kontrola_w_administracji.doc

(41 KB) Pobierz
Maja Biniewicz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl <<<>>> Zacznij zarabiać http://partner.e-sciagi.pl

ZASADA KONTROLI

Elementy składowe kontroli:

v     Obserwowanie i rozpoznawanie danej działalności lub stanu, czyli ustalanie ich rzeczywistego stanu w danym czasie

v     Ocena tej działalności lub stanu  - poprzez konfrontację rzeczywistego, faktycznego ich obrazu z odnoszącymi się do nich jako całości, jak również do poszczególnych elementów, założeniami wyjściowymi (znajdującymi wyrazw przyjętych celach, standardach, parametrach itp.) – prowadzącą do stwierdzenia, że są one prawidłowe lub nieprawidłowe

v     Diagnoza co do przyczyn ewentualnych nieprawidłowości, mająca możliwie szeroki zasięg, a w tym uwzględniającą aspekty przedmiotowe wniosków personalne przyczyn nieprawidłowości

v     Sformułowanie wniosków odnośnie wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości w przyszłości

Rodzaje kontroli:

o       ograniczona i nieograniczona – zupełna i fragmentaryczna

o       bezpośrednia i pośrednia – pierwsza polega na tym, że organ kontrolujący zapoznaje się z działalnością podmiotu kontrolowanego wskutek bezpośredniego sprawdzania tej działalności i efektów jakie ta działalność przyniosła. Kontrola pośrednia polega na sprawdzeniu i ocenianiu podmiotu kontrolowanego na podstawie badań i analiz sprawozdań oraz innych materiałów dostarczonych przez jednostkę kontrolowaną 

o       wstępna, faktyczna i następna; kontrola wstępna polega na kontrolowaniu zamierzeń, a nie przedsiębranych już czynności; kontrola faktyczna stanowi kontrolę wykonywaną w stadium prowadzenia przez kontrolowanego określonej działalności; kontrola następna jest kontrolą dotyczącą stadium po zakończeniu procesu działania i uzyskania określonych wyników

o       z urzędu i na wniosek. Kontrola z urzędu oznacza kontrolę wykonywaną z inicjatywy własnej podmiotu kontrolującego, stanowiącej konsekwencję obowiązku zrealizowania zadań kontrolnych nałożonych przez prawo na ten podmiot. Kontrola na wniosek pozostaje również w sferze wykonywania zadań przez podmiot kontrolujący, chodzi natomiast o to, że inspiracja do podjęcia i prowadzenia określonej kontroli pochodzi z zewnątrz, od uprawnionego przez przepisy podmiotu (właściwego organu, jednostki organizacyjnej, osoby fizycznej, itd.)

o       wewnętrzna i zewnętrzna. Podstawą tego rozróżnienia jest usytuowania kontrolującego wobec kontrolowanego.

o       społeczna i zawodowa. Przez kontrole zawodową rozumiemy kontrolę wykonywaną przez pracowników różnych organów państwowych powołanych do kontroli, natomiast przez kontrolę społeczną  - kontrolę sprawowaną przez organy o charakterze społecznym, oraz bezpośrednio przez obywateli.

Formy kontroli:

INSPEKCJA – oznacza kontrolę wykonywaną w drodze bezpośredniej obserwacji kontrolowanego podmiotu w trakcie jego działania

LUSTRACJA kontrola również bezpośrednia z tym zastrzeżeniem, że jej celem jest przede wszystkim sprawdzeni nie działalności jednostki kontrolowanej, lecz wyników, efektów tej działalności.

REWIZJA – kontrola dotycząca dziedziny finansów i spraw majątkowych i polega na sprawdzaniu stanu faktycznego środków finansowych i ich składników majątkowych oraz porównywaniu ich z odpowiednią dokumentacją

WIZYTACJA – bezpośredni wgląd w działalność dający ogólny i szeroki pogląd na tą działalność

Przykładowe kryteria kontroli:

Ø      Legalność – ocena Rzetelność punktu widzenia zgodności (lub jej braku) Rzetelność obowiązującym prawem

Ø      Celowość – ocenia działalności podmiotu kontrolowanego przez pryzmat stopnia realizacji celów Gospodarność zadań przed nim postawionych

Ø      Rzetelność – obejmuje ocenę działania pod kontem należytej staranności co do prowadzenia działalności jak i realizowanych zadań merytorycznych. Mieści się tu również dbałość o uwzględnienie dyrektyw płynących z ośrodków dyspozycyjnych wyższego rzędu.

Ø      Gospodarność – dotyczy optymalnego dysponowania środkami finansowymi i materialnymi w trakcie prowadzenia kontrolowanej działalności , jak również optymalizacji stosowanych w jej toku zabiegów organizacyjnych

Ø      Zgodność z polityką rządu

Ø      Uwzględnianie interesu ogólnego i indywidualnego

 

Problem jakości kontroli

 

Kontrola prawidłowo wywiązująca się ze swych roli i zadań i odpowiadająca wysokim standardom jakościowym, to kontrola o takich głównych cechach jak:

·         Obiektywizm

·         Bezstronność

·         Kompetentność

·         Sprawność

·         Efektywność

Czynniki te nie wyczerpują wszystkich elementów i uwarunkowań  doskonałej kontroli. Ważna cechą wysokiej jakości kontroli jest unikanie dublowania różnych kontroli nakładania się jednych instytucji na inne. . Ważna role odgrywa też przejrzystość instytucji kontrolnych. Chodzi to o jasność kompetencji i zakresów działania poszczególnych instytucji kontroli, ustalenie, kiedy i wobec jakich podmiotów mogą one podejmować działania kontrolne. Walor dobrej kontroli stanowi też jasność i przejrzystość procedur kontrolnych.

 

Podział kontroli:

I.                 kontrola zewnątrzadministracyjna

a)  parlamentarna (wobec RM, bezpośrednio – posiedzenia plenarne, komisje sejmowe, posłowie);

b)  Trybunał Stanu i Konstytucyjny

c)   RPO

d)  NIK

e)  Sądy

f)    PIP

g)  obywatelska

II.             Kontrola wewnątrzadministracyjna

1)  Ogólna

a)    rządowa

b)   resortowa

c)    terenowa w ramach administracji rządowej

d)  terenowa w ramach administracji samorządowej

2)  specjalistyczna

a)    inspekcji specjalnych

b)   kontrola dokonywana przez niektóre organy centralne

c)   kontrola finansowa     

3)  wewnętrzna w ścisłym znaczeniu

4)  prokuratorska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

Jędrzejewski Stanisław, „Kontrola administracji publicznej, kontrola a nadzór, struktura systemu, instytucje„,  Toruń 1995.

Jasielski Jacek „Kontrola administracji publicznej”, Warszawa 1999.

Bujkowa Olga, Jagielski Jacek, Lang Jacek, „Kontrola administracji” Warszawa 1986.

Źródła multimedialne:

Strona internetowa Najwyższej Izby Kontroli www.nik.gov.pl

 

 

Zasada kontroli w administracji publicznej

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin