Kordian problematyka.txt

(1 KB) Pobierz
„Kordian” jest dramatem, w którym Słowacki dokonuje podsumowania i oceny powstania listopadowego. Już w prologu przedstawia przyczyny
klęski powstania, których upatruje przede wszystkim w postawie jej przywódców. Losy Kordiana to losy polskich powstańców – tak, jak
 główny bohater, nie dojrzeli oni do zrywu narodowego. Same ideały nie wystarczyły. Słowacki na przykładzie Kordiana, który sam chciał 
 dokonać wzniosłego czynu, apeluje o  zjednoczenie sił narodu – tylko wspólne działanie jest szansą na osiągnięcie sukcesu.    

„Kordian” jest także formą polemiki z Mickiewiczem. Polemika ta dotyczy roli, jaką winna spełniać poezja w walce o odzyskanie niepodległości,
 a także - poglądu na przyszłość i przeszłość Polski. Słowacki krytykuje model poezji Mickiewicza. Jest ona
  zdaniem autora „Kordiana” usypiająca – niesie pociechę i usypia wolę działania. Polacy w mniemaniu
  Słowackiego potrzebują poezji porywającej, zmuszającej do czynnego działania, mobilizującej
   do walki o Polskę. Ta koncepcja rozszerza się także na postawy, jakie proponują dwaj obaj. 

Mickiewicz głosi ideę mesjanizmu. Polska -  niczym Chrystus - powinna cierpieć za inne narody. Jest to jednak cierpienie, któremu kraj
 miałby się bezwolnie poddać. Kontrpropozycją Słowackiego jest winkelriedyzm. Polacy, owszem, powinni poświęcić się dla ojczyzny, ale tym 
 poświęceniem ma być śmierć w walce zbrojnej, śmierć 

prowadząca do zwycięstw
Zgłoś jeśli naruszono regulamin