Myliciele i nurty - tabelka(1).doc

(269 KB) Pobierz
L

L.P.

MYŚLICIELE

OPIS

NURT

1.       

Hugo GROCJUSZ

Dzieła:

„Wolność mórz”, „O prawie wojny i pokoju”

 

Ojciec nowożytnej szkoły prawa natury. Niezmiennymi cechami natury ludzkiej były rozumność oraz popęd społeczny czyli skłonność do życia z innymi ludźmi „w sposób pokojowy i zorganizowany odpowiednio do właściwości ludzkiego umysłu”. Z tymi właściwościami wiązał pojęcie prawa natury czyli nakazu prawego rozumu, który wskazuje, że w każdej czynności, zależnie od jej zgodności lub niezgodności

z rozumną naturą człowieka, tkwi moralna ohyda lub moralna konieczność i w konsekwencji Bóg, który jest twórcą natury, czynności takiej zabrania się lub ją nakazuje. Zakazy i nakazy prawa natury wynikały stąd, że pewne czyny były dobre lub złe ze swej istoty, nie zaś stąd, że za takie uznane zostały przez ludzi. Prawo natury Gracjusza było oddzielone od prawa Bożego, związane jest z niezmiennymi cechami ludzkimi.

Natura ludzka:

- cielesna – instynkt samozachowawczy (każdy człowiek chce

                   żyć),

- rozumu – wskazuje człowiekowi jak żyć zgodnie

                  z  instynktem samozachowawczym.

Prawo natury:

- priori – wskazuje się zgodność lub niezgodność jakieś rzeczy   

                z rozumna i społeczną naturą człowieka,

- posteriori polega na obserwacji zasad powszechnie 

                      akceptowanych przez ludzi.

Podział prawa:

- naturalne,

- pozytywne,

- boskie,

- ludzkie.

 

Reguły prawa natury były statyczne i uniwersalne oraz były

w pełni poznawalne. Cechą prawa natury: niezmienność, powszechność, racjonalizm. Sprecyzował katalog prawa natury:

- nienaruszania cudzej własności,

- wynagradzania szkód wyrządzonych z własnej winy,

- dotrzymywania umów (pacta sunt servanda),

- ponoszenia kary za popełnione przestępstwa.

Opowiadał się za równym prawem państw do korzystania       

z morza, popierał niewolnictwo i n równe traktowanie państw w stosunkach międzynarodowych. Po raz pierwszy nadał prawom podmiotowym charakter subiektywny – dzielił je 

na te, które dają władzę w stosunku do siebie, w stosunku

do innych osób oraz panowanie nad rzeczami.    

Negował istnienie idealnych ustrojów. O ustroju decydował lud, co nie było tożsame z suwerennością. Lud uprawniony był do zawarcia kontraktu – przekazywał pełnię władzy jednostce. Uniemożliwienie zerwania umowy. Władza stanowi podmiot pełnego prawa własności, co uzasadnia dziedziczenie władzy absolutnej. 

 

SZKOŁA PRAWA NATURY

 

W starożytności prawo natury wystąpiło pierwsze o charakterze religijnym, będące odbiciem Boskiego porządku. Konflikt wewnętrzny

(np. Antygona) – wierność wyższemu prawu

i nakazom sumienia a obowiązkiem posłuszeństwa ustawom.

W średniowieczu prawo naturalne było jedną

z podstawowych kategorii myśli prawnej

i prawniczej.

W renesansie z jednej strony utrzymuje się dawniejsza koncepcja prawa naturalnego, związanego z prawem Bożym, rozumianego bardziej jako metodologia  oceny prawa pozytywnego, niż jako katalog obiektywnych, niezmiennych, obowiązujących zawsze i wszędzie norm postępowania ludzkiego.

Cechą prawa natury w XVII w. był racjonalizm. Duże znaczenie miała nauka ścisła

w kształtowaniu nurtu. Krok w przód w procesie kształtowania się nowoczesnej nauki prawa (oczyszczenie z nawarstwień religijnych, mitologii i zasad objawionych).

W XIX i XX w. zjawisko spowodowane okrucieństwem i ludobójstwem w państwach totalitarnych. Rozwój głównie w Niemczech – debata o odpowiedzialności prawników i polityków hitleryzmu. Twórczość Rudolfa STAMMLERA – neokantysta; używał terminu: „prawo słuszne”.

W XX w. – unikanie założeń metafizycznych; opisanie cech prawa dających się stwierdzić empirycznie; zbliżenie do nauk przyrodniczych; unikanie ocen i wartościowania. Rozkaz suwerena poparty jest sankcją. Jedynym źródłem prawa jest ustawa. 

2.       

Samuel PUFFENDORF

Dzieła:

„Prawo naturalne i międzynarodowe”, „Dwie księgi elementów uniwersalnej jurysprudencji

 

Wyróżniał naturę:

- przyrodniczą – doskonali życie społeczne człowieka,

- duchową – umożliwia kreowanie wyższych form (moralność,   

                      kultura).

Definiował prawo natury jako zbiór nakazów podyktowanych przez rozum – rozumowe podsumowanie  wartości moralnych.

Odróżnił prawo:

- natury – zasady prawa można wykoncypować w drodze       

                 rozumowania. Zjawiska społeczne powstają z woli     

                 Boga, jednak ludzie łączą się w społeczności

                 motywowani swym egoizmem. Jednostki mają

                 instynkt samozachowawczy oraz instynkt życia społ.                                                           

- pozytywne.

Wolność rozumiana jako:

- pozytywna – człowiek tworzy normy prawne,

- negatywna – to obojętność na zjawiska świata  

                         przyrodniczego.

Człowiek w stanie natury nie ma żadnych zobowiązań wobec innych oraz nie nosi w sobie żadnego popędu społecznego.

Umowa konsensualna – człowiek stworzył społeczeństwo

i państwo dla własnych korzyści. Państwo to doskonała wspólnota wśród ludzi. Tylko państwo może zagwarantować pokój między ludźmi. 

Umowa społeczna przedmiotem umowy jest wolność. Umowa ta to podstawa państwa. Ludzie rezygnują z części naturalnej wolności (oddają tyle wolności ile jest potrzebne do utworzenia państwa).Składa się:

- I etap – przyszli obywatele porozumiewają się co do formy 

                państwa,

- II etap – społeczeństwo otrzymywało ustrój konstytucyjny,

- III etap – umowa o podporządkowanie się konkretnemu 

                  suwerenowi.

Podstawową funkcją państwa jest funkcja obronna.

Suwerenność to konstytutywna cecha państwa; to władza najwyższa, którą ludzie obdarowali władcę. Jest niepodzielna

i posiada moc absolutnego rozkazywania. Suwerenność posiada autorytet nie od Boga, ale od umowy społecznej.

Podział ustroju:

- regularne – suwerenna władza niepodzielnie kierowana jest

                      w stosunku do wszystkich interesów przez

                      1 osobę,

- nieregularne – w których nie wszystkie działania i nie 

                           wszyscy poddani opanowani są 1 wolą,

                          1 rządem (Rzesza Niemiecka).

Państwo to gwarant bezpieczeństwa i spokoju, co uzasadniało skupienie władzy przez jednostkę. Podporządkowanie się społeczeństwa dawało uzasadnienie dla istnienie władzy absolutnej. Władca dawał gwarancję spokoju, a społeczeństwo – posłuszeństwo.

3.       

Tomasz HOBBES

Dzieła:

„Lewiatan”

 

W swoich rozważaniach posługiwał się metodą matematyczną (geometria).

Człowiekiem kierują: egoizm i instynkt samozachowawczy.

Twierdził, że prawo natury rozwinąć się może dopiero po przezwyciężeniu stanu naturalnego, gdy ludzie zgodzą zrezygnować z wolności, przekładając pokój nad nieustanną walkę. Jest to cel umowy społecznej – rezygnacja z praw naturalnych na rzecz suwerena, który uzyskuje pełną władzę nad poddanymi. Skutki umowy:

- poddani nie mogą zmieniać formy rządów,

- władza zwierzchnia nie może postradać swej mocy,

- działań suwerena nie może poddany słusznie oskarżyć,

- cokolwiek uczyni suweren, tego poddany nie ,może ukarać,

- suweren decyduje o tym, co jest niezbędne dla zachowania 

   pokoju i obrony jego poddanych,

- suweren ma uprawnienie do tworzenia reguł, na podstawie,

   których każdy poddany może wiedzieć, co jest jego

   własnością,

- do suwerena należy też uprawnienie wszelkiego orzekania 

   sądowego i rozstrzygania sporów.

Suwerenność była: niezbywalna, nieodwracalna

i nieograniczona – teoria absolutyzmu państwa.

Ustrój państwa może być: monarchiczny, arystokratyczny lub demokratyczny.

 

 

 

 

 

4.       

John AUSTIN

 

Ojciec pozytywizmu

Dzieła:

„Wykłady o jurysprudencji”

 

Uchodzi za ojca pozytywizmu. Twórca jurysprudencji (odmiany pozytywizmu prawniczego). Starał się analizować pojęcia prawne. Najważniejsza teza – przedmiotem nauki prawa jest prawo pozytywne, a nie naturalne, Boże czy inne. Prawo pozytywne to rozkaz suwerena poparty sankcją.

Pojęcie prawa:

- we właściwym sensie – reguły zachowania ustanowione  przez  

                                       „myślącą istotę” dla innej „myślącej

                                       istoty, nad którą ma władzę (prawo

                                        boskie, prawo natury oraz prawo

                                        ludzkie),

- w niewłaściwym sensie prawa w znaczeniu pewnych

                                           konieczności występujących w

                                           świecie przyrodniczym lub

                                           społecznym niezależnie od ludzkiej

                                           woli lub świadomości oraz prawa

                                           jako niepoparte sankcją państwową.     

                                           Ze względu na bliskie podobieństwo

                                          do prawa we właściwym sensie

                                          określa się nieporawnie prawami.

                                           Określone jako: pozytywna

                                          moralność czyli zespołu opinii,

                                          zwyczajów i przesądów panujących   

                                          w danej społeczności.

Ostatecznie Austin uznał, że za prawo w najściślejszym tego słowa znaczeniu należy uznać jedynie prawo pozytywistyczne, czyli system wzajemnie uregulowanych reguł, będących zbiorem popartych sankcją rozkazów wydanych z woli suwerena. Regułą (normą) był taki rozkaz, który miał charakter generalny lub abstrakcyjny, nie zaś konkretny

i indywidualny.

Suweren to osoba, której zwyczajowo okazywany jest posłuch społeczeństwa i nie ma nawyku posłuszeństwa wobec innych ludzi. Pojęcie suwerena mnie łączy się z określeniem legalny czy nielegalny. Uważał, że suweren nie może tworzyć prawa dowolnie.

Zwracał uwagę na racjonalizm  ustawodawcy (suwerena),

a także na: racjonalną kalkulację i opinię publiczną, które ograniczają suwerena. Wyeliminowanie przez Austina z nauk prawnych zdań oceniających.

POZYTYWIZM PRAWNICZY

 

Nawiązywał do pozytywizmu filozoficznego. Był znany szczególnie poł. i 2 poł. XIX w. i pocz. XX w. Koncentrowano badania na normie prawnej. Stanowił krytykę szkoły prawa natury i wprowadzał konkretność badań normy prawnej obowiązującej w danym miejscu i czasie.

Główne cechy to: dogmatyzm (programowa apolityczność oraz głoszenie metafizycznego ahistoryzmu)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin