Ćwiczenia ortofoniczne.pdf

(114 KB) Pobierz
szkola_07:szkola.qxd.qxd
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Ćwiczenia ortofoniczne
Nauczyciele klas początkowych oczekują,
że z przedszkoli i klas zerowych przyjdą do szkoły dzieci
zdobrze rozwiniętymi narządami mowy i słuchu oraz
prawidłową artykulacją, co warunkuje sukcesy w nauce
czytania i pisania. Tymczasem do klas pierwszych
coraz częściej trafiają dzieci z różnymi dysfunkcjami
wrozwoju psychoruchowym.
n Urszula Kalicińska
progu edukacji są zaburzenia mowy
i słuchu fonematycznego. Wywierają one
ujemny wpływ na rozwój osobowości dziec-
ka i jego karierę szkolną. Mogą być przyczy-
ną nieśmiałości, poczucia niższej wartości,
zamykania się w sobie, czyli wtórnych zabu-
rzeń emocjonalnych, oraz niepowodzeń
szkolnych.
Kaczmarka [1977] oznacza poprawną wy-
mowę, według Genowefy Demel [1983] jest
to dział logopedii zajmujący się ustalaniem
zasad prawidłowej wymowy, nauczaniem
poprawnej wymowy, teorią i praktyką żywe-
go słowa, zdaniem Ewy Małgorzaty Skorek
[2002] ortofonia jest działem ortoepii zaj-
mującym się ustalaniem zasad poprawnej
wymowy i poprawnego brzmienia wyrazów
ipołączeń wyrazowych danego języka.
Elżbieta Sachajska [1981] dzieli ćwicze-
nia ortofoniczne na wstępne, do których za-
licza:
– ćwiczenia oddechowe,
– ćwiczenia fonacyjne,
– ćwiczenia logorytmiczne,
– ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny,
– ćwiczenia usprawniające narządy mowne
oraz bezpośrednio związane z procesem
mówienia:
– ćwiczenia artykulacyjne.
Uważa, że w zależności od rodzaju trud-
ności dziecka, podczas ćwiczeń ortofonicz-
nych należy położyć szczególny nacisk na te
elementy, które sprawiają dziecku trudność,
ale jednocześnie zaleca stosowanie wszyst-
kich podstawowych ćwiczeń obejmujących
Potrzebna pomoc
Dzieciom, które mają poważne zaburzenia
iwady wymowy, potrzebna jest specjalistycz-
na pomoc ze strony logopedy, ale również ko-
nieczna jest współpraca między logopedą, ro-
dzicami i nauczycielami przedszkola czy
szkoły. Praca terapeutyczna bowiem zaczyna
się od przygotowania aparatu mowy przez
usprawnienie układu oddechowego, fonacyj-
nego i artykulacyjnego. Do tego celu służą
ćwiczenia ortofoniczne, które mogą być wy-
konywane w gabinecie logopedycznym oraz
w domu, przedszkolu i szkole, po odpowied-
nim przygotowaniu rodziców i nauczycieli.
Ćwiczenia ortofoniczne wzięły swą nazwę
od pojęcia ortofonia ( orthos–prosty , prawi-
dłowy; phone-głos ), które według Leona
7/2008
33
J ednym z trudniejszych problemów na
61655478.003.png
 
oddychanie, fonację, kształcenie słuchu fo-
nematycznego, gimnastykę narządów mowy
i artykulację, ponieważ wszystkie łączą się
ze sobą i choć należy wykonywać je w okre-
ślonej kolejności, to również mogą być sto-
sowane równolegle.
Ćwiczenia ortofoniczne, zdaniem tej au-
torki, oddziałują na psychikę dziecka,
powodując odprężenie umysłowe, budząc
wiarę we własne siły, dając lepsze samopo-
czucie z powodu łatwiejszego nawiązywania
kontaktów werbalnych z otoczeniem i satys-
fakcję z postępów w nauce prawidłowej
artykulacji.
Ćwiczenia te można prowadzić zarówno
z dziećmi o prawidłowym rozwoju mowy,
utrwalając ją, o opóźnionym rozwoju, zapo-
biegając wadom wymowy oraz z dziećmi
mającymi różne zaburzenia i wady wymo-
wy, wspomagając proces ich usuwania po-
przez usprawnianie aparatu oddechowego
(płuca, oskrzela, tchawica), fonacyjnego
(krtań, gardło, jama nosowa) i artykulacyj-
nego (wargi, język, podniebienie, policzki,
uzębienie).
ćwiczenia można prowadzić indywidual-
nie lub zbiorowo,
ćwiczenia powinny trwać krótko (około
5 min), lecz należy je często powtarzać,
ćwiczenia usprawniające motorykę na-
rządów artykulacyjnych należy poprze-
dzić ćwiczeniami rozluźniającymi,
ćwiczeń artykulacyjnych, w których po-
wtarza się dana głoska, nie należy prze-
prowadzać, jeśli dziecko wymawia tę gło-
skę w sposób wadliwy, ponieważ wada się
utrwala,
ćwiczenia oddechowe rozpoczynać
od tych, które mobilizują wyłącznie apa-
rat oddechowy (dmuchanie, chuchanie),
akończyć na łączeniu oddychania z mó-
wieniem,
przeprowadzając ćwiczenia słuchowe, za-
czynać od różnicowania dźwięków z oto-
czenia, przechodząc do różnicowania izo-
lowanych głosek, kończąc ćwiczeniami
analizy i syntezy słuchowej,
ćwiczenia logorytmiczne prowadzić
z dziećmi mającymi trudności w spraw-
nym poruszaniu się i w orientacji prze-
strzennej,
O czym należy pamiętać
Prowadząc ćwiczenia ortofoniczne, na-
leży pamiętać o następujących zasadach
[Sachajska 1981, Skorek 2001, 2005]:
łączyć ćwiczenia artykulacyjne z ćwiczenia-
mi oddechowymi, fonacyjnymi, logoryt-
micznymi, słuchowymi oraz usprawniają-
cymi motorykę narządów artykulacyjnych.
wdoborze ćwiczeń kierować się rodza-
jem zaburzenia mowy,
Różne rodzaje ćwiczeń
Przedstawiam krótką charakterystykę po-
szczególnych rodzajów ćwiczeń ortofonicz-
nych oraz prezentuję wybrane ćwiczenia za-
czerpnięte z prac:
E. Sachajskiej [1981], G. Demelowej
[1979, 1983], D. Antos, G. Demel, I. Styczek
[1971], E. Kilińskiej-Ewertowskiej [1987],
K. Datkun-Czerniak [1994], E. Chmielew-
skiej [1995], D. Emiluty-Rozya [1994],
K. Kozłowskiej [2005], J. Nowak [1993],
E. Spałek, C. Piechowicz-Kułakowskiej
[1996], E. Słodownik-Rycaj [1998],
E. M. Skorek [2001, 2005], E. Minczakie-
wicz [1987], I. Styczek [1982], K. Marasz
[1994], które mogą być wykorzystane w tera-
pii logopedycznej dzieci z wadą wymowy.
demonstrować ćwiczenie w odpowiednim
tempie, wyjaśniając jego istotę i nazywa-
jąc narządy biorące w nim udział,
jeżeli w ćwiczeniu wykorzystane będą re-
kwizyty, to zapoznajemy z nimi dziecko
przed przystąpieniem do zabawy,
jeśli ćwiczenie zawiera kilka elementów,
należy je wykonać oddzielnie,
ćwiczyć razem z dzieckiem,
ćwiczenia narządów mowy wykonywać
przed lustrem,
zaczynać od ćwiczeń najłatwiejszych,
przechodząc stopniowo do coraz trud-
niejszych,
prowadzić ćwiczenia z dziećmi w formie
zabawy,
34
Życie Szkoły
61655478.004.png
Ćwiczenia oddechowe
Mają na celu nauczenie różnicowania fa-
zy wdechowej i wydechowej, zwiększenie
pojemności płuc, pogłębienie oddechu, wy-
dłużenie fazy wydechu, stosowanie przerw
we właściwych miejscach na nabranie po-
wietrza w czasie mówienia, a także rozluź-
nienie i uspokojenie dziecka. Wśród ćwi-
czeń oddechowych można wyróżnić ćwicze-
nia mobilizujące aparat oddechowy, kształ-
tujące oddychanie brzuszno-przeponowe,
łączące oddychanie z ruchem oraz ćwiczenia
oddechowo-fonacyjne.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
– głęboki wdech i wydech,
–wąchanie kwiatka,
– dmuchanie na wiatraczek,
–nadmuchiwanie balonika,
–wypuszczanie powietrza z balonika,
– zdmuchiwanie płomienia świecy z coraz większej odległości,
– dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, „bulgotanie”,
– puszczanie baniek mydlanych,
– dmuchanie na lekkie przedmioty: watki, kawałki styropianu, piłeczki,
– dmuchanie na gorącą zupę,
– chuchanie na zmarznięte dłonie,
– dmuchanie w gwizdek,
–dmuchanie przez rurkę na płatki bibuły,
– dmuchanie na waciki i piórka zawieszone na nitkach,
– dmuchanie przez rurkę na lekkie przedmioty pływające po wodzie,
– zdmuchiwanie chrupek z gładkiej i szorstkiej powierzchni,
–podrzucanie piórek lub watek i dmuchanie na nie,
–naśladowanie szumu wiatru,
– dmuchanie na zaszronioną szybę,
– gra na instrumentach dmuchanych,
–wymawianie na wydechu samogłosek,
–iczenie na jednym wydechu.
Ćwiczenia fonacyjne
Stosuje się je w celu zmniejszenia napięcia
mięśni krtani i gardła, umiejętnego włączania
rezonatorów głosowych podczas mówienia
oraz ustalenia wysokości i natężenia głosu
właściwego dla danej osoby. Ustalenie tych
parametrów nazywamy nastawieniem głosu.
Rozróżniamy trzy rodzaje nastawienia głosu:
twarde, przydechowe i miękkie. W polskiej
wymowie za właściwe uznawane jest nasta-
wienie miękkie, zwane też miękkim atakiem.
Ćwiczenia te przeprowadzamy w celu wy-
kształcenia umiejętności właściwego posługi-
wania się głosem, zlikwidowania głosów zbyt
piskliwych lub krzykliwych. Ćwiczenia fona-
cyjne należy prowadzić po oddechowych,
anastępnie razem z ćwiczeniami oddechowy-
mi wydłużającymi fazę wydechową. Powinny
one trwać krótko, by nie przeciążać zbytnio
mięśni krtani. Między kolejnymi ćwiczeniami
należy robić krótkie przerwy.
7/2008
35
61655478.005.png
Przykłady ćwiczeń fonacyjnych:
–mruczenie przez nos, wydłużając wymowę głosek m lub n, tak by drgały wargi i skrzy-
dełka nosa,
– do przedłużonego mmmmm dodanie na końcu samogłoski: mmma, mmmo, mmmu,
mmmi , mmme,
–zaczynanie ćwiczenia od samogłoski: ammm, ommm, emmm, ummm, immm,
– włączanie samogłoski w ciąg wypowiadanej z przedłużeniem spółgłoski nosowej:
mmmammm, mmmommm, mmmummm, mmmemmm, mmmimmm,
–naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza psssssss jak najdłużej, na jednym
wydechu,
– utrzymywanie jednostajnego, równego, monotonnego dźwięku opartego na jednej
samogłosce: aaaaaaaaaa, oooooooo, eeeeeeeee, uuuuuuuuu, iiiiiiiiiiiii,
–naśladowanie szeptem głosów z otoczenia, instrumentów muzycznych,
–naśladowanie głosów zwierząt, przyrody, pojazdów,
–zabawy w echo, które odpowiada coraz ciszej i ciszej, powoli i rytmicznie.
Ćwiczenia logorytmiczne
Polecane są szczególnie dzieciom mającym
trudności w orientacji przestrzennej, spraw-
nym poruszaniu się, dzieciom nieśmiałym
oraz nadruchliwym, ponieważ logorytmika
uczy płynności ruchów, pozwala wyładować
nagromadzoną energię, a także zwolnić na-
pięcie mięśniowe. W zakres ćwiczeń logoryt-
micznych wchodzą ćwiczenia muzyczno-ru-
chowe, słowno-ruchowe, słowno-rytmiczne,
słuchowe i ćwiczenia narządów artykulacyj-
nych. Mają one na celu uwrażliwienie dzieci,
zwrócenie ich uwagi na zjawiska wspólne dla
muzyki i wypowiedzi, a więc na rytm, tempo,
wysokość dźwięku, głośność, akcentację, fra-
zowanie i artykulację. W zabawach logoryt-
micznych należy wykorzystać umiejętności
zdobyte przez dziecko podczas wstępnych
ćwiczeń oddechowych i fonacyjnych.
Przykłady ćwiczeń logorytmicznych:
1. Chody:
– chód piano – stopy stawiać na podłodze miękko od palców, bez akcentów,
– chód forte – stopy stawiać energicznie, całą płaszczyzną na podłodze,
– chód tyłem – ciężar ciała przenieść do tyłu, głowa odwrócona w bok, by wzrokiem
kontrolować kierunek ruchu,
– chód bokiem – stopa i kolano nogi wykonującej krok muszą być zwrócone w kie-
runku ruchu,
– chód ze wspięciem na palce – można wykonywać bez uginania kolan lub
zugięciem,
– chód na piętach,
– chód w przysiadzie – tylko na palcach, wykonując ruchy sprężynujące w kolanach
i stawie biodrowym,
– chód z pogłębionym sprężynowaniem – stopy całą płaszczyzną należy stawiać
na podłodze i wykonywać głębokie ruchy sprężynujące kolan i w stawie biodrowym,
– chód z innymi formami ruchu, np. przysiadami, obrotami, skokami.
36
Życie Szkoły
61655478.001.png
2. Biegi:
– bieg rytmiczny – sylwetka wyprostowana, głowa w pozycji pionowej,
– bieg z unoszeniem kolan – kolana podnosić wysoko,
–bieg zwymachem nóg do tyłu – rytmiczny, przemienny wymach nóg,
–bieg zwymijaniem lub obieganiem przedmiotów,
–bieg wpołączeniu z różnymi formami ruchu: rzutem, skokiem, wspinaniem, dźwi-
ganiem.
3. Skoki i podskoki:
–podskoki rytmiczne- w miejscu z posuwaniem się do przodu,
–podskoki wykroczne,
–podskoki rozkroczno – zwarte,
–podskoki jednonóż w przód, tył, dookoła swojej osi,
–podskoki zmienne z unoszeniem na zmianę raz jednego kolana, raz drugiego,
–podskoki dostawcze – cwały w bok,
–podskoki i przeskoki z użyciem przyborów,
– przeskoki z rozbiegu z odbiciem jednonóż, obunóż,
–zeskoki w głąb,
–wyskoki dosiężne – z odbiciem obunóż i jednonóż,
–skoki sprężynujące obunóż,
– skok skrzyżny,
–skoki z podparciem.
4. Zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi:
– stanie równoważne – noga przed nogą we wspięciu na palce,
– chód krokiem mierniczego-stopa przed stopą,
– chód z woreczkiem na stopie, na głowie,
– chód w przód, w tył z zamkniętymi oczyma,
–wchodzenie i schodzenie po pochyłej płaszczyźnie,
– chód z woreczkiem na głowie w połączeniu z kucaniem, obrotami, klękiem na jed-
no kolano,
– chód z przekładaniem woreczka raz pod lewym, raz pod prawym kolanem,
– przejście po ławeczce z wykonaniem na środku obrotu,
– przejście po ławeczce z przekroczeniem przeszkód,
– przejście po ławeczce bokiem,
– przejście po ławeczce skokami – „kulawy lisek”, „zając”,
– przejście po listwie odwróconej ławeczki.
5. Ćwiczenia z elementami czworakowania i pełzania:
–zabawy na czworakach z naśladowaniem ruchów zwierząt,
– chód na czworakach w formie zadaniowej,
– chód na czworakach tyłem,
– chód w podporze na trzech kończynach,
–pełzanie i czołganie się,
– toczenie się z boku na bok.
7/2008
37
61655478.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin