Gaza w staroegipskich źródłach historycznych.pdf

(138 KB) Pobierz
Łódzkie Studia Teologiczne
Łódzkie Studia Teologiczne
1996, 5
KS . J ANUSZ N AWROT
GAZA W STAROEGIPSKICH ŹRÓDŁACH HISTORYCZNYCH
WPROWADZENIE
Nie ma wątpliwości co do roli strefy Gazy we współczesnej polityce. Jako
teren ciągłych starć między Palestyńczykami a Żydami pojawia się jej nazwa
nader często. Pretensje to jednej, to drugiej strony do kontrolowania jej są mniej
lub bardziej uzasadnione historycznie, politycznie czy militarnie. Nic w tym
dziwnego, skoro od najdawniejszych czasów możliwość zdobycia skrawka ziemi
tego pasa nadmorskiego decydowała o potędze całych imperiów. Nie o historię,
rzecz jasna chodzi w dzisiejszych spekulacjach polityków na temat autonomii
strefy Gazy. Tymczasem to właśnie historia maluje oblicze współczesności tak
bardzo, że jak zresztą w każdym przypadku, bez niej staje się niemożliwe
zrozumienie obecnej konfiguracji polityczno-społecznej tego niewielkiego
skrawka ziemi Bliskiego Wschodu. Historia tego regionu sięga tymczasem kilka
tysiącleci w głąb dziejów, jako że teren od dawna nadawał się do zamieszkania
oraz rozwoju kultury rolniczej, z czasem także miejskiej 1 . Fakt, że strefa Gazy
pozostaje zamieszkana od swego początku aż do dzisiaj, podczas gdy wiele
starożytnych miast i twierdz upadło bezpowrotnie, świadczy o walorach całego
rejonu, o który zaiste warto się bić. Kilka niezwykle przychylnych okoliczności
spowodowało, że teren ten zamieszkiwano od najdawniejszych czasów: nizinny
teren pasa nadmorskiego 2 , w łagodnym i ciepłym klimacie śródziemnomorskim, o
Biblia w Rdz 10, 19 wymienia Gazę jako punkt graniczny posiadłości Kanaanitów w
towarzystwie miast wzmiankowanych później za czasów Patriarchów: Sodomy, Gomory, Admy i
Sebojim, przez co zaznacza zarówno ważność samego miejsca, jak i jego starożytność.
2
Starożytna Gaza leży zaledwie 8 km od wybrzeża, w południowym zakończeniu nizin
nadmorskich, por. Atlas de la Bible , Sator, Cergy-Pontoise 1986, s. 10.
1
268521596.001.png
102
JANUSZ NAWROT
dość znacznych opadach rocznych, co pozwalało zarówno na odnoszenie korzyści
z lasów, jak i kultywację ziemi 3 . Najważniejsze tymczasem znaczenie dla życia
miasta miał fakt, że Gaza stała się ważnym węzłem szlaków handlowych
łączących imperium faraonów z państwami Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz
Północy 4 . Toteż cały region stał się szybko łakomym kąskiem dla wielkich
ówczesnego świata. Być może z tego samego powodu istnieje ona do dzisiaj,
choć nie ma już z oczywistych względów tak wielkiego znaczenia.
Mimo dość sporej faktografii piśmienniczej na temat Gazy trudno jest dziś
ustalić jej historię. Nie jest to zresztą cel główny niniejszego artykułu.
Ograniczymy się jedynie do przedstawienia wyników badań przeprowadzonych
w paryskich zbiorach bibliotecznych Institut Catholique, uchodzących w swym
dziale dokumentacyjno-archeologicznym za jedne z najbogatszych w Europie.
Inskrypcje egipskie, stanowiące przedmiot badań są na tyle liczne, pochodzą przy
tym z różnych okresów jego istnienia, że przekonują z łatwością czytelnika o
wadze, jaką Imperium przykładało do panowania nad terenem Gazy.
Jeśli chodzi o wpływ Imperium Egipskiego na Palestynę, to datuje się on już
od najdawniejszych czasów jego potęgi militarnej. Znane jako zabytek literatury
XX w. p.n.e. Opowiadanie Egipcjanina Sinuhe 5 ukazuje według listy podanych
miejscowości rozciągłość władzy Imperium na zachodnią Palestynę, Fenicję aż
do Byblos i Syrii środkowej, mimo że Gaza ściśle nie jest tu wymieniona 6 .
Mimo że zapewne z powodu gorącego klimatu brak jest stałych ciągów wodnych. Strumienie
wydaje się, że mają charakter tymczasowy, coś w rodzaju wadi na pustyniach arabskich (1 Krl 17, 7;
Hi 24, 19; J 11, 20). Już od starożytności notuje się istnienie takiego strumienia w okolicach Gazy o
zupełnie zbliżonej nazwie: Ghazzeh, por. tamże, s. 12–16.
4
3
Por. The Lion Encyclopedia of the Bible , Inter-Varsity Press Leicester 1985, s. 261.
Por. Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament (ANET), by J. Pritchard, New
Jersey 1950, s. 418–422.
6
5
Chodzi zapewne o okres XII dynastii panującej w latach 1991–1786 p.n.e. jako okres
prosperity i złotego wieku kultury egipskiej, por. J. Bright, A History of Israel , London 1968, s.
47–48, a także W. Harrington, Nouvelle introduction a la Bible , Seuil, Paris 1971, s. 174.
268521596.002.png
 
GAZA W STAROEGIPSKICH ŹRÓDŁACH HISTORYCZNYCH
103
1. TUTMOZIS III
Zapisy z czasów Tutmozisa III uchodzą do dziś za najstarsze ze znanych
źródeł pisanych na ten temat 7 . Faraon ów panował w latach 1500–1450 p.n.e.
(XVIII dynastia), przedsiębrał liczne wyprawy wojenne w celu zabezpieczenia
granic Imperium oraz nowych zdobyczy terytorialnych 8 , tak że za jego władztwa
Egipt osiągnął szczyt swej potęgi militarnej owego czasu. W odnalezionych
annałach faraona, wygrawerowanych na murach świątyni w Karnaku na cześć
zwycięstwa pod egidą boga Amona-Re, liczących w sumie 223 linie, chodzi o
pierwszą z 17 przeprowadzonych kampanii przeciw rewolcie podbitych księstw
Azji Mniejszej zagrażających wschodnim terenom Egiptu, rozciągającym się już
za Synajem 9 . Kampania miała miejsce w roku 1468 p.n.e. Faraon założył wtedy
obóz jako bazę wypadową w celu spenetrowania Palestyny i rozpoczęcia operacji
militarnych przeciw Syrii 10 . Operacja skierowana była ściśle przeciw koalicji
założonej przez Syrię pod dowództwem króla Kadesz 11 . Zanim doszło do walnej
bitwy pod Megiddo, pisarz zanotował:
W odnalezionych tekstach przekleństw egipskich przypuszczalnie z okresu między 1900 a
1800 przed Chr., znajdujących się w sekcji azjatyckiej muzeum w Berlinie czy Brukseli, nie ma
jeszcze wzmianki o księciu Gazy, jako więźniu pojmanym przez wojska faraona, por. J. Briend,
M.-J., Seux, Textes du Proche-Orient Ancien et histoire d’Izrael , s. 30–36.
8
Por. W. Harrington, dz. cyt., s. 175.
Tekst ten znalazł się na murach świątyni prawdopodobnie na podstawie notatek niejako
Taneniego, oficjała królewskiego, którego grobowiec znajdujący się w zachodniej części Teb
zawiera niniejsze inskrypcje, por. J. H. Breasted, Iancient Records of Egypt , t. 3, par. 392,
University of Chicago Press, Chicago 1906; także A. Gardiner, Egypt of the Pharaohs , Oxford
1960, s. 189.
10
Por. P. Colbi, Histoire tourmentee d’une ville tourmentee: Gaza , [w:] La Terre Sainte ,
Jerusalem 1990, s. 187–191.
11
Imię króla nieznane, lecz chodzi zapewne o koalicję ok. 320 królów miast-państw,
podtrzymywaną przez wrogie od dawna Egiptowi księstwo Mitanni. Wojna trwała ok. 20 lat, na
którą złożyło się 17 wypraw faraona do Azji. Dzięki nim hegemonia Egiptu została rozciągnięta aż
do granic Eufratu, przekroczonego nawet podczas 8 wyprawy, por. C. Lalouette, L’Empire des
Ramses , Paris 1985, s. 50–72. Zajęcie Megiddo przez faraona zanotowane w inskrypcji świątyni w
Karnaku, por. J. Briend, M.-J. Seux, dz. cyt., s. 44–47.
7
9
268521596.003.png
104
JANUSZ NAWROT
W roku 23, pierwszego miesiąca, trzeciej pary na czwarty dzień,
dzień świętej koronacji króla, przybył on do miasta, które władca
zdobył, do Gazy 12 .
Tymczasem pobyt władcy w Gazie musiał być tylko jednodniowy, ponieważ:
W roku 23, pierwszego miesiąca, trzeciej pory, piątego dnia
opuścił (władca) to miejsce w mocy, sile i triumfie, by zadać klęskę
temu nędznemu wrogowi, by rozciągnąć granice Egiptu zgodnie z
wolą jego ojca, Amona-Re, [który rozkazał], by je zdobył 13 .
Nic dziwnego, że na długi okres Gaza stała się centrum administracji
egipskiej na cały Kanaan. Była bowiem świetnym punktem wypadowym na cały
okoliczny teren, a w dalszej perspektywie stanowiła bramę do wielkich obszarów
Azji Zachodniej. Tymczasem miejsce to nie wydawało się stabilnym terenem, jak
wykazuje kolejny tekststela, znaleziony w świątyni grzebalnej w zachodnich
Tebach, z czasów Tutmozisa IV (1421–1413 p.n.e.):
Zajęcie fortyfikacji w mieście Chepru-Re z Syryjczykami, złapanymi
przez Jego Wysokość w mieście Gaza 14 .
Wyraźnie uwidacznia się tu stała próba penetracji przygranicznych obszarów
Imperium przez te czy inne grupy wrogów dążących do osłabienia potęgi
faraonów. Z drugiej strony, wymowa tekstu jednoznacznie świadczy o stałych
zabiegach dowódców wojsk egipskich, by nie tylko podbijać nowe terytoria, lecz
także umacniać wpływy kraju na ziemiach ważnych, zwłaszcza ze strategicznego
punktu widzenia, a Gaza niewątpliwie nim była.
12
Zob. J. H. Breasted, dz. cyt., t. 3, par. 417. Zdobycie miasta nastąpiło chyba 25 kwietnia
1468 r. która to data stanowi rocznicę koronacji faraona, por. ANET, 235. Odnotowano przy tym
pierwszą znaną pisownię egipską nazwy miasta: h 3 r w. Cały kraj Kanaan został zajęty w trakcie od
1 do 4 wyprawy Tutmozisa III, przy czym Fenicja stała się bazą wypadową wojsk przeciw Azji. W
trakcie wypraw 5–8 władca sprawił sobie stałe punkty – porty na wybrzeżu Kanaanu, by odtąd
przeprawiać armię morzem, por. C. Lalouette, dz. cyt., s. 52–59.
13
Zob. tamże, par. 418.
14
Por. ANET, 248, choć możliwa jest także interpretacja napisu jako Gezer , miasta
kananejskiego, wymienianego w czasach Sędziów, por. W. Harrington, dz. cyt., s. 189; R. de
Vaux, Les institutions de l’Ancien Testament , Cerf. Paris 1961–1963, t. 1, s. 48, 50, 147, 178; t. 2, s.
34–38.
GAZA W STAROEGIPSKICH ŹRÓDŁACH HISTORYCZNYCH
105
2. AMENHOTEP II
Panował w latach 1441–1421 p.n.e. Z jego czasów zachowała się grupa listów
pisanych w różnych sprawach, najczęściej administracyjno-militarnych. List 6,
nieznanego autorstwa 15 kieruje się do władcy Taanach 16 .
Do Rewassy, to mówi Amenofis:
Niech Baal strzeże twego życia [...],
Ponadto w garnizonie jest dziewięciu z twoich sług
a ty nie przybyłeś do mnie i nie wysłałeś twego brata!
I byłem jeszcze w mieście Gaza (Ha-za-ti)
a ty nie przyszedłeś do mnie.
Autor listu zarzuca niewątpliwie swemu adresatowi, którego status wasala
jasno ujawnia się z treści listu, zaniedbanie wydania swych żołnierzy
garnizonowi w Gazie oraz nieprzybycie do miasta w celu zapłacenia należnej
kontrybucji. Do zarzutów dołącza się także wyszczególnienie nieprzysłania
„brata”, czyli kogoś z lokalnej arystokracji. Książę Taanach nie zadał sobie nawet
trudu osobistego odwiedzenia Gazy w czasie, gdy sam faraon w niej przebywał.
Jakkolwiek by nie podejść do treści pisma, ukazuje ono jasno znaczenie miasta w
dominacji egipskiej nad Kanaanem, zwłaszcza jako centrum wypadowego
podczas wielu kampanii militarnych wojsk faraona, co zupełnie
Chodzi być może o nieznanego bliżej gubernatora Nubii, bardziej z czasów Tutmozisa IV,
wg J. Albright, A Prince of Taanach in the fifteenth Century BC , BASOR, 1944, 94, s. 12–27.
Instytucja gubernatorów znana była już od czasów Tutmozisa III, co oznaczało względną autonomię
podbitych ziem, a ograniczało się praktycznie do ściągania podatków w naturze na rzecz Imperium,
por. C. Lalouette, dz. cyt., s. 53. Nie jest wykluczone tymczasem, że autorem jest sam faraon
Amenhotep II, którego drugie imię brzmi właśnie Amenofis, por. A. Malamat, Campaigns of
Amenhotep II and Thutmose IV , Seria Hierosolymitana 8, Jerusalem 1961, s. 218–231.
16
Miasto leżało ok. 8 km na pd.-wsch. od Megiddo. Razem z nim, poprzez dolinę Jizreel
stanowiło bramę wjazdową na obszary Syrii. Stąd zrozumiałe wydaje się zainteresowanie Egiptu
oboma miastami. Po raz pierwszy Taanach pojawia się już w pismach Tutmozisa II. Według
annałów faraona tutaj właśnie kończy się droga, która wiodła jego wojska na bitwę pod Megiddo.
W jednym ze znalezionych tu listów jest mowa o komisarzu/gubernatorze egipskim o imieniu
Amunhatpe, przybyłym do Rewassy, władcy Taanach, por. Lexicon der Agyptiologie , Wiesbaden
1986, VI, kol. 462, co skłaniałoby ku tezie, że faraon nie był autorem listu.
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin