Rozkład materiału nauczania
Nauczyciel: Łukasz Bieliński
Przedmiot: WF
Klasa: I a ZSZ
Rok szkolny: 2013/2014 Nazwa programu: Zdrowie Sport Rekreacja nr: PP12SZ
Temat lekcji
Treści nauczania
Główne cele lekcjiw postaci wymagań edukacyjnych
Uczeń:
Zapis w nowej podstawie programowej
Proponowane środki dydaktyczne i sposoby osiągania celów
Dział programu: Sport przez całe życie
Kolejność lekcji uzależniona od warunków atmosferycznych, dostępności sali sportowej, ilości i przygotowania uczniów do lekcji
1.Organizacja pracy na lekcjach wf.
Przedmiotowy system oceniania. Bezpieczeństwo i higiena podczas zajęć.
1. Zna zasady bezpieczeństwa na wf, potrafi samodzielnie przedstawić główne założenia pso, potrafi bezpiecznie spędzać czas wolny.
2. Wyjaśnia na czym polega umiejętność oceny stopnia ryzyka związanego z niektórymi sportami lub wysiłkiem fizycznym.
3. Jest zdyscyplinowany na lekcji wf.
4.2
Pogadanka – bezpieczeństwo i higiena podczas zajęć
Analiza PSO i odniesienie się do przykładów
1. Pomiar sprawności fizycznej testami motorycznymi
a) Test sprawności fizycznej na początku roku szkolnego
b) Test sprawności fizycznej na koniec roku sz.
Diagnoza rozwoju i sprawności fizycznej.
Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej w różnych okresach życia.
Czynniki wpływające na aktywność fizyczną.
1. Wskazuje mocne i słabe strony swojej sprawności fizycznej
2. Omawia zalecenia dotyczące aktywności fizycznej w zależności od
płci, okresu życia i rodzaju pracy zawodowej
3. Wymienia czynniki wpływające na podejmowanie aktywności fizycznej
zależne od rodziny, kolegów, mediów i społeczności lokalnej.
1.1
1.3
1.4
Test Zuchory. Testy sprawności specjalnej.
PK
1. Doskonalenie elementów tech. i takt. poznanych w gimnazjum
2.Nauka podania piłki jednorącz i oburącz w miejscu .
3. Doskonalenie kozłowania piłki P i LR w marszu, truchcie, biegu.
4. Dosk. rzutu piłki jednorącz
5.Dosk. rzutu do kosza po kozłowaniu.
6. Atak szybki i pozycyjny.
7. Zastosowanie poznanych elem. tech. i takt. we fragmentach gry, w grze szkolnej, uproszczonej.
8. Gra 2x2, 3x3.
9. Gra właściwa.
Związek aktywności fizycznej i żywienia ze zdrowiem.
Aktywny wypoczynek.
Elementy techniki i taktyki w zgs.
Przepisy gry i sygnalizacja sędziowska w koszykówce
1.Porusza się po boisku w różnym tempie i kierunku, starty, zatrzymania, przyspieszenia z piłką i bez piłki.
2.Prowadzi ćwiczenia w intensywnym tempie.
3.Podaje i rzuca piłką do celu i na odległość, ćwiczy z piłkami lekarskimi..
4. Zauważa różna zapotrzebowanie organizmu na tlen i pożywienie w czasie pracy o różnej intensywności..
5 Umie opisać walory zdrowotne, rekreacyjne i sportowe koszykówki.
6. Wykonuje rzut do kosza po kozłowaniu.
5.Znajomość dokonywania samokontroli umiejętności.
6.Zna zasad gry w ataku i w obronie.
WYCH:
1.Stosuje się do obowiązujących przepisów gry i zasad fair – play.
2.Właściwie interpretuje sygnalizację błędów.
3.Rozumie, że sędzia jest bezstronny
4.Współdziała w zespole
5..Pomaga uczniom słabszym we właściwym wykonaniu zadania
2.3
3
Przepisy gry – praktyczna analiza przepisów i sygnalizacji sędziowskiej
Pokaz elementów techn. i takt.
Talerz zdrowia, piramida zdrowego żywienia
Pogadanka – czy aktywność fiz ma związek z wypoczynkiem.
Środki dydaktyczne: piłki tablice, stojaki, plakaty
P.S.
1.Doskonalenie elementów techniki i taktyki gry poznanych gimnazjum
2.Poruszanie się po boisku.
3. Doskonalenie odbić piłki sp. górnym i dolnym.
4.Zastosowanie poznanych elementów technicznych i taktycznych w grze.
5.Przyjęcia i odbicia piłki w postawie niskiej i zachwianej.
6.Zagrywka różnymi sposobami.
7.Zbicie piłki
8.Ustawienie przy zagrywce przeciwnika
9.Gra uproszczona i szkolna, właściwa 1x1, 2x2, 3x3, 4x4, 5x5.
Zachowania kibiców podczas imprez sportowych – interpretacja i analiza Aktywny wypoczynek.
1..Zna ćwiczenia z piłką i bez piłki.
2. Przechodzi z pozycji wysokich do niskich.
3.Wykonuje ćwiczenia rąk, nóg i tułowia z piłkami lekarskimi, podania i przyjęcia piłki na odległość.
4.Zna podst. przepisy gry.
5. Wyjaśnia relację pomiędzy sportem profesjonalnym i sportem dla wszystkich, a zdrowiem
1.Pełni odpowiedzialnie rolę zawodnika, kibica.
3..Zachowuje się odpowiednio na zawodach sportowych.
4.Samoocenia i samokontroluje wykonywania ćwiczeń.
5.. Współpracuje w grupie, drużynie.
3.
5.1
Przepisy gry – praktyczna analiza przepisów.
Migawki filmowe z imprez sportowych.
Pogadanka – różnice między wpływem sportu dla wszystkich i sportu profesjonalnego na zdrowia.
Środki dydaktyczne: piłki siatki, stojaki, materace.
PN
1Przyjęcia i podania piłki wew. Częścią stopy w dwójkach i trójkach.
2.Prowadzenie piłki w dwójkach zakończone strzałem na bramkę.
3.Sytrzały na bramkę z miejsca i rozbiegu.
4.Gra bramkarza.
5.Strzały wew. częścią stopy na bramkę, doskonalenie rzutu karnego i wolnego.
6. Rzut z autu.
7 Gry i zabawy kopne
8.Gra uproszczona i gra szkolna.
Trening zdrowotny – ocena reakcji ciała na wysiłek fiz
Zastosowanie poznanych elementów techn. i takt. w grze
Gry i zabawy kopne.
Prozdrowotny styl życia
1.Umie przeprowadzić atak szybki.
2. Prowadzi piłkę i kończy strzałem na bramkę
3. Gra na pozycji bramkarza
4. Ocenia reakcję własnego organizmu na wysiłek fizyczny o różnej intensywności.
5. Omawia różnicę między czynnym i biernym wypoczynkiem
1Zmienia strój sportowy, kąpie się po zajęciach wf.
2.Współpracuje w zespole
3. Przestrzega zasad „fair - play”.
4. Ocenia własną postawę wobec graczy przeciwnej drużyny.
2.1
2.2
Przepisy gry – praktyczna analiza przepisów i sygnalizacji sędziowskiej.
Badanie stetoskopem, pomiar tętna obserwacja reakcji organizmu na wysiłek fiz
Pogadanka – jakie formy aktywnego wypoczynku mogę uprawiać sam a jakie z przyjaciółmi.
Środki dydaktyczne: piłki, bramki, stojaki
Dział programu: Styl życia a zdrowie
G.
1. Nauka skoku rozkrocznego przez kozła.
2.Nauka skoku kucznego przez skrzynię.
3.Doskonalenie przewrotów w przód z naskoku i przewrotu w tył.
4.Wymyk i odmyk.
5. Ćwiczenia kształtujące wolne, z przyborem, ze współćwiczącym
Ćwiczenia relaksacyjne, kształtujące, kompensacyjne.
Prozdrowotne aspekty sportu.
Technika wykonania elementów gimnastycznych.
Prozdrowotny styl życia.
1.Wykonuje skok przez kozła i skrzynię z zastosowaniem odskoczni.
2.Wykonuje przewrót w przód.
3.Wykonuje proste ćw. relaksacyjne
4. Wykonuje ćwiczenia kształtujące i kompensujące w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom pracy, w tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze.
5. Zna zasady gimnastyki porannej
6. Wyjaśnia na czym polega prozdrowotny styl życia
1.Bierze odpowiedzialność za zdrowie, drugiego człowieka podczas asekuracji.
2.Jest zdyscyplinowany podczas ćwiczeń.
3.Rozumie znaczenia dla zdrowia aktywności fizycznej.
4.Samokontrola błędów
5.Pomaga uczniom słabszym w opanowaniu trudnych elementów.
6.Dba o poprawną postawę ciała.
2.4
4.1
Pokaz ćwiczeń relaksacyjnych, kształtujących, kompensacyjnych.
Pogadanka na temat sposobów wykorzystania ww. ćwiczeń w życiu codziennym, podczas długotrwałej pracy siedzącej, stojącej itp.
Plakat nt. prozdrowotnych aspektów sportu - aktywizacja uczniów do samodzielnej pracy.
Pokaz elementów technicznych. Analiza faz ruchu.
Środki dydaktyczne: materace, kozioł, skrzynia, drobny sprzęt korekcyjny, urządzenia treningowe.
SIŁ. (chł/ dz- wg.zainter)
1.Ćwiczenia zwiększające siłę mięśni:
a)ramion (biceps, triceps)
b)nóg i obręczy biodrowej
c)grzbietu
d)i brzucha
e)kl. piersiowej
f) barków (naramienne)
na przyrządach z różnym obciążeniem.
2.Ćwiczenia zwiększające zakres ruchu w stawach..
3. Ćwiczenia zwiększające siłę dynamiczną, statyczną.
4. Ćwiczenia na tzw.” rzeźbę”.
Agrion