System 7 punktow Scotta Kelby'ego Kluczowe techniki, ktore dziela przecietne zdjecie od prawdziwej fotografii.pdf

(3088 KB) Pobierz
System 7 punktów Scotta Kelbyego. Kluczowe techniki, które dzielą przeciętne zdjęcie od prawdziwej fotografii
Scotta Kelbyego. Kluczowe
techniki, ktre dzielĴ
przeciķtne zdjķcie
od prawdziwej fotografii
Autor: Scott Kelby
TĀumaczenie: Piotr Cieľlak
ISBN: 978-83-246-1522-3
System for Adobe Photoshop CS3
Format: 200x230, stron: 288
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj profesjonalne techniki obrbki cyfrowych zdjķě
¤ Jak rozpoznaě to, co naleŃy zmodyfikowaě na fotografii?
¤ W jaki sposb dobraě parametry narzķdzi?
¤ Jak zautomatyzowaě proces obrbki zdjķě?
Dziķki magii fotografii cyfrowej niemal kaŃdy z nas moŃe uwieczniě najciekawsze chwile
swojego Ńycia na zdjķciach. Aparaty cyfrowe dostķpne w sklepach oferujĴ moŃliwoľci
pozwalajĴce na wykonywanie fotografii w rŃnych warunkach, a programy graficzne
umoŃliwiajĴ modyfikacjķ i poprawķ naszych dzieĀ. Nadal jednak, mimo coraz
doskonalszych aparatw i narzķdzi, wykonanie dobrego zdjķcia wymaga pewnej dozy
umiejķtnoľci. NaleŃy opanowaě zasady kompozycji, techniki doboru parametrw
ekspozycji, moŃliwoľci programw tematycznych, a płniej Ï przy przetwarzaniu zdjķě
Ï metody korekcji naľwietlenia, kolorystyki i kadrowania. MoŃemy zaĀoŃyě, Ńe reguĀy
wykorzystywane przy fotografowaniu sĴ uniwersalne, jednak co w przypadku obrbki?
Czy tu rwnieŃ moŃemy postķpowaě wedĀug ľciľle okreľlonego algorytmu?
W ksiĴŃce â System 7 punktw Scotta KelbyÔego. Kluczowe techniki, ktre dzielĴ
przeciķtne zdjķcie od prawdziwej fotografii Ò autor przekona Ciķ, Ńe moŃesz doprowadziě
do perfekcji kaŃde zdjķcie, nawet najmniej udane, stosujĴc jednĴ metodķ. CzytajĴc
tķ ksiĴŃkķ, dowiesz siķ, jak korzystaě z plikw w formacie RAW, dokonywaě korekcji
za pomocĴ krzywych, kompensowaě bĀķdy ekspozycji, pracowaě z kanaĀami obrazu
i wyostrzaě fotografie. Na bogato ilustrowanych przykĀadach poznasz niesamowity system
7 punktw, ktry zostaĀ opantentowany w Stanach Zjednoczonych. Wykorzystasz techniki
stosowane na co dzieĺ przez profesjonalistw, ale opisane w taki sposb, Ńe zrozumiesz je
bez problemu, nawet bķdĴc poczĴtkujĴcym uŃytkownikiem Photoshopa.
¤ Przetwarzanie fotografii w formacie RAW
¤ Modyfikacja obrazu za pomocĴ krzywych
¤ Korekcja oľwietlenia
¤ Nadawanie lub usuwanie dominanty barwnej
¤ Praca w przestrzeni barwnej Lab
¤ Korzystanie z warstw i kanaĀw
¤ Wyostrzanie fotografii
Poznaj unikatowy system 7 punktw mistrza KelbyÔego
i doprowadł swoje zdjķcia do perfekcji!
System 7 punktw
254638344.032.png 254638344.033.png 254638344.034.png 254638344.035.png
 
SPIS TREŚCI
LEKCJA 1
Jazda konna na plaży, Los Osos, Kalifornia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
LEKCJA 2
Kabriolet, Marin Headlands, Kalifornia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
LEKCJA 3
Stary dystrybutor, jezioro Tahoe, Nevada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
LEKCJA 4
Krajobraz, Page, Arizona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
LEKCJA 5
Kościół pod wezwaniem Matki Boskiej z Gwadelupy, Santa Fe, Meksyk . . . . . . . . . . . . . 74
LEKCJA 6
Kwiaty, jezioro Tahoe, Nevada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
LEKCJA 7
Most Golden Gate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
PRZETWARZANIE ZDJĘCIA W MODULE CAMERA RAW
KOREKCJA PRZY UŻYCIU KRZYWYCH
POLECENIE SHADOW/HIGHLIGHT CIEŃ/PODŚWIETLENIE
MALOWANIE ŚWIATŁEM
WYKORZYSTANIE KANAŁÓW OBRAZU
ZMIANA TRYBU MIESZANIA I MASKOWANIE WARSTW
WYOSTRZANIE
LEKCJA 8
Matt Kloskowski, Nassau, Wyspy Bahama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
LEKCJA 9
Neutralny ltr gradientowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
LEKCJA 10
Ciemna weranda, Bar Harbor, Maine. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
LEKCJA 11
Okno, Santa Fe, Nowy Meksyk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
LEKCJA 12
Przystań, Los Angeles, Kalifornia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
LEKCJA 13
Zachód słońca, Hawaje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
LEKCJA 14
Dave Cross, Nassau, Wyspy Bahama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
8
System 7 punktów Scotta Kelby’ego
254638344.001.png 254638344.002.png 254638344.003.png 254638344.004.png 254638344.005.png 254638344.006.png 254638344.007.png
LEKCJA 15
Wynajęty samochód, Point Lobos, Kalifornia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
LEKCJA 16
Kobieta z odtwarzaczem iPhone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
LEKCJA 17
„Efekt z Hollywood” na przykładzie zdjęcia kowboja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .210
LEKCJA 18
Liniowiec i nadciągająca burza, Coco Cay, Wyspy Bahama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
LEKCJA 19
Łódki na jeziorze, Maine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
LEKCJA 20
Kanion, Utah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
LEKCJA 21
Podsumowanie wiadomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262
System siedmiu punktów Scotta Kelby’ego — ściąga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274
Skorowidz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .276
System 7 punktów Scotta Kelby’ego
9
254638344.008.png 254638344.009.png 254638344.010.png 254638344.011.png 254638344.012.png 254638344.013.png 254638344.014.png 254638344.015.png 254638344.016.png 254638344.017.png 254638344.018.png 254638344.019.png 254638344.020.png 254638344.021.png 254638344.022.png 254638344.023.png
PRZETWARZANIE ZDJĘCIA W MODULE CAMERA RAW
LEKCJA 1
KOREKCJA PRZY UŻYCIU KRZYWYCH
POLECENIE SHADOW/HIGHLIGHT CIEŃ/PODŚWIETLENIE
Zanim przystąpisz do przerabiania materiału opisanego w tej lekcji, koniecznie zapo-
znaj się ze wstępem, zatytułowanym „Poznaj tajemnicę siedmiu punktów już teraz!”
(zawarte tam wiadomości okażą się bardzo pomocne podczas wykonywania kolejnych
projektów). Przykładowe zdjęcie, które skorygujemy podczas pierwszej wspólnej lekcji,
dobrałem w taki sposób, by pokrótce zaprezentować Ci wszystkie siedem punktów
edycji obrazu. Nie przejmuj się jednak — nie każda fotogra a wymaga tak komplekso-
wego podejścia, o czym będziesz miał okazję przekonać się w dalszej części książki.
(Z drugiej strony, jeśli absolutnie wszystkie Twoje zdjęcia trzeba będzie korygować
w ten sposób, powinieneś trochę popracować nad techniką fotografowania…
Hej, nie bij! Chciałem dobrze!). Wspomniana już przykładowa fotogra a wykonana
została na spowitej mgłą plaży w Los Osos, w Kalifornii.
MALOWANIE ŚWIATŁEM
WYKORZYSTANIE KANAŁÓW OBRAZU
ZMIANA TRYBU MIESZANIA I MASKOWANIE WARSTW
WYOSTRZANIE
Krok 1.
Otwórz oryginalne zdjęcie w module Camera
Raw (patrz rysunek).
22
System 7 punktów Scotta Kelby’ego
254638344.024.png 254638344.025.png 254638344.026.png 254638344.027.png 254638344.028.png
Krok 2.
Korekcję w module Camera Raw zawsze rozpo-
czynam od dobrania poprawnego ustawienia
balansu bieli (który można obrazowo opisać
jako „dominującą barwę światła” na zdjęciu).
Jak widać, oryginalna fotogra a jest brudnosza-
ra. Spróbujmy ją odrobinę ocieplić, przesuwając
suwak Temperature ( Temperatura ) w prawą
stronę, w kierunku koloru żółtego (na pokaza-
nym obok przykładzie przesunąłem go
do wartości 7100).
Krok 3.
Rozjaśnijmy teraz zakres świateł zdjęcia, prze-
suwając suwak Exposure ( Ekspozycja ) w prawo.
Ponieważ zdjęcie jest wyraźnie niedoświetlone,
zmiana ta musi być dość radykalna: zdecydowa-
łem się na zwiększenie wartości tego parametru
aż do +1,30 . Jeśli chcesz, możesz zaryzykować
jeszcze silniejsze rozjaśnienie obrazu — zakres
świateł (czyli najjaśniejsze fragmenty zdjęcia)
jest w tym przypadku na tyle ciemny, że nawet
bardzo agresywna korekcja ekspozycji nie spo-
woduje utraty znajdujących się tu detali (taka
utrata detali zwana jest niekiedy „obcięciem” lub
„przycięciem” zakresu tonalnego). Niemniej jed-
nak nawet moje wyważone ustawienia ekspo-
zycji doprowadziły do tego, że fotogra a została
całkowicie — wybacz określenie — wyprana
z kolorów, a dalsze poprawki mogą ten manka-
ment jedynie pogłębić. W takich przypadkach,
zamiast kierować się histogramem znajdują-
cym się w prawym górnym rogu okna modułu
Camera Raw, lepiej zaufać własnym oczom.
Przesuń suwak Exposure ( Ekspozycja ) jeszcze da-
lej w prawo i przyjrzyj się zdjęciu, a przekonasz
się, co mam na myśli. Dalsze rozjaśnianie obrazu
jest wprawdzie możliwe, lecz nie przyniesie
żadnych wymiernych zysków.
System 7 punktów Scotta Kelby’ego
23
254638344.029.png 254638344.030.png 254638344.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin