Gry i zabawy ruchowe.doc

(141 KB) Pobierz
15

1) Jaką rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu umysłowym?

Zasadniczym środkiem wychowania umysłowego jest nauka.

- pomagają ukształtowanie cechy: uwaga, pamięć, myślenie, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp. - te zaś sprzyjają w osiąganiu odpowiednich wyników w nauce.

- wpływają korzystnie na rozwój dziecięcej wyobraźni, pogłębiając wiadomości o otaczającym świecie

- poznanie dzieci z różnymi rzeczami, zjawiskami występującymi w grach: ptaki ssaki, zawody dorosłych.

 

2) Jaka rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu estetycznym?

Zasadniczym środkiem wychowania estetycznego jest działalność o charakterze artystycznym. (zabawy i gry ze śpiewem)

- rozwijanie piękna ruchu, płynności, harmonii, zdolności wyczuwania rytmu i taktu

- wdrażanie porządku i ładu

- zwrócenie uwagi na schludny wygląd, czystość

- wyczulać na piękno przyrody – gry i zabawy terenowe

- uczyć ochrony środowiska naturalnego– gry i zabawy terenowe

- uczyć obserwacji zjawisk naturalnych – gry i zabawy terenowe

 

3) Jaka rolę odgrywają zabawy i gry ruchowe w wychowaniu moralno- społecznym?

Dominująca rola.

-   kopalnia możliwości oddziaływania na stronę psychiczną dziecka

-   kształtowanie charakteru dziecka – kierowanie nim i korygowanie negatywnych cech ( zadanie- nauczyciel)

-   sprzyjają przyzwyczajeniu dzieci do działania w zespole i na jego korzyść przy rezygnacji z własnych ambicji i poszanowania własności społecznej.

-   uczą przestrzegania przepisów i zasad

-   uczą pełnego zaufania do kolegów, pełniących rolę sędziów

-   od uczniów-sędziów à prawdomówności, bezstronności, sprawiedliwej oceny

-   uczą podporządkowania się

-   rozwijanie cech charakteru: samodzielność, śmiałość, zdyscyplinowanie, panowanie nas sobą, własna inicjatywa, dokładność, staranność

-   zig wdrażają i przyzwyczajają ćwiczących do dokładnego i szybkiego wykonywania zadań.

 

4) Wymień zadania zabaw i gier ruchowych w kształtowaniu prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.

Zabawa jest formą działalności, która towarzyszy ludziom od najwcześniejszego rozwoju ontogenetycznego. Zabawa dla dziecka jest przygotowaniem do pracy, która je czeka, gdy dorośnie. Zadaniem zabaw i gier ruchowych jako jednego ze środków wychowania jest:

a)       Rozwijanie cech fizycznych

b)       Podnoszenie stanu zdrowia

c)       Rozwijanie sprawności fizycznej

Ad. a) kształtowanie odpowiedniej postawy ciała, właściwa sylwetka à umożliwiają prawidłowy rozwój i właściwe funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

Ad. b) trzy kierunki działania: profilaktyka, korektywa istniejących wad w postawie, kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń.

-   zapobieganie schorzeniom

-   rozładowanie napięcia nerwowego, uspokajają, zmniejszanie stanu frustracji

-   wzrost wydolności krążenia, oddychania, przemiany materii

-   uodpornienie organizmu na zmiany środowiska, choroby

-   rozwijanie, pobudzanie bodźców działających na nas korzystnie

-   przełamywanie zahamowań

Ad. c) cechy rozwijania: szybkość, skoczność, wytrzymałość, siła, zwinność

Wpływa dodatnio na przygotowanie do zawodu, przedłuża okres pełnej wydolności organizmu

Sprzyja szybkiej regeneracji sił po wysiłku

 

5) Kiedy zabawy i gry ruchowe są podstawowym środkiem wychowania fizycznego?

    Podstawowy środek WF:, gdy w grę wchodzą:

a) wiek ćwiczących ( od tego zależy dobór zajęć). Wiek przedszkolny – dominacja tych zajęć, – bo odpowiadają możliwościom psych.-fiz dzieci.

b) warunki i możliwości realizacji niezbędne w procesie wychowania fizycznego + gdy brak obiektów, przyborów, należytego sprzętu – Stosując zigr będziemy nauczać lub doskonalić poszczególne elementy techniczne różnych dyscyplin, rozwijając sprawność ruchową i fizyczną. Są one najbardziej wszechstronnym środkiem oddziaływania i pod tym względem przewyższają inne działy wf.

c) zaawansowanie i usprawnienie ćwiczących : zawsze zaczynamy zajęcia od form łatwiejszych (zaliczamy tu zigr) Podstawowe zadanie – nauczenie elementarnych czynności ruchowych, koordynacji, orientacji przestrzennej.

d) zadania, jakie mogą być realizowane w czasie zajęć np.: wypoczynek systemu nerwowego (zigr) – bo swobodna, beztroska forma ruchu

 

6) Kiedy zabawy i gry ruchowe są pomocniczym środkiem wychowania fizycznego?

Zigr ruch. w innych działach wf: spełniają rolę

-   ożywiającą

-   urozmaicającą formę ścisłą

-   wypoczynkową

-   uzupełniającą

Dla: niezaawansowanych lub słabo zaawansowanych technicznie: zig to 1 etap zapoznania się z daną dyscypliną

         zaawansowanych zigr to utrwalanie nawyków ruchowych nabytych w formie ścisłej.

Zajęcia wf:

Cześć wstępna –zigr : przygotowanie do części głównej, ćw. Ożywiające koordynacyjno-sprawnościowe

Część główna- zigr: doskonalenie elementów technicznych danej dyscypliny. Ćwiczenia ruchowe należy przeplatać zigr R. à zadania:

-rozgrzanie potrzebnych partii mięśni à przygotowanie do kolejnych ćwiczeń

-wzmożenie kondycji                                         

-wypoczynek czynny

-doskonalenie umiejętności technicznych.

Część końcowa- zigr jako ćw. uspokajające

Na wycieczkach – forma czynnego odpoczynku i odprężenia

 

7) Wymień różne formy zajęć, w których dzieci szkoły podstawowej i gimnazjum mogą uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.

Formy zajęć – szkoła podstawowa, gimnazjum

-   lekcja wf (podstawowa)

-   lekcja zastępcza, – gdy dzieci stroju nie mają

-   ćwiczenia śródlekcyjne

-   zajęcia między-lekcyjne – pobudzenie układu krążenia, oddychania, wypoczynek systemu nerwowego

-   zajęcia szkolnego klubu sportowego- zig uzupełnienie do różnych dyscyplin sportu

-   wycieczka à zig odpoczynek

-   świetlica kf – konkursy

-   placówki wychowania pozaszkolnego ( parki kultury, pałace młodzieży, świetlice osiedlowe)

-   wczasy (ferie) w atrakcyjnych ośrodkach wczasowych

-   imprezy dziecięce: dzień Dziecka

-   rozgrywki międzyszkolne

-   kolonie i obozy letnie – wypoczynek dzieci, gimnastyka poranna

-   półkolonie – na terenie miejsca zamieszkania

-   akcja otwartych boisk – na trenie miejsca zamieszkania

 

8) Wymień różne formy zajęć, w których młodzież licealna może uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.

-   lekcje wf

-   zajęcia międzysekcyjne – usunięcie zmęczenia powstałego przez długotrwała koncentrację uwagi

-   klub sportowy

-   obozy wypoczynkowe, szkoleniowe

-   wycieczki turystyczne

 

9) Wymień różne formy zajęć, w których młodzież pracująca, studenci i dorośli mogą uczestniczyć w zabawach i grach ruchowych.

Formy zajęć – szkolenia, dorośli

-   zajęcia fizyczne, aby odprężyć się, podwyższyć sprawność

-   TKKF – Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej – zajęcia treści ruchowej i turystycznej – cel wypoczynek, odprężenie

Zigr przydatne bo:

-można przeprowadzać je wszędzie

-są dostępne dla wszystkich

-wszechstronne oddziaływanie

-atmosfera sprzyjająca wypoczynkowi

Placówki specjalistyczne à prowadzą zajęcia z uwzględniające zigr.

-   stałe zespoły ćwiczebne różnych form rekreacji

-   rajdy, wycieczki piesze, spływy kajakowe, wycieczki rowerowe

-   imprezy sportowo-rekreacyjne: spartakiady, festyny, zgadywanki terenowe, konkursy, turnieje, i inne imprezy.

-   obozy, wczasy rekreacyjne

Nieraz w zakładach pracy: zajęcia 10-15 minut- czynny wypoczynek – zigr

Wczasy rodzinne, Wczasy weekendowe

Zajęcia treningowe ( cykl treningowy: przygotowywany: zigr- ożywienie, ugruntowanie nawyków ruchowych

-główny à startowy: zigr: najmniej, przed zawodami

-przejściowy: zigr: średnie, czynny wypoczynek)

10) Scharakteryzuj zabawy proste i wymień ich rodzaje.

-   najprostsze ruchy naturalne związane z motoryką człowieka (chód, bieg, skok, rzut itp.)

-   zasady i przepisy jasne, nieskomplikowane

-   oparte na formie naśladowczej, na opowieści ruchowej, formie zadaniowej à bezpośrednia celowość ruchu

-   nie muszą być elementy współzawodnictwa à może być, ale indywidualnie

-   bawiący się może w każdej chwili opuścić grupę, nowy nie może dołączyć

 

Ze względu na dominujący charakter czynności ruchowych:

-   ze śpiewem i przy muzyce

-   orientacyjno-porządkowe

-   na czworakach

-   bieżne

-   rzutne

-   z podbijaniem

-   kopne

-   skoczne

-   z mocowaniem i dźwiganiem

 

11) Scharakteryzuj gry ruchowe i wymień ich podgrupy.

Gra ruchowa – niższa forma zabawy prostej

-   element współzawodnictwa między grupami, zespołami, drużynami! à musi występować!

-   to samo zadanie wszyscy wykonujący:

Gry dzielimy następująco:

a)    proste

b)    złożone

c)    przejściowe

d)    specjalistyczne

e)    drużynowe

 

12) Scharakteryzuj gry proste.

-       liczba drużyn jest dowolna – minimum 2 zespoły ( w każdym minimum 2-aj zawodnicy)

-       zespoły równe pod względem liczby zawodników

-       przepisy gry proste, nieskomplikowane

-       przydzielamy sędzię do każdej z grup à wykrywanie błędów, à bo o wyniku decyduje dokładność i szybkość

-       elementy ruchowe proste związane z ruchami naturalnymi i motorycznymi

Dzielą się na:

1) orientacyjno porządkowe

2) na czworakach

3) bieżne

4) rzutne

5) z podbijaniem

6) kopne

7) skoczne

8) z mocowaniem i dźwiganiem

 

13) Scharakteryzuj gry złożone:

- wyższa forma gier prostych

-   kombinacja kilku rodzajów gier prostych – wymaga od uczestników większej sprawności i umiejętności

-   np. wyścig z pokonywaniem przeszkód i niektóre formy ćw. gimnastycznych.

-   przepisy bardziej skomplikowane, liczba zespołów dowolna (min. 2)

-   sędzia na 1 zespół

-   Pierwsze kryterium: dokładność

-   Drugie kryterium: szybkość

 

14) Scharakteryzuj gry przejściowe

-   wyższa forma organizacji

-   wymagają od uczestników większych umiejętności niż gry złożone

-   dwa zespoły o równej liczbie osób à walczą o zwycięstwo

-   sędzia

-   gra na czas

-   zespoły mają różne zadania, po upływie określonego czasu następuje zmiana ról

-   o zwycięstwie decyduje ilość punktów

-   przepisy dokładnie podane i jednakowo interpretowane w obu drużynach

 

15) Scharakteryzuj gry specjalistyczne: „małe gry”

-   gry doskonalące elementy techniczne i taktyczne mini-gier i sportowych gier zespołowych

-   zmniejszone i ograniczone boisko à walczą jednocześnie dwa zespoły o zmniejszonej liczbie uczestników w stosunku do przepisów sportowych gier zespołowych

-   nietypowa forma organizacji i rywalizacji, bo:

-   drużyną może być 1 zawodnik

-   mogą być nierówne drużyny, mniejszy skład drużyny- mniejsze boisko

-   przepisy głównie odpowiadają przepisom sportowym gier zespołowych, może ulegać zmiana liczby zawodników w drużynie i założeń szkoleniowych

-   1 sędzia, przy małej liczbie uczestników – sami mogą sędziować

-   gra na czas lub do uzyskania ustalonej liczby „koszów, bramek”

-   zwycięstwo – więcej koszów, bramek, punktów

 

16. Charakteryzuj gry drużynowe

-   najwyższa forma organizacji, najwięcej wymaganych umiejętności

-   wyznaczone boisko – walczą jednocześnie dwie drużyny o równej liczbie zawodników, sędzia

-   gry nas czas, w połowie następuje zmiana boiska

-   zasady stałe, przepisy mogą być zmieniane przez prowadzącego

 

17. Podaj różnice i podobieństwa pomiędzy zabawami prostymi a grami prostymi

Zabawy proste

Gry proste

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin