czy przewody nie są sparcie , popękane

    - zwalniacze elektro magnetyczne – stan przewodów elektrycznych i połączeń, czy są odpowiednio podwieszone , czy nie poprzecierane

- zwalniacze silnikowe . – szczelność, poprawność montażu

e/ Siedzenia – czy są zamocowane do podłoża ,

- czy nie popękane siedziska i  oparcia ,-

-  odpowiednia wysokość oparć 650 i 560 dla tylnych siedzeń,

- czy są homologowane wg Reg nr 17

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin