PAMIEC RUCHOWA.doc

(38 KB) Pobierz
PAMIĘĆ RUCHOWA

PAMIĘĆ RUCHOWA

 

 

 

Ćwiczenia ruchowe mają charakter usprawniający i relaksacyjny. Wykonuje się je w postawie stojącej, siedzącej a nawet leżącej. Program ćwiczeń ruchowych uwzględnia podstawową zasadę pedagogiki: przechodzenie od ćwiczeń łatwych do  ćwiczeń trudnych. Np. najpierw ćwiczymy i powtarzamy jedna kończyną a potem dołączamy następną co kształci koordynacje ruchową kończyn. Najpierw ruchy jednoczesne, potem naprzemienne.

              Ćwiczenia ruchowe mają również charakter relaksacyjny, ich celem jest zmniejszenie nadmiernego napięcia mięśniowego.

 

Ćwiczenia:

 

1 – zabawa „Cień”

 

Jedno dziecko wykonuje „jakiś ruch”, natomiast drugie dziecko udaje jego cień. Jego zdaniem jest naśladowanie ruchów pierwszego dziecka.

 

2 – zabawa „Bocian”

 

Czy widzieliście już kroczącego po łące bociana? Będziemy teraz naśladować jego ruchy. Bocian przyciąga do siebie kolano, mając przy tym podniesioną głowę, następnie wyciąga do przodu nogę, rozciąga ramiona w bok i robi wielki krok.

 

3 – zabawa „Muzykanci konszabelanci”

 

Jestem muzykantem, konszabelantem.
A my - muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać
i my umiemy grać:
Na flecie,
na flecie!
Firlalalajka, firlalalajka,
firlalalajka, firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem...
...Na bębnie, 

na bębnie:
Bumtarara, bumtarara...
Firlalalajka..., bęc!
Jestem muzykantem...
...Na trąbce, 

na trąbce!
Trutututu, trutututu...
Firlalalajka...
Bumtarara..., bęc!
Jestem muzykantem...
...Na skrzypcach, 
na skrzypcach!
Cimcirimci, cimcirimci...
Firlalajka...
Bumtarara...
Trutututu..., bęc!

Wszyscy stoją na okręgu. Prowadzący śpiewa pierwszy wers piosenki, a pozostali odpowiadają mu drugim. Podczas śpiewania refrenu wszyscy naśladują się grę na danym instrumencie. W kolejnych refrenach dodaje się wszystkie instrumenty z poprzednich refrenów.

 

4 – zabawa „Pokaż to co ja”

 

Dzieci siedzą w kole. Jedna osoba pokazuje jakiś ruch np. skacze jak piłka. Zadaniem następnego dziecka jest pokazanie ruchu, który pokazała koleżanka i swojego. Kolejne dziecko powtarza ruchy pokazane przez dwójkę dzieci i pokazuje swój, nowy ruch itd.

 

5 zabawa „Baloniku”

 

Baloniku mój malutki

Rośnij duży, okrąglutki

Balon rośnie, że aż strach

Przebrał miarkę, no i …. Trach.

 

Dzieci stoją w kole. Śpiewają piosenkę i wykonują przy tym odpowiednie ruchy. Stopniowo krok za krokiem cofają się, aż nie utrzymają się za ręce. Kiedy już dzieci nie mogą złapać się za ręce to ich koło rozpada się i upadają na podłogę.

 

6 – zabawa „Król Lul”

 

Wybranego króla sadzamy na krześle, reszta dzieci naradza się co będą pokazywać. Gdy są gotowe stają przed królem i mówią:

                 Dzień dobry ci królu Lulu!

król:          Dzień dobry wam dzieci kmieci!

                 Gdzeście byli?

dzieci:     W lesie.

król:         A coście robili?

  Dzieci pokazują co robiły a król chodzi pomiędzy nimi i ma odgadnąć jaką czynność

naśladują.

 Jeżeli nie zgadnie siada z powrotem na krześle a pozostałe skrzaty wymyślają nową zagadkę. Jeżeli król odgadnie skrzaty otaczają go kołem i trzymając się za ręce krążą wokół króla i powtarzają:  

            Tatuś daje jeść,

            Mama daje pić,

            a ty królu idź już, idź!

Dzieci zatrzymują się i król wybiera swego następcę. Zabawa powtarza się przed nowym

królem.

 

 

 

 

7 – zabawa „Kiełkujące ziarenka”

 

Nauczycielka prosi o ciszę i zamknięcie oczu. Dzieci zamknijcie oczy i skulcie się jak małe ziarenka. Wyobraźcie sobie, że świeci słonko i wy – jako ziarenka kiełkujecie. Powoli zmieniacie się w różne rośliny. Wyobraźcie sobie jaką rośliną chcielibyście zostać. Powiecie mi na koniec zabawy. Cały czas macie zamknięte oczy. Sprawdzajcie „drogie roślinki” dotykiem, gestem czy świat, w którym się rozwijacie jest wam przyjazny. Wyrosłyście, otwieracie oczy, przyglądacie się sobie. Co czujecie?

 

Ważnym elementem tej zabawy jest otwarty charakter opowiadań, dzięki którym następuje rozładowanie powstałych napięć, tworzenie uczucia spokoju i bezpieczeństwa.

 

 

Na koniec wierszyk z książki Twórcza kinezjologia w praktyce

 

NAPRZEMIENNE ĆWICZENIA

TRUDNE W LATWE SIE ZMIENIA

NAPRZEMIENNE WYSKOKI

ODKRYJĄ ŻYCIA UROKI

 

CZYTAM SOBIE REDAGUJĘ

WYPOWIEDZI SKŁADNIE

KIEDY ODDYCHANIE BRZUSZKIEM

ZROBIĘ SOBIE ŁADNIE

 

TA ÓSEMKA NIBY MOTYL

KRĄŻY WOKÓŁ CIEBIE

RYSUJ RĘKĄ NOGĄ BIODREM

LUB NOSEM PO NIEBIE

 

GDY ZNUŻENIE CI DOSKWIERA

WŁÓŻ KAPTUREK MYŚLICIELA

 

PIJE WODĘ- W NIEJ ENERGIA

CZYSTA NICZYM KRYSZTAŁ LŚNI

DOPOMOŻE W KAŻDEJ CHWILI

UCZYĆ SIĘ- UWIEŻCIE MI

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin