Jajko – symbol życia i Wielkanocy. Wprowadzenie litery „j”.Cele ogólne:- wzbogacenie wiedzy dzieci z zakresu przyrody- wzbogacenie wiadomości o zwyczajach ludowych- wypowiadanie się na temat postawionych problemów- używanie mowy sytuacyjnej w czasie zabawy badawczej- zapoznanie z literą „j”- przedstawianie ruchem muzyki Metody: słowna, działań praktycznych, obserwacjaFormy: z całą grupą, indywidualnieŚrodki dydaktyczne: jajka, plansze, kartki, pisaki, litery, materiały plastyczne, chusta, piórka, album przyrodniczy, widokówki, kasetaPrzebieg zajęcia:1. Zagadka sensoryczna – dotknij i powiedz, o czym będziemy dziś mówić (jajko ukryte pod chustką).2. Wypełnianie planszy – zaznaczanie, które zwierzę rodzi się z jajka. Wspólna weryfikacja wykonanego zadania.3. Oglądanie albumu przyrodniczego – poznanie terminu „wykluwać się z jaja”. Wypowiedzi dzieci, na temat: czemu jajko to symbol życia?4. Pokaz liter „J j” – omówienie ich wyglądu, wyszukiwanie słów na tę głoskę. Wyszukiwanie „J j” wśród innych liter. Wybrzmienie poznanej głoski w nagłosie.5. Rysowanie kurczątek do słów wierszyka recytowanego przez nauczycielkę:Wiersz W. Szuman „ Kurczątko”
Kurczątko z jajeczka się urodziło
Główkę najpierw wychyliło
Na dwie nóżki wyskoczyło
Czarne oczka otworzyło
Dziobek mały rozchyliło
Że jest głodne zakwiliło.6. Zabawa ruchowa wg. Labana, przy muzyce, taniec z piórkiem . Włączenie elementu ortofonicznego - kury i kurczaki (ko-ko, pi-pi).7. Zabawy badawcze:- jak rozpoznać jajko surowe i gotowane- jak zbudowane jest jajko?8. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczaju malowania jajek na Wielkanoc, oglądanie widokówek z pisankami.9. Omówienie pracy – ozdabianie jajek różnymi technikami, skrawkami materiałów, malowanie pisakami, farbami i wg. pomysłów dzieci.
gosiakosiak6