01._Antologia_-_Mity_sumeryjskie.pdf

(113 KB) Pobierz
EPOS O GILGAMESZU
MITY
SUMERYJSKIE
SKIE
SUMERY
KRAINA DILMUN
Kraina Dilmun była rajską krainą, w ktrej panowało szczęście i pełna harmonia
między stworzeniami . Nie było w niej śmierci i chorb, złości i blu: "Lew nie
zabija, wilk nie porywa jagnięcia, ptak niebieski nie zna sideł, choroba oczu nie
mwi: jestem chorobą oczu, choroba głowy nie mwi: jestem chorobą głowy"
Kraj Dilmun był miejscem przebywania bogw (lecz nie ich stałą siedzibą),
do ktrego ludzie nie mieli wstępu. Bogowie przeżywali tam przygody miłosne,
szukali odpoczynku. W Dilmun wszystko samo się rodziło, kwitło, żyzne ziemie
same się nawadniały wodą z kanałw. Sumerowie kraj ten umiejscawiali gdzieś na
wschodzie. Niektre mity wspominają, że Dilmun było pierwotnym miejscem
zamieszkania Sumerw, zanim przenieśli się nad Dolne Morze , czyli Zatokę
Perską .
STWORZENIE CZŁOWIEKA
Zanim pojawił się człowiek, bogowie sami prbowali zagospodarować ziemię, lecz
pracy mieli dużo, a jedzenia wciąż brakowało. Rozżaleni bogowie poprosili więc
boga Enki, żeby stworzył im pomocnikw. Enki stworzył obraz człowieka w swoim
umyśle, a następnie ukształtował go z gliny i wody, dając mu część swej mądrości.
Bogowie następnie przeznaczyli ludziom pracę, ktrą mieli wykonywać zamiast
bogw, na ich chwałę. Człowiek został więc stworzony do pracy, ma uprawiać
ziemię, wykonywać rzemiosła, a plony jego pracy są przeznaczone bogom.
Obowiązkiem ludzi jest pomnażanie dobrobytu na ziemi, kult i adoracja bogw,
oraz składanie im ofiar i darw.
Gdy bogowie byli już lekko pijani po uczcie wydanej z okazji stworzenia
człowieka, bogini Ninmah zabrała się do lepienia ludzi, lecz nie szło jej to dobrze.
Postacie te były kalekie, jednak Enki im rwnież wyznaczył zadania, np.: "Skoro
Enki ujrzał człowieka bez męskiego i bez żeńskiego organu, wyznaczył mu los
kroczenia przed krlem."
2
ZAKAZANE ROŚLINY
Bogini Ninhursag stworzyła osiem roślin, ktre uważała za swoją zastrzeżoną
własność. Jednak Enki, zaintrygowany nowymi roślinami, pragnął poznać ich
właściwości. Zjadł jedną po drugiej i w ten sposb odkrył ich przeznaczenie.
Poznanie tajemnicy tych roślin przez Enkiego wprawiło w furię boginię Ninhursag.
Rzuciła na Enki śmiertelną klątwę i zesłała nań liczne choroby. Przerażeni
możliwością śmierci Enkiego bogowie skłonili boginię do cofnięcia klątwy. Bogini
stworzyła więc specjalne bstwa odpowiedzialne za uzdrowienie każdej z części
ciała Enkiego. Jednym z bstw była Pani Żebra, zwana Nin-ti, co po sumeryjsku
może być rwnież przetłumaczone jako Pani Dająca Życie, a więc po hebrajsku
Ewa.
DUMUZI I ENKIDU
Dumuzi był bogiem pasterzy, a Enkidu bogiem rolnikw. Zdarzyło się, że obaj
pretendowali do ręki Inany i musieli się wykazać, ktry jest bardziej przydatny.
Dumuzi wychwalał pasterskie produkty: mleko, wełnę, sery, mwił o swej ciężkiej
pracy przy bydle. Z kolei Enkimdu zachwalał produkty rolnicze: ziarna, warzywa,
kosze, wywyższał swoją pracę na polu. Inana od początku była przychylna
Enkimdu-rolnikowi i nic nie mogło zmienić jej poglądu, że rolnik jest lepszym
kandydatem na męża. Spr był gorący, jednak Enkimdu nie chciał się spierać
z Dumuzim i ustąpił mu pierwszeństwa za cenę zgody.
Obaj bogowie się pogodzili i zostali przyjaciłmi.
3
INANA W KUR
Pewnego razu zapragnęła dumna Inana udać się do Kur, świata podziemnego.
Chciała zademonstrować swą wielkość siostrze, bogini Ereszkigal, krlowej świata
podziemnego, a być może nawet przejąć jej władzę. Obie siostry nie przepadały za
sobą, a ich niechęć sięgała dawnych wiekw, kiedy Ereszkigal został porwana do
Kur, by już nigdy nie mc oglądać nieba. Tak więc Inana postanowiła wybrać się
w niebezpieczną podrż. Przystroiła się w najlepsze szaty i ozdoby, wzięła też swo-
je atrybuty władzy, m.in. koronę, pręt mierniczy i linię z lazurytu. Przed zejściem
do podziemi przykazała swej posłanniczce prosić bogw o pomoc, jeśli nie udałoby
jej się wydostać z krainy cieni. Opuściła więc Inana wszystkie swoje świątynie i ze-
szła do Kur. Dotarła do pałacu Ereszkigal, lecz zatrzymały ją zamknięte wrota.
Ereszkigal poznała jej prawdziwe zamiary, ale postanowiła wpuścić siostrę. Naka-
zała jednak strażnikom, by przy każdej bramie odbierali Inanie jej szaty i atrybu-
ty. . Gdy Inana dotarła przed tron Ereszkigal, była już odarta ze wszystkiego, rw-
nież z godności i dumy. Bezbronna bogini została uśmiercona.
Tymczasem posłanka Inany udała się do bogw, by prosić o pomoc. Enlil i Nanna
odmwili, lecz Enki zlitował się nad panią niebios, zaniepokojony skutkami nie-
obecności bogini na ziemi:
Ð Gdy Inana zeszła do krainy, skąd nie ma powrotu,
na jałwkę nie skacze byk, osioł nie zapładnia oślicy,
nie zapładnia mężczyzna dziewczyny na ulicy,
leży mężczyzna w swoim pokoju, leży kobieta na swoim boku.Ñ
Dał więc Enki posłance wodę życia, ktrą miała skropić ciało Inany. Ereszkigal
pozwoliła ożywić Inanę, jednak zgodnie z odwiecznym prawem Kur, nie mogła
opuścić świata podziemnego bez okupu. Inana musiała wskazać osobę, ktra miała
zamiast niej zostać w Kur. Gdy Inana wyszła na powierzchnię, na bogw padło
przerażenie. Bogini mijała kolejnych bogw, kiedy jej spojrzenie padło na pewnego
siebie Dumuziego, ktry wszak był jej mężem. Kapryśna bogini jednak to właśnie
jego wskazała podziemnym demonom jako okup za nią. W ten sposb skończyła się
przygoda Inany, jak rwnież jej małżeństwo .
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin