Czy w Biblii są błędy 1.pdf
(
201 KB
)
Pobierz
Czy w Biblii są błędy
1
Autor: Dr David Dewitt
Czy w Biblii są błędy?
Część I Stary Testament
Dr David A. DeWitt
Celem tego opracowania jest wykazanie, że w Starym Testamencie nie ma niczego, co zaprzeczałoby
twierdzeniu (wypowiadanemu przez Chrystusa, apostołów i w ciągu wieków przez konserwatywnych
chrześcijan), że jest to nieomylne Słowo Boże (Mt 4,4; 5,18; 22.31-32; Hbr 4,12; 2 Pt 1,21; 2 Tm 3,16).
W ciągu ostatnich 150 lat nieomylność Biblii atakowana była przez liberalnych krytyków, którzy twierdzą, że
jest ona pełna sprzeczności i ludzkich błędów, co degraduje ją do niższej rangi - jest dobrą książką, ale nie
nieomylnym słowem od Boga. Rozważymy ich zarzuty i odpowiemy na nie obroną nieomylności Starego
Testamentu.
(1) Zarzut:
Jako że posiadany przez nas ST (jest to skrót od :Stary Testament - od tego miejsca będzie stale
używany) jest pełny błędów wynikających z kopiowania, skąd wiemy, że mamy do czynienia z oryginałem?
Odpowiedź:
Mimo, że mogę kupić plastykową miarkę (np. linijkę) nie będącą oryginałem, liczy się to, że
prawdziwa miara znajduje się w Międzynarodowym Biurze Miar i Wag w Sewr pod Paryżem. Jeżeli ST posiada
błędy, to i Jezus, i apostołowie mylili się i w związku z tym całe chrześcijaństwo nie ma podstaw.
(2) Zarzut:
Czy stwierdzenia będące ze sobą w konflikcie nie dowodzą, że Biblia jest omylna?
Odpowiedź:
Dowodziłyby, gdyby były naprawdę w konflikcie, jednak problemy, których nie potrafimy
rozwiązać, niekoniecznie są ze sobą w sprzeczności. Z punktu widzenia aerodynamiki trzmiel nie powinien
umieć latać. Nie znaczy to jednak, że skoro ja nie umiem rozwiązać tego problemu, że on lata.
(3) Zarzut:
Jeżeli nie kopie a oryginalny hebrajski ST był nieomylny, dlaczego Jezus i apostołowie cytowali jego
greckie tłumaczenie?
Odpowiedź:
Wersja LXX (greckie tłumaczenie hebrajskiego ST dokonane w Aleksandrii około 250 r. przed
Chr.) to pisma znane i używane przez wszystkich. Większość znanych mi nauczycieli Biblii, jak i ja sam uczymy
używając wersji w swoim języku, ponieważ rozumieją go nasi słuchacze. Ogólnie tłumaczenia są dobre i nie
zniekształcają doktryny lub wiecznych prawd. Kiedy jednak wkradnie się jakiś błąd, musimy wrócić do języka
oryginalnego.
(4) Zarzut:
Jest dowód na to, że Mojżesz nie napisał Pięcioksięgu: np. księga ta zawiera opis jego śmierci i
narrację w trzeciej osobie (Pwt 6,26-27).
Odpowiedź:
Argumenty liberałów przeciwko Mojżeszowemu autorstwu Pięcioksiągu (pierwszych pięciu ksiąg
Biblii) biorą się stąd, że nie lubią oni tematów tam zawartych, jak np. stworzenie w ciągu sześciu dni,
uniwersalny potop, prawo dane przez Boga, itp. Pięcioksiąg utrzymuje, że Mojżesz jest jego autorem (Wj 17,14;
24,4; 34,27; Lb 33,1-2, Pwt 31,9). Tak samo twierdzą inne księgi ST (1 Krl 2,3; 2 Krl 14,6; 21,8; Ezd 6,18; Neh
13,1; Dn 9,11-13; Mal 4,4). Chrystus i apostołowie uczyli również, że Mojżesz był autorem Pięcioksiągu (J
5,46-57; 7,19; Dz 3,22; Rz 10,5). Oczywiście ktoś inny dodał notatkę pośmiertną w ostatnim rozdziale (Pwt 34),
prawdopodobnie Jozue. Używanie 3 osoby w narracji nie neguje autorstwa Mojżesza. Wydarzenia historyczne
często były spisywane przez ludzi przedstawiających siebie jako uczestników w 3 osobie (przykład: Juliusz
Cezar w swoich „Wojnach Galijskich”). Pięcioksiąg napisany był przez kogoś dobrze obeznanego z Egiptem
(Dz 7,22), nie z Palestyną i któremu nieznana była Palestyna (Rdz 13,10; 33,18; Wj 9,31-32), przed wejściem
do Palestyny (Pwt 12,1-9), żyjącego przed założeniem Jerozolimy (Rdz 14,18; 22,2) i Hebronu (Lb 13,22).
Wszystkie te opisy pasują do Mojżesza, nie do pisarzy późniejszych.
(5) Zarzut:
Czy ST nie jest sprzeczny z tym, co wiemy z nauki, np. na temat kształtu i orbity Ziemi oraz na
temat ewolucji w przeciągu długich okresów czasu?
Odpowiedź:
Biblia nie jest sprzeczna z żadnym z prawdziwych faktów. To nauka - nie Biblia - zmienia swój opis
rzeczywistości. Nauka, nie Biblia, utrzymywała, że świat jest płaski, że życie powstało z braku życia i że ludzie
wyewoluowali się ze zwierząt w przeciągu długich eonów czasu. Dzisiejsza książka naukowa zaprzecza temu, o
czym mówiła moja książka ze szkoły średniej. Tak więc dlaczego by nie wierzyć nauce z powodu jej
nieprzerwanej listy sprzeczności? Są w Biblii stwierdzenia w rodzaju: „słońce zatrzymało się w połowie niebios”
(Joz 10,13) lub: „królik przeżuwa pokarm (Kpł 11,6). Są to opisy a nie stwierdzenia naukowe. Jeżeli powiem:
„mój nos cieknie, a moje nogi pachną”, możesz spierać się, że z naukowego punktu widzenia tak nie jest, ale
Artykuły do ściągnięcia
:
http://www.biblia.polok.pl/
lub w dziale Download
http://www.iwportal.net
2
Autor: Dr David Dewitt
również mógłbyś zrozumieć mój punkt widzenia. W ten sam sposób „zachód słońca” (Rdz 15,17) i „cztery
narożniki ziemi” (Iz 11,12) są wyrażeniami opisowymi.
(6) Zarzut:
Czy udokumentowane hipotezy nie udowadniają, że ST nie został napisany tak, jak sam twierdzi?
Np. czy różne imiona Boga w Rdz 1 i 2 nie są dowodem na różne kultury?
Odpowiedź:
Rdz 1 i 2 to typowe teksty hebrajskie. Rozdział 1 daje szerszy pogląd na stworzenie, a potem
rozdział 2 „powiększa” opis stworzenia ludzi. Dlatego Rdz 1 posiada ogólne imię Boga (
Elohim)
a rozdz. 2
posiada słowo znane z przymierza
(Jahwe)
. Liberalna teoria mówiąca o tym, że Biblia została skomponowana
później z dwóch źródeł, nie ma podstaw i jest wyraźną próbą dyskredytowania autorytetu tekstu biblijnego.
(7) Zarzut:
Skąd pochodziły żony synów Adama i Ewy?
Odpowiedź:
Oczywiście, były ich siostrami. Do czasu Prawa Mojżeszowego (czyli 2500 lat później) nie ma ani
słowa sprzeciwu wobec małżeństw pomiędzy braćmi i siostrami (Kpł 20,17). Nawet żona Abrahama była jego
pół-siostrą (Rdz 20,12).
(8) Zarzut:
Jak pogodzić stwierdzenie Boga „... Żaden człowiek nie może oglądać mojego oblicza i pozostać
przy życiu” (Wj 33,20) z innym: „A Pan rozmawiał z Mojżeszem twarzą w twarz” (Wj 33,11)?
Odpowiedź:
Mojżesz i inni , widząc Boga, widzieli Chrystusa, nie bezpośrednio Ojca (J 1,18).
(9) Zarzut:
Czy ST nie myli się w sprawie zakażenia trądem ubrań, ścian w mieszkaniu i ogólnie w sprawie
zaraźliwości trądu (Kpł 13,47-59; 14,33-57)?
Odpowiedź:
Użyte tu słowo hebrajskie ma znaczenie o wiele bardziej ogólne niż nasz współczesny „trąd”
(choroba Hansena). Wyraz użyty w ST nie oznacza żadnej szczególnej choroby skóry.
(10) Zarzut:
Czy rozmiary armii walczących w tak gorącym klimacie nie są przesadzone w wydaniu autora?
Odpowiedź:
Pytanie to zakłada, że współczesne obserwacje są lepsze od tych poczynionych przez starożytnych
w czasie, kiedy rozgrywały się te wydarzenia. Klimat w czasach ST był bardziej wilgotny niż dzisiaj i zasilał
puszcze na wzniesieniach a także dżunglę w dolinie Jordanu. Potwierdzają to nawet zapisy egipskie. Spisy
jeńców i rozmiary armii asyryjskiej oraz macedońskiej również dowodzą wielkiej liczebności armii i ogromnych
rzeczywistych możliwości ówczesnej męskiej populacji.
(11) Zarzut:
Dlaczego podaje się trzy różne liczby określające wiek rozpoczynania służby przez lewitów (30, 25
i 20)?
Odpowiedź
Lewici rozpoczynali służbę w świątyni w wieku lat 30 (Lb 4,3). Stawali się wychowankami w wieku
lat 25 (Lb 8,24). Kiedy Ezdrasz i Nehemiasz wrócili z niewoli, istniało tylko 74 lewitów (Ezd 2,40; Neh 7,43),
tak więc nawet 20-latkowie brali udział w pracach projektowo-budowlanych, chociaż nie w służbie ofiarniczej.
(12) Zarzut:
Jak Mojżesz mógł pisać o swojej własnej skromności (Lb 12,3)?
Odpowiedź:
Mojżesz pisze o sobie swobodnie, tak samo jak o innych. Zauważmy - pisze on także o swoich
błędach, słabościach i grzechach. Uwaga z Lb 12,3 znajduje się we kontekście wyjaśniającym powód, dlaczego
Bóg objawił się Mojżeszowi, (Porównaj 2 Kor 11,5 i 12,11-12)
(13) Zarzut:
Dlaczego tu i tam są inne imiona?
Odpowiedź:
Wiele- jeżeli nie większość - ludzi posiadało kilka imion, co odróżniało ich od ludzi z tymi samymi
imionami.
(14) Zarzut:
Jak mogło zginąć 50.070 ludzi patrzących na arkę w Bet-Szemesz?
Odpowiedź:
Jest to jeden z błędów powstałych przy kopiowaniu. Niektóre manuskrypty hebrajskie podają liczbę
70 i niewątpliwie ta liczba jest prawdziwa. Pamiętajmy, to oryginalny tekst jest nieomylny, nie kopie. (Inny
przykład to 30.000 rydwanów w 1 Sm 13,5 zamiast 3000. To samo w 2 Sm 8,4 a 1 Krn 18,4.)
(15) Zarzut:
1 Sm 16,10-11 mówi, że Jesse miał 3 synów. 1 Krn 2,13-15 twierdzi, że miał ich 8.
Odpowiedź:
Tylko siedmiu przeżyło do wieku dorosłego. Między ks. Samuela i Kronik jest około 20 różnic
odnośnie liczb. Wzięły się z tego, że odnosiły się do różnych grup, kategorii i innego czasu liczenia.
(16) Zarzut:
Dlaczego 2 Sm 21,19 mówi, że Elchanan zabił Goliata?
Odpowiedź:
Jest to wcześnie już zarejestrowany błąd przepisywacza. On zabił brata Goliata (1 Krn 20,5).
(17) Zarzut:
Czy nie było co najmniej dwóch (lub trzech) Izajaszów?
Odpowiedź:
To podejście, nieprzychylnie nastawione do spraw ponadnaturalnych, zakłada, że prorok z roku 700
przed. Chr. nie mógł przepowiedzieć wydarzeń z roku 587 i 539-37 przed Chr. takich jak: upadek Babilonu i
powrót Żydów do Jerozolimy. Stwierdzenie, że rozdziały 40-66 mają innego autora, natrafia na problem:
(1)
Izajasz 6,13 też posiada tę zapowiedź:
(2)
Ubolewanie nad tymi samymi faktami zawarte jest i w pierwszej, i w
Artykuły do ściągnięcia
:
http://www.biblia.polok.pl/
lub w dziale Download
http://www.iwportal.net
3
Autor: Dr David Dewitt
drugiej połowie księgi Izajasza (por. Iz 1,15 z 59,3.7; 10,1-2 z 59,4-9; 1,1-10 z 29,13; 1,29 z 57,4-5);
(3)
góry i
rodzaje drzew w r. 40 i dalej, nieznane w Babilonie, przemawiają za autorem sprzed wygnania;
(4)
Chrystus i
autorzy nowotestamentowi twierdzą, że cała księga jest napisana przez tego samego Izajasza (Mt 12,17-18 z Iz
42,1; Mt 3,3 cytuje Iz 40,3; Dz 8,28 z Iz 53,7-8; J 12,38-41 cytuje Iz 53,1 i 6,9-10 jako tego samego Izajasza;
oraz Rz 10,20 cytuje Iz 65,1).
Autor -
David A. DeWitt ukoñczy³ Michigan State University (B.S) i Dallas Theological Seminary (Th.M.,
D.Min.). Jest prezesem Relational Concepts, Inc. w Grand Rapids, Michigan i zajmuje siê wyposa¿aniem
uczniów w Relational Concepts’ School of Discipleship. Jest żonaty, ma troje dzieci.
Artykuły do ściągnięcia
:
http://www.biblia.polok.pl/
lub w dziale Download
http://www.iwportal.net
Plik z chomika:
BB3
Inne pliki z tego folderu:
Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu.docx
(79 KB)
Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu cz.2.docx
(37 KB)
Praktyczny komentarz do Nowego Testamentu EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA.docx
(384 KB)
Praktyczny komentarz do Nowego Testamentu ewangelia Mateusza.docx
(349 KB)
Praktyczny komentarz do Nowego Testamentu EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO MARKA.docx
(197 KB)
Inne foldery tego chomika:
Apokryfy
Cytaty
Egzegeza
FORMAT DJVU
Judaizm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin