Wielkanocne niespodzianki.doc

(35 KB) Pobierz
„Wielkanocne niespodzianki” – słuchanie opowiadania n-ki z wykorzystaniem historyjki obrazkowej połączone z kiermaszem świątecznym

 

„Wielkanocne niespodzianki” – słuchanie opowiadania n-ki z nie opowiadania n-ki        z wykorzystaniem   historyjki obrazkowej połączone z kiermaszem świątecznym.

 

CELE OPERACYJNE:

·         Dziecko sprawdza swoje wiadomości dotyczące tradycji i zwyczajów wielkanocnych.

·         Rozmawia nt. zdarzeń występujących na obrazkach. Nazywa przeżycia postaci.

·         Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5.

·         Odkrywa uczucie radości ze wspólnego przygotowania do świąt Wielkanocnych.

·         Umie współdziałać w zespole.

·         Czerpie radość z efektów własnej pracy.

 

POMOCE: opowiadanie ks. J. Twardowskiego „ Krótka a Wielka” z książki „ Cukrowy baranek czeka”, historyjka obrazkowa „ Zajączki malują jajka”, sylwety pisanek do zabawy ruchowej, jajeczka czekoladowe, pisanki, różne jajka: kurze, przepiórcze, strusie, stół z obrusem, koszyczek wielkanocny, baranek, owies, płyta CD z piosenkami, stoiska z pracami dzieci ( karty świąteczne, „ jajka” wykonane z wełny ozdobione kwiatami, różnego rodzaju baranki z masy solnej, koszyczki wielkanocne, rzeżucha w ozdobnych pojemniczkach), kasa, broszurka pt. „ Wielkanoc – to najstarsze, najważniejsze i największe święto...”                                    z kolorowankami dla dzieci, aparat fotograficzny.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie:

-          Witam tych, którzy lubią się uśmiechać,

-          Witam tych, którzy lubią wiosnę,

-          Witam tych, którzy z utęsknieniem czekają na Wielkanoc,

-          Witam tych, którzy zostali w zeszłym roku oblani wodą na Śmigus – Dyngus,

-          Witam tych, którzy zrobili już wiosenne porządki,

-          Witam tych, którzy jeszcze ani razu nie wstali.

 

2. Opowiadanie n-ki na podstawie fragmentu książki ks. J. Twardowskiego „ Krótka a Wielka”.

 

Każde dziecko wie, że święto Bożego Narodzenia to święto narodzin Pana Jezusa, ale dlaczego święta Wielkanocne nazywają się Wielkanocą? Przecież Wielkanoc obchodzimy na wiosnę, w marcu albo w kwietniu, a wtedy noce nie są wielkie, ani długie, tylko małe i krótkie. Zimą kiedy wracacie z przedszkola, to jest już ciemno i trzeba zapalać lampkę. Kiedy się budzicie- w pokoju i na dworze jest ciemno. Taka długa noc. Tymczasem na wiosnę po południu, gdy wracacie z przedszkola jest już widno, a rano słońce wstaje i uśmiecha się.

- Jaka krótka noc.

Dlaczego wiosenne święta Wielkanocne nazywają się Wielką Nocą – skoro właśnie wtedy noce są krótkie?

Wielkanocne święta nazywamy Wielką Nocą na pamiątkę najwspanialszej Nocy, w czasie której Pan Jezus wstał z grobu, chociaż był przywalony kamieniem.

Wielka Noc – to inaczej Noc Niezwykła, Najsławniejsza, Jedyna, ta, o jakiej stale się pamięta, zawsze się z nią cieszymy, z radości uśmiechamy się do baranka  i malujemy wesołe jajka.

 

 

3. Historyjka obrazkowa „ Zajączki malują jajka”.

Na tablicy umieszczone są 3 obrazki:

I obrazek: Zajączki malują jajka.

II obrazek: Zajączek wiezie pisanki na taczce. Nagle najeżdża na wystający kamień, wskutek czego wypadają mu pisanki.

III obrazek: Z pisanek wykluwają się kurczęta w takie same wzorki, jakie były na skorupkach.

n-ka odsłania I obrazek i mówi:

Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? ( chętne dziecko liczy). Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było bajką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo – taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.

- przeliczanie pisanek, wymienianie co jest na której? Która jest ta, co są na niej kwiatki? Która to , co są na niej paski? Jako która leży ta w zygzaki? Schowanie jednej- której brakuje?

Nagle ( nauczycielka odsłania drugi obrazek):

-          Kto opowie co dalej się wydarzyło?

-          Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?

-          Co odczuwał zajączek?

 

Jednak to nie koniec przygody, bo oto ( odsłania trzeci obrazek):

-          Co się stało?

-          A co teraz przeżywał zajączek?

-          Dlaczego zajączki miały pełne ręce pracy?

-          Czy wiecie, co to jest pisanka?

-          Jakie jeszcze znacie zwyczaje wielkanocne?

 

4. Zabawa ruchowa z elementem orientacji „ Wielkanocne zajączki”

Na dywanie rozłożone sylwety pisanek między którymi dzieci będą się poruszać podczas muzyki, a na przerwę w muzyce – stają : na pisance, przed pisanką, za pisanką ( n-ka wcześniej demonstruje). Przed zabawą n-ka zamienia dzieci „w zajączki” słowami:

Hokus - pokus, ecie – pecie, zajączkami zostaniecie.

Już zajączków cały tłum skacze zwinnie: szur, szur, szur.

 

5. „ Niespodzianki zajączków” Dla was w nagrodę  zajączki przygotowały  niespodziankę.

Nauczycielka czyta list od zajączków:

„ Kochane Dzieciaki!

Szkoda, że nie mamy czasu Was odwiedzić, bo jak wiecie jesteśmy przed świętami bardo zapracowani. Ale my wszystko widzieliśmy i słyszeliśmy zza okna i wiemy, że Wy również ciężko pracowaliście. Dlatego  przygotowaliśmy dla Was  niespodziankę. Znacie dobrze swoją salę, wszystkie jej skrytki i zakamarki. Jeśli chcecie to poszukajcie jej. Taki znak (?)

wskaże Wam, gdzie niespodzianka jest ukryta.

-          Życzę Wam udanych poszukiwań-

                                                         Zajączek

 

Poczęstunek dzieci czekoladowymi jajeczkami.

Dla rodziców niespodzianka - Broszurka pt. „ Wielkanoc – to najstarsze, najważniejsze i największe święto...” z kolorowankami dla dzieci.             

 

II CZĘŚĆ : „ŚWIĄTECZNY KIERMASZ” zorganizowany przez dzieci dla rodziców.

Opracowała: Bożena Grochowska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin