Rozwój moralny człowieka – plan prezentacji
Pytanie do grupy – co to jest moralność?
s1 – pojęcie moralności
s2 – sposoby pojmowania rozwoju moralnego
s3 – metafora organicznego wzrostu:
- przyjęta przez zwolenników rozumienia rozwoju jako dojrzewania
- człowiek rodzi się ze wzorcem postępowania
- środowisko pomaga dziecku rozwinąć wewnętrzne dobro i kontroluje wewnętrzne zło
s4 – metafora maszyny:
- rozwój to wynik uczenia się i nauczania
- duża rola środowiska
- wiedza i wartości ulokowane są w kulturze
- dzieci uczą się przez naśladownictwo lub kary i nagrody
- rozwój moralny to przejęcie norm kulturowych
s5 – metafora postępu w dyskursie i konwersacji:
- rozwój to ciągła reorganizacja psychiki dziecka przez interakcję ze środowiskiem
- moralność to rozumienie zasad i relacji międzyludzkich w społeczności
s6 – koncepcje wyjaśniające mechanizmy rozwoju moralnego
s7 – psychoanalityczna koncepcja rozwoju moralnego
s7a - zachowania człowieka są funkcją nieuświadomionych procesów. Wg Freuda osobowość ma swoją wewnętrzną organizacje, która rozwija się wraz z wiekiem. W jej ramach wyróżniamy podstawowe warstwy: id, ego i superego.
S7b - Id, czyli „ono":
- najgłębszą warstwą osobowości
- pierwotny element psychiki.
- zdeterminowane biologicznie i reprezentuje wszystkie instynktowne popędy
- nieświadome i irracjonalne
- źródło pierwotnych pragnień
- utożsamiane przez Freuda z libido
- jednostka dąży do natychmiastowego zaspokojenia potrzeb
s7c – ego, czyli „ja”:
- rozwija się ok. 2 roku życia
- w porównaniu z nieświadomym i działającym impulsywnie id - jest układem bardziej świadomościowych procesów
- utrzymuje kontakt z rzeczywistością
- umożliwia planowanie i realizację pragnień w sposób dostosowany do właściwości i wymagań świata zewnętrznego
- kieruje osobowością
- zaspokaja potrzeby id oraz świata zewnętrznego.
S7d - superego, czyli „nad-Ja":
- zbiór przyswojonych przez jednostkę reguł moralnych narzuconych przez rodziców
- główne funkcje superego to krytyka i cenzura
- jego działaniu towarzyszą silne emocje
- przy przekraczaniu reguł jednostka odczuwa poczucie winy i niższości, a w przypadku ich przestrzegania - uczucie dumy i spełnionego obowiązku
- efekt identyfikacji dziecka z rodzicami.
S7e – IDENTYFIKACJA
Wg Freuda to podstawowy mechanizm rozwoju moralnego. Dziecko przejmuje od rodziców ich postawy i standardy moralne, a tym samym normy obowiązujące w danej kulturze.
S7f - Mechanizm rozwojowy wg Eriksona
kryzys psychospołeczny lub konflikt, który musi być rozwiązany poprzez zintegrowanie przez jednostkę dawnych doświadczeń z wymaganiami nowej sytuacji. W procesie tym ważna jest umiejętność radzenia sobie z emocjami i do integrowania potrzeb poznawczych z afektywnymi. Model stadiów Eriksona opisuje niezmienną i uniwersalną sekwencję wykształcania się funkcji ego. W układzie tych stadiów można wyróżnić trzy typy etosu społecznego:
- etos moralny (zakazy społeczne, które jednostka przyswaja w dzieciństwie)
- etos ideologiczny (tworzy ideologiczne uzasadnienie radykalizmu i zaangażowania w działania zgodne z przeświadczeniami jednostki)
- etos etyczności (prawa jednostki są prawem społeczności)
-
s8 – rozwój moralny jako wynik uczenia się
Wg poniższych teorii rozwój moralny to uczenie się przez jednostkę norm i wartości danej kultury.
S8a - Warunkowanie zachowań moralnych
Moralność tworzy się przez warunkowanie klasyczne i instrumentalne
Skrajnym przykładem takiego sposobu myślenia o rozwoju moralnym są poglądy Eysencka, którego zdaniem sumienie jest „...uwarunkowaną lękiem reakcją na określone typy sytuacji i czynności". Sądził on, że dzięki generalizacji reakcję lęku wywołują bodźce podobne do tego, który stał się warunkowy. Ułatwia to „etykietkowanie" czynów karanych przez dorosłych jako „złe".
Nabyte przez jednostkę zasady moralne dają się sprowadzić do wyuczonych reakcji unikania kar i dążenia do nagród.
S8b – uczenie się obserwacyjne
Bandura i Walters zwrócili uwagę na naśladownictwo jako mechanizm nabywania zachowań poprzez obserwowanie innych i powtarzanie ruchów lub dźwięków modela.
Czynniki wpływające na proces modelowania:
l) właściwości podmiotu
2) cechy czynności stanowiącej bodziec
3) właściwości modela
s8c - Wpływ modeli na zachowanie obserwatora można rozpatrywać jako rezultat:
1) efektu facylitacji - np. reakcja ziewania na widok innej osoby ziewającej lub „gapienia" się w kierunku, w którym spoglądają inni ludzie
2) wzmocnień zastępczych np. kary, jakie otrzymuje model są w stanie powstrzymać obserwatora przed wykroczeniem w sytuacji podobnej do modelowej
3) uczenia się obserwacyjnego np. dziecko potrafi odtworzyć to, co model robił, tj. nabywa nowe formy zachowania poprzez obserwowanie modela, lecz bez naśladowania jego reakcji w sposób jawny
s8d – według teorii uczenia się zmiany w zachowaniach moralnych powstają pod wpływem gromadzonego doświadczenia i nie są związane z wiekiem, zaś procesom poznawczym przypisuje się drugorzędną rolę.
s9 – poznawczo-rozwojowa koncepcja rozwoju moralnego
s9a – Wg J. Piageta, co później rozwinął L. Kohlberg, mechanizm rozwoju moralnego to nie bierne przejęcie przez dziecko „gotowych-i-danych" przez społeczeństwo reguł moralnych, ale aktywne organizowanie i reorganizowanie wiedzy moralnej gromadzonej w interakcjach z rówieśnikami i dorosłymi.
S9b - Zdaniem Piageta w psychologii moralności nie można mówić o wyraźnych stadiach, jak w przypadku rozwoju intelektualnego (logiczne--matematycznego), a jedynie można wskazywać na pewną ewolucję w zakresie rozumienia przez dziecko podstawowych pojęć moralnych.
Piaget wyróżnia dwa zasadnicze stadia: heteronomii oraz autonomii moralnej. Natomiast sam proces rozwoju moralnego opisuje on jako stopniowe przechodzenie od stadium heteronomii do autonomii, która jest celem rozwoju moralnego.
S9c - heteronomia moralna
- normy to zewnętrzne względem jednostki i przestrzegane są z uwagi na autorytet dorosłych oraz sankcje jakie grożą za ich naruszenie
- w pierwszych latach życia, w których dziecko kontaktuje się głównie z rodzicami i wierzy w absolutną wartość ich zaleceń, nie uświadamia ono sobie istnienia reguł, a rozwój sądów moralnych wiąże się przede wszystkim z przymusem ze strony dorosłych.
- dziecko wierzy, że kiedy reguła jest naruszona, musi nastąpić kara
- niedojrzałość intelektualna nie pozwala dziecku oddzielić we własnych przeżyciach tego, co jest obiektywne i subiektywne (tzw. realizm moralny)
- około 7. r.ż. pojawia się rodzaj etapu przejściowego. Dziecko uświadamia sobie istnienie reguł i ocenia czyny wg ich zgodności z normami postępowania wymaganymi przez otoczenie społeczne ludzi dorosłych. W okresie tym dzieci uwzględniają również intencje sprawców, chociaż nie zawsze potrafią uzasadnić swoje sądy. Jednak nadal dominuje przekonanie o nienaruszalności reguł.
S9d - autonomia moralna
- jednostki rozpatruje interakcje społeczne w ogólnych kategoriach wzajemnego szacunku między ludźmi, równości i sprawiedliwości
- kieruje się własnymi wartościami i zasadami moralnymi, wiedziona wewnętrznym poczuciem obowiązku moralnego i chęcią spełnienia własnych standardów moralnych. W tym okresie dziecko poszerza swój krąg kontaktów z rówieśnikami.
- w rezultacie współdziałania z innymi przestaje traktować reguły jako niezmienne. Uświadamia sobie, że norma nie jest narzuconym z zewnątrz przepisem, lecz rezultatem współdziałania miedzy ludźmi i wzajemnych uzgodnień, które mogą doprowadzić do zmiany reguł postępowania.
- w okresie tym jednostka zaprzestaje oceniać czyny innych wyłącznie z punktu widzenia skutków, ale bierze pod uwagę głównie intencje sprawców
s9e
Tabela 4.1. Stadia rozwoju rozumowania moralnego L. Kohlberga (opracowała Dorota Czyżowska, na podstawie: Kohlberg, 1969, 1984)
Perspektywa społeczno-moralna
Charakterystyka stadiów
Poziom przedkonwencjonalny
Stadium 1.
Egocentryczny punkt widzenia
- unikanie sankcji
- unikanie czynienia zła z obawy przed autorytetetm i karą.
- nie bierze się pod uwagę potrzeb i interesów innych
- moralność czynu ocenia się raczej w kategoriach jego fizycznych konsekwencji, niż potrzeb psychicznych innych osób
- czarno – biała moralność
Stadium 2.
Konkretny indywidualistyczny punkt widzenia
- słuszne jest dbanie o zaspokojenie własnych potrzeb i interesów
- inni mają prawo czynić to samo
- każdy człowiek ma swoje potrzeby i interesy
- interesy różnych osób mogą być ze sobą w konflikcie.
- słuszna jest równa wymiana i wzajemną korzyść
Poziom konwencjonalny
Stadium 3.
Perspektywa jednostki pozostającej w związkach z innymi jednostkami
- Słuszne jest czynienie tego, czego oczekuje się od osób pełniących określone role: syna, ojca, przyjaciela itp.
- Ważne jest działanie z dobrych pobudek, okazywanie zainteresowania i troski o innych, utrzymywanie dobrych stosunków, dbałość o podtrzymywanie wzajemnego zaufania i szacunku.
- „Złota reguła" - „Postępuj wobec innych tak, jak chciałbyś, aby inni postępowali wobec ciebie".
Stadium 4.
Społeczny punkt widzenia
- Słuszne jest to, co przyczynia się do pomyślności społeczeństwa, grupy lub instytucji. Należy wypełniać obowiązki i powinności, na które wyraziło się zgodę
- &#x...
obserwator223