Bhp_Sprzęt chroniący przed upadkiem.doc

(789 KB) Pobierz
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYKONYWANIU PRAC NA WYSOKOŚCIACH W FABRYCE DANONE W BIERUNIU

5

 

              ZASADY BHP PRZY WYKONYWANIU PRAC NA WYSOKOŚCI

ZASADY STOSOWANIA OCHRON PRZED UPADKIEM Z WYSOKOŚCI

 

1.              W niniejszych zasadach ustalono wymagania bezpieczeństwa dla prac na wysokości                                           tj. ponad 1 metra nad terenem otwartym lub podłogą w pomieszczeniu zamkniętym zgodnie z definicją pracy na wysokości.

2.              Zasady odnoszą się do stałych stanowisk pracy i prac wysokościowych dorywczych takich jak np. czyszczenie kominów, przeglądy zaworów w trudno dostępnych miejscach, prace przy budowaniu lub rozbiórce obiektów.

3.              Do pracy na wysokości nie zalicza się prac na powierzchni, niezależnie od wysokości na jakiej się znajdują i jeżeli te powierzchnie są osłonięte ze wszystkich stron na wysokości 1,5 metra pełnymi ścianami lub są wyposażone w inne stałe konstrukcje chroniące.

4.              Wszelkie prace na dużych wysokościach, nie wykonywane stale ale dorywczo, przy wysokościach powyżej 3 metrów, wymagają "zezwolenia na prace na wysokościach" (prace na konstrukcjach stalowych, na kominach, słupach, na elewacjach budynków, na zbiornikach, na pomostach ogólnozakładowych, na podporach rurociągów) poprzez rejestrację w MP2 lub ustne lub pisemne polecenie wykonania pracy. Decyzję odnośnie rodzaju wydawanego polecenia podejmuje poleceniodawca.

Wymagania organizacyjne

1.              Praca osób wykonujących określone zadania na wysokości musi być odpowiednio zaplanowana i nadzorowana, tak aby można było natychmiast udzielić pomocy pracownikom w przypadku grożącego im niebezpieczeństwa.

2.              Prace na wysokości powyżej 2 metrów w przypadkach, w których wymagane jest zastosowanie środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości, muszą być wykonywane przez co najmniej dwie osoby.

3.              Przy pracy na wysokości może być zatrudniony wyłącznie pracownik, który:

a.               Uzyskał orzeczenie lekarskie do pracy na wysokości.

b.              Został przeszkolony w zakresie wykonywania prac wysokościowych i zapoznany z  zasadami ratunkowymi.

c.               Otrzymał sprawny sprzęt chroniący przed upadkiem.

4.              Prace nas wysokości są wzbronione:

a.               kobietom w ciąży

b.              młodocianym, przy pracach powyżej 3 metrów

* Grożących upadkiem z wysokości przy budowie, naprawie i czyszczeniu kominów

* Związanych z przymusową pozycją ciała w przestrzeni ograniczonej

* Narażające na zmienny mikroklimat, prowadzone na zewnątrz budynku

 

UWAGA: dozwolone jest zatrudnienie młodocianych w wieku 17 lat na wysokości do 10 metrów, w wymiarze do 2 godzin dziennie, pod warunkiem pełnego zabezpieczenia przed upadkiem i wyłączeniem zagrożeń wymienionych powyżej.

 

Wymagania techniczne

1.              Sprzęt chroniący pracownika przed upadkiem powinien posiadać znak bezpieczeństwa oraz aktualną kartę użytkownika (ważność stanu technicznego linki to 5 lat) z potwierdzonymi okresowymi przeglądami stanu technicznego (minimum raz / rok)

2.              W skład sprzętu chroniącego przed upadkiem wchodzą:

û        Szelki bezpieczeństwa

û        Amortyzator

û        Linka bezpieczeństwa

û        Pas narzędziowy (jeśli jest wymagany)

 

UWAGA!

Amortyzator z linką nie może mieć więcej niż 2 m długości.

Linka bezpieczeństwa bez amortyzatora NIE JEST podzespołem łącząco – amortyzującym i nie stanowi ochrony przed upadkiem z wysokości. Wybór szelek bezpieczeństwa oraz podzespołu łącząco – amortyzującym zależy od rodzaju wykonywanej pracy oraz od psychofizycznej predyspozycji pracownika.

Sprzęt chroniący pracownika przed upadkiem powinien być przymocowany do stałych elementów konstrukcji- Wymaga się stabilnego, 2 punktowego zaczepienia.

3.              Przy pracach wykonywanych na powierzchniach powyżej 1 metra nad poziomem podłogi lub ziemi, powinny być zainstalowane poręcze ochronne o wysokości 1,1 metra (z poręczą pośrednią między poręczą a krawężnikami lub wypełnieniem) oraz krawężniki (obrzeże) o wysokości 0,15 metrów.

Uwaga: wymagania te nie dotyczą ramp przeładunkowych

 

Wymagania przy tymczasowych pracach na wysokości (nie wiążących się z realizacją inwestycji budowlanych):

1.              Przy pracach na drabinach,  ruchomych podestach, rusztowaniach i innych podwyższeniach nie przeznaczonych dla pobytu ludzi do wysokości 2 metrów nad poziomem "zerowym" / przy pracach nie wymagających od pracowników wychylania się należy zapewnić:

a.               Stabilność i zabezpieczenie przed nie przewidywaną zmianą położenia dla drabin, klamer, rusztowań i pomostów.

b.              Przy pomostach o odpowiedniej powierzchni i poziomu podłóg oraz czytelnych informacji o dopuszczalnym obciążeniu.

2.              Przy pracach wykonywanych na rusztowaniach powyżej 2 metrów należy zapewnić:

a.               Stabilność rusztowań i odpowiednią wytrzymałość.

b.              Zapewnić bezpieczeństwo przy komunikacji pionowej.

c.               Przed rozpoczęciem użytkowania dokonać odbioru technicznego.

3.              Przy pracach wykonywanych powyżej 2 metrów na słupach, masztach, konstrukcjach wieżowych, kominach, konstrukcjach budowlanych bez stropów, a także przy ustawianiu                              i rozbiórce rusztowań oraz przy pracach na drabinach i klamrach należy:

a.               Przed rozpoczęciem prac sprawdzić stan techniczny konstrukcji lub urządzeń (stabilność, wytrzymałość na obciążenia, zmianę położenia, stan techniczny stałych elementów do mocowania linek bezpieczeństwa).

b.              Zapewnić stosowanie przez pracowników odpowiedniego sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości.

c.               Zapewnić stosowanie przez pracowników hełmów ochronnych, przeznaczonych do prac na wysokości

Uwaga: powyższe wymagania dotyczą też prac wykonywanych na pomostach, galeriach i innych podwyższeniach jeżeli rodzaj prac wymaga od pracownika wychylenia się poza balustradę lub obrys urządzenia na którym stoi, albo przyjmowanie innej wymuszonej pozycji i ciała grożącej upadkiem z wysokości.

 

 

 

 

ZASADY STOSOWANIA OCHRON PRZED UPADKIEM Z WYSOKOŚCI

 

 

 

zdjęcie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOSÓB UŻYTKOWANIA AMORTYZATORÓW

1.              Amortyzator powinien być montowany z linką, tak, aby stanowił jej zakończenie.

2.              W warunkach roboczych może być połączony z uprzężą i usytuowany bezpośrednio przy użytkowniku, bądź połączony z punktem zamocowania do konstrukcji stałej. Punkt zamocowania podzespołu łącząco- amortyzującego do konstrukcji stałej należy lokalizować
w ten sposób, żeby znajdował się on możliwie bezpośrednio nad miejscem pracy użytkownika. Wymaga się dwu punktowego zaczepienia.

3.              Przed zamontowaniem amortyzatora z linką i uprzężą należy sprawdzić jego stan techniczny.

4.              W przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub śladów użycia, amortyzator należy wycofać z użytkowania.

5.              W momencie wydania amortyzatora do użytkowania należy na zatrzaśniku nanieść
w sposób trwały np. za pomocą numeratora miesiąc i rok rozpoczęcia użytkowania.

 

PRZECHOWYWANIE I KONSERWACJA AMORTYZATORÓW

1.              Amortyzator należy przechowywać w opakowaniach w pomieszczeniach suchych, przewiewnych i zabezpieczonych przed działaniem wpływów atmosferycznych
oraz substancji chemicznych.

2.              Po zakończeniu pracy amortyzator należy wypiąć z pozostałego sprzętu, oczyścić szczotką i umieścić w woreczku foliowym.

3.              Amortyzator należy chronić przed zabrudzeniem olejami, tłuszczami, zawilgoceniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zdjęcie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOSÓB UŻYTKOWANIA SZELEK BEZPIECZEŃSTWA

1.              Szelki bezpieczeństwa należy zakładać wraz z podzespołem łącząco- amortyzującym.

2.              Przystępując do pracy w podparciu przy zastosowaniu szelek z pasem biodrowym należy do każdej z klamer zaczepowych pasa biodrowego dołączyć jeden koniec linki opasującej o regulowanej długości. Jednocześnie opasać nią odpowiedni element konstrukcji.

3.              Nie wolno wykorzystywać klamer zaczepowych pasa biodrowego do przyłączenia podzespołu łącząco- amortyzującym.

4.              Szelki należy połączyć ze stałym elementem konstrukcji za pomocą podzespołu łącząco- amortyzującym.

5.              Szelki bezpieczeństwa z jednopunktowym zaczepem piersiowym dają możliwość przyłączenia podzespołu łącząco- amortyzującym z przodu lub z tyłu tułowia użytkownika.

6.              Podczas użytkowania szelek zatrzaśnik piersiowy powinien spinać obie klamry zaczepowe przednie i być zabezpieczony przed przypadkowym otwarciem.

7.              Szelki należy bezwzględnie wycofać z użytku, gdy były wykorzystane
w powstrzymywaniu spadania oraz stwierdzono wady po przeprowadzeniu oględzin.

 

PRZECHOWYWANIE I KONSERWACJA SZELEK BEZPIECZEŃSTWA

1.              Szelki bezpieczeństwa nowe oraz w trakcie użytkowania należy przechowywać
w pomieszczeniach suchych, przewiewnych i nienasłonecznionych, w warunkach uniemożliwiających zabrudzenie lub uszkodzenie mechaniczne czy chemiczne.

2.              Szelki można czyścić używając ogólnie dostępnych środków piorących i ciepłej wody. Suszyć w stanie rozwieszonym, z daleka od źródła ciepła i bez bezpośredniego światła słonecznego.

 

zdjęcie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOSÓB UŻYTKOWANIA LINEK BEZPIECZEŃSTWA

1.              Maksymalna długość linki bezpieczeństwa wynosi 2m. Linka bezpieczeństwa
bez amortyzatora upadku nie może być stosowana jako system zatrzymujący upadek.

2.              Użytkownik linki bezpieczeństwa musi obejrzeć elementy włókiennicze i metalowe przed każdorazowym założeniem linki.

3.              Linkę bezpieczeństwa należy wycofać z użytkowania w przypadku, gdy służyła
do powstrzymania spadania oraz w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń wskazujących na możliwość obniżenia wytrzymałości linki lub jej elementów. Linki uszkodzone należy poddać kasacji lub przekazać do producenta.

 

PRZECHOWYWANIE I KONSERWACJA LINEK BEZPIECZEŃSTWA

1.              Po każdorazowym użyciu linkę bezpieczeństwa należy oczyścić, a w przypadku zawilgocenia wysuszyć. Linkę można czyścić używając ogólnie dostępnych łagodnych środków piorących (szare mydło) i ciepłej wody.

2.              Linkę należy suszyć w stanie rozwiniętym, w miejscu przewiewnym, zabezpieczonym przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego, z daleka od źródła ciepła.

3.              Linkę należy przechowywać w pomieszczeniu suchym, przewiewnym i chronić przed substancjami żrącymi, rozpuszczalnikami, olejami itp.

 

SPOSÓB DZIAŁANIA OCHRON PRZED UPADKIEM Z WYSOKOŚCI

1.              Szelki bezpieczeństwa i amortyzator mają za zadanie zmniejszyć do minimum oddziaływanie na użytkownika obciążenia dynamicznego powstającego podczas powstrzymywania spadania.

2.              Linka bezpieczeństwa wraz z amortyzatorem oprócz funkcji połączenia użytkownika
z konstrukcją stałą spełnia również funkcję dodatkową- pochłania energię w momencie powstrzymywania spadania, zmniejszając wielkość siły dynamicznej do poziomu bezpiecznego.

3.              Urządzenia kotwiące stanowią urządzenie do którego można zahaczyć sprzęt ochrony indywidualnej.

 

Tabela 1. Klasa urządzenia kotwiącego.

Klasa

Opis

Skład urządzenia kotwiącego

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin