Scheler - O zjawisku tragiczności.doc

(34 KB) Pobierz
M

M. Scheler: O zjawisku tragiczności

 

-          tragiczność – istotny pierwiastek świata;

-          tragiczność nie jest specyficznie estetycznym zjawiskiem;

-          tragiczny – to cecha zdarzeń, losów, charakterów, którą w nich samych spostrzegamy, tragiczny – to pewna własność świata, a nie naszego „ja” i jego uczuć, przeżyć, strachu. Tragiczność to nie estetyczność, a kategoria;

-          należy odróżnić od przeżyć akty duchowe, przy pomocy których poznaje się to, co tragiczne – te akty to przedmiot teorii przeżycia tragiczności;

-          nie można utożsamiać tragiczności jako fenomenu z metafizycznymi i religijnymi interpretacjami;

-          tragiczność – stałe i potężne wrażenie (wrażenie jako przedmiotowy jakościowy niesubiektywny rys świata), które sprawiają pewne rzeczy i które może ulegać różnym interpretacjom;

-          tragiczność – to też coś, co jest na powierzchni rzeczy, poza nią – niewidzialna harmonia, w której roztapia się to, co tragiczne.

 

TRAGICZNOŚĆ I WARTOŚCI:

-          wszystko tragiczne – obraca się w dziedzinie wartości i stosunków między nimi, w świecie pozbawionym wartości nie ma tragedii;

-          tragiczność nie jest wartością, ale pojawia się na przedmiotach, ludziach, rzeczach za pośrednictwem wartości;

-          podłożem tragiczności są wartości, ich stosunki, musi być działanie; w nieruchomym świecie wartości brak tragiczności. Tragiczność jawi się w dziedzinie ruchu wartości – muszą istnieć zdarzenia, wypadki, by pojawiła się tragiczność. Jednym z warunków pojawienia się tragiczności jest czas;

-          w świecie nieprzestrzennym są możliwe tragedie. W bezczasowym – nie;

-          tragiczny – to zawsze określenie działalności, czynnej lub biernej;

-          żeby pojawiło się coś tragicznego – działalność musi mieć kierunek, wiodący do zniszczenia pozytywnej wartości, o pewnej określonej wysokości. Siła, która niszczy, musi przedstawiać sobą jakąś wartość pozytywną;

-          zawsze jakaś wartość musi ulec zniszczeniu, by się pojawiło coś tragicznego. Ale to nie zniszczenie jest tragiczne, a kierunek działania, zmierzającego do zniszczenia przy pomocy podmiotów jakichkolwiek niższych lub równie wysokich – nigdy wyższych wartości pozytywnych (nie może być tak, że dobry zwycięża, a zły upada);

-          czynnik niszczący – podmiot wysokiej wartości pozytywnej;

-          w tragiczności – siły niszczące wyższą wartość pozytywną mają źródło w podmiotach wartości pozytywnych, najlepiej tragedia – gdy podmioty równie wysokich wartości muszą się wzajemnie znieść, gdy każdy ma słuszność i reprezentuje równie wzniosłe prawo;

-          tragiczny – spór między dodatnimi wartościami a ich podmiotami;

-          wszystko co tragiczne, jest smutne 1) jako zdarzenie, 2) w uczuciu człowieka;

-          s. 63 nie wszystko, co smutne i do smutku nastrajające, ma charakter tragiczny. Każda śmierć jest sama przez się czymś smutnymi zasmuca zazwyczaj pozostałych, na pewno jednak nie każda śmierć jest tragiczna;

-          smutek tragiczny wolny jest od oburzenia, nagany, podniecenia – właściwa mu jest cicha i spokojna wielkość, pokój i równowaga duchowa;

-          smutek tragiczny jest chłodny, nachodzi nas z zewnątrz, za pośrednictwem duszy, domagają się go postaci i zdarzenia tragiczne;

-          dwoisty rys tragiczności – każde zdarzenie smutne ma charakter przykładu na pewien istotny rys świata; w każdym prawdziwie tragicznym zdarzeniu wychodzimy półświadomie przez samo zdarzenie;

-          właściwość świata w zdarzeniu tragicznym jest nam obecna na podstawie przeczucia w samym zdarzeniu, nie w wywnioskowanych zeń przyczynach;

-          smutek ma głębię i nieprzewidywalność, nie jest to smutek „z powodu”. Ma głębię – bo przedmiot tragiczności jest zawsze dwojaki – raz to zdarzenie stojące przed oczami, dwa – budowa świata, której przykładem jest zdarzenie;

-          s. 67 – zdarzenie tragiczne zjawia się zawsze jako coś, co ma za podłoże pewną budowę świata;

-          nieuchronność zdarzenia – kolejny istotny rys – wtedy smutek jest wolny od podniecenia i wrażeń cielesnych, jest połączony z zaspokojeniem;

-          smutek jest wolny od wszystkiego, co można nazwać bolesnym, zawiera rezygnację, ukojenie, pogodzenie się z losem.

 

WĘZEŁ TRAGICZNY:

-          jeśli ma być spór między podmiotami wysokich wartości dodatnich i ma zginąć jeden z podmiotów – gdy podmioty wartości nie stanowią różnych zdarzeń, a zlewają się w jedno;

-          s. 70 – 71 gdzie bezpośrednio przeżywamy działalność, która, realizując wysoką wartość, równocześnie i w tym samym akcie działania podkopuje warunek jej istnienia lub też innej z nią związanej wartości, tak wrażenie tragiczności jest najpełniejsze i najczystsze;

-          węzeł tragiczny – nierozerwalne połączenie, które w dynamicznej jedności tragicznego działania przysługuje 2 szeregom przyczynowym – stwarzającemu wartości i niszczącemu je;

-          kolebka tragiczności – szczególny związek między stosunkami wartości a stosunkami przyczynowymi; przyczynowy bieg rzeczy nie troszczy się o wartości (dopiero fakt, że „słońce przyświeca i dobrym i złym” umożliwia tragedię);

-          s. 73 – 74 to, co tragiczne, jest nam więc tylko wówczas dane, jeżeli zajmujemy taką postawę, że nasze spojrzenie duchowe spoczywa w jednym, niepodzielnym akcie zarówno na przyczynowości rzeczy, jak na wymogach stawianych przez same wartości;

-          w niezawisłości 2 prawidłowości – ostatnie tło tragedii. Tragiczność pojawia się, gdy niezawisłość staje się widoczna;

-          konieczność wewnętrzna zniszczenia wartości – polega na trwałej naturze rzeczy, ludzi itd., doznających losu tragicznego;

-          bohater tragiczny – to nie ten, kto się z góry poddaje. Dopiero gdy zwalcza się katastrofę, a ona i tak nadejdzie – sytuacja tragiczna;

-          katastrofa = wzniosła konieczność. Konieczność tragiczna jest ponad wolnością;

-          paradoks w tragiczności – unicestwienie wartości wydaje się konieczne, ale i tak zachodzi w sposób nieobliczalny;

-          pozorny pomyślny zwrot na krótko przed katastrofą – częsty chwyt;

-          unicestwienie wartości NIE tragiczne – to z winy działania / zaniedbania i to, którego można było uniknąć;

-          tragiczne jest dopiero wtedy, kiedy każdy do końca wypełni swój obowiązek, a mimo to zdarzy się katastrofa;

-          wobec zbrodni tragicznej musi zamilknąć etyczna i prawna ocena;

-          wina tragiczna – wina, o którą nie można nikogo obwinić;

-          tragiczny bohater nie zawinia swojej winy, a popada w winę;

-          wina tragiczna – nie ma od niej ucieczki, każdy z możliwych wyborów jest obarczony winą;

-          wina moralna – leży w akcie wyboru. Wina tragiczna – ma źródło już w sferze tego, co można wybrać;

-          tragiczność – uniwersalna a nie specyficznie ludzka;

-          wina tragiczna nie jest warunkiem zjawiska tragicznego, a jednym z rodzajów tragiczności i punktem kulminacyjnym tragiczności.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin