wczesne śrerdniowiecze B.doc

(188 KB) Pobierz
Test a

Test b

Początki średniowiecza

Test podsumowujący rozdział IV

 

1. Czytaj uważnie tekst i zadania.

2. W zadaniach od 6. do 12. znajdują się cztery odpowiedzi: A, B, C, D.

Wybierz tylko jedną z nich i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi.

3. Jeżeli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem.

4. Rozwiązania zadań od 1. 5. oraz od 13. do 16. zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.

5. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź.

Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 45 punktów.

 

1. Napisz, kim były wymienione postacie.                                                                                     0–4 p.

 

Pepin Mały– . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Samon – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Otton I – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Mahomet – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

2. Połącz imiona władców z odpowiednimi nazwami państw.                                           0–5 p.

 

Chlodwig •                                          • Bizancjum

Włodzimierz Wielki •                            • Państwo Wielkomorawskie

Otton III •                                          • Rzesza Niemiecka

Świętopełk •                                          • państwo Franków

Justynian I Wielki •                            • Ruś

 

3. Wyjaśnij znaczenie podanych terminów.                                                                                     0–3 p.

 

głagolica – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Koran – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

marchia – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

4. Uzupełnij tekst o konflikcie między władzą duchowną a świecką.                             0–7 p.

 

W XI w. doszło do sporu pomiędzy papiestwem a cesarstwem o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , czyli nadawanie stanowisk i ziem osobom duchownym. Główny etap konfliktu przypadł na pontyfikat papieża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . oraz panowanie cesarza niemieckiego

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W . . . . . . . . . . . . . . r. w mieście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . cesarz musiał ukorzyć się przed papieżem, by ten zdjął z niego ekskomunikę. Ostatecznie spór zakończył się w 1122 r. podczas synodu w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zawarto wówczas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , czyli porozumienie, zgodnie z którym papież nadawał biskupom ziemie.

 

5. Wstaw obok dat litery odpowiadające właściwym wydarzeniom.                             0–4 p.

 

496 r. – . . . . . .              A. bitwa na Lechowym Polu

843 r. – . . . . . .              B. koronacja Stefana Wielkiego

955 r. – . . . . . .              C. chrzest Franków

1001 r. – . . . . . .              D. traktat w Verdun

 

Do rozwiązania zadań od 6. do 10. wykorzystaj zamieszczony tekst źródłowy.

 

[Karol Wielki, władca Franków] w jedzeniu i piciu był umiarkowany, bardziej jednak w piciu, opilstwa nie cierpiał nie tylko u siebie i u najbliższych, ale i u każdego człowieka. W jedzeniu nie umiał zachować takiej powściągliwości, owszem, skarżył się często, że posty szkodzą jego ciału. [...] Zwykły obiad składał się z czterech dań, oprócz pieczeni, którą mu łowczy na rożnach przynosili i którą ponad inne potrawy przedkładał. Przy obiedzie słuchał albo muzyki, albo czytania opowiadań i dziejów starożytnych. Wymowę miał obfitą i bogatą, mógł najdokładniej wyrazić wszystko, co chciał. Nie poprzestając na języku ojczystym, starał się wyuczyć i obcych. Z tych łacinę znał tak dobrze, że posługiwał się nią na równi z językiem ojczystym, po grecku lepiej rozumiał niż mówił. Był tak wymowny, że można by go wziąć za gadułę.

Einhard „Życie Karola Wielkiego”

 

6. Karol Wielki nie cierpiał                                                                                                                 0–1 p.

 

A. nadużywania alkoholu.

B. objadania się.

C. polowań.

D. muzycznych koncertów.

 

7. Władca Franków podczas posiłku                                                                                     0–1 p.

 

A. oglądał przedstawienia nadwornych artystów.

B. słuchał muzyki lub czytania opowieści o swoich zasługach.

C. przyjmował zagraniczne poselstwa.

D. słuchał muzyki lub czytania opowiadań i dziejów antycznych.

 

8. Obiad Karola Wielkiego zwykle składał się z                                                                       0–1 p.

 

A. jednego dania.

B. zupy i drugiego dania.

C. czterech dań.

D. pieczeni.

 

9. Władca frankijski sprawnie posługiwał się                                                                       0–1 p.

 

A. łaciną, greką oraz językiem Franków.

B. łaciną i greką.

C. łaciną, greką oraz językiem arabskim.

D. łaciną i językiem Franków.

 

10. Według kronikarza Karol Wielki                                                                                     0–1 p.

 

A. biegle mówił po grecku.

B. lepiej rozumiał po grecku niż mówił.

C. potrafił pisać i czytać po grecku.

D. lepiej znał grekę niż łacinę.

 

Do rozwiązania zadań 11. i 12. wykorzystaj zamieszczoną fotografię.

 

 

 

11. Na zdjęciu widać świątynię                                                                                                   0–1 p.

 

A. chrześcijańską.

B. buddyjską.

C. judaistyczną.

D. muzułmańską.

 

12. Obok budowli znajdują się wieże nazywane                                                                       0–1 p.

 

A. zikkuratami.

B. limes.

C. minaretami.

D. stelami.

 

13. Połącz osiągnięcia z ich twórcami.                                                                                     0–1 p.

 

stal damasceńska •                            • Bizantyjczycy

drakkary •                                           • Normanowie

latopisy •                                           • Arabowie

malarstwo ikonowe                             • Słowianie

 

14. Wstaw obok terminów litery odpowiadające właściwym określeniom.               0–1 p.

 

dżihad – . . . . . .                                          A. prawo islamskie

hidżra – . . . . . .                                          B. zwierzchnik Kościoła prawosławnego             

patriarcha – . . . . . .                                          C. wydarzenie, które dało początek erze muzułmańskiej

schizma – . . . . . .                                          D. święta wojna z niewiernymi

szariat – . . . . . .                                          E. rozłam w Kościele

 

15. Przyporządkuj imionom władców nazwy odpowiednich dynastii.                             0–1 p.

 

Otton II •                                          • Rurykowicze

Ludwik Pobożny •                            • Karolingowie

Włodzimierz Wielki                             dynastia saska

 

16. Uzupełnij schemat dotyczący podziału państwa Franków.                                           0–3 p.

 

Traktat  w  Verdun  w  843  r.

 

 

 

PAŃSTWO  FRANKÓW

 

 

 

część zachodnia

część

część wschodnia

 

 

 

 

 

władca

 

władca

Lotar

władca

 

 

 

 

 

Karta odpowiedzi

 

Numer zadania

6.

7.

8.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin