Wirusy i bakterie PR.pdf

(491 KB) Pobierz
644855667 UNPDF
Wirusy. Bakterie
– poziom rozszerzony
Zadanie 1. (2 pkt)
Źródło: CKE 2005 (PR), zad. 36.
Zadanie 36. ( 2 pkt )
Choroby wirusowe rozwijają się w różnym tempie. Można wyróżnić dwie strategie: szybką
lub powolną, np. wirusy tropikalnej gorączki krwotocznej działają błyskawicznie, zamieniając
w ciągu kilku dni tkanki chorego w krwawą masę pełną nowych wirusów. Chory umiera
w ciągu 2 – 9 dni. Inaczej jest w przypadku wirusa HIV: powiela się on powoli i skrycie,
długo nie wywołując żadnych objawów.
Opisz dwie zalety strategii działania wirusa HIV.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Źródło: CKE 2005 (PR), zad. 37.
Zadanie 37. ( 2 pkt )
Jeden z rodzajów chemosyntetyzujących bakterii siarkowych przeprowadza proces utleniania
siarki w sposób przedstawiony sumarycznym równaniem:
2 S + 3 O 2 + 2 H 2 O → 2 H 2 SO 4 + energia
Wyjaśnij, w jaki sposób te bakterie wpływają na jakość gleby oraz jakie są
konsekwencje tego procesu dla występujących tam roślin.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (2 pkt)
Źródło: CKE 2005 (PR), zad. 38.
Zadanie 38. ( 2 pkt )
Gronkowiec złocisty, a szczególnie szczep MRSA, jest zmorą szpitali, ponieważ może
powodować u chorych trudne do leczenia infekcje. Bakteria ta jest oporna na większość
stosowanych antybiotyków, co bardzo utrudnia jej zwalczanie. Gronkowiec, aby przetrwać
i rozwijać się, musi pobierać od swojego gospodarza żelazo. Najbogatszym źródłem żelaza
w organizmie człowieka jest hemoglobina. Genom gronkowca zawiera całą rodzinę genów
kodujących białka odpowiedzialne za uwalnianie hemoglobiny z erytrocytów, jej transport
przez ścianę komórkową gronkowca i odzyskiwanie żelaza – czyli za regulację cyklu
życiowego.
Wyjaśnij, jak wykorzystać ważną cechę gronkowca, jaką jest duże zapotrzebowanie na
żelazo, w pracach nad działaniem leku, który skutecznie utrudniłby gronkowcowi
rozwój w organizmie człowieka i ostatecznie doprowadziłby do unieszkodliwienia tej
bakterii.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
1
Zadanie 4. (2 pkt)
Źródło: CKE 2005 (PR), zad. 43.
Zadanie 43. ( 2 pkt )
Uproszczony zapis procesu fotosyntezy u roślin zielonych
H 2 O + CO 2 → cukier + O 2
Sumaryczne równanie procesu fotosyntezy u purpurowych bakterii siarkowych (beztlenowce)
H 2 S + CO 2 → cukier + S
Cechą wspólną tych reakcji jest powstawanie cukrów na drodze redukcji CO 2.
Wskaż źródła wodoru użytego do redukcji CO 2 w procesach fotosyntezy u roślin
zielonych i u purpurowych bakterii siarkowych oraz wyjaśnij, dlaczego organizmy te
korzystają z różnych źródeł tego pierwiastka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Źródło: CKE 05.2006 (PR), zad. 37.
Zadanie 37. (1 pkt)
Chemosynteza jest formą asymilacji CO 2 , dla której źródłem energii są procesy utleniania,
najczęściej związków nieorganicznych. Mimo, iż bakterie chemosyntetyzujące nie są
głównymi producentami masy organicznej, odgrywają jednak dużą rolę w ekosystemach
wodnych i lądowych.
Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie
w przyrodzie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (2 pkt)
Źródło: CKE 2007 (PR), zad. 34.
Zadanie 34. (2 pkt)
Na korzeniach łubinu w charakterystycznych brodawkach występują symbiotyczne bakterie
azotowe z rodzaju Rhizobium .
Określ korzyści wynikające z tej formy współżycia dla:
a) bakterii:
......................................................................................................................................................
b) łubinu:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2
Zadanie 7. (2 pkt)
Źródło: CKE 2008 (PR), zad. 10.
Zadanie 10. (2 pkt)
Bakterie nitryfikacyjne ( Nitrosomonas sp., Nitrobacter sp.) przeprowadzają chemosyntezę
wykorzystując w jej pierwszym etapie następujące reakcje chemiczne:
Nitrosomonas sp . 2NH 3 + 3O 2 → 2HNO 2 + 2H 2 O + 661 kJ
Nitrobacter sp. 2HNO 2 + O 2 → 2HNO 3 + 176 kJ
Część wydzielonej w tych reakcjach energii jest rozpraszana w postaci ciepła, a część jest
dostępna dla bakterii w formie użytecznej chemicznie.
a) Wyjaśnij, jaką rolę w drugim etapie chemosyntezy pełni energia użyteczna
chemicznie, uzyskana przez te bakterie w etapie pierwszym.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) Określ znaczenie reakcji nitryfikacji dla roślin.
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 8. (1 pkt)
Źródło: CKE 2008 (PR), zad. 11.
Zadanie 11. (1 pkt)
Antybiotyki wykazują w stosunku do bakterii działanie bakteriobójcze lub bakteriostatyczne.
Wyjaśnij, co oznacza, że jakiś antybiotyk ma działanie bakteriostatyczne.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (2 pkt)
Źródło: CKE 2009 (PR), zad. 23.
Zadanie 23. (2 pkt)
Poniżej wymieniono różne działania ludzi mające na celu ograniczenie występowania
zakażeń bakteryjnych.
A. Poprawa jakości wody pitnej.
B. Wprowadzenie przepisów kontroli sanitarnej żywności.
C. Dezynsekcja i deratyzacja, czyli regularne zwalczanie niektórych rodzajów zwierząt np.
wśród owadów – wszy i pcheł; wśród gryzoni – szczurów i myszy.
D. Wprowadzenie regularnych szczepień ochronnych od wczesnego dzieciństwa.
Każdemu z wyżej wymienionych działań człowieka przyporządkuj po jednej nazwie
choroby wybranej z niżej podanych, której występowanie lub przenoszenie może być
skutecznie ograniczone przez dane działanie.
1. kiła 2. dżuma 3. gruźlica 4. salmonelloza 5. cholera
A. .............. B. ............. C. ............. D. .............
3
Zadanie 10. (1 pkt)
Źródło: CKE 2009 (PR), zad. 24.
Zadanie 24. (1 pkt)
Wirusy są pasożytami o uproszczonej budowie i nie mają metabolizmu. Zbudowane są
z cząstek charakterystycznych dla materii ożywionej, czyli białek i kwasów nukleinowych.
Właśnie ze względu na rodzaj cząsteczki kwasu nukleinowego wirusy można podzielić na
DNA-wirusy i RNA-wirusy. Wśród wirusów posiadających DNA są takie, które mają
dwuniciowe DNA i są takie, które mają je w postaci jednoniciowych cząsteczek. Podobną
klasyfikację można przeprowadzić wśród wirusów zawierających RNA, gdyż mogą je mieć
w postaci cząsteczek jednoniciowych lub dwuniciowych.
Na podstawie powyższego tekstu narysuj uproszczony schemat klasyfikacji wirusów.
WIRUSY
Zadanie 25. (2 pkt)
Zadanie 11. (1 pkt)
Źródło: CKE 2009 (PR), zad. 29.
Zadanie 29. (1 pkt)
Na wykresie przedstawiono zależność przeżywalności dwóch populacji tego samego gatunku
bakterii (dzikiej i zmutowanej) od stężenia antybiotyku w pożywce.
stężenie antybiotyku w jedn. umownych
(skala logarytmiczna)
Na podstawie obu wykresów podaj skutek mutacji dla przedstawionego gatunku bakterii.
......................................................................................................................................................
4
644855667.001.png 644855667.002.png
Zadanie 12. (2 pkt)
Źródło: CKE 2010 (PR), zad. 12.
Zadanie 12. (2 pkt)
W komórkach wielu gatunków bakterii oprócz genoforu znajdują się koliste cząsteczki DNA
o zróżnicowanej wielkości, zwane plazmidami. Plazmidy są zwykle mniejsze od genoforu
i niosą dodatkową informację genetyczną, np. dotyczącą oporności danego gatunku bakterii
na antybiotyki. Plazmidy mogą być przekazywane między bakteriami. Można je stosunkowo
łatwo wyizolować z komórek bakteryjnych.
Na podstawie powyższego tekstu określ, które z podanych informacji są prawdziwe,
a które fałszywe. Wstaw w odpowiednich miejscach tabeli literę P (prawda) lub F (fałsz).
P/F
1.
Plazmidy kodują informację o wszystkich funkcjach niezbędnych do życia
komórki bakteryjnej.
2. Dzięki wymianie plazmidów komórki bakteryjne zyskują nowe cechy.
3. Plazmidy w komórce bakteryjnej wpływają na lekooporność bakterii.
4.
Plazmidy zawierają geny niezbędne do życia bakterii i stanowią część genomu
bakterii.
5
644855667.003.png 644855667.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin