24
Analiza i interpretacja wyników
sprawdzianu w szóstej klasie
Szkoły Podstawowej w Bukowcu
w 2008 roku.
Analizowane wyniki dotyczą klasy szóstej szkoły Podstawowej w Bukowcu w gminie Międzyrzecz. Do klasy uczęszczały dzieci z rodzin dobrze sytuowanych oraz niezamożnych (6 dzieci korzystało z pomocy opieki społecznej i spożywało posiłki regeneracyjne w szkole).
75% dzieci pochodziło z rodzin pełnych, w których przeważnie jedno z rodziców pracowało.
Rodzice w większości motywowali swoje dzieci do nauki, ale jednocześnie tylko sporadycznie korzystali z dóbr kultury (prasa, teatr, film, biblioteka, kino) z powodów niedostępności lub ograniczonych środków finansowych będących do dyspozycji rodziny. Problemy wychowawcze sprawiało 4 uczniów.
Do szóstej klasy uczęszczało 16 uczniów. Podczas sprawdzianu wszyscy uczniowie rozwiązywali arkusz standardowy. Jeden uczeń korzystał z wydłużonego czasu pracy.
Poprzez zadania zamieszczone w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzano opanowanie umiejętności ponadprzedmiotowych z pięciu kategorii: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Każdy uczeń musiał rozwiązać 20 zadań zamkniętych i 6 otwartych. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań zawartych w arkuszu uczeń mógł otrzymać 40 punktów.
Średni wynik punktowy uzyskany podczas sprawdzianu przez uczniów naszej szkoły wyniósł 26,4punktu (współczynnik łatwości testu - 0,64). Jest to wynik wyżej średni (stanin szósty). Średnia kraju to 25,8 a okręgu 25,4.
Wyniki punktowe uzyskane przez uczniów naszej szkoły zamieszczono w tabeli nr 1 oraz przedstawiono na wykresie 1 i 2.
Odnosząc wyniki uczniów do skali staninowej przedstawionej poniżej
stwierdzono, że
jeden uczeń uzyskał wynik najwyższy,
jeden – wysoki,
czworo – wyżej średni,
troje – średni,
troje – niżej średni,
troje – niski.
Ważną funkcją sprawdzianu jest przydatność do planowania pracy w gimnazjum. Uczniowie, których wyniki znajdują się w obszarze wyników niskich (staniny 1 – 3) są zagrożeni niskimi osiągnięciami w gimnazjum, wymagają zatem dodatkowej pomocy.
Uczniowie z wynikami w obszarze wyników wysokich (staniny 7 – 9) dysponują znacznym potencjałem, który gimnazjum powinno wykorzystać.
Tabela 1: Wyniki punktowe sprawdzianu 2008 dla uczniów Szkoły Podstawowej w Bukowcu dla arkusza „Jasne jak słońce”.
Kod ucznia
Nazwisko
Imiona
z1
z2
z3
z4
z5
z6
z7
z8
z9
z10
z11
z12
z13
z14
z15
z16
z17
z18
z19
z20
z21/I
z22/I
z22/II
z22/III
z23/I
z23/II
z23/III
z23/IV
z24/I
z24/II
z25/I
z25/II
z25/III
z25/IV
z25/V
SUMA
maksymalna ilość punktów
1
2
3
40
A01
Baran
Patrycja
0
dorotagm