1) Jaką rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu umysłowym?
Zasadniczym środkiem wychowania umysłowego jest nauka.
- pomagają ukształtowanie cechy: uwaga, pamięć, myślenie, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp. - te zaś sprzyjają w osiąganiu odpowiednich wyników w nauce.
- wpływają korzystnie na rozwój dziecięcej wyobraźni, pogłębiając wiadomości o otaczającym świecie
- poznanie dzieci z różnymi rzeczami, zjawiskami występującymi w grach: ptaki ssaki, zawody dorosłych.
2) Jaka rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu estetycznym?
Zasadniczym środkiem wychowania estetycznego jest działalność o charakterze artystycznym. (zabawy i gry ze śpiewem)
- rozwijanie piękna ruchu, płynności, harmonii, zdolności wyczuwania rytmu i taktu
- wdrażanie porządku i ładu
- zwrócenie uwagi na schludny wygląd, czystość
- wyczulać na piękno przyrody – gry i zabawy terenowe
- uczyć ochrony środowiska naturalnego– gry i zabawy terenowe
- uczyć obserwacji zjawisk naturalnych – gry i zabawy terenowe
3) Jaka rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu moralno- społecznym?
Dominująca rola.
- kopalnia możliwości oddziaływania na stronę psychiczną dziecka
- kształtowanie charakteru dziecka – kierowanie nim i korygowanie negatywnych cech ( zadanie- nauczyciel)
- sprzyjają przyzwyczajeniu dzieci do działania w zespole i na jego korzyść przy rezygnacji z własnych ambicji i poszanowania własności społecznej.
- uczą przestrzegania przepisów i zasad
- uczą pełnego zaufania do kolegów, pełniących rolę sędziów
- od uczniów-sędziów à prawdomówności, bezstronności, sprawiedliwej oceny
- uczą podporządkowania się
- rozwijanie cech charakteru: samodzielność, śmiałość, zdyscyplinowanie, panowanie nas sobą, własna inicjatywa, dokładność, staranność
- zig wdrażają i przyzwyczajają ćwiczących do dokładnego i szybkiego wykonywania zadań.
4) Wymień zadania zabaw i gier ruchowych w kształtowaniu prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.
Zabawa jest formą działalności, która towarzyszy ludziom od najwcześniejszego rozwoju ontogenetycznego. Zabawa dla dziecka jest przygotowaniem do pracy, która je czeka, gdy dorośnie. Zadaniem zabaw i gier ruchowych jako jednego ze środków wychowania jest:
a) Rozwijanie cech fizycznych
b) Podnoszenie stanu zdrowia
c) Rozwijanie sprawności fizycznej
Ad. a) kształtowanie odpowiedniej postawy ciała, właściwa sylwetka à umożliwiają prawidłowy rozwój i właściwe funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
Ad. b) trzy kierunki działania: profilaktyka, korektywa istniejących wad w postawie, kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń.
- zapobieganie schorzeniom
- rozładowanie napięcia nerwowego, uspokajają, zmniejszanie stanu frustracji
- wzrost wydolności krążenia, oddychania, przemiany materii
- uodpornienie organizmu na zmiany środowiska, choroby
- rozwijanie, pobudzanie bodźców działających na nas korzystnie
- przełamywanie zahamowań
Ad. c) cechy rozwijania: szybkość, skoczność, wytrzymałość, siła, zwinność
Wpływa dodatnio na przygotowanie do zawodu, przedłuża okres pełnej wydolności organizmu
Sprzyja szybkiej regeneracji sił po wysiłku
5) Kiedy zabawy i gry ruchowe są podstawowym środkiem wychowania fizycznego?
Podstawowy środek WF:, gdy w grę wchodzą:
a) wiek ćwiczących ( od tego zależy dobór zajęć). Wiek przedszkolny – dominacja tych zajęć, – bo odpowiadają możliwościom psych.-fiz dzieci.
b) warunki i możliwości realizacji niezbędne w procesie wychowania fizycznego + gdy brak obiektów, przyborów, należytego sprzętu – Stosując zigr będziemy nauczać lub doskonalić poszczególne elementy techniczne różnych dyscyplin, rozwijając sprawność ruchową i fizyczną. Są one najbardziej wszechstronnym środkiem oddziaływania i pod tym względem przewyższają inne działy wf.
c) zaawansowanie i usprawnienie ćwiczących : zawsze zaczynamy zajęcia od form łatwiejszych (zaliczamy tu zigr) Podstawowe zadanie – nauczenie elementarnych czynności ruchowych, koordynacji, orientacji przestrzennej.
d) zadania, jakie mogą być realizowane w czasie zajęć np.: wypoczynek systemu nerwowego (zigr) – bo swobodna, beztroska forma ruchu
6) Kiedy zabawy i gry ruchowe są pomocniczym środkiem wychowania fizycznego?
Zigr ruch. w innych działach wf: spełniają rolę
- ożywiającą
- urozmaicającą formę ścisłą
- wypoczynkową
- uzupełniającą
Dla: niezaawansowanych lub słabo zaawansowanych technicznie: zig to 1 etap zapoznania się z daną dyscypliną
zaawansowanych zigr to utrwalanie nawyków ruchowych nabytych w formie ścisłej.
Zajęcia wf:
Cześć wstępna –zigr : przygotowanie do części głównej, ćw. Ożywiające koordynacyjno-sprawnościowe
Część główna- zigr: doskonalenie elementów technicznych danej dyscypliny. Ćwiczenia ruchowe należy przeplatać zigr R. à zadania:
-rozgrzanie potrzebnych partii mięśni à przygotowanie do kolejnych ćwiczeń
-wzmożenie kondycji
-wypoczynek czynny
-doskonalenie umiejętności technicznych.
Część końcowa- zigr jako ćw. uspokajające
Na wycieczkach – forma czynnego odpoczynku i odprężenia
7) Wymień różne formy zajęć, w których dzieci szkoły podstawowej i gimnazjum mogą uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.
Formy zajęć – szkoła podstawowa, gimnazjum
- lekcja wf (podstawowa)
- lekcja zastępcza, – gdy dzieci stroju nie mają
- ćwiczenia śródlekcyjne
- zajęcia między-lekcyjne – pobudzenie układu krążenia, oddychania, wypoczynek systemu nerwowego
- zajęcia szkolnego klubu sportowego- zig uzupełnienie do różnych dyscyplin sportu
- wycieczka à zig odpoczynek
- świetlica kf – konkursy
- placówki wychowania pozaszkolnego ( parki kultury, pałace młodzieży, świetlice osiedlowe)
- wczasy (ferie) w atrakcyjnych ośrodkach wczasowych
- imprezy dziecięce: dzień Dziecka
- rozgrywki międzyszkolne
- kolonie i obozy letnie – wypoczynek dzieci, gimnastyka poranna
- półkolonie – na terenie miejsca zamieszkania
- akcja otwartych boisk – na trenie miejsca zamieszkania
8) Wymień różne formy zajęć, w których młodzież licealna może uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.
- lekcje wf
- zajęcia międzysekcyjne – usunięcie zmęczenia powstałego przez długotrwała koncentrację uwagi
- klub sportowy
- obozy wypoczynkowe, szkoleniowe
- wycieczki turystyczne
9) Wymień różne formy zajęć, w których młodzież pracująca, studenci i dorośli mogą uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.
Formy zajęć – szkolenia, dorośli
- zajęcia fizyczne, aby odprężyć się, podwyższyć sprawność
- TKKF – Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej – zajęcia treści ruchowej i turystycznej – cel wypoczynek, odprężenie
Zigr przydatne bo:
-można przeprowadzać je wszędzie
-są dostępne dla wszystkich
-wszechstronne oddziaływanie
-atmosfera sprzyjająca wypoczynkowi
Placówki specjalistyczne à prowadzą zajęcia z uwzględniające zigr.
- stałe zespoły ćwiczebne różnych form rekreacji
- rajdy, wycieczki piesze, spływy kajakowe, wycieczki rowerowe
- imprezy sportowo-rekreacyjne: spartakiady, festyny, zgadywanki terenowe, konkursy, turnieje, i inne imprezy.
- obozy, wczasy rekreacyjne
Nieraz w zakładach pracy: zajęcia 10-15 minut- czynny wypoczynek – zigr
Wczasy rodzinne, Wczasy weekendowe
Zajęcia treningowe ( cykl treningowy: przygotowywany: zigr- ożywienie, ugruntowanie nawyków ruchowych
-główny à startowy: zigr: najmniej, przed zawodami
-przejściowy: zigr: średnie, czynny wypoczynek)
10) Scharakteryzuj zabawy proste i wymień ich rodzaje.
- najprostsze ruchy naturalne związane z motoryką człowieka (chód, bieg, skok, rzut itp.)
- zasady i przepisy jasne, nieskomplikowane
- oparte na formie naśladowczej, na opowieści ruchowej, formie zadaniowej à bezpośrednia celowość ruchu
- nie muszą być elementy współzawodnictwa à może być, ale indywidualnie
- bawiący się może w każdej chwili opuścić grupę, nowy nie może dołączyć
Ze względu na dominujący charakter czynności ruchowych:
- ze śpiewem i przy muzyce
- orientacyjno-porządkowe
- na czworakach
- bieżne
- rzutne
- z podbijaniem
- kopne
- skoczne
- z mocowaniem i dźwiganiem
11) Scharakteryzuj gry ruchowe i wymień ich podgrupy.
- element współzawodnictwa między grupami, zespołami, drużynami! à musi występować!
- to samo zadanie wszyscy wykonujący:
Gry dzielimy następująco:
a) proste
b) złożone
c) przejściowe
d) specjalistyczne
e) drużynowe
12) Scharakteryzuj gry proste.
- liczba drużyn jest dowolna – minimum 2 zespoły ( w każdym minimum 2-aj zawodnicy)
- zespoły równe pod względem liczby zawodników
- przepisy gry proste, nieskomplikowane
- przydzielamy sędzię do każdej z grup à wykrywanie błędów, à bo o wyniku decyduje dokładność i szybkość
- elementy ruchowe proste związane z ruchami naturalnymi i motorycznymi
Dzielą się na:
1) orientacyjno porządkowe
2) na czworakach
3) bieżne
4) rzutne
5) z podbijaniem
6) kopne
7) skoczne
8) z mocowaniem i dźwiganiem
13) Scharakteryzuj gry złożone:
- wyższa forma gier prostych
- kombinacja kilku rodzajów gier prostych – wymaga od uczestników większej sprawności i umiejętności
- np. wyścig z pokonywaniem przeszkód i niektóre formy ćw. gimnastycznych.
- przepisy bardziej skomplikowane, liczba zespołów dowolna (min. 2)
- sędzia na 1 zespół
- Pierwsze kryterium: dokładność
- Drugie kryterium: szybkość
14) Scharakteryzuj gry przejściowe
- wyższa forma organizacji
- wymagają od uczestników większych umiejętności niż gry złożone
- dwa zespoły o równej liczbie osób à walczą o zwycięstwo
- sędzia
- gra na czas
- zespoły mają różne zadania, po upływie określonego czasu następuje zmiana ról
- o zwycięstwie decyduje ilość punktów
- przepisy dokładnie podane i jednakowo interpretowane w obu drużynach
15) Scharakteryzuj gry specjalistyczne: „małe gry”
- gry doskonalące elementy techniczne i taktyczne mini-gier i sportowych gier zespołowych
- zmniejszone i ograniczone boisko à walczą jednocześnie dwa zespoły o zmniejszonej liczbie uczestników w stosunku do przepisów sportowych gier zespołowych
- nietypowa forma organizacji i rywalizacji, bo:
- drużyną może być 1 zawodnik
- mogą być nierówne drużyny, mniejszy skład drużyny- mniejsze boisko
- przepisy głównie odpowiadają przepisom sportowym gier zespołowych, może ulegać zmiana liczby zawodników w drużynie i założeń szkoleniowych
- 1 sędzia, przy małej liczbie uczestników – sami mogą sędziować
- gra na czas lub do uzyskania ustalonej liczby „koszów, bramek”
- zwycięstwo – więcej koszów, bramek, punktów
16. Charakteryzuj gry drużynowe
- najwyższa forma organizacji, najwięcej wymaganych umiejętności
- wyznaczone boisko – walczą jednocześnie dwie drużyny o równej liczbie zawodników, sędzia
- gry nas czas, w połowie następuje zmiana boiska
- zasady stałe, przepisy mogą być zmieniane przez prowadzącego
17. Podaj różnice i podobieństwa pomiędzy zabawami prostymi a grami prostymi
kristinamt