Koniugacja ps a polska.doc

(51 KB) Pobierz

KONIUGACJA

 

I.                     Wstęp do fleksji czasownika

Podstawą koniugacji polskiej – kon. psł.

Kategorie czasownika w psł.

W języku psł. czasownik miał:

·          3 osoby,

·          3 liczby (pojedyncza, podwójna, mnoga),

·          rozbudowany system czasów (czas ter., czas przyszły, imperfectum – przeszły niedokonany, aoryst – przeszły dokonany, czas przeszły złożony, czas zaprzeszły),

·          tryby (oznajmujący, rozkazujący i warunkowy, inaczej przypuszczający),

·          strony (czynna, bierna).

Czasowniki psł. wyrażały też aspekt – niedokonany lub dokonany.

Fleksja werbalna – głównie tendencja do uproszczeń, która przejawiła się w:

a)        scaleniu się dwóch psł. typów koniugacyjnych (i częściowo trzeciego) w jedną koniugację stp.;

b)        powstaniu polskiej koniugacji –am, -asz, -em, -esz (z dwóch typów psł.);

c)         zaniku czasów przeszłych prostych (dawny czas złożony ewoluował, dając dzisiejszy czas przeszły);

d)        uproszczeniach w obrębie imiesłowów i zaniku niektórych imiesłowów;

e)        zaniku liczby podwójnej.

Ukształtowanie się polskiej koniugacji – okres stp., na przełomie XV / XVI w. już ukształtowany polski system koniugacyjny.

Okres śrpol. i nwpol. – zmiany znaczące, ale nie podstawowe, m.in.: zmiany przynależności koniugacyjnej niektórych czasowników, zmiany postaci morfologicznych tematów czasownikowych, procesy rozwojowe dotyczące kategorii (tu zwłaszcza wpływ kategorii męskoosobowości) i form fleksyjnych.

 

II.                    PODSTAWA PRASŁOWIAŃSKA

 

Każdy psł. czasownik miał dwa tematy (oparcie koniugacji na 2 tematach – już w epoce bałto-słowiańskiej):

a)         temat I (temat czasu ter.) – podstawą czasu ter., trybu rozk., 2 im. czasu ter.; ustalany na podstawie 2 os. lp. cz. ter., por. *nese-šь, *xvali-šь, *piše-šь, *bere-šь, *peče-šь; *može-šь, *bije-šь, *dvigne-šь;

b)         temat II (temat bezokolicznika, inaczej: czasu przesz.) – podstawą form czasu przesz., tr. warunkowego, 3 im.czasu przesz., ustalany na podstawie formy bezok. przez odcięcie sufiksu –ti, por. *nes-ti, *xvali-ti, *pisa-ti, *bьra-ti, *pek-ti, *mog-ti, *bi-ti, *dvignǫ-ti.

Tematy I i II mogły być różne (*nese-, ale: *nes-; lub tożsame: *xvali-). Oboczności tematyczne – wynik procesów fonetycznych, np. I palatalizacji, por. *peče-, *može-, ale: *pek-, *mog-; jotacyzacji, np. *piše-, ale: *pisa-.

Podział na koniugacje w języku psł.

Pierwotna budowa trójdzielna: rdzeń (morfem rdzenny, leksykalny) + przyrostek tematotwórczy (tematyczny) + końcówka fleksyjna > następnie budowa dwudzielna: morfem leksykalny + końcówka fleksyjna

Rdzeń +  przyrostek tematotwórczy (tematyczny) = temat (temat I – temat czasu ter., temat II – temat bezokolicznika)







por. *nes-e-šь

 

 

                                                                                    rdzeń              morfem                            końcówka





                                                                                                                tematyczny              fleksyjna

 

                                                                                    temat I

 

 







     *xval-i-šь

 

 

                                                                                    rdzeń              morfem                            końcówka





                                                                                                                tematyczny              fleksyjna

 

                                                                                    temat I

 



*nes-ti



 

                                                                      temat II = rdzeń                            końcówka bezokolicznika

 

 

*bьr-a-ti







 





                                                                                    rdzeń              morfem tem.              końcówka bezokolicznika

 

                                                                                    temat II

 

Ważny – przyrostek tematotwórczy (tematyczny)

Przyrostek tematyczny w formach czasu ter. był zróżnicowany, w 2 wariantach (formach obocznych), np. –e-/-o-; -ne-/-no.

Wariant –e- widać m.in. w 2 os. lp. czasu ter.: *nes-e-šь (dobrze widoczny); wariant –o- słabo widoczny, zatarły go procesy fonetyczne, por. np. w 1 os. lp. czasu ter.: *nes-ǫ < *nes-o-m (czyli wczesnopsł. *–om > *ǫ zgodnie z prawem sylaby otwartej).

 

Różne podziały na koniugacje psł.

Dwie najszerzej znane klasyfikacje:

a)        Augusta Leskiena (stosowana często w opisie scs., także w opisie historii różnych języków słowiańskich) – 5 podstawowych koniugacji (w ich obrębie nieliczne klasy koniugacyjne)

b)        Tadeusza Lehra-Spławińskiego (trzy podstawowe koniugacje, bardzo wiele klas koniugacyjnych w ich obrębie).

 

Tzw. podział Leskienowski (slawisty Augusta Leskiena)

 

Zasada podziału na 5 koniugacji – temat I (czasu ter.), precyzyjniej zakończenie tematu I, czyli przyrostek tematotwórczy (tematyczny)

Kryterium podziału na klasy w obrębie koniugacji – temat II (bezokolicznika).

Ważny jest podział na 5 podstawowych koniugacji, natomiast niekonieczne jest opanowanie wiadomości na temat zróżnicowania w obrębie tych 5 koniugacji (podział na klasy został pokazany tu po to, żeby wyraźnie pokazać temat I i II i różnice między nimi).

 

 

I KONIUGACJA

Temat I z morfemem –e- / -o-

 



*nesǫ, *nesešь              1. klasa: temat II = rdzeń: *nes-ti



*berǫ, *berešь                            2. klasa: temat II z przyrostkiem tematycznym –a-: *bьr-a-ti



 

 

II KONIUGACJA

Temat I z morfemem –ne- / -no-

 



*dvignǫ, *dvignešь              klasa: temat II z przyrostkiem tematycznym -nǫ-: *dvignǫti



 

III KONIUGACJA

Temat I z morfemem –je- / -jo-

 



*meljǫ, *melješь              1. klasa: temat II = rdzeń: *mleti (<*melti – metateza)



*pišǫ, *pišešь                            2. klasa: temat II z przyrostkiem tematycznym –a-: *pis-a-ti



Uwaga!

W j. pol.: *sj > sz (stąd: psł. * pišǫ > pol. piszę); *lj > l (stąd: psł. *meljǫ > pol. mielę).

 

 

IV KONIUGACJA

Temat I z morfemem –i-

 



*xvaljǫ, *xvališь              1. klasa: temat II z przyrostkiem tematycznym –i-: *xval-i-ti



*sedjǫ, *sědišь              2. klasa: temat II z przyrostkiem tematycznym -ě-: *sěd-ě-ti



Uwaga!

W j. pol.: *dj > dz (stąd: psł. *sedjǫ > pol. siedzę); *lj > l (stąd: psł. *xvaljǫ > pol. chwalę).

 

V KONIUGACJA

 

tzw. atematyczna, tzn. bez charakterystycznego przyrostkiem tematycznego (tematotwórczego)

Temat I = rdzeń

 

Należały do niej tylko 4 czasowniki:

 



Formy 1 i 2 os. lp. cz. ter.                             Bezokoliczniki



*jesmь, *jesi (<*jes-si)                                                                      *byti

*jamь, *jasi              (<*jěd-si)

                                                        *jasti

*damь, *dasi              (< *dad-si)

                                                        *dati

*věmь, *věsi              (< **věd-si)

                                                        *věděti

 

Uwagi praktyczne!

Rozróżnianie I i III koniugacji może okazać się trudne w wyniku procesów fonetycznych, które zaszły w formach obu koniugacji. Na skutek palatalizacji I i jotacyzacji często formy 2 os. lp. czasu ter. obu kon. mają podobną postać, por. 

I kon. *pekǫ, *peč-e-šь (palatalizacja I k > č);

III kon. *pišǫ, *piš-e-šь  (jotacyzacja sj > š).

Rozpoznajemy wówczas koniugację po formie 1 os. lp. czasu ter.; jeśli przed wygłosowym występuje spółgł. twarda (np. k), to jest to czasownik kon. I, jeśli natomiast spółgł. miękka (dziś miękka lub stwardniała) to jest to czas. kon. III (miękka spółgł. powstała w wyniku jotacyzacji, por. *piš-e-šь < *pis-je-šь).

 

Współcześnie także zachowany podział na dwa tematy, por.

piszę, piszesz, ale: pisał, pisać

każę, każesz, ale: kazał, kazać  (psł. *kazjǫ, *kazješь , *kazati)

płaczę, płaczesz, ale: płakać (psł. *plakjǫ, *plakješь, *plakati)

 

 

III.                  ZMIANY NA GRUNCIE POLSKIM. KONIUGACJE POLSKIE

Kryterium podziału na koniugacje – na ogół końcówka 1 i 2 os. lp. czasu ter.

I.                     –ę, -esz                                          niosę, niesiesz, piszę, piszesz, dźwignę, dźwigniesz, grzeję, grzejesz

II.                    –ę, -isz                                                        chwalę, chwalisz, siedzę, siedzisz

III.                  –(a/e)m, –(a/e)sz              czytam, czytasz, gram, grasz; umiem, umiesz

 

Współcześnie różne podziały na typy koniugacyjne (zob. np. J. Tokarski)

 

Koniugacja I – psł. czas. kon. –e-/-o-; -ne-/no-; część czasowników dawnej kon. –je-/-jo-

Koniugacja II – psł. czas. kon. –i-

Koniugacja III – psł. czas. kon. V atematycznej, część czasowników dawnej kon. –je-/-jo-

 

Powstanie polskiej koniugacji –am, -asz, -em, -esz (typ znam, znasz, umiem, umiesz) – przyczyny:

1)         Kontrakcja w stp.

psł. *znajǫ  > stp. znaję > znā (długa sam. jako wynik kontrakcji)>  śrpol. znåm (sam. ścieśniona å powstała po zaniku iloczasu z długiego ā > nwpol. znam

psł. *znaješь > stp. znajesz > znāsz  > śrpol. znåsz  > nwpol. znasz

psł. *umejǫ  > stp. umieję > umiē >  śrpol. umiėm > nwpol. umiem

psł. *umeješь > stp. umiejesz > umiē  > śrpol. umiėsz  > nwpol. umiesz

 

Brak kontrakcji tylko w 3 os. lmn. czasu ter., por. znają, umieją (z jotą), choć też szerzą się formy ściągnięte, uznawane za błędne, np. umią, rozumią.

W wielu gwarach (głównie Polski północnej, wlkp., płn.maz.) do dziś formy nieściągnięte, np. bojał się, stojał, graje, znaje.

 

2)         Analogia do form czasowników kon. V atematycznej (znam na wzór dam);

3)         Potrzeba odpodobnienia form 1 i 3 os. lp. (po kontrakcji znā to formy 1 i 3 os. – tożsame).

 

Chronologia procesu – XIV-XV w.

Formy nieściągnięte czasowników liczne jeszcze w zabytkach stp., por.

podnaszaję, śćwirdzaję, przyznawaję się, wylewaję, powiedaję, przysięgajęć wam przeze cesarskie zdrowie itp.

Obok nich już w najstarszych zabytkach formy nowe, por.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin