skuteczne zarządzanie projektami helion.pdf

(18420 KB) Pobierz
720598091 UNPDF
Skuteczne zarz¹dzanie
projektami
Autor: Trevor L. Young
T³umaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 83-246-0501-0
Format: 122 × 194, stron: 180
Dlaczego projekty kosztuj¹ wiêcej, ni¿ powinny: jak kontrolowaæ bud¿et projektu?
Kto, co i kiedy powinien robiæ: jak przydzielaæ zadania zespo³owi projektowemu?
Jak znaleŸæ z³oty œrodek: wywa¿yæ potrzeby decydentów i zespo³u projektowego?
O, nie! Tylko nie kolejny projekt!
Oto, co mówi¹ ludzie w firmie, która Ÿle zarz¹dza projektami. Dlaczego tak mówi¹?
Poniewa¿ projekt to praca wykraczaj¹ca poza zwyk³e obowi¹zki s³u¿bowe. To godzenie
sprzecznych interesów wielu ludzi i ³amanie oporów w stylu „to siê nie da”.
Dobry mened¿er projektu nie wpada w pu³apkê nadziei: wie, ¿e nierozwi¹zane problemy
z czasem narastaj¹. Potrafi motywowaæ ludzi do pracy po godzinach, nawet gdy nie jest
ich formalnym prze³o¿onym. Dostrzega potencjalne zagro¿enia dla projektu, które inni
by zignorowali. Logicznie przydziela zadania. Potrafi walczyæ o fundusze i dobrych
specjalistów. Buduje wokó³ projektu porozumienie: nie pozwala, by jego zespó³
pracowa³ nad czymœ, co nie bêdzie zaakceptowane przez decydentów. Jest naciskany
z wszystkich stron, a mimo to potrafi ukoñczyæ projekt, nie powoduj¹c trwa³ych
konfliktów.
Trevor L. Young, mened¿er projektów z 30-letnim doœwiadczeniem, podpowiada, jak
zaplanowaæ, wykonaæ i zamkn¹æ projekt. Dowiedz siê:
jak stworzyæ wstêpn¹ koncepcjê projektu,
jakich ludzi dobraæ do zespo³u projektowego,
jak zapewniæ projektowi poparcie decydentów,
jak stworzyæ dobry plan projektu, nie odk³adaj¹c problemów na póŸniej,
jak zarz¹dzaæ czasem ludzi zaanga¿owanych w projekt,
jak rozstrzygaæ konflikty powstaj¹ce wokó³ projektu,
jakimi kryteriami oceniaæ sukces projektu,
co dzieje siê z projektami, które wymykaj¹ siê spod kontroli,
jak kontrolowaæ koszty projektu.
720598091.006.png 720598091.007.png 720598091.008.png 720598091.009.png 720598091.001.png 720598091.002.png
Wprowadzenie 7
Jak korzystać z tej książki? .............................................................. 8
Lista spraw i wskazówki .................................................................. 9
1. Czym jest sukces? 11
Co dzieje się z projektem? ..............................................................12
Definicja sukcesu ............................................................................13
Twoja wizja sukcesu ........................................................................13
O sukcesie decyduje oceniający ....................................................14
Jakie czynniki uważane są za przyczynę porażki? ......................16
Ograniczenie ryzyka porażki ........................................................17
2. Atmosfera sprzyjająca sukcesom 19
Dlaczego inicjatywy okazują się porażką? .................................. 20
Definicje .......................................................................................... 20
Projekty — dzieło przypadku? ..................................................... 23
Jaka atmosfera panuje obecnie? ................................................... 24
Jakie czynniki wpływają na klimat? ............................................. 25
Atmosfera wokół projektu ........................................................... 32
Zdefiniowanie funkcji i obowiązków
— kluczowi członkowie organizacji .........................................35
3. Realizacja projektu — najważniejsze kroki 43
Fazy realizacji projektu ................................................................. 43
Przechodzenie do kolejnych faz .................................................. 44
Moment przejścia do kolejnej fazy — ograniczenie? ............... 45
Najważniejsze kroki na drodze do sukcesu ................................ 47
720598091.003.png
4
S KUTECZNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
4. Koncepcja projektu i jego wdrożenie 49
Wybór odpowiedniego projektu ................................................. 49
Proces wdrażania projektu ............................................................53
Potrzeby i oczekiwania klientów ..................................................53
Identyfikowanie ograniczeń ......................................................... 58
Założenia ......................................................................................... 59
Spotkanie inicjujące ...................................................................... 60
Gromadzenie najważniejszych informacji ................................. 64
5. Faza definiowania projektu 65
Streszczenie i specyfikacja projektu ............................................ 65
Definiowanie projektu .................................................................. 66
Pozyskiwanie akceptacji dla definicji projektu ......................... 75
6. Relacje z interesariuszami 79
Kim są interesariusze? ................................................................... 79
Dwaj najważniejsi interesariusze ..................................................81
Kim są inni interesariusze? ........................................................... 85
Kto będzie korzystał z wyników projektu? ................................ 86
Wpływ interesariuszy .................................................................... 86
Pozyskiwanie informacji na temat interesariuszy ..................... 87
7. Zarządzanie ryzykiem 91
Znaczenie zarządzania ryzykiem ..................................................91
Zrozumienie ograniczeń .............................................................. 93
Identyfikacja zagrożeń .................................................................. 95
Ocena zagrożeń .............................................................................. 96
Klasyfikacja zagrożeń .................................................................... 97
Co należy robić dalej? .................................................................. 101
Obserwacja potencjalnych zagrożeń ......................................... 102
8. Planowanie projektu 105
Powszechny błąd ...........................................................................106
Kogo należy zaangażować? ..........................................................106
Od czego należy rozpocząć planowanie? ................................ 107
Wyznaczanie głównych etapów ................................................. 108
Przypisanie odpowiedzialności .................................................. 114
Szacowanie ..................................................................................... 116
Ścieżka krytyczna projektu .......................................................... 121
S PIS TREŚCI
5
Analiza wymagań w zakresie zasobów ludzkich ..................... 127
Optymalizacja harmonogramu ................................................. 129
Weryfikacja rejestru ryzyka ......................................................... 131
Weryfikacja budżetu projektu ....................................................132
Ustalenie ostatecznej wersji harmonogramu ............................132
Uzyskanie zgody na rozpoczęcie projektu ................................134
9. Rozpoczęcie i realizacja projektu 135
Przygotowanie do realizacji projektu ........................................ 135
Opracowanie harmonogramu punktów kluczowych .............137
Opracowanie planu komunikacji ..............................................139
Modyfikacje planu w trakcie realizacji projektu ......................143
Spotkanie rozpoczynające realizację projektu ......................... 144
Kontrola otoczenia .......................................................................146
Monitorowanie postępów prac ................................................. 148
Rozwiązywanie wynikłych problemów ..................................... 151
Obserwacja projektu .....................................................................154
Kontrola kosztów .........................................................................160
10. Zakończenie i ocena końcowa projektu 165
Dryfowanie projektu ....................................................................165
Ustalenie kryteriów oceny końcowej .........................................166
Lista kwestii wymagających zatwierdzenia przez klienta ........168
Spotkanie zamykające ..................................................................169
Ocena końcowa ............................................................................ 170
I wreszcie… ................................................................................... 174
A Zalecana lektura
175
Skuteczne planowanie projektu wymaga skupienia uwagi i podjęcia
konkretnych działań. Wiele projektów zagrożonych jest porażką,
ponieważ osoby za nie odpowiedzialne odczuwają potrzebę „po-
suwania prac naprzód”. Celem planowania jest wydobycie z chaosu,
jaki powstaje ze względu na złożony charakter otoczenia projektu,
pewnego logicznego porządku. Działaniom związanym z plano-
waniem należy poświęcić odpowiednią ilość czasu, by uniknąć w ten
sposób zbędnej pracy w późniejszym okresie. Istota planowania
polega na zadawaniu odpowiednich pytań, takich jak:
Jakie działania należy podjąć?
Kiedy należy podjąć te działania?
Kto je podejmie?
Jakie narzędzia i wyposażenie będą potrzebne?
Jakie działania nie będą podejmowane?
Celem planowania jest stworzenie na podstawie dokumentów
opracowanych w fazie definiowania projektu rozpisanego czasowo
planu działań, który dla wszystkich byłby jasny. Pozwala to mene-
dżerowi projektu w odpowiednim terminie osiągnąć pożądane
rezultaty, przy jednoczesnym zachowaniu ustalonego budżetu
i odpowiadającego założeniom poziomu jakości wyników. Plano-
wanie projektu przeprowadza się w celu:
zidentyfikowania wszystkich działań, jakie trzeba podjąć;
zredukowania do minimum niepewności i ryzyka;
ustanowienia standardów realizacji projektu;
stworzenia ustrukturowanych podstaw dla prowadzenia
prac nad projektem;
720598091.004.png 720598091.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin