PROGRAM_WYCHOWAWCZY.doc

(40 KB) Pobierz
PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY


CEL NADRZĘDNY :
- tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem w którym dziecko wzrasta
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych
- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła
- kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
- uświadomienie zagrożeń otaczającego świata
- uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

KRYTERIA SUKCESU:

Dziecko:

1. Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
2. Szanuje cudze zdanie i wolność innych
3. Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
4. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
5. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
6. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
7. Zna swoje prawa i obowiązki
8. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
9. Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
10. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
11. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
12. Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności


l.p.


Zadania główne


Normy postępowania


Zadania szczegółowe

1

Bądź koleżeński

- zgodnie baw się z kolegami,

- szanuj cudzą własność

- dziel się z innymi tym co masz

- nie wyrządzaj krzywdy innym

- nie rób drugiemu co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się nie przedrzeźniaj)

-pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują

- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie

- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie

- rozumienie że inni mają takie same potrzeby jak ja

- uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki

- Słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom

- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania

- sprawianie radości innym dzieciom składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków

- opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi którzy tej pomocy potrzebują

2

Kontroluj Swoje zachowanie

- unikaj krzyku kłótliwości,

- przestrzegaj zawartych umów reguł,

- oceniaj zachowanie, a nie osoby,

- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,

- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,

- wystrzegaj się kłamstwa,

- odróżniaj dobro od zła,

- mów o swoich uczuciach

ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:

- zgodnego zachowania się podczas zabaw

- korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów

- porozumiewania się umiarkowanym głosem

- ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów

- reagowanie na umówione sygnały

- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru)

- poznawanie wzorców właściwego zachowania

- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki

- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich.

-podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań

- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania

- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych

- systematyczne prowadzenie rozmów wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych

-uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych

3

Bądź kulturalny

- używaj form grzecznościowych:

- proszę, dziękuję, przepraszam

- nie mów z pełnymi ustami,

- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań

- bądź miły dla innych osób

- dbaj o prządek wokół siebie

- słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają

- samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu

- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny-spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają .opiekowanie się słabszymi

- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach

- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się

- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych

- poszanowanie własności wytworów pracy kolegów

- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa

- rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivr'u,stosowanie ich w sytuacjach codziennych

- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia

4

Dbaj o bezpieczeństwo

- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw

- nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,

- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie złe samopoczucie),

- pamiętaj swój adres zamieszkania,

- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,

-zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,

- nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt,

- przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.

- cykliczne spotkania z policjantem: "Bądź ostrożny na drodze, "Bezpieczne wakacje", "Obcy niebezpieczny"

- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu

- omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia

- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu

- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu

- spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt

- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych

- dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie filmy edukacyjne) - zorganizowanie quizu" Umiem się bezpiecznie poruszać podłodze" -Konkurs plastyczny "Jak dbam o swoje bezpieczeństwo"

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin