wyklad6_inten_druk.pdf

(2471 KB) Pobierz
wyklad6_inten_druk.ppt
koncepcja rozlanej uwagi w depresji
Psychopatologia poznawcza
procesy uwagi w depresji
Pozytywne emocje poszerzaj nasze
pole widzenia (Fredrickson, 2003)
Depresyjni maj
szerszy zakres
percepcji (ale pytszy)
– Deficyty kontroli
dystraktorów
i utrzymywania uwagi
(Farrin et al., 2003)
Popychaj uwag w kierunku informacji
peryferycznych (Wadlinger & Isaacowitz,
2006)
Negatywne emocje zawaj nasz
uwag (Easterbrook, 1959)
Wykad 6
negatywny nastrój wie si z
systematycznym przetwarzaniem
informacji (Armitage et al., 1999)
testy t/ korelacja
Ale … koncepcja rozlanej uwagi w
depresji (defocused attention von Hecker & Meiser, 2005)
paradygmat ruchomego okna
(McConkie & Rayner, 1975)
Depresyjni maj
szerszy zakres
percepcji (ale pytszy)
– Deficyty kontroli
dystraktorów
i utrzymywania uwagi
(Farrin et al., 2003)
Zakres percepcji
Jak wiele mog dostrzec w okó punktu fiksacji wzroku
Badania czytania
Wikszo tekstu jest zakryta,
a jedynie zdefiniowany obszar jest widoczny
w miejscu, gdzie badany zatrzyma wzrok
Zaoenia
Badanie
Kiedy wielko okna odpowiada
zakresowi percepcyjnemu nie powinno
by rónic w szybkoci czytania w
porównaniu do warunku bez okna
Wielko zakresu percepcyjnego w
czytaniu 3-4 liter na lewo i do 15 na
prawo
4 warunki rónice si wielkoci okna na prawo od fiksacji
– brak okna
– 6, 12, 18 liter
60 badanych czytao 120 zda, BDI
Zmienne zalene: Czas czytania, redni
czas fiksacji
302719121.006.png
Wyniki: czas czytania (msek.)
Automatyczne ukierunkowanie
uwagi na treci emocjonalne
Emocjonalny test Stroopa
302719121.007.png 302719121.008.png 302719121.009.png 302719121.001.png 302719121.002.png
Test Stroopa (1935)
Emocjonalny test Stroopa
CZERWONY
Gównym zadaniem badanych jest nazwanie koloru
sów, które nasycone s afektem pozytywnym bd
negatywnym.
Duszy czas reakcji przy sowach negatywnych,
specyficznie odnoszcych si do problemu.
Pozwala na uchwycenie specyfiki przetwarzania treci
afektywnych zarówno w przypadku zaburze
emocjonalnych (MacLeod, 1991; Williams, Mathews i
MacLeod, 1996), jak i postaw spoecznych, zwaszcza
silnie nasyconych negatywnymi odczuciami
(uprzedzenia).
NIEBIESKI
ZIELONY
ÓTY
Projekt badawczy
Nasze przewidywania
Grup 15 osób depresyjnych (selekcja na
podstawie kwestionariusza depresji Becka)
Zapraszamy do wzicia udziau w badaniu
opartym o emocjonalny test Stroopa
Tej samej grupie osób prezentujemy
przymiotniki pozytywne i negatywne
Mamy dwa pomiary czasów reakcji dla kadej
z osób
Hipoteza: Czasy reakcji bd róne w
obu warunkach
– Hipoteza zerowa: .....
Zmienna niezalena wewntrzgrupowa
(rodzaj prezentowanych sów)
– Plan dla grup zalenych
Wprowadzanie danych dla grup zalenych
302719121.003.png
Statystyki opisowe
Próby zalene, powtarzany pomiar
rednie czasy nazywania kolorów w tecie
Stroopa dla sów pozytywnych i negatywnych, czy rónica midzy nimi jest
wystarczajco dua, aby mówi o istotnej rónicy
Od tych samych osób uzyskujemy dwa
pomiary
• Tym samym osobom prezentujemy róny afektywnie
materia (pozytywne i negatywne przymiotniki w tecie
Stroopa)
Przy próbach zalenych: kto, kto mia
wysokie wyniki w pierwszym pomiarze
prawdopodobnie bdzie mia równie wysokie
w drugim
– Pomiary mog by skorelowane
Cont.
Analiza wyniku testu t
wyjanienie
rednia rónica
W eksperymencie wyniki danej osoby w
pierwszym warunku mog róni si od jej
wyniku w drugim pomiarze
– Rónica ta moe byc albo wyrana albo maa
• Moemy obliczy rónice dla wszystkich osób midzy ich
wynikami (wynik dla kadej osoby z 1 warunku
odejmujemy od jej wyniku w drugim)
• Jeli dodamy te rónice do siebie wtedy mamy ogólne
zrónicowanie
• Dzielc przez liczb uczestników mamy redni rónic
midzy warunkami
df= N-1
Zapis t(14)= 10,4; p<0,001
Istnieje istotna rónica w czasach reakcji w emocjonalnym tecie Stroopa.
Osoby depresyjne zdecydowanie duej nazywaja kolory sów negatywnych
D
Obrazuje efekt manipulacji
Systematyczna zmienno
Standaryzujemy redni rónic
Wzór na test t dla grup zalenych
Sama wiedza o wielkoci redniej
rónicy jest mao przydatna poniewa
zaley od skali pomiarowej
– Dobrze byoby j wystandaryzowa
• Moemy podzieli przez odchylenie
standardowe (bd standardowy dla rónicy
rednich)
t = D µ D
Porównujemy redni rónic midzy
naszymi dwoma pomiarami z rónic
jak przewidywalibymy, e bdzie
midzy rednimi w populacji
(zakadajc, e H0 jest ok)
I bierzemy pod uwag rozproszenie
rónic (bd standardowy rónicy
rozkadu z próbek rónic)
Jeli H0 jest prawdziwa wtedy
równa si zero
s D
n
302719121.004.png
Podprogowa prezentacja
Czy podobn interferencj
zaobserwujemy przy podprogowej
prezentacji negatywnych sów
– Porównajmy czasy reakcji w emocjonalnym
tecie Stroopa przy podprogowej i
nadprogowej prezentacji tym razem ju
tylko negatywnych sów
Statystyki opisowe
rednia rónica midzy
pomiarami
Sprawdzamy efektywno terapii
Czy po terapii poznawczo-behawioralnej
zaobserwujemy zmiany w interferencji w
tecie Stroopa u osób depresyjnych?
Tym razem mamy pomiar przed terapi i po
terapii
Gotlib Cane (1987) – przed i po hospitalizacji
302719121.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin