METODY I TECHNIKI OBSLUGI RUCHU TURYSTYCZNEGO[2].doc

(429 KB) Pobierz
Semestr II

Semestr II

 

System ochrony klienta w Polskim Prawie Turystycznym

 

 

Ustawa o Usługach Turystycznych z dnia 29 sierpnia 19997r. wprowadziła szczególny system ochrony klienta firm turystycznych w Polsce . Jest to regulacja zgodna z prawami Unii Europejskiej w sprawach imprez turystycznych .

 

Działalność organizatora turystycznego i pośrednika turystycznego wymaga uzyskania zezwolenia wojewody . W Ministerstwie Gospodarki funkcjonuje Centralny Rejestr Zezwoleń Turystycznych .

 

Organizatorzy i pośrednicy turystyczni mają obowiązek posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczenia , które w razie niewykonania umowy przez daną firmę będą gwarantowały środki finansowe na zapewnienie klientowi powrotu do kraju a także na pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów .

 

Klient ma prawo domagać się od firmy turystycznej ( organizatora i pośrednika turystycznego ) pisemnego potwierdzenia posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczeniowej , jeśli wpłaca należność za imprezę turystyczną lub zaliczkę przekraczającą 10% tej sumy .

 

W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie o świadczenie usług turystycznych nie może być zmieniona .

 

Przed zawarciem umowy firma turystyczna ma obowiązek podać klientowi ogólne informacje o przepisach paszportowych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do udziału w imprezie turystycznej . Musi również przedstawić informacje o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej .

 

Firmy turystyczny organizujące imprezy turystyczne mają obowiązek zawarcia na rzecz klientów umów ubezpieczeniowych od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia .

 

Firmy turystyczne mają obowiązek przed rozpoczęciem imprezy podać klientom nazwisko , nazwę , adres lub numer telefonu lokalnego przedstawiciela firmy , do którego klient może zwrócić się w razie trudności . W przypadku imprez turystycznych dla dzieci – przedsiębiorca turystyczny winien podać informacje o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka .

 

Umowa o świadczenie usług turystycznych musi określać : organizatora turystyki , numer jego zezwolenia , miejsce pobytu lub trasę wycieczki , czas trwania imprezy turystycznej , imię i nazwisko osoby , która podpisuję umowę  w imieniu firmy , program imprezy obejmujący rodzaj , jakość i terminy oferowanych usług , charakter i kategorię środka transportu oraz datę , godzinę i miejsce wyjazdu i planowanego powrotu , położenie , rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów kategorii , ilość i rodzaj posiłków , program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności , podatków i opłat , jeżeli nie są one zawarte w cenie , rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów , sposób zgłaszania reklamacji .

 

Przedsiębiorca nie może żądać od klienta żadnych kwot z tytułu odstąpienia od umowy – poza opłatą manipulacyjną – jeśli klient wskaże swojego zastępcę , który będzie uczestniczył za niego w imprezie .

 

Jeśli organizator nie reaguje na wniesioną skargę należy również powiadomić wojewodę , który wydał zezwolenie organizatorowi turystyki . Gdyby zarzuty wobec organizatora okazały się zasadne , w przypadku powtarzających się skarg , wojewoda może zastosować wobec takiego organizatora sankcje administracyjne , nawet do cofnięcia zezwolenia włącznie .

 

Można także powiadomić organizacje konsumenckie , które również zajmują się ochroną konsumentów . Ponadto każdy niezadowolony klient może wystąpić do powiatowego rzecznika ochrony praw konsumentów . Warto jest również w takich przypadkach powiadomić samorząd gospodarczy , jeżeli organizator turystyki jest zrzeszony w takim samorządzie . Należy do niego między innymi : Polska Izba Turystyki ul. Astronomów 3/411 Warszawa oraz Rada Konsultacyjna Izb Turystycznych ul. Malczewskiego 10/12 pok. 209 Szczecin .

 

W przypadkach kiedy skargi klientów odnoszą się do kwestii cywilnoprawnych wtedy swoich roszczeń można dochodzić na drodze cywilnoprawnej w sądzie .

 

Centralny Rejestr Zezwoleń–Plac Trzech Krzyży 3/5 00-506 Warszawa 0226934647 

Pomorski Urząd Wojewódzki Wydział Rozwoju Regionalnego ul. Okopowa 21-27   80-958 Gdańsk 0583077330              

 

W związku z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1998r. w sprawie Centralnego Rejestru Zezwoleń Na Działalność Organizatora Turystyki i Pośredników Turystyki , wydawanych w trybie określonym z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o Usługach Turystycznych ( Dz. U Nr.133 poz.884 ) został utworzony program Centralny Rejestr Zezwoleń ( CRZ ) , który został uruchomiony z dniem 21czerwca 1999.            http://turystyka.crz.mg.gov.pl

                                                                                                   

 

Głównym celem prowadzenia rejestru zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystyki jest :

·         Zapewnienie konsumentom usług turystycznych możliwości łatwego uzyskiwania informacji o posiadaniu wymaganego zezwolenia na działalność w zakresie organizowania imprez turystycznych lub pośrednictwa turystycznego ;

·         Zapewnienie konsumentom informacji o zabezpieczeniu finansowym posiadanym przez organizatora turystyki czy pośrednika turystyki , jego aktualności i możliwości ubiegania się o wypłatę środków ;

 

Ponadto prowadzenie CRZ umożliwia stałe monitorowanie legalności i działalności przedsiębiorców , w tym analizowanie informacji o ograniczeniu zakresu   zezwolenia , jego cofnięciu lub zaprzestaniu działalności objętej zezwoleniem .

 

Informacje zawarte w CRZ obejmują :

ü      Imię i nazwisko przedsiębiorcy

ü      Formę prawną

ü      Siedzibę przedsiębiorcy ( miasto , ulicę , województwo )

ü      Nazwę biura podróży

ü      Oddziały biura podróży 

ü      Organ zezwalający

ü      Numer zezwolenia i data jego wydania

ü      Osobę kierującą działalnością biura podróży

ü      Zakres działalności ( Polska , kraje europejskie , kraje pozaeuropejskie )

ü      Typ gwarancji , nazwę gwaranta , wysokość sumy ubezpieczenia , datę upływu gwarancji

ü      Informację o cofnięciu zezwolenia lub jego wygaśnięciu

 

 

Z CRZ można uzyskać również dane statystyczne dotyczące :

v     Podmiotów turystycznych które uzyskały zezwolenia ( również w podziale na lata ) ;

v     Podmiotów turystycznych które posiadają zezwolenia ( również w podziale na lata ) ;

v     Podmiotów turystycznych według typów gwarancji ;

v     Podmiotów turystycznych według podmiotu prowadzonej działalności ;

v     Podmiotów turystycznych według przedmiotu prowadzonej działalności ;

v     Podmiotów turystycznych według zakresu prowadzonej działalności ;

v     Podmiotów turystycznych którym cofnięto lub wygaszono zezwolenie ;

 

 

Karta Frankfurcka

Karta Frankfurcka czyli odpowiedzialność biura podróży . Dokument ten został opracowany przez opracowany przez Izbę Cywilną Sądu Krajowego w Niemczech . Określa , jakiej wielkości odszkodowania może domagać się klient w razie gdy biuro podróży nie wywiąże się z wcześniejszych ustaleń . Karta nie ma co prawda mocy prawnej , jest jedynie zbiorem pewnych zaleceń , jednak w Niemczech jest powszechnie używana , zarówno przy polubownym załatwianiu reklamacji jak i w sprawach sądowych . W Polsce może stanowić podstawę do określania wielkości roszczeń w stosunku do biura podróży , z którego usług nie byliśmy zadowoleni .

 

Np.: Zmiana oferowanego obiektu na inny                               10 – 25%

        Zmiana pokoju                                                                20 – 25%

        Hałas w nocy                                                                   10 – 40%

 

 

 

 

 

Ustawa O Transporcie Drogowym

Dz. U /01 125 . Ustawa  z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym . Ustawa określa zasady podejmowania i wykonywania :

1.     krajowego transportu drogowego

2.     międzynarodowego transportu drogowego

3.     niezarobkowego krajowego przewozu drogowego

4.     niezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego

 

    • Przewóz regularny – publiczny przewóz osób i ich bagażu wykonywany według rozkładu jazdy podanego przez przewodnika do publicznych wiadomości co najmniej przez ogłoszenia wywieszane na przystankach i dworcach autobusowych , w którym należność za przejazd pobierana jest zgodnie z taryfą opłat podaną do publicznej wiadomości oraz z warunkami przewozu określonymi w zezwoleniu .

 

    • Linia osobowa regularna – połączenie komunikacyjne na określonej drodze , po której odbywają się regularne przewozy osób oraz na której znajdują się wyznaczone przystanki .

 

    • Przewóz wahadłowy – wielokrotny przewóz zorganizowanych grup tam i z powrotem.

 

Wymagane dokumenty :

§         licencja

§         zezwolenie

§         zezwolenie zagraniczne

§         certyfikat kompetencji zawodowych

 

Podstawowe dokumenty i formularze wymagane ustawą o transporcie drogowym do wykonywania transportu drogowego .

Licencja – wykonywanie transportu drogowego ( osób lub rzeczy ) zarobkowo wymaga uzyskania licencji . Udzielenie , zmiana , cofnięcie  i wygaśnięcie licencji następuje w drodze decyzji administracyjnych . Warunkiem udzielenia licencji jest spełnienie przez każdego przedsiębiorcę podstawowych warunków jakościowych , w tym :

v     dobrej reputacji

v     zabezpieczenia finansowego

v     kompetencji zawodowych

 

Licencji udziela się :

q       na wniosek przedsiębiorcy – na czas oznaczony , nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 10 lat ;

q       przynajmniej jedna z osób zarządzających przedsiębiorstwem legitymuje się certyfikatem kompetencji zawodowych :

q       przedsiębiorca musi posiadać zabezpieczenie w postaci środków pieniężnych dostępnych przez okres posiadania licencji . Od 01.01.2004r. 9000 euro na pierwszy pojazd i 5000 euro na każdy następny ;

q       przedsiębiorca sam wykonuje przewozy i zatrudnieni mają świadectwa kwalifikacji ;

q       posiada tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi ;

 

 

Zezwolenie

Poza licencją , wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych , przewozów wahadłowych i okazjonalnych w międzynarodowym transporcie drogowym wymaga zezwolenia , które wydaje minister właściwy do spraw transportu ; zezwolenie wydawane jest na wniosek przedsiębiorstwa na określony czas .

 

Zezwolenie zagraniczne

Posiadanie licencji jest warunkiem otrzymania od ministra transportu zezwolenia zagranicznego na przewóz osób lub rzeczy w transporcie międzynarodowym , o ile takie zezwolenie zagraniczne jest wymagane przepisami umów bilokralnych .   

   

 

Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001r. o czasie pracy kierowców ( weszła w życie                  1 stycznia 2003r. ) określa :

·         normy dotyczące okresów prowadzenia pojazdów , obowiązek przerw w prowadzeniu pojazdów gwarantowany czas okresów odpoczynku 

·         normy czasu pracy

·         obowiązki pracodawców w zakresie wykonywania przewozu

 

Normy dotyczące okresów prowadzenia pojazdów , obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku kierowców :

1.      Maksymalny czas prowadzenia pojazdu wynosi 9 godzin na dobę , z możliwością przedłużenia do 10 godzin , nie więcej niż dwukrotnie w ciągu każdego tygodnia .

2.      Całkowity czas prowadzenia pojazdu w każdym okresie dwutygodniowym nie może przekroczyć 90 godzin .

3.      W każdej dobie kierowca wykorzystuje odpoczynek w wymiarze co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku . Odpoczynek może być skrócony nie więcej niż do 9 godzin i nie częściej niż trzykrotnie w ciągu jednego tygodnia.

4.      Odpoczynek może być podzielony na dwie lub trzy części . Jedna z nich powinna wynosić co najmniej 8 godzin .

5.      Gdy pojazd prowadzony jest przez dwóch lub więcej kierowców , każdy z nich wykorzystuje co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w  każdym trzydziestogodzinnym okresie .

6.      Dobowy odpoczynek może być wykorzystany w pojeździe , jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania .

 

W każdym tygodniu kierowca wykorzystuje odpoczynek w wymiarze co najmniej 45 kolejnych godzin . Odpoczynek może być skrócony nie więcej niż do 36 kolejnych godzin , jeżeli zostanie udzielony w miejscowości , gdzie znajduje się siedziba pracodawcy , lub w miejscu zamieszkania kierowcy , i nie więcej niż do 24 kolejnych godzin , jeżeli zostanie udzielony w innym miejscu .

 

 

1.      Tygodniowy odpoczynek nieprzerwany obejmuje dobowy odpoczynek przypadający w dniu , w którym kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy .

2.      Okres odpoczynku niewykorzystanego wskutek skrócenia , kierowca powinien wykorzystać nie później niż przed upływem trzech tygodni następującego po tygodniu , w którym odpoczynek został skrócony .

3.      Tygodniowy odpoczynek kierowca powinien wykorzystać nie później niż po sześciu dobowych okresach prowadzenia pojazdu .

4.      Przełożenie tygodniowego odpoczynku do końca sześciodobowego okresu prowadzenia jest dopuszczalne w przypadku , gdy całkowity czas prowadzenia pojazdu , nie przekracza maksymalnej normy odpowiadającej sześciodobowym okresom prowadzenia .

 

Dobowy okres odpoczynku kierowcy wykonującego przewozy osób lub rzeczy , który towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, może być przerwany nie więcej niż jeden raz , przy równoczesnym spełnianiu następujących warunków :

1.      Część odpoczynku dobowego spędzanego na lądzie kierowca wykorzystuje przed lub po części odpoczynku dobowego wykorzystanego na pokładzie promu lub statku .

2.      Przerwa pomiędzy dwiema częściami odpoczynku dobowego powinna być możliwie najkrótsza i nie może w żadnym wypadku przekraczać jednej godziny przed wejściem na pokład łącznie z czasem przeznaczonym na formalności celne .

3.      W czasie części odpoczynku dobowego kierowca powinien korzystać z łóżka lub miejsca do spania .

 

Po czteroipółgodzinnym okresie prowadzenia pojazdu kierowca wykorzystuje co najmniej czterdziestopięciominutową przerwę , chyba że zaczyna okres odpoczynku.

 

Przerwa może być zastąpiona przerwami trwającymi co najmniej piętnaście minut każda , wykorzystanymi w trakcie czteroipółgodzinnego prowadzenia pojazdu lub natychmiast po tym okresie .

 

Podczas przerw o których mowa , kierowca nie może  wykonywać żadnej innej   pracy , przerw tych nie wlicza się do dobowego okresu odpoczynku .

 

Czas oczekiwania i czas nie poświęcony prowadzeniu pojazdu , spędzony w pojeździe będącym w ruchu , na promie lub w pociągu , nie stanowi „innej pracy” i jest traktowany jako przerwa w pracy .

 

W przypadku wystąpienia nadzwyczajnych lub nie dających się przewidzieć okoliczności , wymagających dojazdu do odpowiedniego miejsca postoju ze względu na bezpieczeństwo osób , pojazdu lub rzeczy , kierowca może przedłużyć czas prowadzenia pojazdu ponad normę , skrócić czas odpoczynku , pod warunkiem że dłuższe prowadzenie pojazdu nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego . Zakres i przyczyny przedłużenia czasu prowadzenia pojazdu i skrócenia czasu odpoczynku kierowca wpisuje do dokumentu rejestrującego przebieg jego pracy .

 

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca jest zobowiązany regularnie kontrolować okresy prowadzenia pojazdu , czas trwania pracy oraz okresy odpoczynku , na podstawie zapisów przyrządu kontrolnego . Zapisy z przyrządów kontrolnych pracodawca przechowuje przez okres co najmniej 12 miesięcy po wykorzystaniu i udostępnia ich kopie na wniosek kierowców , których one dotyczą . Zapisy te są okazywane lub wydawane na żądanie każdej osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli .

 

Przyrząd kontrolny i karta drogowa

W pojazdach samochodowych używanych do przewozu osób ( pasażerów ) i rzeczy należy instalować i używać przyrządy kontrolne , które służą do rejestrowania w szczególności następujących okresów :  

ü      Czasu prowadzenia pojazdu

ü      Wykonywania innej pracy

ü      Przerw w prowadzeniu przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku dobowego

ü      Czasu dyżuru

Podstawowe ubezpieczenia w turystyce krajowej i zagranicznej

 

Ubezpieczenia w turystyce

 

Do najbardziej popularnych ubezpieczeń zawieranych w turystyce zaliczamy : KL , NNW , OC bagażu i OC komunikacyjne ( jest ono jedyne obowiązkowe zarówno w ruchu krajowym jak i zagranicznym ) .

Towarzystwa ubezpieczeniowe „podzieliły świat” na trzy części : Europę ( do jej grupy włączone są kraje basenu Morza Śródziemnego ) ; USA ; Kanadę ; Australię i Japonię oraz resztę świata . Jednak coraz częściej dokonuje się podziału tylko na Europę wraz z krajami basenu Morza Śródziemnego i na resztę świata . Ubezpieczenia na cały świat jest droższe , ale i suma ubezpieczenia jest wyższa .

Przeważnie jest do wyboru kilka wariantów sumy ubezpieczenia . Tu rozbieżności są olbrzymie , w zależności od wariantu polisy , towarzystwa ubezpieczeniowego oraz okresu ważności polisy .

 

W rozumieniu ogólnych warunków ubezpieczenia wyróżniamy pojęcia :

·         Dziecko – osoba do 15 roku życia .

·         Rodzina – małżeństwo lub para prowadząca wspólnie gospodarstwo domowe , osoba samotnie wychowująca dzieci , konkubina , konkubent .

·         Najbliższy krewny – małżonek lub małżonka , konkubina lub konkubent , rodzice , dzieci .

·         Osoba towarzysząca – osoba , przebywająca w trakcie imprezy turystycznej w tym samym miejscu co ubezpieczony .

·         Osoba wezwana do towarzyszenia – osoba wskazana przez ubezpieczonego , która przyjedzie z kraju i będzie towarzyszyć ubezpieczonemu w trakcie leczenia .

·         Centrum pomocy – jest to jednostka organizacyjna , której ubezpieczony obowiązany jest zgłosić zaistnienie zdarzenia .

·    &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin