cialo.-profesjonalne-oswietlenie-i-retusz-w-fotografii-portretowej scan.pdf

(222239 KB) Pobierz
888077392.013.png
Rozdział 4.
Kolory skóry 135
Czerń, biel i pośrednie wartości tonalne ...................136
System strefowy: kontrast i tonacja ......................137
Kolor neutralny: ujednolicanie wartości liczbowych ..........139
Krzywe: proste narzędzie do korekcji kolorystyki i kontrastu 142
Korekcja kontrastu: typowe rodzaje krzywych 144
Panel Info (Informacje) i najważniejsze wartości liczbowe 149
Korygowanie skrajnych wartości tonalnych ................150
Korekcja koloru skóry na podstawie wartości barw 153
Wielka, ludzka rodzina: czynniki kulturowe i psychologiczne ....161
Kulturowe i indywidualne czynniki wpływające
na postrzeganie barw 168
Tonacja i kontrast, kolor i skala szarości 171
Konwersja na skalę szarości ............................172
Mieszanie kanałów 173
Kanały i mieszanie warstw .............................177
Zastosowanie trybu Luminosity (Jasność) ..................181
Błyskawiczna opalenizna 182
Gdy kolor przytłacza: w poszukiwaniu interesującego kanału 186
Barwienie zdjęć przy użyciu warstw Hue/Saturation
(Barwa/Nasycenie) ..................................194
Tonowanie dwuetapowe 198
Barwienie zdjęć przy użyciu mapy gradientu 205
Zalety czerni i bieli ...................................208
Rozdział 5.
Retusz 213
Podstawowe techniki retuszu ...........................214
Korekcja przebarwień przy użyciu warstwy
Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) ......................224
Upiększanie ........................................230
Techniki wyszczuplania ...............................246
Cyfrowa kosmetyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Wygładzanie skóry 259
Rozdział 6.
Efekty specjalne 269
„Baśniowe” rozmycie obrazu ...........................270
Prosty efekt rozproszenia 270
Tryb Screen (Ekran) 274
Tryb Multiply (Mnożenie) 279
Tryb Overlay (Nakładka) 282
Tryb Linear Light (Światło liniowe) 285
Efekty związane z głębią ostrości 288
Efekt pochylenia płaszczyzny ostrości 302
Ziarno i mezzotinta ..................................311
Wzory szumu 318
„Krosowanie” .......................................320
Tatuaże ............................................332
Imitowanie tatuażu 343
Rozdział 7.
888077392.014.png 888077392.015.png 888077392.016.png 888077392.001.png 888077392.002.png 888077392.003.png
Rozdział 8.
Przygotowanie do druku 349
Wyostrzanie ....................................... 350
Maska wyostrzająca 350
Inteligentne wyostrzanie 355
Zastosowanie kilku warstw wyostrzających 359
Wyostrzająca gama warstw 361
Maskowanie wyostrzania 365
Wyostrzanie przy dużej wartości promienia oraz zastosowanie
trybu Overlay (Nakładka) 371
Zarządzanie kolorem na potrzeby druku.................. 382
Proile i tablice kolorów 383
Ekranowe próby kolorów ............................. 384
Drukowanie odbitek ................................. 387
Symulowanie dowolnego środowiska druku 390
Ciekawe pomysły na uatrakcyjnienie wydruku ............. 391
Poprawki „w ostatniej chwili” 400
Rozdział 9.
Kilka wskazówek na pożegnanie 409
Proces przetwarzania obrazów cyfrowych .................410
Zawartość dołączonej płyty CD .........................412
Rozdział 2. 412
Rozdział 3. 413
Rozdział 4. 413
Rozdział 5. 413
Rozdział 6. 413
Rozdział 7. 413
Rozdział 8. 414
Prognozy na przyszłość ................................414
Skorowidz .........................................419
888077392.004.png 888077392.005.png 888077392.006.png
Oświetlenie
w fotograii
portretowej
Fotograia cyfrowa to sztuka polegająca na umiejęt-
nym rejestrowaniu światła padającego na matrycę
światłoczułą aparatu. Tylko tyle i aż tyle. Uchwycenie
światła to esencja fotograii, a kontrola nad oświetle-
niem to jeden z najtrudniejszych aspektów tej niezwy-
kłej dziedziny artystycznego wyrazu. W tym rozdziale
zapoznasz się z różnymi sposobami oświetlania sceny
w kontekście fotograii cyfrowej oraz człowieka jako
głównego tematu zdjęć. Opiszę też różne scenariusze,
jakie mogą przytraić się podczas sesji, i podpowiem,
jak radzić sobie z typowymi problemami związanymi
z fotografowaniem ludzi.
3 W tym rozdziale:
Technologia oświetleniowa
Proste oświetlenie portretowe
Zaawansowane techniki oświetlania
Eksperymenty ze światłem
Oświetlenie w fOtOgrafii pOrtretOwej 79
888077392.007.png
Technologia oświetleniowa
Do oświetlania ujęć portretowych można użyć wielu różnych rodzajów światła, zarówno
sztucznego, jak i naturalnego. w zależności od pory dnia i pogody oświetlenie naturalne,
czyli światło słoneczne, może mieć najróżniejsze właściwości. światło sztuczne może być
emitowane przez wiele różnych urządzeń, które można sklasyikować według temperatu-
ry barwowej. (w tabeli 3.1 podane są temperatury światła emitowanego przez najczęściej
używane sztuczne źródła). Umiejętne sterowanie światłem to najważniejszy aspekt fotograii,
niezależnie od tego, z jakim rodzajem źródła światła mamy do czynienia. światło należy
skierować w odpowiedni sposób i zadbać o jego odpowiednią intensywność. Cienie po-
winny równoważyć światła, a ich krawędzie w zależności od charakteru ujęcia muszą być
bardzo miękkie lub ostre.
Tabela 3.1. Najczęściej stosowane sztuczne źródła światła
Rodzaj źródła światła
Typowa temperatura barwowa (w stopniach)
Zwykła żarówka
2800 K
Żarówka fotograiczna o dużej mocy
3200 K
Żarówka halogenowa
3400 K
Jarzeniówka
3800 K (średnio)
Lampa błyskowa
5500 K
Uwaga: Lampa błyskowa jest w większości przypadków najlepszym źródłem światła dla foto-
graii portretowej, gdyż zapewnia największą intensywność światła w stosunku do ilości emitowane-
go ciepła. Do najgorszych źródeł należą zwykłe jarzeniówki, gdyż ich spektrum barwowe jest bardzo
nierówne, co utrudnia uzyskanie poprawnej kolorystyki skóry.
najprostszym narzędziem do sterowania światłem jest zwykły ekran, który może
służyć do przesłaniania strumienia światła lub kierowania go w pożądane miejsce. to proste
narzędzie jest dostępne w wielu różnych postaciach, przystosowanych do ściśle określonych
celów. w zależności od potrzeb do modelowania światła można użyć blend i zasłon w ko-
lorze białym, czarnym, srebrnym i złotym. jednym z najpopularniejszych ostatnio gadżetów
tego typu są ekrany rozpięte na sprężystej, owalnej ramce. gdy nie są potrzebne, można je
złożyć i przechowywać w niewielkich futerałach (po wyjęciu automatycznie rozkładają się
do pełnych rozmiarów) — patrz rys. 3.1. większość ekranów jest dwustronna, a niektó-
re z nich wyposażone są ponadto w komplet dodatkowych, zdejmowanych osłon, które
w razie potrzeby umożliwiają zmianę rodzaju powierzchni odbijającej. ekrany tego typu
szczególnie dobrze sprawdzają się w plenerze, ułatwiając uzyskanie pożądanej charakterysty-
ki światła. prócz typowych blend odblaskowych dostępne są też przezroczyste ekrany, które
umożliwiają rozproszenie zbyt intensywnego światła padającego bezpośrednio na obiekt.
jednym z najpopularniejszych, tanich sposobów na uzyskanie silnie rozproszone-
go światła w warunkach studyjnych są duże (o wymiarach przekraczających metr na dwa
metry) arkusze tektury lub pianki ułożone w kształt litery „V” (rys. 3.2). takie rozwiązanie
pozwala uzyskać bardzo duże, dość silne źródło miękkiego światła, doskonale nadające się
na przykład do podkreślania konturów postaci.
80 ROZDZIAŁ 3: Oświetlenie w fOtOgrafii pOrtretOwej
888077392.008.png 888077392.009.png 888077392.010.png 888077392.011.png 888077392.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin