Bhp_Hurtownia i magazyn.doc

(81 KB) Pobierz
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY W HURTOWNI I MAGAZYNIE

1

 

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY

W HURTOWNI I MAGAZYNIE

 

 

Wymagania dotyczące pomieszczeń hurtowni przeznaczonych do stałej pracy ludzi

1.             Wymagania stawiane pomieszczeniom zależne są od tego, jak długo przebywają w nich pracownicy. Przez pomieszczenia stałej pracy rozumie się te pomieszczenia, w których łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu doby wynosi powyżej 4 godzin, pomieszczenia pracy czasowej to pomieszczenia, w których łączny czas przebywania pracownika wynosi od 2 do 4 godzin w ciągu doby. Nie uważa się za pomieszczenia pracy tych pomieszczeń, w których łączny czas przebywania pracownika jest krótszy niż 2 godz. na dobę.

2.             Hurtownie są pomieszczeniami pracy stałej lub czasowej. Ich wysokość powinna wynosić, co najmniej 3m (w świetle) w pierwszym przypadku i 2,2m w drugim. Jeżeli w pomieszczeniu występowałyby substancje szkodliwe dla zdrowia wówczas minimalna wysokość pomieszczenia powinna wynosić odpowiednio 3,3m i 2,5m.

3.             Wysokość pomieszczeń pracy stałej może być niższa pod warunkiem zastosowania klimatyzacji i uzyskania zgody wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

4.             Wysokość może być także obniżona do 2,5m, jeśli w pomieszczeniu pracują stale nie więcej niż 4 osoby i na każdego pracownika przypada, co najmniej po 15m3 wolnej objętości pomieszczenia.

5.             Wymiary otworów drzwiowych powinny być odpowiednie do liczby pracowników oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przewożonych ładunków.

6.             Pomieszczenia, w których przebywają pracownicy, nie mogą być zamykane w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia. Jeżeli z jakichś względów wymagane jest zamykanie z zewnątrz pomieszczeń w czasie przebywania w nich pracowników, wówczas należy stosować w drzwiach zamki uniemożliwiające wejście do pomieszczenia z zewnątrz, ale jednocześnie pozwalające na wyjście z pomieszczenia bez pomocy klucza.

7.             Szyby w oknach i świetlikach powinny być czyste oraz przepuszczać dostateczną ilość światła. Do mycia okien i świetlików powinien być zapewniony dogodny i bezpieczny dostęp. Ewentualne kraty w oknach powinny być możliwe do otwarcia od wewnątrz pomieszczenia.

8.             Pracodawca jest obowiązany utrzymywać pomieszczenia i pracy w czystości i porządku oraz zapewnić ich okresowe remonty i konserwacje w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto powinien zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem.

9.             Podłogi w pomieszczeniach hurtowni powinny być równe, nie śliskie, nie pylące i odporne na ścieranie oraz nacisk, a także łatwe do utrzymania w czystości.

10.         Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez regały z towarami czy urządzenia chłodnicze i inne).

11.         Temperatura w pomieszczeniach powinna być dostosowana do natężenia wykonywanej pracy, lecz nie niższa niż 14°C. Najlepiej, jeśli w hurtowni jest wydzielone pomieszczenie biurowe (na dokumentację, komputer, przyjmowanie klientów itp.). W pomieszczeniu biurowym temperatura nie może być niższa niż 18°C.

12.         W pomieszczeniach powinna być zapewniona wentylacja wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń pyłowych i gazowych. Wentylacja nie może powodować wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy (nie dotyczy to wentylacji awaryjnej).

 

Zasady bezpiecznego składowania towarów

1.             Pomieszczenia magazynowe powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa stosownie do rodzaju i właściwości składowanych materiałów.

2.             Przy składowaniu materiałów należy określić dla każdego z nich miejsce, sposób i dopuszczalną wysokość składowania, dopilnować, aby masa składowanego ładunku nie przekraczała dopuszczalnego obciążenia regałów, podestów i stropów, a także dopuszczalnego obciążenia podłóg i stropów. W tym celu należy wywiesić czytelne tablice informujące o dopuszczalnym obciążeniu podłóg, stropów i urządzeń przeznaczonych do składowania.

3.             Regały powinny mieć odpowiednio wytrzymałą i stabilną konstrukcję oraz zabezpieczenie przed przewróceniem się. 

4.             Przejścia między regałami powinny być odpowiednie do stosowanych wózków transportowych i gabarytów opakowań przewożonych towarów. Przejścia te nie powinny być węższe niż 120cm, a tzw. luz manipulacyjny pomiędzy obrysem wózka (ładunku), a tzw. skrajnią przejścia powinien wynosić, co najmniej 15cm po każdej ze stron.

5.             W dużych hurtowniach i magazynach, gdzie po drogach wewnętrznych odbywa się ruch pieszy i środków transportowych szerokość tych dróg powinna być, co najmniej sumą szerokości używanych środków transportu + luzu manipulacyjnego + 60cm przejścia dla pieszych.

6.             Sposób układania materiałów na regałach i ich zdejmowania nie może stwarzać zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników. Dlatego np. towary w opakowaniach szklanych oraz opakowania najcięższe powinny być składowane na najniższych półkach regałów. Balony szklane powinny być umieszczone w koszach ochronnych.

7.             Przy składowaniu materiałów w stosach (np. worki) należy zwracać uwagę na zapewnienie stateczności stosów poprzez składowanie ich tylko do wysokości uzależnionej od rodzaju materiałów i opakowań, zachowania skutecznego wiązania między warstwami oraz odpowiednich odległości zarówno między stosami, jak i między stosem a ścianą czy regałem. Np. przy stosach wyższych niż 5 warstw należy dla wzmocnienia stosować, co 5 warstw przekładki podłużne i poprzeczne, a układanie worków (np. z mąką) powyżej 6 warstw powinno odbywać się przy pomocy urządzeń mechanicznych.

8.             Zabrania się opierania stosów o ściany, słupy i balustrady: Zabrania się również używania drabin do wnoszenia i znoszenia worków.

9.             Wózki ręczne używane do przewożenia towarów powinny mieć uchwyty zaopatrzone w osłony zabezpieczające ręce pracowników przed urazami. Koła tych wózków powinny być ogumione.

 

Ogólne zasady bhp i ppoż. w hurtowniach

1.             Jeżeli w pomieszczeniu, w którym zatrudniona jest tylko jedna osoba, mogą w sytuacji awaryjnej wystąpić zagrożenia dla zdrowia lub życia pracownika, a zwłaszcza zagrożenia pożarowe, wybuchowe, porażenia prądem elektrycznym itp. pracodawca powinien wprowadzić obowiązek meldowania się tej osoby w ustalony sposób (np. telefonicznie) i w oznaczonych porach oraz określić sposób postępowania w razie braku ustalonego meldunku.

2.             Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom hurtowni sprawny system pierwszej pomocy medycznej w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. Dla przypomnienia pogotowie ratunkowe wzywamy telefonując pod znane numery ratunkowe: 999 – pogotowie, 998 – straż pożarna, 997 – policja. Korzystając z sieci komórkowej należy wykręcić numer kierunkowy dla danej miejscowości i następnie europejski numer ratunkowy 112 (numer ten łączy z policją, która powinna uruchomić dalszą pomoc).

3.             Wzywając pomoc należy podać w kolejności: gdzie zdarzył się wypadek (adres i dojazd), ile osób jest poszkodowanych i co się im stało. Taka kolejność informacji jest ważna z uwagi na ewentualność przerwania połączenia. Podanie liczby osób poszkodowanych oraz charakteru obrażeń pozwoli wysłać odpowiednio liczny i wyposażony zespół ratowniczy.

4.             W hurtowniach zatrudniani bywają pracownicy niepełnosprawni. W takich przypadkach pracodawca powinien zapewnić dostosowanie stanowisk pracy oraz dojść do nich odpowiednio do potrzeb i możliwości fizycznych tych pracowników.

5.             Przy wykonywaniu pracy wymagającej stałej pozycji stojącej lub chodzenia należy zapewnić pracownikom możliwość chwilowego odpoczynku w pozycji siedzącej. 

6.             Przy używaniu drabin przenośnych niedopuszczalne jest stosowanie drabin uszkodzonych, używanie drabiny rozstawnej jako przystawnej, opierania drabiny przystawnej o śliskie płaszczyzny, o obiekty lekkie lub wywrotne, albo o stosy materiałów nie zapewniających pewnego oparcia drabiny. Nie należy wchodzić i schodzić z drabiny będąc zwróconym do niej plecami. Drabina przystawna powinna wystawać ponad powierzchnię, na którą prowadzi, co najmniej o 75cm, a kąt jej nachylenia do podłogi powinien wynosić 65-75°.

7.      Budynki ze względów pożarowych podzielone są na kategorie uzależnione od zagrożenia dla ludzi. Lokale handlowo-usługowe zaliczone są do kategorii ZLIII.

8.      Właściciele, zarządy lub użytkownicy takich budynków są zobowiązani do oznakowania zgodnie z polskimi normami dróg ewakuacyjnych, miejsc usytuowania urządzeń przeciwpożarowych, lokalizacji przeciwpożarowych wyłączników prądu oraz ewentualnych głównych zaworów gazu. W widocznym miejscu powinien być umieszczony wykaz telefonów alarmowych oraz instrukcja postępowania na wypadek pożaru.

9.             Obiekty o kubaturze przekraczającej 1000m3 należy wyposażyć w przeciwpożarowe wyłączniki prądu, które powinny być umieszczone w pobliżu głównego wejścia do obiektu lub głównego przyłącza sieciowego i odpowiednio oznakowane.

10.         Obiekty zaliczane do kategorii ZLIII powinny być wyposażone w podręczny sprzęt gaśniczy dostosowany do gaszenia pożarów, jakie mogą wystąpić w obiektach tej kategorii, przy czym jedna gaśnica o masie środka gaśniczego 2kg (lub 2dm3) powinna przypadać na każde 300m2 powierzchni.

 

 

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy transporcie ręcznym

1.             Pracodawca powinien zapewnić zastosowanie odpowiednich rozwiązań organizacyjnych i technicznych w celu wyeliminowania ręcznego przemieszczania ciężarów. Nie zawsze jednak jest to możliwe i celowe.

2.             Jeśli ręczne przenoszenie towarów, np. przy rozładunku dostaw, jest konieczne, wówczas pracodawca powinien wyposażyć pracowników w środki zmniejszające uciążliwość dźwigania, a ponadto przestrzegać przepisów określających maksymalne ciężary, jakie mogą dźwigać pracownicy.

3.             Dźwiganie i przenoszenie przez jednego pracownika przedmiotów, których ciężar przekracza 50kg, jest zabronione. Zabronione jest również stałe zatrudnianie pracowników (w ciągu jednej zmiany) przy przenoszeniu towarów o ciężarze dozwolonym, ale na odległość przekraczającą 25m lub na wysokość ponad 4m. Ponadto zabronione jest zatrudnianie przy transporcie ręcznym osób o nieodpowiednim stanie zdrowia, a szczególnie inwalidów dotkniętych głuchotą, niemych, o słabym wzroku, epileptyków, umysłowo upośledzonych, z poważnymi schorzeniami serca oraz cierpiących na przepuklinę.

4.             Skrzynie i worki powinny być przewożone na wózkach przystosowanych do tego celu.

5.             Skrzynie, worki i beczki o ciężarze do 50kg mogą być przenoszone (przy stałej pracy) przez jednego pracownika, lecz jedynie na odległość do 25m, natomiast na większą odległość przez dwóch pracowników. Zabronione jest ręczne przetaczanie beczek o ciężarze ponad 50kg po pochylni przez jednego pracownika. 

6.             Drobne przedmioty nie powinny być przenoszone luzem, lecz w pojemnikach, workach lub choćby w opakowaniu prowizorycznym. Wówczas też ciężar łączny i odległość nie mogą przekraczać podanych wcześniej wartości.

7.             We wszystkich miejscach na terenie hurtowni, w których mogą przebywać pracownicy, powinno być zapewnione oświetlenie elektryczne w porze nocnej, a także w ciągu dnia, gdy oświetlenie naturalne jest niedostateczne. Instalacje powinny być tak wykonane, aby nie narażały pracowników na porażenie prądem elektrycznym, na przepięcia podczas wyładowań atmosferycznych, na szkodliwe działanie pól elektromagnetycznych, oraz aby nie stanowiły zagrożenia pożarowego, wybuchowego i nie powodowały innych szkodliwych skutków.

 

Wymagania dotyczące i zaplecza sanitarnego

1.             Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana.

2.             Wymagania dotyczące zaplecza higieniczno-sanitarnego określone. zostały w załączniku do rozporządzenia MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

3.             Pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca, albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które powinno być również ogrzewane. Pomieszczenia te powinny być ogrzewane, oświetlone i wentylowane zgodnie z przepisami techniczno budowlanymi i polskimi normami. Ich wysokość nie może być niższa niż 2,5m. W przypadku usytuowania ich w suterenie, piwnicy lub na poddaszu dopuszcza się minimalną wysokość wynoszącą 2,2m.

4.             Ściany pomieszczeń do wysokości, co najmniej 2m powinny być pokryte materiałami gładkimi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci.

5.             Szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami i ustępy powinny być oddzielne dla kobiet i mężczyzn. Jeżeli jednak w hurtowni pracuje na jednej zmianie mniej niż 5 pracowników mogą to być pomieszczenia wspólne, ale pod warunkiem zapewnienia możliwości osobnego korzystania z nich przez kobiety i mężczyzn.

6.             Jeżeli w hurtowni pracuje od 5 do 10 pracowników, wówczas pracodawca powinien zapewnić oddzielne ustępy i umywalki.

7.             W hurtowniach artykułów spożywczych obowiązują szczególne wymagania sanitarne i dlatego umywalki, miejsce do spożywania posiłków oraz przechowywania odzieży nie mogą znajdować się w tym samym pomieszczeniu. Tylko pracownicy zatrudnieni w pomieszczeniach biurowych mogą przechowywać swoją odzież w pomieszczeniach pracy. Jeżeli w hurtowni zatrudnieni są pracownicy niepełnosprawni, pracodawca powinien dostosować urządzenia higieniczno sanitarne i dojścia do nich do możliwości fizycznych tych pracowników oraz do obowiązujących w tym względzie przepisów techniczno-budowlanych.

8.             W szatniach należy zapewnić przy-najmniej 4-krotną wymianę powietrza na godzinę. W szatniach wyposażonych w okna otwierane i przeznaczonych dla maksimum 10 pracowników  wymiana może być mniejsza niż 4-krotna, lecz co najmniej 2-krotna.

9.             W szatni powinny być zapewnione miejsca siedzące, dla co najmniej połowy zatrudnionych na najliczniejszej zmianie, przy czym przepis zastrzega, iż nie mogą to być ławki wolno stojące. Szatnię należy wyposażyć w szafki przeznaczone do indywidualnego użytku każdego pracownika.

10.         Umywalnia powinna być wyposażona w umywalki emaliowane lub wykonane z materiału odpornego na korozję. Do umywalek powinna być doprowadzona woda bieżąca. Szerokość przejścia między umywalkami a ścianą powinna być nie mniejsza niż 1,30m. Na każdych 10 pracowników (jednej zmiany) powinna przypadać co najmniej jedna umywalka. Dla pracowników biurowych lub o podobnym charakterze pracy umywalki mogą być zainstalowane w pomieszczeniach ustępów lub w ich przedsionkach izolacyjnych.

11.         Temperatura wody ciepłej doprowadzonej do umywalek i natrysków powinna wynosić 50-600C (przy indywidualnym mieszaniu z wodą zimną). 

12.         Wentylacja w pomieszczeniu umywalni powinna zapewniać, co najmniej 2-krotną wymianę powietrza wciągu godziny.

13.         Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75m od stanowisk pracy, a w budynkach piętrowych na każdej kondygnacji.

14.         Jeżeli na kondygnacji pracuje mniej niż 10 osób najbliższa ubikacja może znajdować się na kondygnacji sąsiedniej. W ubikacji powinna być jedna umywalka z dopływem ciepłej i zimnej wody w liczbie: jedna umywalka na 3 sedesy lub pisuary. Sedesy i pisuary powinny być spłukiwane bieżącą wodą oraz podłączone do kanalizacji.

15.         Wentylacja w ustępach powinna pozwalać na wymianę, co najmniej 50m3 powietrza na godzinę w przeliczeniu na 1 miskę ustępową i 25m3 na 1 pisuar. Oddzielna jadalnia wymagana jest przy zatrudnieniu ponad 20 pracowników na jednej zmianie. W jadalniach obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Do siedzenia w jadalni należy zapewnić miejsce indywidualne, niedopuszczalne jest przeznaczanie do tego celu ławek.

16.         Przy zatrudnieniu poniżej 20 kobiet w jednym budynku przepisy nie nakazują urządzenia w umywalniach dla kobiet kabiny higieny osobistej.

 

Bhp przy obsłudze urządzeń chłodniczych

1.             Cała branża spożywcza, nie mogą obejść się bez urządzeń chłodniczych. Wspólną cechą przemysłowych instalacji chłodniczych jest medium chłodzące, którym w większości tych urządzeń jest amoniak. Rozszczelnienie instalacji chłodniczej wypełnionej skroplonym amoniakiem stanowi poważne zagrożenie dla ludzi i otoczenia.

2.             Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze amoniakalnych instalacji chłodniczych oraz ich konserwacji zostały uregulowane rozporządzeniem ministra rolnictwa.

3.             Pracownicy zatrudnieni przy obsłudze i konserwacji amoniakalnych urządzeń chłodniczych powinni być zapoznani m.in. z zasadami ratownictwa chemicznego i sposobami postępowania w razie awarii instalacji chłodniczej i niekontrolowanego wycieku amoniaku; z zasadami udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem poparzenia lub zatrucia amoniakiem oraz ze schematem instalacji chłodniczej, a zwłaszcza z usytuowaniem i oznakowaniem głównych zaworów odcinających.

4.             W komorach chłodniczych, w których utrzymywana jest temperatura poniżej 5°C powinna być zainstalowana sygnalizacja „człowiek w komorze”, albo drzwi wyjściowe tych komór powinny posiadać zamki umożliwiające otwarcie drzwi od wewnątrz. Zabezpieczenia te mają na celu ochronę człowieka przed zatrzaśnięciem się we wnętrzu komory i w konsekwencji przed zamarznięciem.

5.             Komory chłodnicze powinny być wyposażone w rezerwowe oświetlenie awaryjne i zasilanie tego oświetlenia powinno się odbywać z niezależnego źródła energii elektrycznej.

6.             W pomieszczeniu, gdzie zlokalizowana jest aparatura chłodząca, należy zapewnić stałą, co najmniej 3-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Przy większych urządzeniach w ich maszynowni i aparatowni powinna być wbudowana wentylacja awaryjna o wydajności pozwalającej na minimum 10-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

7.             Wentylacja awaryjna powinna być wykonana w sposób zapobiegający wybuchowi amoniaku, a jej uruchomienie możliwe do włączenia zarówno z zewnątrz, jaki i z wewnątrz. W razie niekontrolowanego wycieku amoniaku należy natychmiast uruchomić wentylację awaryjną i zakręcić zawory główne odcinające dopływ amoniaku, następnie wezwać odpowiednie służby ratownicze. Z pomieszczeń zagrożonych parami amoniaku należy ewakuować pracowników kierując ich w stronę przeciwną lub poprzeczną do kierunku wiatru.

8.             W pomieszczeniu, gdzie nastąpił wyciek amoniaku oraz w najbliższym otoczeniu nie należy używać otwartego ognia lub sprzętu i urządzeń powodujących iskrzenie.

 

Przypisy:

 

1.      Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 129, poz. 844).

2.      Polska Norma PN-68/M-78010. Transport wewnętrzny. Drogi i otwory drzwiowe. Wytyczne projektowania.

3.      Rozporządzenie MPiPS oraz MZiOSz 1 kwietnia 1953r. w sprawie bezpieczeńs...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin