zegar.pdf

(593 KB) Pobierz
I. Zegar analogowy - GEOMETRIA .
1) Tarcza zegara – podziałka godzinowa
P(x 0 ,y 0 ) – jeden z kooców odcinka
„podziałki godzinowej” położony
na okrgu o promieniu r i pod
kątem α.
90 0
r
Y 0
α
0 0
X 0
Korzytając z unkcji trygonometrycznych w trójkącie protokątnym
r
Y 0
Y 0 =r*sin(α)
X 0 =r*cos(α)
α
α to wielokrotnod kąta 30 0
X 0
Na zegarze analogowym mamy 12 odcinków (po jednym dla każdej z 12-stu godzin) Zatem każdy odcinek
rozmiezczony bdzie na okrgu co 30 0 (360 0 /12=30 0 ).
Każdy taki odcinek „podziałka godzinowa” jet zaczepiony jednym koocem na mniejzym okrgu o promieniu r
(niebieki okrąg) – punkt P(x 0 ,y 0 ) oraz na tarczy zegara o promieniu r 1 (czarny okrąg). Współrzdne dla każdego
punktu na okrgu znajdujemy za pomocą elementarnych unkcji trygonometrycznych w trójkącie
protokątnym
Uwaga 1 Godzina 12-ta znajduje i na okrgu pod kątem 90 0 . Zatem aby poprawnie wyznaczad godzin
należy każdy kąt korygowad o wartod 90 0 Na przykład dla godziny 3-ciej mamy: 3*30 0 = 90 0 a prawidłowa
wartod to 0 0 (patrz rysunek powyżej) Zatem naz kąt dla konkretnej godziny wyznaczamy
α = godzina * 30 0 – 90 0 (czyli dla godziny 3-ciej: 3*30 0 - 90 0 = 0 0 )
950298942.013.png 950298942.014.png 950298942.015.png 950298942.016.png 950298942.001.png 950298942.002.png 950298942.003.png 950298942.004.png 950298942.005.png 950298942.006.png
II. Geometria w okienku graficznym w PASCALU
(0,0)
Środek
okienka
to
punkt
o
wpółrzdnych S(x,y), gdzie:
x = getmaxx/2 oraz y = getmaxy/2.
Ponieważ punkty na ekranie muzą
mied wpółrzdne całkowite to
wpółrzdne rodka okienka
wyznaczymy
S(x,y)
w
Pascalu nat-
pująco:
X := getmaxx div 2;
(getmaxx , getmaxy)
Y := getmaxy div 2;
Uwaga 2 Aby nasz zegar znalazł i na rodku okienka musimy dla każdej wpółrzdnej nazego odcinka
dokonad tranlacji o wektor .
Zatem aby naryowad dwanacie odcinków reprezentujących „podziałk godzinową” należy wykonad w ptli
obliczenia dla każdego odcinka, pamitając, że dla unkcji inu i coinu muimy podad wartod w radianach
Podobnie muimy potąpid aby wykonad podziałk minutowo-ekundową, pamitając aby zmienid kąt na 6 0
(360 0 /60=60 0 ). Żeby odcinki minutowo-sekundowe wyróżniały i od godzinowych, możemy zwikzyd nieco
promieo jednego okrgu aby krócid odcinki
950298942.007.png 950298942.008.png 950298942.009.png 950298942.010.png 950298942.011.png 950298942.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin