Bleis Rene de - Alfabet Biznesu.pdf

(572 KB) Pobierz
RICHARD DENNY
RENE DE BLEIS
Alfabet Biznesu
(The Busines - First Step)
(tłumaczył Stanisław P. Bąk)
SPIS TREŚCI
ABY... (zamiast wstępu)
AKREDYTYWA
BIZNES PLAN
CENA
CONTROLLING MARKETINGOWY
CYKL ŻYCIA PRODUKTU
DYSTRYBUCJA
EKSPORT
FACTORING
FRANCHISING
GIEŁDA
HANDEL
INWESTYCJE
JAK ZAŁOŻYĆ FIRMĘ
KONKURENCJA
KREDYT
LOKALIZACJA
MARKETING
NEGOCJACJE
ORGANIZACJA
PROMOCJA
REKLAMA
SZEF
TARGI
UPADŁOŚĆ I UKŁADY
WEJŚCIA I WYJŚCIA BARIERY
ZDROWY ROZSĄDEK
ABY...
...zostać prawdziwym biznesmenem wcale nie trzeba przeczytać tej książki. Z całą
jednak pewnością wszystkie poruszone w niej zagadnienia należy znać i uwzględniać w
analizach i kalkulacjach. Różnią się one wagą i powagą z jaką je potraktowałem. Niektóre
rozdziały napisane zostały trudnym językiem i czytelnik zmuszony zostanie do przełożenia
ich zawartości na swój własny język. Książka nie zawiera żadnych gotowych RECEPT. Ale,
nawiązując do powiedzenia Fr. Bacona: Kulawy idący ścieżką prześcignie zdrowego, który z
niej zejdzie, zachęcam do wytyczenia własnej ścieżki... Powodzenia.
AKREDYTYWA
Znajomy mojego znajomego zwykł mawiać: Jak mówię, że piję - to piję, jak mówię,
że płacę - to mówię.
W interesach niestety także spotyka się ostatnio takich, którzy tylko mówią. Dlatego
częściej należy zabezpieczać się akredytywą - jest to polecenie do banku wystawiane przez
naszego partnera, wypłacenia pieniędzy (po spełnieniu określonych warunków) na nasze
żądanie. Beneficjent akredytywy (czyli my) może podjąć część info całą sumę po
przedstawieniu określonych dokumentów.
Zalecam akredytywy nieodwołalne (odwołanie tylko za zgodą wszystkich stron).
BIZNES PLAN
Istnienie w firmie „Biznes Planu" jest dowodem istnienia i funkcjonowania określonej
kultury marketingowej. Firmom, które nie opracowały jeszcze biznes planu zaleca się
możliwie szybkie jego sporządzenie gdyż, nie można dojść do celu nie wyznaczając go
uprzednio.
1. Dla kogo i czemu ma służyć?
Biznes plan (BP) ma zasadniczo dwóch adresatów
- wewnętrzny tj. dla potrzeb samej Firmy. Dopiero sporządzenie BP wymagające
inwentaryzacji, przeglądu i analizy działalności całej (!) Firmy pozwala zorientować się na
czym stoimy: jakie są nasze atuty, jakie słabe punkty, czym różnimy się od konkurencji i
jak to wygrać. Często dopiero lektura BP pozwala menedżerom, nawet wysokiego
szczebla, zorientować się jaki jest cel istnienia i działalności Firmy.
- zewnętrzny tj. adresat posiadający środki finansowe w szczególności może to być bank
kredytujący lub wolny kapitał (venture capital), którego dysponent poszukuje okazji do
korzystnej lokaty lub inwestycji.
Tych adresatów BP musi informować o tym, że:
- jest do zrobienia „interes",
- jest on realny,
- właśnie nasza Firma jest tą, która może i powinna go realizować,
- interes jest atrakcyjny (w warunkach rynku międzynarodowego oznacza to stopę wzrostu
powyżej 25%, najczęściej jednak inwestorzy oczekują zwrotu nakładów najpóźniej w
ciągu 2 lat),
- istnieje określone (niekoniecznie małe, rozmiary ryzyka muszą być jednak równoważone
atrakcyjnością) ale zbadane i zdefiniowane ryzyko.
2. Zawartość biznes planu
Typowy BP składa się zasadniczo z dwóch części merytorycznych. Są to:
- prognozy finansowe,
- część opisowa.
Ponieważ dobrze sporządzony BP to plan zwięzły i syntetyczny zaleca się
wprowadzenie informacji dodatkowych, szczegółowych lub dodatkowych analiz w postaci
załączników, które stanowią niejako trzecią część BP - najczęściej o objętości większej od
dwóch głównych.
Część zasadnicza BP, w zależności od wagi i stopnia skomplikowania przedsięwzięcia
powinna mieścić się na 10-50 stronach. W pewnym stopniu można wzorować się na
prospektach emisyjnych spółek akcyjnych krajowych (Exbud, Krosno, Tonsil...) lub rocznych
sprawozdaniach dużych firm zachodnich.
2.1. Prognozy finansowe
Punktem startu do sporządzenia prognoz jest diagnoza aktualnej sytuacji Firmy. Z niej
powinno wynikać, że jest to właśnie TA Firma, która może skutecznie zrealizować PLAN.
Potencjalnego inwestora, chcącego zaryzykować swój kapitał - aby z zyskiem
odzyskać go w możliwie krótkim czasie, dla wyrobienia sobie opinii o realizatorach,
interesują przede wszystkim:
- wyrażone w kategoriach finansowych długookresowe skutki przedsięwzięcia,
- możliwości kadrowe osiągnięcia zakładanych celów,
- konsekwencje ewentualnego przekroczenia lub nieosiągnięcia wartości przewidzianych w
prognozie (np. sprzedaży, stopy zysku...),
- czas między uruchomieniem środków a osiągnięciem np. punktu zwrotu kapitału,
- czy wartość środków preliminowana w przedsięwzięciu jest wystarczająca?
W typowym BP znajdują się więc:
- prognoza rachunku zysków i strat (rys. 1)
- prognoza przepływów pieniężnych (!) (rys. 2)
- prognoza źródeł zasilania i rozdysponowania funduszy (rys. 3)
- bilans przedsiębiorstwa (Firmy) (rys. 4).
Prognozy dla pierwszego roku sporządza się w miesięcznych przedziałach, zaś
następne lata - w kwartalnych lub rocznych.
Aby uwiarygodnić dane przedstawione w prognozach 'trzeba koniecznie przyjąć i
zaprezentować szereg założeń, które muszą opierać się na starannie dobranych informacjach i
własnych analizach.
2.2. Założenia
Dotyczą zazwyczaj następujących zagadnień:
a. Sprzedaż i marketing:
- rozmiary popytu - eksport, kraj, regiony,
- strategia kontraktowa - ceny, rabaty,
- koszty promocji,
- koszty utrzymania serwisu gwarancyjnego,
- koszty utrzymania własnej sieci dystrybucji,
- prowizje dla dystrybutorów,
- kredyty dla dealerów.
b. Gospodarka finansowa:
- cykl rozliczeń należności,
- cykl rozliczeń zobowiązań,
- rotacja zapasów,
- stopień samofinansowania,
- wskaźnik wiarygodności 'kredytowej.
c. Produkcja:
- dostępność materiałów o odpowiednich parametrach,
- substytuty,
- siła robocza i jej kwalifikacje, koszty szkolenia,
- płace i ich koszty,
- jakość i zwroty, koszty napraw,
- koszty bezpośrednie, stopa zysku.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin