Jajko.doc

(23 KB) Pobierz


Jajko – symbol życia i Wielkanocy. Wprowadzenie litery „j”.

Cele ogólne:
- wzbogacenie wiedzy dzieci z zakresu przyrody
- wzbogacenie wiadomości o zwyczajach ludowych
- wypowiadanie się na temat postawionych problemów
- używanie mowy sytuacyjnej w czasie zabawy badawczej
- zapoznanie z literą „j”
- przedstawianie ruchem muzyki

Metody: słowna, działań praktycznych, obserwacja

Formy: z całą grupą, indywidualnie
Środki dydaktyczne: jajka, plansze, kartki, pisaki, litery, materiały plastyczne, chusta, piórka, album przyrodniczy, widokówki, kaseta
Przebieg zajęcia:
1. Zagadka sensoryczna – dotknij i powiedz, o czym będziemy dziś mówić (jajko ukryte pod chustką).
2. Wypełnianie planszy – zaznaczanie, które zwierzę rodzi się z jajka. Wspólna weryfikacja wykonanego zadania.
3. Oglądanie albumu przyrodniczego – poznanie terminu „wykluwać się z jaja”. Wypowiedzi dzieci, na temat: czemu jajko to symbol życia?
4. Pokaz liter „J j” – omówienie ich wyglądu, wyszukiwanie słów na tę głoskę. Wyszukiwanie „J j” wśród innych liter. Wybrzmienie poznanej głoski w nagłosie.
5. Rysowanie kurczątek do słów wierszyka recytowanego przez nauczycielkę:
Wiersz  W. Szuman  „  Kurczątko

Kurczątko  z  jajeczka  się  urodziło

Główkę  najpierw  wychyliło

Na  dwie  nóżki  wyskoczyło

Czarne  oczka  otworzyło

Dziobek  mały  rozchyliło

Że  jest  głodne  zakwiliło.
6. Zabawa ruchowa wg. Labana, przy muzyce,  taniec z piórkiem . Włączenie elementu ortofonicznego - kury i kurczaki (ko-ko, pi-pi).
7. Zabawy badawcze:
- jak rozpoznać jajko surowe i gotowane
- jak zbudowane jest jajko?
8. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczaju malowania jajek na Wielkanoc, oglądanie widokówek z pisankami.
9. Omówienie pracy – ozdabianie jajek różnymi technikami, skrawkami materiałów, malowanie pisakami, farbami  i wg. pomysłów dzieci.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin