Historia wychowania w pigułce.doc

(174 KB) Pobierz
Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie

Wychowanie w starożytnej Grecji

-          Hellada – nie stanowiła jednolitego państwa, składała się z mniejszych regionów nastawionych do siebie antagonistyczne ( inne tradycje i kulturę)

-          Grecja – państwo klasowe: wolni i niewolnicy

Wolni zajmowali się – polityką, funkcje w urzędzie wojny

Niewolnicy zajmowali się uprawą roli pana

 

Do 5 w. p.n.e ojciec wychowywał syna tak jak on został wychowany

Ideał wychowania : cnota i dzielność

Problem czy cnota i dzielność jest od urodzenia czy trzeba je kształcić:

 

1.      Konserwatyści: cnota i dzielność to dary natury np. Eurypides

 

2.      Sofiści: c i d da się wykształcić przez naukę i ćwiczenia. Zapoczątkowali ideę NAUCZYCIELA WĘDROWNEGO , twórcy pierwszej myśli pedagogicznej., zapoczątkowali dialektykę

PROTAGORAS: poglądy

-          nauczanie potrzebuje przyrodzonych zdolności i ćwiczeń

-          nauka rozpoczęta wcześnie i kontynuowana do późnych lat

-           

-          stopniować trudność nauki: n. Elementarne

n. specjalne (muzyka, arytmetyka, astronomia)

ekonomia i polityka

  Słabość praktyki naukowej Sofistów:

-          sami powątpiewali w poznanie prawdy choć do niej nawoływali

-          jedne źródło wiedzy – zmysły

 

SOKRATES:[V w. p.n.e]

-          był racjonalistą

-          najważniejszą rzeczą Ateńczyka to zdobywanie wiedzy

-          chodzi o naukę moralna i politykę

-          bóstwa greckie jako źródło zasad moralnych

-          wiedza i cnota jako najważniejsze

Metody nauczania:

-          nieustannie, nie tylko w szkole

-          unikał nauczania bezpośredniego przez pokazywanie, a raczej przez rozmowę

Postępowa rola Sokratesa

-          odrzucenie arystokratycznej teorii, że cnota jest dana nielicznym i jest darem bogów

-          zasady moralne opierają się na doświadczeniu zdobytym w procesie działania

-          metoda samo rozwoju ucznia

PLATON [V – IV w. p.n.e] Aristokles

-          mówił o wychowaniu przedszkolnym :

1.      muzyka

2.      gimnastyka

 

w hierarchii wartości :

1.      dobro [jako cel i istota moralności]

2.      cnoty, które miały rządzić 3 cz. Duszy:

a)      mądrość – cz. Rozumna [intelekt]

b)     męstwo – cz. impulsywna [emocje]

c)      umiarkowanie – cz. Pożądliwa [instynkty]

d)     sprawiedliwość

 

Poglądy pedagogiczne:

-          podporządkował je koncepcji państwa , które stworzył:

- rządzący [mędrcy]

- strażnicy [ żołnierze]

- żywiciele [ rolnicy, rzemieślnicy...]

-          Program kształcenia:

Od 6 roku życia -  chłop. I dziew. Wychowywane razem.

                            Do 10                     - zabawa w kontakcie z poezją i muzyką

                            10 – 13                    - nauka elementarnych wiadomości z czyt i pis

                            13 – 18                     - kształcenie literackie na bajkach, religia, sztuki muzyczne, rachunki, ćwicz gimnastyczne

                            18 – 20                    - chłopcy byli wybierani czy do rządu czy na strażnika

                            20 –30                  - rządzący : matematyka, astronomia, muzyka

                            30 –35                  - nauka filozofii

35-50                                        - praktyka zawodowa

 

ARYSTOTELES [IV w. p.n.e]

3 rodzaje duszy:

-          roślinne (zdolności wegetatywne roślin)

-          zwierzęce ( zdolność odczuwania)

-          rozumne ( myślące)

 

3 etapy poznania, uczenia się:

-          gromadzenie w umyśle wrażeń zmysłowych

-          utrwalanie ich w pamięci

-          uogólnienie zdobytych wiadomości przez myślenie

 

 

 

3 etapy kształcenia:

-          wych. Fizyczne

-          wych moralne

-          wych. Intelektualne

 

KWINTYLIAN [I w. p.n.e] Rzym

Napisał dzieło poświęcone sprawą wychowania

 

Dydaktyka praktyczna:

-          każdy ma dostateczne zdolności do nauki i rosną one wraz z wiekiem

-          dzieci mają obfite siły umysłowe dlatego umożliwia to studiowanie większej ilości nauki

-          ciekawość i ambicja jako gł. Motyw uczenia się

 

Korzyści szkoły publicznej:

-          nauczyciel domowy może popełniać więcej błędów

-          przy nauce zbiorowej jest więcej korzyści

-          jest tańsza

 

Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie

Wykształcenie:

- niższe               -              elementarne

- późniejsze              -              średnie, wyższe

Szkoły:

-          prywatne

-          publiczne

Nauki elementarne:

-          nauka zbiorowa

-          czytanie i pisanie

-          rachunki i rysunki

Wykształcenie gramatyczne:

-          nauczyciel wyższy tzw. Gramatyk odczytuje lub deklamuje wiersze uczeń powtarza tekst i objaśnienie

-          zadanie wyuczenia się poprawnego mówienia

-          wypracowanie pisemne, dyktanda, listy, rozprawki

-          analiza utworów, krytyka literacka

Metody wychowawcze:

- „zawsze być pierwszym  i górować nad drugim”

- rózga i skórzany bicz jako często stosowane zachęty do nauki

- popisy roczne jako bodziec do dalszej pracy

-wychowanie w duchu narodowym

 

WYCHOWANIE RZYMSKI

1)     starorzymskie wychowanie praktyczne:

-cenzor pilnował by w proces wychowanie nie wkradały się złe obyczaje

-obywatel musiał znać się na polityce i wojnie

-wielka dbałość o stan moralny młodzieży

-czystość obyczajów

-warstwy uboższe kształciły się w szkołach prywatnych

-warstwy wyższe kształcone było w domu

 

Przewrót pod wpływem kultury greckiej:

-grecy w bogatych domach uczyli dzieci

-dzieci rzymskie uczyły się również greckiego

 

Rodzaje szkolnictwa:

1)     sz. Elementarne (bogaci uczyli się w domu a ubodzy w szkołach)

2)     sz. Gramatykalna (chłopcy 12-15 –gramatyka grecka i łacińska)

3)     sz. Retoryczna (trwała 2-3 lat – rozszerzanie biegłości w posługiwanie się mową i pismem)

 

 

Kształcenie kobiet:

-ubogie dziewczęta uczęszczały z chłopcami do sz. Elementarnych.

-bogate dziewuszki uczyły się mówić po grecku

 

Nauka Szkoły:

-od wczesnego ranka 6 godz

-wakacje od lipca do października

-rózga dla porządku

 

Powstanie szkolnictwa wyższego:

-ATENEUM- sale wykładowe retorów, filozofów i prawników

-nie było dyplomów i egzaminów

-studenci przejezdni nocowali w domach obywatelskich.

 

IDEAŁ CZŁOWIEKA STAROŻYTNEGO:

1_) SPARTA:  - waleczny

-          silny fizycznie

-          zdyscyplinowany

-          przepełniony nienawiścią do wroga

-          oddany państwu

-          wytrzymały na wszelkie przeciwności

-          bezwzględny dla wroga

-          wychowanie w duch podziału klasowego

 

2_) ATENY: - człowiek wszechstronnie wykształcony

-          wrażliwy na piękno

-          spragniony wiedzy

-          piękny fizycznie

-          doskonale wykształcony pod względem moralnym i umysłowym

-          aktyny społecznie obywatel

 

3_) RZYM: - dzielny żołnierz

-          zaprawiony w boju

-          dobry obywatel: - wykształcony, pobożny, godny, prawy, aktywny

-          silny fizycznie

-          dobry mówca (walczy słowem a nie mieczem)

 

KWINTERIAN

„O charakterze i powinnościach nauczyciela”

- wartości moralne nauczyciela np. troska, powaga, surowość, nie mają krepować nauczyciel ma być jak ojciec (rodzic)

- przystępny (ale nie spoufalający się)

- opanowany

- dokładny

- zadaje pytania i odpowiedzi

-pochwały

-nie obrażać i nie poniżać

-wywoływać refleksje

-ma aktywizować

-nie jest tylko przekaźnikiem wiedzy

-sprawiedliwy

-ma być przeciętnym , zwykłym człowiekiem

-ma mówić przejrzyście

-ma wyć wybitny

-rywalizacja jako motywacja dla uczniów

 

Rzymskie szkoły:

-elementarne

-retoryczne

-dydaktyczne

 

Rozwój ideałów humanizmu i ich wpływ na teorię i praktykę ped. W Europie. Odrodzenie w Polsce

 

Wych. Humanistyczne Renesans wiek XV:

-człowiek w centrum zainteresowania

-rozwój indywidualizmu

-zasada oddziaływania na młodzież przez: -pochwały, nagrody, zdrowe współzawodnictwo

-wykształcenie językowe bierze górę nad rzeczowym

-stosowanie klasycznej łaciny

-wychowanie uwalnia się spod charakteru teologiczno- kościelnego

 

Humanistyczne ideały człowieka:

-wszechstronne wykształcenie

-otwarty na siebie

-twórczy

-dba o rozwój własnej osobowości

-ma świadomość własnej indywidualności i wartości

-otwarty na drugiego człowieka

-odwołanie do ideału starożytnego, gł. Ateny

 

ERAZM Z ROTERDAMU

-Był zwolennikiem kształcenia kobiet

-Należy z łagodnością podchodzić do dziecka by do niego dotrzeć

-należy zachęcać dzieci do nauki z łagodnością  bez kar cielesnych

Czynniki wpływające na rozwój wychowanków:

-rodzina

-szkoła (dbać o schludność)

-otoczenie (rozwijanie troskliwości i uczynności)

 

Kodeks zasad cywilizowanego zachowania się:

-ciało

-ubranie

-zachowanie w kościele

-zachowanie przy stole

-zachowanie na zebraniach towarzyskich

-zabawa

Co do kobiet uczyły się : - pracy ręcznej

-          wykształcenie umysłowe

 

 

 

 

JAN LUDWIK VIVES (1492 – 1540)

-wychowanie ma być oparte na psychologii

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin