Historia wychowania I - Stanisław Litak.txt

(510 KB) Pobierz
STANIS�AW LITAK
Historia Wychowania Tom I
DO
WIELKIEJ
REWOLUCJI FRANCUSKIEJ
WYDAWNICTWO WAM WSF-P "IGNATIANUM"
KRAK�W " 2004

Recenzenci
Prof. dr hab. Andrzej Banach Ks. Prof. dr Ludwik Piechnik S J


(c) Wydawnictwo WAM, 2004 1 Wy�sza Szko�a Filozoficzno-Pedagogiczna "Ignatianum", 2004
Redakcja naukowa
Ks. prof. dr hab. Ludwik Grzebie� SJ Redakcja techniczna
Anna Piecuch Sk�ad i opracowanie komputerowe
Jacek Zaryczny
Projekt ok�adki i stron tytu�owych
Leszek S�awi�ski - PHOTO DESIGN
Ilustracje ze zbior�w Biblioteki Naukowej Ksi�y Jezuit�w w Krakowie

ISBN 83-7318-398-1 (WAM) ISBN 83-88209-91-1 (Ignatianum)
WYDAWNICTWO WAM ul. Kopernika 26; 31-501 Krak�w tel. (012) 629 32 00; fax 429 50 03 e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIA� HANDLOWY tel. (012) 62 93 254; 62 93 255; 62 93 256; 423 75 00
fax (012) 430 32 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej
KSI�GARNI INTERNETOWEJ
http:7AVydawnictwoWam.pl
Druk: Wydawnictwo WAM, ul. Kopernika 26, 31-501 Krak�w

Spis tre�ci
Wprowadzenie	9
I. Najstarsze cywilizacje	.-       J^-
II. Staro�ytna Grecja	21
1. Wsp�lne cechy wychowania greckiego	21
2.  Sparta. Wychowanie wojskowe	23
3. Ateny. Wychowanie obywatelskie	25
4. Sofi�ci                                                              '	27
5. Sokrates	28
6. Platon	29
7. Isokrates	31
8. Arystoteles	32
III. Hellenizm	33
1. Charakterystyka i ramy czasowe	33
2.Wielkie o�rodki kultury hellenistycznej.
Nowy model wychowania i szkolnictwa	34
IV. Rzym	37
1. Og�lna charakterystyka	37
2. Wychowanie rodzinne i wp�ywy greckie	37
3. Organizacja szk�	39
4. Rzymska my�l pedagogiczna okresu republiki
i cesarstwa	40
a) Seneka M�odszy	40
b) Marek Fabiusz Kwintylian	          41
c) Plutarch z Cheronei	         42
V. Wychowanie i szkolnictwo pierwszych wiek�w
chrze�cija�stwa	43
1. Trudne pocz�tki i umacnianie si� chrze�cija�stwa	43
2. Chrze�cija�ski idea� wychowawczy	44
3. Rola Ojc�w i pierwszych Doktor�w Ko�cio�a	45
4. Rozw�j szkolnictwa w Cesarstwie Bizanty�skim	48

Spis tre�ci
6
 

 

VI. �redniowiecze	51
1. Pojecie �redniowiecza	51
2. Mi�dzy antykiem a �redniowieczem	52
a) Boecjusz	52
b) Kasjodor	53
c) Izydor z Sewilli	53
d) Druidzi	. ..      ,           54
e) Benedyktyni	� *..            54
3. Reformy o�wiatowe Karola Wielkiego
Renesans karoli�ski	56
4. Odrodzenie XII wieku. Pocz�tki scholastyki	57
5. Rozw�j szk� zakonnych	?<.%          59
6. Szko�y katedralne, kolegiackie i parafialne	60
7. Wychowanie i rozw�j szkolnictwa w Polsce	61
8. Powstanie i rozw�j uniwersytet�w.
Z�oty wiek kultury szkolnej	63
9. Rozw�j szkolnictwa �ydowskiego w diasporze      '	71
10. Metody wychowania, program i dydaktyka
�redniowieczna	71
VII. Edukacja pozaszkolna	75
1. Wychowanie stanowe	75
2. Wychowanie religijno-wyznaniowe	78
VIII. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia
i Humanizmu	83
1. Co to jest Odrodzenie i Humanizm?	83
2. Italia. Pocz�tki humanistycznej my�li pedagogicznej.
Szko�y dworskie	85
3. Niderlandzka my�l pedagogiczna.
Szko�y Braci Wsp�lnego �ycia	89
4. Odmienno�� angielskiej my�li pedagogicznej	93
5. College de France. Humanistyczna my�l pedagogiczna
we Francji	96
6. Humanizm a polskie szkolnictwo.
Polscy pisarze pedagogiczni epoki Odrodzenia	99
I.. Reformacja	111
1. Reformacja jako ruch religijny i spo�eczny.         :
Powstanie nowego szkolnictwa	111
2. Marcin Luter i jego stosunek do szk�	113
3. "Praeceptor Germaniae". Reformy szkolne
Filipa Melanchtona	114

Spis tre�ci
4. Gimnazjum Jana Sturma	116
5. Jan Kalwin tw�rc� szkolnictwa kalwi�skiego	118
6. Szkolnictwo protestanckie w Polsce	120
X. Wychowanie i szkolnictwo katolickie
w okresie potrydenckim	129
1. Nowe pr�dy w Ko�ciele w czasach reform
i kontrreformacji	129
2. Nowego typu szkolnictwo zakonne	130
a) Szkolnictwo jezuickie	130
b) Szkolnictwo oratorianskie i pijarskie	135
c) Szkolnictwo innych zakon�w	137
3. Szkolnictwo parafialne	138
4. Szkolnictwo teologiczne	139
5. Edukacja dziewcz�t	141
XI. Rozw�j Szkolnictwa potrydenckiego w Rzeczypospolitej	143
1. Uniwersytety i ich kolonie	143
2. Wielki rozw�j kolegi�w zakonnych	145
3. Apogeum i upadek szkolnictwa parafialnego
w XVII-XVIII w.	149
4. Studia zakonne i seminaria duchowne	151
5. Edukacja dziewcz�t w Rzeczypospolitej	153
XII. Rozw�j szkolnictwa na Rusi do II po�owy XVII w.	155
XIII. Rozw�j nauki i my�li pedagogicznej
w dobie realizmu XVII w.	159
1. Warunki polityczne. Przewr�t w nauce i filozofii	159
2. Zmiany w pedagogice epoki realizmu. Bacon,
Kartezjusz	161
3. Wolfgang Ratk�	162
4. Utopi�ci. Tomasz Campanella i Jan Walenty Andrea	163
5. Najwi�kszy pedagog XVII w. Jan Amos Kome�ski	165
6. Janseni�ci	1"7�
7. Pedagogika rewolucji angielskiej	173
8. Pocz�tki szkolnictwa wojskowego	176
XIV. O�wiecenie. Wiek pedagogiczny	179
1. Co to jest O�wiecenie?	179
2. Anglia. John Locke. Wychowanie gentlemana	181
3. Francja. Claude Fleury. U�yteczno�� wychowania	182
4. Fenelon. Problem wychowania dziewcz�	184

8
Spis tre�ci
 

 

5. Markiza Francoise d'Aubigne de Maitenon	185
6. Wychowanie naturalne. Jean Jac�ue Rousseau	186
7. O�wiata dla ludu	191
8. Szkolnictwo �ydowskie	197
XV. Idea szko�y nowoczesnej, �wieckiej i ludowej	201
1. Kasata jezuit�w. Sekularyzacja szkolnictwa      	201
2. Reformy szkolne w Portugalii i Francji	202
3. Kryzys i reformy uniwersytet�w	        204
XVI. Wielkie reformy szkolne w Rzeczypospolitej	207
1. Reforma Stanis�awa Konarskiego	207
2. Reforma szk� jezuickich	208
3. Powstanie szko�y rycerskiej w Warszawie	210
4. Komisja Edukacji Narodowej. Pocz�tki nowoczesnego
szkolnictwa w Rzeczypospolitej	211
XVII. Reformy szkolne w Rosji	219
1. Reformy Piotra Wielkiego	219
2. Rozw�j nauki i szkolnictwa w Rosji w okresie
'.-,        O�wiecenia	221
XVIII. My�l pedagogiczna wielkiej rewolucji francuskiej	223
1. Og�lne przes�anki	223
2. Projekty nowoczesnego szkolnictwa	224
a) Karol Maurycy Talleyrand	224
b) Antoni Micha� Condorcet	224
c) Ludwik Micha� Le Pelletier	225
3. "Ojciec szko�y ludowej", Jan Henryk Pestalozzi	226
Bibliografia (Wyb�r)	231
Indeks os�b                                                          	235
Indeks miejsc geograficznych	241

Wprowadzenie
Od d�u�szego czasu odczuwa si� w Polsce brak syntetycznego opracowania dziej�w wychowania. Powsta�y w dwudziestych i na pocz�tku trzydziestych lat XX wieku podr�cznik Stanis�awa Kota, jakkolwiek wznowiony w 1994 roku, jest ju� jednak ca�kowicie przestarza�y. Natomiast syntezy historii wychowania wydane w czasach PRL od pocz�tku budzi�y r�norodne zastrze�enia. Ponadto wyra�nie by�y pisane na zam�wienie ideologiczne, upraszczaj�c, a w niekt�rych przypadkach nawet wypaczaj�c rzeczywisto�� historyczn�. Inne bowiem w tym czasie "zniewolenia", ze wzgl�du na cenzur�, ukaza� si� nie mog�y. Kr�tkie za� uj�cia historii wychowania, opublikowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach maj� raczej charakter dora�nych skrypt�w. Tymczasem tak w Polsce, jak i za granic� zaznaczy� si� wyra�ny post�p w dziedzinie monograficznych studi�w z historii wychowania. W niekt�rych krajach zachodnich powsta�y tak�e nowoczesne monumentalne syntezy tej dziedziny wiedzy.
Prezentowane tu uj�cie ma jednak swoje ograniczenia. Bazuje na wyk�adach, jakie autor prowadzi� przez ponad dwadzie�cia lat w Instytucie Historii i w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Inny jest jednak j�zyk "m�wiony", a inny "pisany". Dlatego tekst w wielu miejscach odbiega od wyk�adu. Z wyk�adami zwi�zana jest tylko og�lna jego koncepcja. Wiele kwestii nale�a�o bowiem przedstawi� szerzej, a z niekt�rych trzeba by�o zrezygnowa�. Jest to wyb�r r�nych zagadnie� i, jak ka�dy wyb�r, jest subiektywny, mo�e budzi� wiele w�tpliwo�ci. Dyskusja powinna tu jeszcze nie jedno zmieni� i u�ci�li�.
Przez histori� wychowania w niniejszym uj�ciu rozumiemy w pierwszym rz�dzie dzieje my�li pedagogicznej oraz dzieje r�nych form wychowania i kszta�cenia, jak te� histori� instytucji do tego powo�anych. Przede wszystkim jednak zajmiemy si� dziejami wychowania i kszta�cenia szkolnego, a tylko niekt�rymi aspektami edukacji pozaszkolnej. Edukacj�, czyli wychowanie i kszta�cenie rozumiemy jako zapoznawanie m�odego pokolenia z warto�ciami i technikami charakterystycznymi dla danej cywilizacji i epoki. Historia wychowania jest niew�tpliwie cz�ci� historii kultury. Jej

10
Wprowadzenie
 

 


przedstawienie wymaga wi�c uwzgl�dnienia szerszego kontekstu dziej�w kultury danego okresu.
Praca ogranicza si� w zasadzie do Europy, stanowi�cej wyodr�bnion� ca�o�� cywilizacyjn� i zmierzaj�cej obecnie do jedno�ci politycznej, a jej zakres chronologiczny obejmuje czasy od staro�ytno�ci a� do wielkiej rewolucji francuskiej, czyli do wykszta�cenia si� nowoczesnego szkolnictwa, oraz w du�ym stopniu tak�e wychowania, w ramach struktur pa�stwowych.
Niniejsze uj�cie jest nieco szersze ni� przewiduje aktualny program uniwersytecki. Jego zakres tre�ciowy bardziej jest zgodny z za�o�eniami Uczelni autora. S�dzimy, �e program historii wychowania powinien by� rozszerzony, bowiem wielu problem�w pedagogiki wsp�czesnej jako nauki najbardziej humanistycznej, bo dotycz�cej formowania cz�owieka, jest g��boko zakorzenionych w przesz�o�ci, i nie mo�na ich do ko�ca zrozumie� bez nale�ytego poznania kontekstu historycznego, w szczeg�lno�ci za� kontekstu dziej�w filozofii i teologii r�nych religii i wyzna�, czyli tych ga��zi nauk, kt�re le�a�y u podstaw prawie ka�dej my�li pedagogicznej interesuj�cego nas okresu.





STAROYTNO��

L Najstarsze cywilizacje

Najstarsze cywilizacje
Egipt
Urz�dnik pa�stwowy
Szko�y kap�a�skie
Aleksandria
Problem wychowania zosta� �wiadomie postawiony dopiero na pewnym etapie rozwoju ludzko�ci. W dziejach �wiata by�o wiele r�nych cywilizacji. Do najstarszych nale�a�y cywilizacje Dalekiego i Bliskiego Wschodu, czyli Chin, Indii i innych kraj�w Azji oraz staro�ytnego Egiptu w p�nocnej Afryce. Bardzo s...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin