Gry i zabawy dla dzieci - nauka angielskiego.pdf

(111 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
Gry i zabawy w klasie lub domu
Proponuj ħ kilka bardzo fajnych zabaw podczas których po ę wiczycie słownictwo! Mo Ň ecie
wci Ģ gn Ģę do zabawy rodziców i rodze ı stwo!
1. "GŁUCHY TELEFON" - na pewno ka Ň dy z was zna t ħ zabaw ħ . Zmie ı my jednak troch ħ
zasady gry. Usi Ģ d Ņ cie w kółku, jedna osoba mówi na ucho drugiej osobie jaki Ļ wyraz w
j ħ zyku angielskim. Ostatnia osoba mówi ten wyraz na głos- je Ļ li kto Ļ pomyli nazw ħ , musicie
wykluczy ę z gry t ħ osob ħ .
2. "SPIDER AND FLIES'' - paj Ģ czek i muszki" . Do tej zabawy potrzebujemy jednej osoby,
która b ħ dzie paj Ģ czkiem i kilkoro innych dzieci, które b ħ d Ģ muszkami. SPIDER woła "FLIES
ARE FLYING (muszki lataj Ģ ) - wtedy dzieci biegaja po sali, nast ħ pnie woła SPIDER IS
COMMING - na ten d Ņ wi ħ k dzieci zatrzymuj Ģ si ħ , staj Ģ nieruchomo a paj Ģ czek szuka osoby
która si ħ poruszyła.
3. ''BINGO'' - potrzebujemy kartk ħ papieru i kolorowe kredki! Narysujcie kwadracik, który
b ħ dzie miał 9 pól. Nast ħ pnie zakolorujcie ka Ň de pole innym kolorem. Jednak osoba wywołuje
kilka kolorów po kolei a reszta sprawdza czy ma je w swoim kwadraciku. Je Ļ li b ħ dziecie
mieli 3 wywołane kolory uło Ň one pionowo, poziomo lub na ukos--- wygrywacie!
4. ''Liczby'' - Dzielicie si ħ na grupy. Jedna osoba musi prowadzi ę gr ħ .Przedstawiciele ka Ň dej
z grup podeszli do tablicy. Nast ħ pnie prowadz Ģ cy gło Ļ no wymawia jedn Ģ z liczb, np. twenty-
eight (28). Dziecko, które jako pierwsze prawidłowo rozpozna wskazan Ģ liczb ħ , wyszukuje j Ģ
spo Ļ ród 30 innych kartoników le ŇĢ cych na stoliku i zawiesza j Ģ na tablicy. Jednocze Ļ nie
zdobywa 1punkt dla grupy, której jest reprezentantem. Dzieci powtarzaj Ģ zabaw ħ
kilkakrotnie.
Gra toczy si ħ do momentu, a Ň ka Ň de dziecko we Ņ mie w niej udział. Na koniec dzieci sumuj Ģ
zdobyte przez siebie punkty. Zwyci ħŇ a grupa, która uzyskała najwi ħ ksza ilo Ļę punktów.
5. ''Rozpoznaj obrazek'' - Nauczyciel zwraca si ħ do uczniów o wybranie reprezentantów grup.
Podchodz Ģ oni do tablicy, na której zawieszone s Ģ Ň ne obrazki. Nauczyciel mówi: Show me
a yellow blouse with a little flower on it. (poka Ň cie mi Ň ółt Ģ bluzk ħ z małym kwiatkiem),
albo: Show me a big green ball. (poka Ň cie mi du ŇĢ zielon Ģ piłk ħ ) itp. Zadaniem uczniów jest
wskazanie konkretnego przedmiotu o podanych przez nauczyciela cechach. Zwyci ħŇ a ten
zespół, który uzyska najwi ħ ksz Ģ liczb ħ punktów.
6. "Kim's game" - Jedna osoba musi schowa ę przedmioty i porosi ę dzieci, Ň eby zapami ħ tały
co jest pod przykryciem. Aby zwi ħ kszy ę element rywalizacji nauczyciel mo Ň e zmienia ę
poło Ň enie przedmiotów, albo nawet zabiera ę niektóre z nich, prosz Ģ c, aby dzieci powiedziały
czego brakuje.
7. "Simon Says" - Osoba wybrana na "Simona" staje w Ļ rodku i podaje komendy poprzedzone
słowami "Simon says...", wykonuj Ģ c jednocze Ļ nie podanš komend ħ . Uczestnicy zabawy
wykonuj Ģ komend ħ tylko je Ň eli jest ona poprzedzona słowami "Simon says..." i tylko je Ň eli
jest zgodna z tym, co demonstruje "Simon". W przeciwnym wypadku uczestnicy zabawy nie
mogš ruszy ę si ħ z miejsca.
162207831.003.png 162207831.004.png
8. "Wisielec" - Popularna zabawa polegajšca na odgadni ħ ciu słów przy podanej liczbie liter
jest doskonałym pomysłem na sprawdzenie słownictwa. Gr ħ mo Ň na zmodyfikowa ę podajšc
zdanie z brakuj Ģ cym wyrazem, ustalajšc konkretnš kategori ħ , do której nale Ň y wyraz itp.
9. "10" - siedzicie w kółku, ka Ň de dziecko po kolei odlicza po angielsku do 10. Mo Ň e
jednorazowo poda ę jedn Ģ liczb ħ lub dwie kolejne. Dziecko na które padnie "10" odpada.
Wygrywa ten, kto zostanie do konca.
10. Rozwieszacie na tablicy obrazki z poznanymi wcze Ļ niej wyrazami. Jedno dziecko stoi
przy tablicy i prosi reszt ħ aby zamkn ħ ła oczy. Nast ħ pnie zabiera jeden obrazek , a pozostali
musz Ģ odgadn Ģę co znikn ħ ło.
11. Przygotujcie sobie małe karteczki i napiszcie na nich poznane wcze Ļ niej wyrazy.
Odwróccie te karteczki napisem w dół. Jedno dziecko podchodzi, losuje kartk ħ i musi
narycowa ę , to co jest tam napisane. Reszta odgaduje po angielsku co to jest.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA - wykorzystanie uzdolnie ı plastycznych uczniów w
procesie kształtowania umiej ħ tno Ļ ci j ħ zykowych
„ANGIELSKA PLASTYKA LUB PLASTYCZNY ANGIELSKI”
WST Ħ P
Bazuj Ģ c na moim do Ļ wiadczeniu zawodowym w pracy z dzie ę mi zauwa Ň yłam przejawian Ģ
przez uczniów ch ħę do wykonywania wszelkich prac plastycznych . Jest to element pracy,
który narzuca pewn Ģ swobod ħ interpretacji, rozwija wyobra Ņ ni ħ i kreatywno Ļę - aspekty tak
bardzo dominuj Ģ ce we wczesnym etapie nauczania. Wzbogacaj Ģ c proces nauczania o
zagadnienia plastyczne zapewniamy klimat swobody i artyzmu ,odchodzimy od schematu
utartych zaj ħę opartych na wprowadzaniu i utrwalaniu słówek i struktur gramatycznych. Nie
ka Ň dy ucze ı ma zdolno Ļ ci j ħ zykowe i nauka j ħ zyka obcego mo Ň e by ę dla niego stresuj Ģ ca.
Prace plastyczne b ħ d Ģ wi ħ c form Ģ odreagowania i wykazania si ħ .
Analizuj Ģ c program , który realizuj ħ (nr programu DKOS 5002-82/07 według Marioli
Boguckiej) zwróciłam uwag ħ na rodzaje inteligencji według Howarda Gardnera. W Ļ ród
wymienionych i rozwijanych w programie były: inteligencj Ģ j ħ zykowa, logiczno-
matematyczna,kinestetyczna,muzyczna,przestrzenno-
wzrokowa,interpersonalna i przyrodnicza. Autorzy pomin ħ li inteligencj ħ artystyczn Ģ - st Ģ d
mój wybór, by si ħ na niej skoncentrowa ę i wprowadzi ę ten aspekt do scenariuszy zaj ħę .
CELE OGÓLNE
1.Główny cel programu to wprowadzenie nowego słownictwa z wykorzystaniem technik
plastycznych
2.Priorytetem jest zaanga Ň owanie wyobra Ņ ni i uzdolnie ı artystycznych uczniów do
poznawania i zapami ħ tywania nowego materiału
3.Likwidacja barier komunikacyjnych
4.Rozwijanie wra Ň liwo Ļ ci artystycznej i dbało Ļę o estetyk ħ
9.Propagowanie warto Ļ ci rodzinnych
162207831.005.png 162207831.006.png
ZASADY INNOWACJI
Ide Ģ , która przy Ļ wieca temu programowi jest wykorzystanie zmysłów plastycznych,
zdolno Ļ ci j ħ zykowych i wyobra Ņ ni uczniów. Realizuj Ģ c t Ģ innowacj ħ pragn ħ rozwija ę u dzieci
cał Ģ gam ħ kompetencji ogólnych jak: wiedza, umiej ħ tno Ļ ci, uwarunkowania osobowo Ļ ciowe i
umiej ħ tno Ļ ci zdobywania i przyswajania wiedzy.
Zmysły decyduj Ģ o tym w jaki sposób nowy materiał dociera do ucznia i które jego elementy
pozostaj Ģ w jego pami ħ ci. To czy ucze ı jest wzrokowcem, słuchowcem, czy kinestetykiem
ma ogromny wpływ na jego proces uczenia si ħ i odbierania rzeczywisto Ļ ci.
Umiej ħ tno Ļ ci nabyte s Ģ w procesie nauczania i uczenia si ħ . Decyduj Ģ one o zdolno Ļ ci
kategoryzowania i utrwalania poznanego materiału.
Wyobra Ņ nia dzieci to rzecz nieograniczona i nie zawsze w pełni wykorzystywana w procesie
nauczania. Uwa Ň am , Ň e pracuj Ģ c z małymi dzie ę mi trzeba jak najbardziej anga Ň owa ę ich w
proces nauczania. Nauczyciel winien pełni ę rol ħ inicjatora zabaw i koordynatora. To czyni
lekcj ħ ciekaw Ģ i atrakcyjn Ģ dla uczniów.
Mam nadziej ħ , Ň e efekty pracy uczniów b ħ d Ģ zaskakuj Ģ ce i godne podziwu.
Metody, i techniki pracy, które zaproponowałam, mog Ģ by ę u Ň yte do wprowadzania ,
utrwalania i testowania nowego materiału. Nauka tworzenia map mentalnych ułatwia i
urozmaica proces my Ļ lenia i absorbowania wiedzy.
Zadania s Ģ Ň norodne i dopasowane do zakresu wprowadzonego materiału i wieku uczniów.
Pozwalaj Ģ one uczniom na wyj Ļ cie z ławek , wprowadzaj Ģ element ruchu oraz , jak Ň e istotny,
kontaktu z rówie Ļ nikami i integracji z grup Ģ .
Kolejnym istotnym aspektem tego programu jest wykorzystanie mo Ň liwo Ļ ci uczniów do
tworzenia przez nich pomocy dydaktycznych, które mo Ň na wykorzysta ę na lekcji i w czasie
konkursów j ħ zykowych.
TECHNIKI PRACY
W celu uzyskania zało Ň onych celów planowane s Ģ nast ħ puj Ģ ce techniki i metody pracy
Projekt – uczniowie samodzielnie rozdzielaj Ģ mi ħ dzy sob Ģ zadania, wykorzystuj Ģ c swe
umiej ħ tno Ļ ci i uzdolnienia, ucz Ģ si ħ pozyskiwa ę potrzebne informacje
Elementy teatralne- przygotowanie pokazu mody, teatrzyk kukiełkowy, na Ļ ladowanie
czynno Ļ ci
Gra typu MEMORY ( zapami ħ tywanie szczegółów i wyodr ħ bnienie zaistniałych zmian jako
trening pami ħ ci, który zaowocuje w pó Ņ niejszej nauce słówek)
Tworzenie map mentalnych
Techniki plastyczne z9 rysowanie, malowanie, wycinanie, tworzenie figur przestrzennych
i.t.p)
Gry typu „odd one out” (odnajdywanie i eliminacja elementu nie pasuj Ģ cego do reszty)
Ę wiczenia komunikacyjne ( krótkie dialogi, maj Ģ ce na celu uzyskanie konkretnej informacji)
Tworzenie krzy Ň ówek
Tworzenie drzew genealogicznych
Tworzenie gier planszowych
TRE ĺ CI
Obejmuj Ģ zakres słownictwa obj ħ ty podstaw Ģ programow Ģ (z dnia 23 sierpnia 2007 roku) dla
klas I – III, uj ħ ty w podr ħ cznikach English Adventure I, II i III i b ħ d Ģ cy w korelacji z
ogólnym programem nauczania w pierwszym etapie kształcenia, zgodnym z „Europejskim
systemem opisu kształcenia j ħ zykowego
FORMY PRACY
- praca indywidualna
- praca w parach
- praca grupowa
WARUKI WPROWADZENIA INNOWACJI
Osi Ģ gni ħ cie zało Ň onych celów nie wymaga du Ň ych zmian organizacyjnych szkoły niemniej
jednak zwi ħ kszenie liczby godzin zaj ħę j ħ zyka angielskiego w klasach pierwszych byłoby
uzasadnione z uwagi na dostosowanie liczby działa ı do tempa pracy uczniów w
pocz Ģ tkowym okresie kształcenia zintegrowanego. Wskazana liczba uczniów nie powinna
przekracza ę 26 osób.
Zało Ň enia innowacyjne mog Ģ by ę skierowane do uczniów, którzy uczyli si ħ j ħ zyka
angielskiego w przedszkolu i do tych, którzy po raz pierwszy spotykaj Ģ si ħ z tym j ħ zykiem.
Realizacja zada ı nie wymaga du Ň ych nakładów finansowych i jest o tyle łatwa, ze wszelkie
pomoce naukowe typu: kartony, kredki, farby itp. s Ģ zwykle na wyposa Ň eniu klas lekcyjnych
a wszelkie inne materiały nie s Ģ drogie i s Ģ łatwo dost ħ pne.
EWALUACJA
Badanie efektów zakładanych zmian nast Ģ pi pod koniec roku szkolnego
W czasie realizacji programu przeprowadzony b ħ dzie cykl zaj ħę dydaktycznych zako ı czony
prezentacj Ģ prac uczniów w postaci gazetek klasowych, testami kompetencji w klasach I – III
oraz konkursami j ħ zyka angielskiego.
Uczniowie wyra ŇĢ swoje opinie o stworzonych pracach przyznaj Ģ c im punkty od 1 do 3.
Atrakcyjno Ļę zaj ħę oceni Ģ wr ħ czaj Ģ c nauczycielowi u Ļ miechni ħ te lub smutne bu Ņ ki.
Nauczyciel podsumuje i spisze wyniki ewaluacji.
Badania osi Ģ gni ħę uczniów dokona nauczyciel j ħ zyka angielskiego a stopie ı atrakcyjno Ļ ci
zaj ħę sami uczniowie. Niektóre zaj ħ cia b ħ d Ģ hospitowane przez Dyrekcj ħ szkoły, a niektóre
b ħ d Ģ maiły form ħ zaj ħę kole Ň e ı skich.
Osi Ģ gni ħ te rezultaty i wyniki nauczania zostan Ģ przedstawione rodzicom i ogółowi Rady
Pedagogicznej.
-ucze ı ma rozwini ħ te zdolno Ļ ci plastyczne i poczucie estetyki
ZAŁ ġ CZNIK 1
L.p TEMAT
DZIAŁANIA
EFEKT
1.
Poznajemy cz ħĻ ci
ciała
Uczniowie pisz Ģ nazwy
cz ħĻ ci twarzy i ciała w j ħ zyku
angielskim i ozdabiaj Ģ je
elementami symbolizuj Ģ cymi
dan Ģ cz ħĻę ciała.(klasa I , II ,
III)
Plakaty
Uczniowie przynosz Ģ plakaty
swoich idoli lub innych
znanych osób, tn Ģ je w
poziome paski lub w formie
puzzli , a nast ħ pnie opisuj Ģ c
w j ħ zyku angielskim dan Ģ
posta ę prosz Ģ koleg ħ aby
zło Ň ył poci ħ te kawałki w
cało Ļę . (klasa II i III).
Prace uczniów
Uczniowie rysuj Ģ po kolei
kawałki postaci zgodnie z
zaleceniem kolegi, nast ħ pnie
zaginaj Ģ kartk ħ i podaj Ģ j Ģ
kolejnej osobie. Ucze ı , który
zako ı czył swój fragment
rysunku, okre Ļ la kolor i
cech ħ nast ħ pnego fragmentu
postaci. W ten sposób kilka
uczniów tworzy wspólnie
rysunek postaci.(klasa II i III)
Tworzenie mapy mentalnej
Człowiek – cz ħĻ ci twarzy –
cz ħĻ ci ciała – ubrania
noszone na poszczególnych
cz ħĻ ciach ciała.(klasa II i III)
Rysunki grupy
uczniów
Mapa mentalna.
162207831.001.png 162207831.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin