świat islamu.pdf

(611 KB) Pobierz
267358812 UNPDF
174
å R E D N I O W I E C Z E
å W I AT I S L A M U
Ka l e n d a r i u m
ãZwalczajcie tych, ktrzy nie wierzÓ...
ok. 570Ð632 Ð ýycie Maho-
m e t a
6 2 2 Ð ucieczka Mahometa
i jego zwolennikw z M e k k i
do Medyny (hidýra) Ð w c y-
wilizacji islamu pocztek
nowej ery
VIIÐVIII w. Ð wielkie pod-
boje Arabw
1 . Podboje
A r a b w
W latach 640Ð642 Egipt po raz kolejny w swojej historii pad¸ ofiar
najazdu ze wschodu. Tym razem jednak najedc nie by¸a arm i a
ktregoæ z ssiednich paÄstw. Wed¸ug pniejszego rd¸a pos¸owie
bizantyjskiego zarzdcy Egiptu nast«pujco opisali niespodziewanych
napastnikw:
6 6 1 Ð schizma szyicka
669, 674Ð680, 716Ð717 Ð
Arabowie pod murami Ko n-
s t a n t y n o p o l a
7 3 2 Ð bitwa pod Poitiers Ð
powstrzymanie ekspansji
arabskiej w E u r o p i e
Widzieliæmy ludzi, dla ktrych æmier wszystkim razem i k a ý d e m u
z osobna jest milsza od ýycia, a skromnoæ od wybitnoæci, dla ýadnego
z nich æwiat ten nie ma najmniejszego powabu. Siadaj nawet na ziemi
i nie jadaj inaczej, jak tylko na swoich kolanach. Ich wdz jest podobny
do kaýdego z nich. Ludzi niskiego stanu nie moýna odrýni od warstw
wyýszych, ani teý pana od niewolnika. A gdy nadchodzi czas modlitwy,
ýaden z nich nie stara si« by nieobecny, wszyscy myj swoje koÄczyny
i p o k o rnie si« modl.
ok. 750Ð850 Ð tzw. epoka
przek¸adw Ð arabscy uczeni
t¸umacz dzie¸a staroýytnych
a u t o r w
1 0 5 5 Ð obj«cie w¸adzy
w Bagdadzie przez Tu r k w
S e l d ý u c k i c h
XI w. Ð odzyskanie Sycylii
z rk muzu¸manw przez
Normanw; pocztek re-
konkwisty w H i s z p a n i i
XIÐXIII w. Ð wyprawy krzy-
ýowe Ð paÄstwa chrzeæcijaÄ-
skie w L e w a n c i e
1 1 4 3 Ð pierwsze t¸umacze-
nie Koranu na ¸acin«
1 2 5 0 Ð 1 5 1 7 Ð paÄstwo ma-
melukw w Egipcie i S y r i i
Ludmi tymi byli A r a b o w i e ( ã m i e s z kaÄcy pustyniÓ) Ð semiccy ko c z o w-
nicy z P¸wyspu Arabskiego, ktrzy 10 lat wczeæniej wyruszyli na pod-
bj æwiata w imi« nowej religii, objawionej przez proroka M a h o m e t a
(ok. 570Ð632) Ð arab. Muhammad. Na skutek ich zwyci«stw, w I p o ¸ .
VIII w. obszar pomi«dzy cywilizacjami Dalekiego Wschodu (Ind i i
i Chin) a c h r z e æ c i j a Ä s k Europ zaj«¸a nowa cywilizacja Ð æwiat islamu.
2 . Przyczyny
sukcesw
A r a b w
Jak juý wiecie, P¸wysep Arabski by¸ pierwotn ojczyzn plemion se-
mickich, ktre od najdawniejszych czasw przedostawa¸y si« na s-
siednie, ýyzne ziemie (por. rozdz. 2). Ekspansja Arabw w VII w. sta-
nowi¸a kolejn, najwi«ksz fal« semickich migracji. Od wszystkich
poprzednich rýni¸a j przede wszystkim religijna motywacja. We-
d¸ug nauk Mahometa obowizkiem muzu¸manw (ãludzi poddanych
woli BogaÓ) by¸o rozszerzanie panowania nowej religii:
1 2 5 8 Ð zdobycie Bagdadu
przez Mongo¸w Ð upadek
k a l i f a t u
XIVÐXVI w. Ð powstanie im-
perium Turkw OsmaÄskich
Zwalczajcie tych, ktrzy nie wierz w Boga i w dzieÄ Ostatni, ktrzy nie
zakazuj tego, co zakaza¸ Bg i jego pos¸aniec [ M a h o m e t ] , i nie poddaj
si« religii prawdy, dopki oni nie zap¸ac daniny w¸asn r«k i nie zosta-
n upokorzeni.
1 4 5 3 Ð zdobycie Ko n s t a n t y-
nopola przez Tu r k w
1 4 9 2 Ð zdobycie Grenady
przez Hiszpanw Ð koniec
r e k o n k w i s t y
Natchnieni obietnic raju dla poleg¸ych w æwi«tej wojnie z niewier-
nymi Ð d ý i h a d Ð wojownicy arabscy szli do walki z pogard dla
æmierci, co tak zdumia¸o bizantyjskich pos¸w. O sukcesach Arabw
przesdzi¸ jednak nie tylko zapa¸ religijny. Zaatakowane przez nich
dwa mocarstwa Ð Bizancjum i Persja Ð by¸y zbyt wyczerpane d¸ugolet-
nimi wojnami, aby zorganizowa skuteczn obron« przed ruchliwymi
koniec XV w. Ð odkrycie
drogi morskiej z Europy do
Indii Ð spadek znaczenia
handlu arabskiego
1 6 8 3 Ð bitwa pod Wiedniem
Ð ostateczne zatrzymanie
ekspansji tureckiej w E u r o p i e
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
174
267358812.002.png
å W I AT I S L A M U
175
arabskimi armiami. Poniewaý islamscy wojownicy tolerowali wy-
znawcw chrzeæcijaÄstwa, judaizmu i zaratusztrianizmu, Arabom
sprzyja¸a znaczna cz«æ ludnoæci podbijanych terytoriw, zraýonej do
dotychczasowych w¸adz. Pragmatyczne* post«powanie zdobywcw,
ktrzy starali si« raczej wykorzysta, niý zniszczy zdobycze cywili-
zacyjne opanowanych krajw, nie tylko u¸atwi¸o im podboje, ale tak-
ýe pozwoli¸o w nast«pnych latach zbudowa pot«g« æredniowieczne-
go islamu.
Abraham, Jezus, Mahomet
Jezus, jadcy na osio¸ku,
w towarzystwie Mahometa,
dosiadajcego wielb¸da.
Przyk¸ad zwizku chrzeæci-
jaÄstwa z islamem, oddany
na arabskiej ilustracji pocho-
dzcej z czasw krucjat.
3 . G e n e z a
i s l a m u
Chociaý wyznawcy nowej wiary wywodzili si« w wi«kszoæci spoærd
pustynnych ko c z o w n i k w, islam nie by¸ prymitywn ãreligi pusty-
niÓ. Jej twrca Ð Mahomet Ð by¸ kupcem z Mekki , miasta po¸oýone-
go przy waýnym szlaku handlowym z Syrii do Arabii Po ¸ u d n i o w e j .
Pod wp¸ywem rosncych zyskw z handlu wærd mieszkaÄcw Mek-
ki post«powa¸ w VIÐVII w. proces rozwarstwienia majtkowego. Roz-
lunieniu ulega¸y wi«zy rodowe, zast«powane podzia¸em na bogat
elit« i uboýejc wi«kszoæ. Powsta¸ wi«c podatny grunt dla
nowych idei religijnych, przywracajcych poczucie wspl-
noty i t¸umaczcych zmieniajcy si« æwiat. Na P ¸ w y s e p
Arabski przenika¸y juý od dawna judaizm i chrzeæcijaÄstwo.
Nawizujc do nich, Mahomet stworzy¸ religi«, ktra prze-
kona¸a Arabw do monoteizmu.
Twrca islamu w w i e ku 40 lat dozna¸ objawienia, ktre
przedstawi¸ jako dope¸nienie misji prorokw Starego Testa-
mentu i C h rystusa (rwnieý uznanego przez Mahometa za
p r o r o ka). Podobnie jak religia ýydowska i c h r z e æ c i j a Ä s t w o ,
islam wzywa¸ do pos¸uszeÄstwa jedynemu, mi¸osiern e m u
Bogu Ð Allachowi Ð stwrcy i s«dziemu, zapowiada¸ rw-
nieý dzieÄ Sdu Ostatecznego, podczas ktrego zostan os-
dzone uczynki cz¸owieka wobec blinich. Tak jak judaizm,
islam zakazywa¸ przedstawiania postaci w sztuce sakralnej
oraz spoýywania zwierzt ãnieczystychÓ, odrzuca¸ teý
chrzeæcijaÄskie idee Trjcy åwi«tej i grzechu pierworodne-
go. Praojcem Arabw mia¸ by biblijny Abraham.
H i s t o rycy przypuszczaj, iý Mahomet liczy¸ na poparcie
przez ûydw: pocztkowo muzu¸manie zwracali si« podczas
modlitwy w stron« Jerozolimy, a za dzieÄ wsplnych mo-
d¸w przyj«li sobot« Ð ýydowski szabas. Gdy wyznawcy ju-
daizmu odrzucili objawienie Pr o r o ka, nakaza¸ on swoim
z w o l e n n i kom modli si« w k i e ru n ku Mekki i p r z e s u n ¸
dzieÄ mod¸w na pitek. Nie zmieni¸o to faktu, ýe islam
sta¸ si« trzeci wielk odnog judeochrzeæcijaÄskiej tradycji
religijnej. Wærd æredniowiecznych teologw utrzymywa¸
si« nawet doæ d¸ugo pogld, iý by¸ on jedynie ko l e j n
chrzeæcijaÄsk herezj.
A l - Kaba Ð æwitynia muzu¸manw
w Mekce (Arabia Saudyjska), cel corocz-
nych pielgrzymek. We wschodnim
naroýniku budynku wmurowano Czarny
KamieÄ (prawdopodobnie meteoryt) Ð
najwi«ksz relikwi« wyznawcw islamu.
Sama Al-Kaba znajduje si« na dziedziÄcu
wielkiego meczetu.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
175
267358812.003.png
176
å R E D N I O W I E C Z E
4 . Przyczyny
sukcesu
i s l a m u
Sukces islamu wærd Arabw nie przyszed¸ ¸atwo. Przeciwnikw
nowej religii trzeba by¸o cz«sto ãprzekonywaÓ na polu bitwy.
O jej ostatecznym, wielkim triumfie zadecydowa¸y has¸a rwnoæci
i braterstwa wiernych. Waýna by¸a takýe osobowoæ samego Ma-
hometa. Jego objawienie i myæli, zapisane w Koranie i przekaza-
ne w muzu¸maÄskiej tradycji (sunnie), potrafi¸y porwa najpierw
Arabw, a nast«pnie wiele innych ludw. Podstawowe zasady is-
lamu oraz regu¸y, ktrymi mieli kierowa si« wierni, zosta¸y
przedstawione niezwykle jasno i konkretnie. W przysz¸oæci umoý-
liwi¸o to ekspansj« nowej religii wærd rýnych kultur.
Nard islamu
5 . O r g a n i z a -
cja spo¸e-
czeÄstwa
i s l a m -
s k i e g o
Inaczej niý Chrystus, ktry jako Syn Boýy g¸osi¸: ãKrlestwo moje
nie jest z tego æwiataÓ, Mahomet przedstawia¸ si« jako Wys¸annik
Boýy, pos¸any w celu zaprowadzenia na ziemi nowego porzdku. Pod-
czas wi«c gdy Chrystus rozdziela¸ wyranie religi« od paÄstwa (por.
rozdz. 10), Mahomet by¸ takýe przywdc politycznym Ð s«dzi i wo-
dzem. Nie wskaza¸ on jednak ustroju odpowiedniego dla paÄstwa is-
lamu ani nie ustanowi¸ stanu kap¸aÄskiego. Powi«kszajca si« spo-
¸ecznoæ muzu¸maÄska pozosta¸a zatem wsplnot rwnych sobie
wyznawcw Ð narodem islamu. Na jego czele sta¸ imam (ãprzewod-
nikÓ), kierujcy wspln modlitw. Cz¸onkowie wsplnoty muzu¸-
maÄskiej rozwizania wszystkich doczesnych problemw poszukiwa-
li w Koranie i sunnie. Std teý szczegln pozycj« w c y w i l i z a c j i
islamskiej zdoby¸y grupy zajmujce si« interpretacj nauk Mahometa
Ð uczeni, s«dziowie i prawnicy.
Strona z X I V- w i e c z n e g o
egzemplarza Koranu (arab.
ãrecytacjaÓ lub ãczytanieÓ),
æwi«tej ksi«gi islamu, a z a r a-
zem arcydzie¸a literatury
arabskiej, z¸oýonego ze
114 sur (rozdzia¸w).
6 . Rýne
n u rt y
i s l a m u
Brak islamskiego odpowiednika papiestwa, czyli oærodka ustalajcego
obowizujc wyk¸adni« nauk Mahometa, sprzyja¸ powstawaniu
wielu nurtw, ruchw i sekt. Poszczeglne ugrupowania powo¸ywa¸y
si« na inne wersje Koranu i zbiory tradycji, rýne interpretacje, w¸as-
ne autorytety i w¸asnych ãæwi«tychÓ.
Problemem, ktry na trwa¸e podzieli¸ wiernych, by¸a kwestia wybo-
ru i roli imama. Po æmierci Proroka funkcj« t« pe¸nili wybierani kolej-
no towarzysze Mahometa, pos¸ugujcy si« tytu¸em ka l i f a ( ãn a s t « p-
c yÓ). Wywo¸a¸o to sprzeciw niektrych muzu¸manw, g¸oszcych,
ýe imam powinien by wybierany spoærd wszystkich wiern y c h .
W 661 r. zamordowano kalifa Alego, zi«cia Mahometa. Kiedy jego na-
s t « pc zosta¸ przedstawiciel wrogiego mu rodu Umajjadw, zwolenni-
cy Alego pozostali w opozycji, zapocztkowujc ruch s z y i t w
( ã s t r o n n i k wÓ) Ð najwi«ksz schizm« w islamie. W odrýnieniu od
wi«kszoæci muzu¸manw, okreælanych jako s u n n i c i , szyici uwaýaj
objawienie przekazane w Koranie i sunnie za niepe¸ne. Prawo do jego
uzupe¸nienia przyznaj imamom b«dcym potomkami Alego, w k t -
rych widz poærednikw mi«dzy Bogiem a ludmi. Do szyitw zali-
cza¸a si« m.in. sekta assasynw, dzia¸ajca w XIÐXIII w., ktra zas¸y-
n«¸a ze skrytobjczych mordw. Obecnie islam szyicki panuje w I r a n i e .
Miniatura ukazujca ho¸d
sk¸adany pierwszemu kalifo-
wi Abu Bakrowi. Skonsoli-
dowa¸ on paÄstwo Mahome-
ta i przed æmierci w 634 r.
przekaza¸ w¸adz« Omarowi.
Omar rozpocz¸ wielkie
podboje Arabw, w ktrych
wyniku oderwa¸ od Bizan-
cjum: Palestyn«, Syri«, Egipt,
Cyrenajk« i Tr y p o l i t a n i « ,
a na wschodzie dotar¸ aý
do Indusu.
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
176
267358812.004.png
å W I AT I S L A M U
177
Obok podzia¸u na sunnitw i s z y i t w,
w obr«bie islamu pojawi¸o si« rwnieý
wiele specyficznych ruchw religijnych.
J e d n y m z c i e kawszych by¸ mistyczny
ruch sufich, ktrzy poszukiwali bezpo-
æredniego kontaktu z Bogiem poprzez
praktyki ascetyczne i medytacyjne. Od
niego wywodzi¸o si« m.in. tureckie brac-
two derwiszw taÄczcych, stosujce
transowy taniec dla osigni«cia ekstazy
religijnej.
7 . Wi e l o ku l -
turowoæ
c y w i l i z a -
cji islamu
Po c z t kowo narodem islamu byli Ara-
bowie, ktrzy na podbitych ziemiach
stanowili klas« panujc. Poniewaý j e d-
nak wsplnota muzu¸maÄska by¸a ot-
w a rta na nowych wyznawcw, zacz«¸a szybko poszerza si« o Pe r-
s w, Egipcjan, Syry j c z y k w, Berberw* i inne ludy. Po w s z e c h n y m
nawrceniom sprzyja¸a nie tylko atrakcyjnoæ nauk Pr o r o ka, ale tak-
ýe ch« uwolnienia si« od uciýliwych podatkw i ograniczeÄ na-
k¸adanych na innowiercw. Nowi muzu¸manie wnosili do cywiliza-
cji islamu elementy w¸asnych ku l t u r, cz«sto znacznie starszych
i wyýej rozwini«tych niý arabska. Przyk¸adowo, w X I Ð X I I I - w i e c z-
nym Iranie (dawnej Persji) w¸adcy i ýo¸nierze mwili przewaýnie po
t u r e c ku, urz«dnicy i a rtyæci pos¸ugiwali si« j«zykiem perskim,
a arabski dominowa¸ w nauce i obrz«dach religijnych. Najs¸ynniej-
szy wdz muzu¸maÄski, Saladyn, by¸ Kurdem, wi«kszoæ zaæ wybit-
nych æredniowiecznych uczonych ãarabskichÓ to Persowie, Tu r c y
lub ûydzi.
Meczet Umajjadw w D a-
maszku (VIII w.). Na ærodku
placu, przed wejæciem do
meczetu wida fontann«
ablucyjn, s¸uýc do obmy-
cia rk i ng przed modlit-
w. Wyznanie wiary, post,
ja¸muýna, pielgrzymka do
Mekki oraz modlitwa (pi«
razy na dob«) naleý do pi«-
ciu podstawowych obowiz-
kw muzu¸manina.
Kalifowie, wezyrowie, su¸tani
8 . O r g a n i z a -
cja poli-
tyczna
æ w i a t a
i s l a m u
Do po¸. VIII w. w¸adz« nad muzu¸mana-
mi sprawowali kalifowie z rodu Umajja-
d w, rezydujcy w D a m a s z ku. W 750 r.
zostali oni obaleni przez pretendentw
z rodu Abbasydw, ktrzy nast«pnie
przenieæli siedzib« kalifatu do Bagdadu,
s kd rzdzili z p r z e rwami aý do po¸.
XIII w. W¸adza kalifw bagdadzkich nie
zosta¸a jednak uznana przez ca¸y æwiat
islamu. W dalekiej Hiszpanii utrzymali
si« Umajjadzi, a w kolejnych krajach islamskich pojawia¸y si« loka l-
ne dynastie. Od X w. islam mia¸ juý trzech ka l i f w: w B a g d a d z i e
(Abbasydzi), hiszpaÄskiej Kordowie (Umajjadzi) i Kairze (szyici z d y-
nastii Fatymidw). Ich w¸adza by¸a stopniowo ograniczana przez
wszechw¸adnych wezyrw (urz«dnikw kierujcych rzdem) i d o-
wdcw wojsko w y c h .
Meczet Al-Aksa, zwany Ko-
pu¸ na Skale (VIIÐVIII w. ) ,
wybudowany na wzgrzu,
gdzie wczeæniej znajdowa¸a
si« æwitynia jerozolimska.
Z¸ot kopu¸« wznieæli kalifo-
wie z rodu Abbasydw, prag-
ncy przewyýszy wspania-
¸oæci meczet w D a m a s z k u .
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
267358812.005.png
178
å R E D N I O W I E C Z E
Wraz z os¸abieniem dawnych, arabskich instytucji w¸adzy
ros¸o znaczenie koczowniczych plemion tureckich z A z j i
å r o d kowej. Ze wzgl«du na talenty wojskowe Turcy byli
ch«tnie przyjmowani na s¸uýb« przez arabskich w¸adcw.
Z czasem stali si« trzonem armii ka l i f w. W XI w. jeden
z dowdcw tureckich z rodu Seldýukw przej¸ w¸adz«
w Bagdadzie z tytu¸em su¸tana (ãw ¸ a d c yÓ). Turcy Seldýuc-
c y nie zdo¸ali jednak odbudowa jednoæci æwiata islamu,
a ich imperium rozpad¸o si« na liczne paÄstewka. W p o ¸ .
XIII w. Iran i Bliski Wschd dotkn¸ niszczycielski najazd
M o n g o ¸ w, ktry po¸oýy¸ kres kalifatowi bagdadzkiemu
(zob. rozdz. 16). Mongolskich najedcw powstrzymali do-
piero su¸tani egipscy wywodzcy si« z m a m e l u k w , gwar-
dii wojskowej, rekrutowanej z n i e w o l n i kw (g¸wnie turec-
kich i czerkieskich). W¸adcy mameluccy utrzymali si«
w Egipcie i Syrii aý do XVI w., kiedy to sami ulegli su¸tanom
tureckim z dynastii osmaÄskiej. Imperium Tu r kw Os-
m a Ä s k i c h , rozcigajce si« od Tunezji i B a ¸ kanw po Irak,
sta¸o si« wwczas najwi«kszym paÄstwem æwiata islamu.
Su¸tan turecki Sulejman II
Prawodawca, zwany przez
Europejczykw Wspania¸ym,
przyjmuje poselstwo w«-
gierskie. Na lata jego pano-
wania (1520Ð1566) przypad¸
szczyt æwietnoæci imperium
osmaÄskiego: podbj W«-
g i e r, Mezopotamii i p ¸ n .
Afryki oraz obl«ýenie Wied-
nia. Su¸tan przeprowadzi¸
teý reform« administracji,
armii i finansw oraz wspie-
ra¸ rozwj sztuki i l i t e r a t u r y.
Arabski renesans
9 . N a u ka
a r a b s ka
Zwyci«scy Arabowie opanowali tereny cywilizacji staroýytnego
Wschodu (Egipt, Mezopotami«, Persj«, cz«æ Indii) oraz obszary cywi-
lizacji ærdziemnomorskiej (od Syrii po Hiszpani«). åwiat islamu
odziedziczy¸ wi«c po swych poprzednikach bogaty dorobek ku l t u r
hellenistycznych. Dzi«ki otwartoæci na osigni«cia innych cywilizacji
æredniowieczny islam potrafi¸ zachowa t« spuæcizn« dla przysz¸ych
p o koleÄ. Stosunek muzu¸maÄskich uczonych do wiedzy obrazowa
mog s¸owa jednego z najwybitniejszych filozofw Ð Al-Kindiego
(IX w.):
Nie powinniæmy si« wstydzi przyjmowania prawdy,
bez wzgl«du na to, z jakiego rd¸a do nas przychodzi,
nawet jeýeli przynosz j nam dawne pokolenia i o b c e
l u d y. Dla tego, kto poszukuje wiedzy, nic nie jest bar-
dziej wartoæciowe niý wiedza jako taka.
Wi e rni tej dewizie muzu¸maÄscy uczeni przek¸adali
na arabski dzie¸a greckie i hinduskie, a takýe po-
dejmowali w¸asne badania. Cz«sto teý wyru s z a l i
w dalekie podrýe, aby pozna obce kraje lub zdoby cenne ksi«gi.
Uczonych utrzymywali w¸adcy (pewien su¸tan organizowa¸ nawet
porwania filozofw i artystw). Fundowali oni wielkie biblioteki, ar-
chiwa, akademie t¸umaczeÄ, a nawet laboratoria i o b s e rw a t o r i a
astronomiczne. Pracujcy tam badacze pozostawili liczne traktaty
n a u kowe (wspomniany Al-Kindi napisa¸ ich podobno ponad 100!)
z matematyki, astronomii, medycyny, geografii, historii, filozofii, che-
mii i innych nauk.
Bogato zdobione okna me-
czetu Al-Aksa. Muzu¸ma-
nom, podobnie jak ýydom
i wyznawcom niektrych
herezji chrzeæcijaÄskich, nie
wolno przedstawia w s z t u c e
s a k r a l n e j ludzi i z w i e r z t .
Wraýliwoæ artystw mu-
zu¸maÄskich ujawni¸a si«
w bogatym wzornictwie,
wykorzystujcym motywy
geometryczne i r o æ l i n n e .
Dokument pochodzi ze strony www.gwo.pl
178
267358812.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin