nowosci_forda_silnik.pdf

(513 KB) Pobierz
CPA_FORD_ECO_2010_OK_NEW
1. 1,6-litrowy silnik Duratorq TDCi spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 5
Wychodzàc naprzeciw spodziewanemu zaostrzeniu
norm emisji spalin i traktujàc bardzo powa˝nie
walk´ o czystoÊç Êrodowiska, Ford jest jednym
z pierwszych producentów samochodów osobo-
wych wprowadzajàcych ekologicznà jednostk´ na-
p´dowà spełniajàcà norm´ czystoÊci spalin Euro 5.
Jest to silnik wysokopr´˝ny Duratorq TDCi o pojem-
noÊci 1,6 litra, który b´dzie oferowany w popular-
nym Fordzie Focus.
W ofercie znajdà si´ dwie wersje 1,6-litrowego
silnika TDCi o mocy 90 KM i 109 KM, które odpo-
wiadajà wymogom rygorystycznej normy czystoÊci
spalin Euro 5. Norma ta zacznie obowiàzywaç dla
nowo rejestrowanych samochodów dopiero od
1 stycznia 2011 roku.
Aby spełniç bardzo wyÊrubowane normy czystoÊci
spalin, konieczne stało si´ wprowadzenie wielu
zmian konstrukcyjnych. Zastosowano nowe wtryski-
wacze i zmieniono konstrukcj´ układu dolotowego
powietrza, zaÊ w układzie wydechowym dodano
czujnik tlenu – sond´ lambda. Specjalnie zmodyfi-
kowano tak˝e całà kalibracj´ ustawieƒ silnika. Do
wyposa˝enia standardowego wprowadzono tak˝e filtr czàstek stałych z powłokà katalitycznà cDPF (Diesel Particulate
Filter), co pozwoliło wyeliminowaç koniecznoÊç stosowania specjalnych dodatków do paliwa w obu wersjach opisywa-
nego silnika.
Celem konstruktorów było utrzymanie zu˝ycia paliwa i wartoÊci emisji CO 2 na równie niskim poziomie jak w przypadku
silników tej samej rodziny spełniajàcych norm´ Euro 4, które imponowały niskim zu˝yciem paliwa.
737018933.002.png
W wersji spełniajàcej norm´ Euro 5 i przy Êredniej emisji CO 2 na poziomie 119 g/km oraz przy odpowiadajàcym jej
Êrednim zu˝yciu paliwa 4,5 l/100 km uzyskanym w europejskim cyklu jazdy*, Ford Focus z nowà 1,6-litrowà jednostkà
Diesel TDCi zachowuje czołowà pozycj´ w swoim niezwykle konkurencyjnym segmencie rynku.
Najnowsza 1,6-litrowa jednostka TDCi Euro 5 b´dzie dost´pna we wszystkich wersjach wyposa˝eniowych Forda Focus,
bez wzgl´du na rodzaj nadwozia.
Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny w skali globalnej za pion samochodów kompaktowych Forda, tak wyjaÊnia
to najnowsze posuni´cie:
– ZdecydowaliÊmy si´ na ten krok właÊnie teraz, gdy˝ bardzo powa˝nie traktujemy koniecznoÊç zmierzenia si´ z wyzwa-
niami jakie niesie ze sobà przyszłoÊç. Chcemy daç naszym klientom mo˝liwoÊç zakupu samochodu, który z blisko dwu-
letnim wyprzedzeniem spełnia norm´, która wejdzie w ˝ycie w 2011 roku. Chcemy otworzyç klientom mo˝liwoÊç
skorzystania z ewentualnych ulg podatkowych, które mogà staç si´ ich udziałem w przypadku wyboru samochodu
spełniajàcego norm´ Euro 5.
2. Ford Kuga FWD: ni˝sza emisja CO 2
i mniejsze zu˝ycie paliwa
Wersja Forda Kuga 2.0 TDCi z nap´dem na
przednie koła (FWD) obecnie charakteryzuje si´
jeszcze ni˝szym wskaênikiem emisji CO 2 . Dzi´ki
zmniejszeniu emisji CO 2 do 159 g/km i dzi´ki
Êredniemu zu˝yciu paliwa na poziomie 6,1 l/100
km*, Ford Kuga FWD mieÊci si´ w kategorii po-
jazdów, której w niektórych krajach przysługujà
atrakcyjne ulgi podatkowe.
Forda Kuga z przednim nap´dem idzie w Êlady
wersji z inteligentnym nap´dem na wszystkie
koła, która charakteryzuje si´ najni˝szymi w
swojej klasie wskaênikami zu˝ycia paliwa i emisji
737018933.003.png
CO 2 wynoszàcymi odpowiednio 6,4 l/100 km* i Êrednio 169 g/km CO 2 . W obu przypadkach êródłem nap´du jest
2,0-litrowy silnik diesla Duratorq TDCi rozwijajàcy maksymalnà moc 136 KM i dysponujàcy maksymalnym momentem
obrotowym 320 Nm. Obie wersje majà standardowo montowany filtr czàstek stałych DPF.
Aby mo˝liwe było uzyskanie tak niskich wskaêników zu˝ycia paliwa i emisji CO 2 w Fordzie Kuga FWD, konstruktorzy
Forda wprowadzili szereg udoskonaleƒ. Ciekawostkà jest np. tryb wstrzymania pracy lub „uÊpienia” elektryczno-hyd-
raulicznego układu wspomagania kierownicy EHPAS.
Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny za pion samochodów kompaktowych Forda wyjaÊnia: – Na pierwszy rzut
oka mo˝e si´ wydawaç, ˝e tak szczegółowe modyfikacje majà niewielkie znaczenie, ale autentycznie przynoszà one
wymierne korzyÊci zarówno dla Êrodowiska jak i dla portfeli u˝ytkowników. Dalsze oszcz´dnoÊci z punktu widzenia
nabywcy b´dà mo˝liwe w tych krajach Europy, gdzie zakup Forda Kuga FWD b´dzie upowa˝niał do skorzystania
z okreÊlonych ulg podatkowych.
Dodatkowà pomocà dla u˝ytkowników wszystkich wersji Forda Kuga z silnikami TDCi jest zintegrowana z obrotomie-
rzem lampka sygnalizujàca optymalny moment do zmiany biegu. Tym samym kierowca mo˝e tak dostosowaç swojà
technik´ jazdy by znaczàco obni˝yç zu˝ycie paliwa, a zwi´kszyç płynnoÊç jazdy i zmniejszyç zu˝ywanie si´ elementów
silnika i układu nap´dowego. Tak˝e ta funkcja ma wymierny wpływ na obni˝enie spalania i zmniejszenie emisji zwiàz-
ków szkodliwych.
3. Wskaênik wpływu produktu na Êrodowisko (PSI)
Istotnà nowoÊcià o du˝ym znaczeniu dla walki o czystoÊç Êrodowiska jest opracowany przez Ford of Europe nowatorski
wskaênik wpływu produktu na Êrodowisko, tak zwany indeks PSI (Ford Product Sustainability Index). Jest to jak dotàd
najbardziej kompleksowy sposób oceny wpływu pojazdów na Êrodowisko naturalne, społeczeƒstwo i gospodark´ sto-
sowany w bran˝y motoryzacyjnej. Opracowanie i konsekwentne stosowanie wskaênika PSI dobitnie Êwiadczy o tym jak
powa˝nie Ford traktuje swojà rol´ w poszukiwaniu rozwiàzaƒ pozwalajàcych zmniejszyç niekorzystny wpływ pojazdów
na Êrodowisko.
– Wi´kszoÊç obecnie produkowanych przez nas modeli było konstruowanych ju˝ od samego poczàtku z uwzgl´dnie-
niem indeksu PSI. Naturalnie to samo dotyczyç b´dzie wszystkich samochodów, które powstanà w przyszłoÊci.
737018933.004.png
Dowodzi to, ˝e Ford bardzo powa˝nie podchodzi do problemów zwiàzanych z wpływem pojazdów na Êrodowisko
i ˝e nadal b´dzie podejmował prace nad ekologicznymi Êrodkami transportu – wyjaÊnia John Fleming, prezes i dyrektor
zarzàdzajàcy Ford of Europe.
Przyj´ty przez Forda wskaênik PSI uwzgl´dnia osiem parametrów, które zostały uznane za kluczowe pod wzgl´dem
wpływu pojazdu na Êrodowisko. Parametry te to:
Potencjalny wpływ na wzrost globalnego ocieplenia w pełnym cyklu ˝ycia produktu (głównie dotyczy emisji dwu-
tlenku w´gla)
Potencjalny wpływ na jakoÊç powietrza w pełnym cyklu ˝ycia produktu (emisja innych zwiàzków szkodliwych
do atmosfery)
Wykorzystanie materiałów przyjaznych dla Êrodowiska (materiały nadajàce si´ do recyklingu i pochodzàce z odzysku)
Dobór materiałów (w tym równie˝ certyfikacja TÜV potwierdzajàca wyeliminowanie alergenów z materiałów u˝ywa-
nych do produkcji wn´trza)
Zagro˝enie hałasem (poziom hałasu mierzony na zewnàtrz pojazdu)
Bezpieczeƒstwo (dotyczy osób jadàcych samochodem oraz osób pieszych)
Parametry charakteryzujàce mobilnoÊç (liczba miejsc i iloÊç przestrzeni baga˝owej w przeliczeniu na gabaryty
pojazdu)
Koszty utrzymania pojazdu w okreÊlonym cyklu ˝ycia produktu (całoÊç kosztów ponoszonych przez u˝ytkownika
w pierwszych trzech latach eksploatacji samochodu)
Powy˝sze parametry z jednej strony odzwierciedlajà wielopłaszczyznowy charakter wpływu pojazdu na Êrodowisko,
a z drugiej – ilustrujà kompleksowe podejÊcie specjalistów Forda do rozwiàzywania problemów w tej dziedzinie.
Wskaênik PSI zapewnia podstaw´ do oceny oraz stwarza mo˝liwoÊci poprawy parametrów charakteryzujàcych wpływ
nowych generacji samochodów na Êrodowisko człowieka. Nie jest zatem niespodziankà, i˝ nowy Ford Fiesta
charakteryzuje si´ korzystniejszym współczynnikiem PSI w porównaniu z poprzednim modelem.
Na przykład, w najnowszym Fordzie Fiesta wykorzystano wi´cej materiałów nadajàcych si´ do dalszej przeróbki oraz
pochodzàcych z odzysku. JednoczeÊnie nowy Ford Fiesta jest samochodem bezpieczniejszym, a przy tym – bioràc pod
uwag´ cały wieloletni cykl eksploatacji pojazdu – emituje mniej zwiàzków szkodliwych oraz charakteryzuje si´ ni˝szymi
kosztami utrzymania.
737018933.005.png
4. Modele o zmniejszonej emisji CO 2 , – nowy wymiar troski o czystoÊç Êrodowiska
Modele Ford ECOnetic: wiodàce lub najlepsze w swoich klasach pod wzgl´dem emisji CO 2 i niskich kosztów
eksploatacji uzyskanych dzi´ki zastosowaniu unowoczeÊnionych konwencjonalnych układów nap´dowych.
• Nowy Ford Fiesta ECOnetic: wyznaczajàcy nowe standardy pod wzgl´dem zu˝ycia paliwa (3,7 l/ 100 km) *
i niskiej emisji CO 2 (98 g/km).
• Ford Focus ECOnetic: zu˝ycie paliwa 4,3 l /100km * i emisja CO 2 115 g/km.
• Ford Mondeo ECOnetic: zu˝ycie paliwa 5,2 l /100km * i emisja CO 2 139 g/km.
Prezentowana podczas Salonu Samochodowego Genewa
2009 gama modeli Ford ECOnetic to samochody charakte-
ryzujàce si´ zmniejszonà emisjà CO 2 . Samochody te
stanowià atrakcyjnà i niedrogà propozycj´ dla tych
nabywców, którzy w wyborze samochodu kierujà si´
przede wszystkim wzgl´dami ekologii.
Najnowsza propozycja w rodzinie Forda Fiesta – wersja
Fiesta ECOnetic, obecnie wyznaczajàca standardy wskaê-
ników emisji CO 2 dla samochodów tej klasy – jest ju˝ do-
st´pna na wszystkich rynkach Europy. Jest to wersja
nap´dzana specjalnie przygotowanà wersjà silnika Diesla
Duratorq TDCi o pojemnoÊci 1,6 litra i mocy 90 KM i wy-
posa˝ona w katalityczny filtr czàstek stałych (cDPF). Jest
to zarazem najbardziej ekonomiczna wersja Forda Fiesta,
mogàca przejechaç dystans 100 km w tzw. europejskim
cyklu mieszanym zu˝ywajàc zaledwie 3,7 litra oleju nap´-
dowego * . Temu niskiemu zu˝yciu paliwa towarzyszy naj-
ni˝szy w tej klasie wskaênik emisji CO 2 wynoszàcy
98 g/km.
Powy˝sze dane Êwiadczà o tym, ˝e bardzo niskie wskaê-
niki zu˝ycia paliwa i znaczàce obni˝enie emisji CO 2 mo˝na
737018933.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin