IIIAb12.doc

(26 KB) Pobierz
III

III.PROZA

A. 1918- 1932             

                                                                                                                b) 1926- 1932

12. KONTYNUACJA FANTASTYKI HISTORIOZOFICZNEJ. POWIEŚCI WITKACEGO

-                   charakterystyka:

o       tematy z przyszłości

o       katastrofizm nasycony konkretem politycznym:

§        rewolucja proletariacka i żółta rasa- wielkie zmiany

o       s

o       groteska, karykatura

o       kataklizmy społeczne

o       nurt ten można byłoby zaklasyfikować do już wyróżnionych, ale jego wybitne realizacje pozwalają na osobne wyróżnienie

-                   utwory, twórcy:

o       Aleksander Wat Bezrobotny Lucyfer 1927; charakterystyka:

§        odnowienie powiastki filozoficznej

§        wpływy Voltaire’a, Chestertona, Apollinaire’a (Heretyk i S-ka)

§        ludyczność katastroficznej wyobraźni (podobieństwo di Wesela hrabiego Orgaza) ale

§        powściągliwość poetycka, rygor intelektualny

§        przewrotny komizm, paradoksalna logika

§        „gra w katastrofizm”

§        kryzys kultury, wierzeń, mitów, ideałów

o       Bruno Jasieński Palę Paryż 1929; charakterystyka:

§        dżuma w Paryżu sprowadzona przez mszczącego się za swoje niepowodzenia robotnika

§        śmierć milionów jest złem koniecznym aby nastała nowa epoka

§        za publikację tej książki został wydalony z Francji (1928); pobyt w Związku Radziecki, gdzie jednak został aresztowany 1937 i rozstrzelany  1938

o       elementy u : Kurka, Brzękowskiego, Kudlińskiego

 

STANISŁAW IGNACY WITKIEWICZ

-                   charakterystyka:

o       proza poprzedzona programotwórstwem, teoretyzowaniem i dramaturgią

o       nie traktował powieści jako dzieła sztuki

o       eseizacja (Irzykowski, Miciński, Żeromski)

o       fikcjonalność

o       demonizacja wizji świata (Przybyszewski)

o       groteska, ponurość

o       brutalizacja wizji człowieka i świata (Kaden)

o       pomieszanie języka: filozoficznego dyskursu i bezpośredniego nazywania wszystkiego po imieniu

o       kontrasty: grozy- wygłupu,

o       neologizmy

o       konsekwencja systemu filozoficzno- historiozoficznego

o       sfera seksualna- stymuluje pracę artystyczną, rozbudowana sfera bohaterów obu powieści; kobieta demoniczna, diabolizm, Schopenhauerowska metafizyka płci

o       degradacja kultury- ukazana przez zbrodnie, obłędy i perwersję jego bohaterów

-                   Pożegnanie jesieni 1927;

o       kataklizm rewolucji „niwelistycznej”

-                   Nienasycenie 1930

o       najazd wojsk chińskich, posługującej się paraliżującymi wolę oporu „pigułkami Murti- Binga”

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin