PROGRAM WYCHOWAWCZY
CEL NADRZĘDNY :- tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem w którym dziecko wzrasta- rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła- kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.- uświadomienie zagrożeń otaczającego świata- uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.KRYTERIA SUKCESU:Dziecko:1. Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami2. Szanuje cudze zdanie i wolność innych3. Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie4. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych5. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej6. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych7. Zna swoje prawa i obowiązki8. Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje9. Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach10. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy11. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki12. Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności
l.p.
Zadania główne
Normy postępowania
Zadania szczegółowe
1
Bądź koleżeński
- zgodnie baw się z kolegami,- szanuj cudzą własność
- dziel się z innymi tym co masz- nie wyrządzaj krzywdy innym- nie rób drugiemu co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się nie przedrzeźniaj)-pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie- rozumienie że inni mają takie same potrzeby jak ja- uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki- Słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania- sprawianie radości innym dzieciom składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków- opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi którzy tej pomocy potrzebują
2
Kontroluj Swoje zachowanie
- unikaj krzyku kłótliwości,- przestrzegaj zawartych umów reguł,- oceniaj zachowanie, a nie osoby,- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,- wystrzegaj się kłamstwa,- odróżniaj dobro od zła,- mów o swoich uczuciach
ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:- zgodnego zachowania się podczas zabaw- korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów- porozumiewania się umiarkowanym głosem- ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów- reagowanie na umówione sygnały- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru)- poznawanie wzorców właściwego zachowania- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich.-podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych- systematyczne prowadzenie rozmów wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych-uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
3
Bądź kulturalny
- używaj form grzecznościowych:- proszę, dziękuję, przepraszam- nie mów z pełnymi ustami,- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań- bądź miły dla innych osób- dbaj o prządek wokół siebie- słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają
- samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny-spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają .opiekowanie się słabszymi- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych- poszanowanie własności wytworów pracy kolegów- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa- rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivr'u,stosowanie ich w sytuacjach codziennych- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia
4
Dbaj o bezpieczeństwo
- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw- nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie złe samopoczucie),- pamiętaj swój adres zamieszkania,- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,-zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,- nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt,- przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.
- cykliczne spotkania z policjantem: "Bądź ostrożny na drodze, "Bezpieczne wakacje", "Obcy niebezpieczny"- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu- omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych- dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie filmy edukacyjne) - zorganizowanie quizu" Umiem się bezpiecznie poruszać podłodze" -Konkurs plastyczny "Jak dbam o swoje bezpieczeństwo"
joan631